Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:49:53
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?  (gelezen 5380 keer)

ReinBijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Gepost op: 02 februari 2023, 12:56:18 »
Totale beginnersvraag: Na een jaar stilstand met mijn digitale Trix HO baan in aanbouw loop ik tegen het volgende probleem aan:
Ik heb een schaduwstation op een stuk enkelspoor onder de baan met daarin 2 electrische wissels met decoder ( deze zorgen voor een dubbelspoorgedeelte zodat 2 treinen elkaar in tegengestelde richting kunnen passeren ) . Met mijn huidige mobile station kan ik wel die wissels bedienen, alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.
Ik heb begrepen dat ik dan evt. met reed-contacten moet gaan werken, maar ik ben behoorlijk a-technisch en ik hoor ook dat dat niet altijd handig is.
Is het dan eenvoudiger om een CS3 of een Ecu Ecos 2 aan te schaffen, icm S88 decoder, en moet ik dan nog werken met contactrails in het desbetreffende gedeelte? Of moet ik helemaal geen andere centrale aanschaffen? Het geld is overigens het probleem niet, het gaat mij vooral om gebruiksgemak. 

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #1 Gepost op: 02 februari 2023, 14:35:13 »
Citaat
het gaat mij vooral om gebruiksgemak. 
Dan is CS3 uitgesloten. Die is bijzondergebruikers onvriendelijk naar mijn mening.

ECoS II is opzich wel een mooi ding. Je hebt meer knopjes, betere rijregelaren en 2 speciale hendels die je per lok aan een bepaalde functie kan koppelen. Esu heeft ook wel een leuke draadloze rijregelaar gemaakt. Ik kan je niet zeggen of je je mobile station kan koppelen. Ik dacht dat dat wel kon.

Je kan ook denken aan een witte z21 met multimaus, tablet, router en een R-bus terugmelder. Dan kan je als schakelpaneel de tablet en/of telefoon gebruiken (als je die hebt). Daarop kan je ook de stand van de terugmelders zien De roco Z21 app vind ik zelf erg vriendelijk werken en ik vind zelf dat die er mooier uit zien. En ze bedienen treinen ook erg goed, hoewel er daarvoor natuurlijk niks boven een mooie fysieke draaiknop gaat. Ik denk met tablet inclusief dat je net iets minder kwijt zou zijn dan voor een ECoS maar dan heb je wel een tablet er bij die je natuurlijk ook voor andere dingen kan gebruiken.

Die terugmelders kunnen ook met stroomdetectie werken. Dan hoef je niet moeilijk te doen met reedcontacten, maar het is net wat je makkelijker vindt.

Roco Z21 app en handregelaar





Ecos equivalent




Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2023, 14:37:38 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #2 Gepost op: 02 februari 2023, 15:22:46 »
Dan is CS3 uitgesloten. Die is bijzondergebruikers onvriendelijk naar mijn mening.
+1

alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.

Je kunt het spoor ook ouderwets stroomloos maken op het laatste stuk. Eventueel met een melder en een lampje zodat je kan zien dat de trein in het stroomloze gedeelte staat.
Drukknopje erbij voor als je weer weg wil rijden; of het geheel ouderwets met relais laten bedienen.

Bart
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2023, 15:30:08 door Bahn-AG »

VvKan

  • Gast
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2023, 16:30:56 »
alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.
 Of moet ik helemaal geen andere centrale aanschaffen?   
 het gaat mij vooral om gebruiksgemak.
Eerst vragen:  a/  ik neem aan dat je met DCC rijdt ?     b/  Hebben je decoders een instelling voor ABC, anders gezegd:  zijn ze voor ABC geschikt ?  c/  hoe lang is je langste trein en hoe lang zijn je sporen in je schaduw/passeerstation ?    (d/  als je iets extra zichtbaar wil maken, zijn je centrale en je decoders uitgerust voor RailCom ?)

Antwoorden:
a/  zo ja      b/ zo ja/    c/  past je langste trein plus een stopstuk in je schaduwspoor (dus trein bijvoorbeeld 100 cm. plus stopstuk 25 cm  is totaal 125 cm)
Dan kun je volstaan met één ABC module per spoor en hoef je zeker geen andere centrale aan te schaffen.
Gebruiksgemak:  volledig automatisch, als je eenmaal de locdecoders hebt ingesteld. Niks geen gedoe met reed-contacten of ander moeilijkgedoe.

Rij je met verlichting in personenwagons, of wil je met een trek/duwtrein met de stuurstand voorop rijden, of rij je met treinstellen met stroomafname op een uiteenlopende plek in het stel, dan is de BM2 van Lenz het meest geschikt.  Wil je er een bloksysteem van maken kun je ook kijken naar de BM3.
Rij je altijd met de loc voorop dan kun je volstaan met de BM1 of zelf wat diodes aan elkaar solderen.  Andere merken hebben ook uitvoeringen van deze unit, dus dan heb je keuze.
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2023, 16:33:11 door VvKan. Reden: correctie »

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #4 Gepost op: 02 februari 2023, 19:12:52 »
Dan is CS3 uitgesloten. Die is bijzonder gebruikers onvriendelijk naar mijn mening.

Een feitelijke onderbouwing van deze mening wordt zeker op prijs gesteld.
Mvg.

Cor

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2023, 19:34:39 »
Ik zal het een keer uitgebreid op mn website zetten. Ik blijf anders dezelfde Klaagmuur tikken keer naar keer. Het is een lange lijst.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2023, 21:58:53 »
Het grootste nadeel aan de ECOS II is dat je gewoon met een ECOS I met kleurenscherm werkt. Feitelijk dus hardware van inmiddels zo'n 20 jaar oud, daar de ECOS zijn oorsprong weer vindt in de CS1.

Het grote nadeel bij de CS3 is dat je in het Märklin ecosysteem komt. En dat is vrij gesloten, alhoewel zeker voor het CAN Bus systeem redelijk openkaart wordt gespeeld en Märklin, door de integratie van TRIX en LGB, gedwongen wordt zich meer aan de standaarden te houden. Uitbreidingen komen vooral vanuit derden.

De discussie ECOS vs. CS3 is, zeker als 3railer, eenzelfde discussie als Apple vs. Samsung. Nikon vs. Canon. BMW vs. Mercedes. Puur op onderbuik en persoonlijke voorkeuren gebaseerd.

Beiden hebben hun voors en tegens. Beiden zijn complexe veelkunners. De ECOS is in de markt gezet als alleskunner, als allemansvriend. Dat maakt ie redelijk waar. De CS2 en later 3 zijn in de markt gezet als het digitale systeem voor de Märklinist. Dat maken ze ook waar. En zeker als je binnen de Märklin systemen blijft, is de integratie redelijk simpel. De eerste horde is voor beide apparaten het lastigste.

Een paar voordelen van de ECOSII:
- Loconet mogelijk
- Snifferaansluiting
- Railcom+ (ik mis het niet)
- Van "nature" meer open voor vreemde apparaten door de snifferpoort.

Paar voordelen CS3:
- S88N op de 3+ standaard aanwezig
- MFX+ (lekker belangrijk, voor mij niet)
- Backward compatibel met alle Märklin digitaal producten (niet delta!).

Ik denk dat jouw belangrijkste vraag gaat zijn of de CS3/ECOSII niet te overpowered is voor jouw baantje. Je krijgt een grote centrale met kleurenscherm, veel knopjes, automatiseringsmogelijkheden e.d. Maar heb je dat wel nodig? Wil je dat wel? Ik ben een tapijtrijder en heb ook een CS3, dus heb daarop wellicht geen recht van spreken. ;D ;D Anderzijds, ik heb ook een tweetal Funkdaisy's, een Fred en wat IB slave units voor een paar dagen per jaar.

Er worden hier draadloze verbindingsmogelijkheden voorgesteld: Beide apparaten hebben geen wifi, je zult ze aan een eigen netwerk moeten hangen om wifi te krijgen. Dan kan je ze ook goed bereiken. Met de ESU heb ik niet zoveel ervaring, Märklin laat jou de CS3 schermopties gewoon kopiëren naar hun browsercontroller. Ook heeft Märklin een draadloze mobile station 2 voorgesteld (wel duur!), die dit jaar uit moet komen, waar de ESU mobile control inmiddels ook alweer een jaar of 7-8 oud is.

Op Stummi's wordt momenteel een MIRZ21 ontwikkeld. Ik heb er toevallig eentje, zelfbouwunit van 50-60 euro. Daarmee kan je de WLAN Maus van Roco weer aan je CS2/3 koppelen, of via een van de Roco Z21 apps op de telefoon draaien. Ook de optie tot IR verbinding met een van de kindersetjes is aanwezig. Bij CAN Digital Bahn hebben ze allerlei uitbreidingsdelen voor zowel ECOS als CS.

Of je vanwege een mobile station moet kiezen voor een CS3? Ik denk het niet. Dat staat niet in verhouding tot elkaar. Wat wil je nog meer bereiken? Zoals je het nu schrijft zou ik voor een klassieke blokschakeling gaan die gewoon 1 van de twee stroomloos gooit en je MS lekker behouden.
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2023, 22:02:15 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2023, 23:20:26 »
Totale beginnersvraag: Na een jaar stilstand met mijn digitale Trix HO baan in aanbouw loop ik tegen het volgende probleem aan:
Ik heb een schaduwstation op een stuk enkelspoor onder de baan met daarin 2 electrische wissels met decoder ( deze zorgen voor een dubbelspoorgedeelte zodat 2 treinen elkaar in tegengestelde richting kunnen passeren ) . Met mijn huidige mobile station kan ik wel die wissels bedienen, alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.
Ik heb begrepen dat ik dan evt. met reed-contacten moet gaan werken, maar ik ben behoorlijk a-technisch en ik hoor ook dat dat niet altijd handig is.
Is het dan eenvoudiger om een CS3 of een Ecu Ecos 2 aan te schaffen, icm S88 decoder, en moet ik dan nog werken met contactrails in het desbetreffende gedeelte? Of moet ik helemaal geen andere centrale aanschaffen? Het geld is overigens het probleem niet, het gaat mij vooral om gebruiksgemak.
Wil je automatisch rijden of handmatig? Als je handmatig wilt rijden kun je ook een schakelpaneel maken. Dan heb je wel bezetmelders of contactrails nodig zodat er een signaal komt dat het spoor bezet is en er een LEDje gaat branden op het schakelpaneel. En omdat je de wissels al digitaal hebt iets wat een druk op een momentschakelaar omzet in een signaal om de wissel te stellen. Dat kan met b.v. een bezetmelder voor 3-rail.

Ik heb ook een schakelpaneel met digitale componenten, zie in mijn baandraadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36107.msg3222367136#msg3222367136 en https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36107.msg3221642589#msg3221642589.
En het draadje met de vraag hoe dat te maken: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64651.msg3221606052#msg3221606052

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #8 Gepost op: 03 februari 2023, 07:08:37 »
Ik denk dat dat de enige juiste vraag is. Het gaat er vooral om wat je (ook op termijn) zou willen. Je lijstje is nu relatief kort en als het daarbij blijft zou ik zoeken naar de oplossing doe daarbij past. De centrales die je nu noemt zijn voor de betreffende merken de meest uitgebreide (en dure)  oplossing. Dus probeer een lijstje te maken van wat je wil en als het kan wat je in de toekomst zou willen. Dan kan je daar de producten bij zoeken die dat kunnen en misschien kan je dan eens bij iemand kijken hoe dat werkt.

Termen als gebruiksgemak en goed zijn subjectief. Op dit forum ga je geen antwoord vinden op de vraag of je beter het een of het ander kan hebben. Wat voor de één prima is, is voor de ander verschrikkelijk. Ik ben een MS gewend dus voor mij prima. Maar andere gaan helemaal naar de MM. En soms/vaak worden meningen hier voor feiten versleten.

Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #9 Gepost op: 03 februari 2023, 08:45:01 »
Er zijn nog wel een paar vragen die Rein (in ieder geval voor zichzelf) moet beantwoorden, zoals:
Wil je wel of niet met een computer gaan rijden?
Als het antwoord daarop "nee" is, is dat definitief of wil je de mogelijkheid open laten om het in de toekomst wel te doen?
Wat is de reden dat je de wissels digitaal schakelt?
Is het eventueel een bezwaar om dat analoog te doen? Het kan namelijk zijn dat een analoge oplossing een goede en goedkope oplossing is.
Of is er een reden om dat wel digitaal te doen/houden? Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je op je centrale wel wilt zien hoe de wissels geschakeld staan, of dat delen van de baan afneembaar zijn en daar wel wissels liggen, door te digitaliseren hou je dan de bedrading beperkter, omdat je het decentraal kunt aanleggen.

De antwoorden op die vragen bepalen mede de gewenste oplossing. Daarnaast spelen persoonlijke voorkeuren, eigen kennis en vaardigheden nog een rol. Dus wat de beste oplossing voor de een is, hoeft dat niet voor een ander te zijn.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2023, 18:11:56 »
Is het dan eenvoudiger om een CS3 of een Ecu Ecos 2 aan te schaffen, icm S88 decoder,
(...) het gaat mij vooral om gebruiksgemak.
Iets aanschaffen is altijd eenvoudiger dan over een praktische oplossing nadenken.

A-technisch zijn is 1 ding, maar hoe zit het met logisch nadenken?

Als je voor een computeraanpak (CS3+, ECOS, iTrain, Koploper) gaat (met S88-decoders)
dan moet je wel logisch kunnen nadenken (t.b.v. het configureren, en het  schrijven van scripts);
maar over techniek hoef je verder niets te weten.

Gebruiksgemak bestaat uit drie dingen:
1. een intuïtief aan te voelen grafische schil (die doet wat jij verwacht)
2. een goede handleiding (met voorbeeld situaties erin die jij nodig hebt)
3. een deskundig gebruikersforum (waarop jij kunt terugvallen, zo nodig)

Hoe zou je die S88-decoders van signaal willen voorzien?
Met reedcontact, contactrails, opto-coupler, LDR-sensors, hallsensor, lichtsluis?
(eentje vergeten ...)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2023, 20:03:17 »
Citaat
termen als gebruiksgemak en goed zijn subjectief.
Goed wel, gebruiksgemak ben ik half met je eens. Ik heb met een cs3 best veel struggles gehad met de bediening omdat dat touchscreen gewoon niet wilt mee werken.

Ik heb eindelijk mijn review filmpje van dat ding teruggevonden.
https://www.youtube.com/watch?v=Dm1JGD4ahxI

Een van onze leden is ook helemaal into marklin, die heeft thuis een cs2 en een cs3 en volgens mij had hij er zelfs een 2e van. Maar hij heeft hem thuis aan een computer moeten hangen omdat hij ook niks kon aflezen van dat scherm en de touchbediening lag hem ook niet. Het is al een wat oudere man.

Maar nu moet je nagaan. Je koopt zo'n ding van €700,- + komt er achter dat je wat oudere oogjes en vingertjes te veel moeite er mee hebben om dat ding een beetje normaal te  bedienen en dan moet je er nog een computer van €700,- naast zetten om je eerste te kunnen bedienen.

Het is leuk dat je ook een usb muis in de cs3 kan prikken, maar tevens jammer dat sommige mensen dat ook wel moeten doen om het ding te kunnen gebruiken.

Ik heb overigens nooit een ECoSII zelf aan kunnen raken. Ik heb mijn mening gebaseerd op de verhalen hier, filmpjes op internet, ik vind hem er met die knopjes beter uitzien en van wat ik lees op internet is dat ding simpelweg handiger en kan je er meer op aansluiten. Dat gezegd hebbende, ik ben niet bijzonder onder de indruk van de grafische schil die je op het scherm ziet. Daarom wijs ik nu ook met mijn vinger richting roco + app

Ik heb zelf ook lang gereden met een mobile station 1, die vond ik zelf opzich wel fijn. Die 2 en 3 vond ik iets minder. En de manier van wissels schakelen is zo omslachtig dat ze dat naar mijn mening net zo goed hadden kunnen weglaten  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 240
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #12 Gepost op: 03 februari 2023, 20:23:13 »
Veel van de zaken die je aanhaalt hebben gewoon met de gebruiker te maken, om deze reden vind ik gebruikers ervaring helemaal niet interessant op technische isseus na dan.
Wat ik belangrijker vind is wat kan die wel of wat kan die juist niet.
Gebruik zelf een CS1 en CS2 alle beide hun voor en nadelen, voor de Ecos geldt bij mij ik vind hem niet mooi net zoals bijna alle apple producten ;D
Mvg Mark

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2023, 01:54:15 »
Bas, ik vind het eerlijk gezegd erg bijzonder dat je hier heel stellig de CS3 bestempeld als minder gebruiksvriendelijk dan de ECOS II, terwijl je nu aangeeft de ECOS II nog nooit in handen te hebben gehad en je louter te baseren op de meningen van andere mensen en wat internetgedoe. Vooral ook omdat wat jij nu roept nogal nogal aan een grote mate van subjectiviteit onderhevig is.

En sorry, maar wie koopt er nou blind, zonder hem eens gevoeld te hebben, een centrale van over de 700 euro? Vooral als je al van jezelf weet dat touchscreen wat laster wordt en de ogen wat minder beginnen te worden. Tsja, ik kan daar niks anders van maken dan dat de gebruiker daar een beetje dom is geweest. Maar je denkt vooral ook dat dit anders is bij bijvoorbeeld een ECOS? Of bij een IB2? Of wat dan ook? De lettertjes zijn overal klein. Kan je dat niet lezen, dan is het tijd voor een leesbril. Voor de gebruiker die nog geen leesbril nodig heeft, volstaat het formaat namelijk wel.
Gelukkig kan je, met alleen een computer, zonder zooi te installeren zo'n beetje alles doen wat je met de CS3 zelf ook kan, maar dan in je internetbrowser. Alleen voor het aanpassen van decoders zul je toch de VPN moeten gebruiken. Of op de CS3 zelf gaan zitten. De gemiddelde gebruiker kennende is dat echter bij hoge uitzondering, zeker op DCC gebied. Mensen kijken mij wel eens aan alsof ik aan het toveren ben als ik het mapping menu voor MFX decoders tevoorschijn tover in de CS3 (dat zit redelijk verstopt).

Over het wissels aansturen met de MS2 zwart en grijs (er is geen 3) zijn we het eens. Het slaat, compleet, nergens op. En dan ook nog die beperking tot adres 320. Waardeloos. Ik heb mijn adressen hoog in de 1000 staan (1200 en 1600), ik kan niks aansturen. Ik zou nog eens moeten proberen of je via de Gleisbox met een CAN Stellpult wel de hoge adressen kan aansturen. Alle onderdelen heb ik gewoon liggen, zowel de IB Switch-kloon van CAN Digital Bahn als de gleisbox met MS2. Daarna ook eens kijken hoe dat dan gaat met de MIRZ21, alhoewel ik de mijne eerst eens nar een niet-beta versie moet brengen. ;D ;D

Overigens, FYI: Qua rijden en regelen is de MS2 wel echt een grote stap voorwaarts geweest. Zeker met de nieuwe firmware waarmee je 40 loks tegelijkertijd onder de knop kan hebben en ook gewoon alle 32 functies kan benaderen, is het een redelijk volwassen handregelaar geworden die goed kan meekomen met bijvoorbeeld de Daisy II of MM. Alleen op wisselbediening schiet ie echt te kort, die kan men naar mijn mening gewoon net zo goed weglaten. Wat ie wel leuk doet, is DCC programmeren in de eenvoudige modus. Gooi het DCC adres van 3 naar bijvoorbeeld 1500 en hij regelt zelf CV17, 18 en 29. En volgens mij stuurt ie ook gewoon de andere CV's aan als je gaat programmeren op snelheid, optrek en/of afremvertraging bij een DCC-lok. Daar doet Matrix het echt heel goed.

Dat je, op basis van de waarnemingen, niet onder de indruk bent van de grafische schil op de ECOS II is niet zo raar. Het is, zoals ik al zei, feitelijk gewoon dezelfde techniek als je des tijds in de CS1 had, alleen nu met een kleurenscherm. Toch vind ik het ook hier wel vreemd dat je een oordeel velt over iets dat je niet zelf gebruikt heb.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #14 Gepost op: 05 februari 2023, 02:15:30 »
Mensen kijken mij wel eens aan alsof ik aan het toveren ben als ik het mapping menu voor MFX decoders  tevoorschijn tover in de CS3 (dat zit redelijk verstopt).

Je beschrijft precies het grote manco van de CS3...alles zit verstopt.
De bediening van het apparaat is een drama. Niet intuïtief.
Na genoeg gewenning zal het wel beter gaan, maar dat kan niet de bedoeling zijn. Het moet ook zonder cursus "schermen en vlakjes schuiven" mogelijk zijn om bijv. even een dcc lok een ander adres te geven.
De CS2 is wat dat betreft in alle opzichten een superieur apparaat. Fysieke knoppen en een touchscreen ter aanvulling. Kan ook een oudere halfblinde (ik dus  ;D) mee uit de voeten.

Echter..welke centrale dan ook; het probleem van de vragensteller zit in de baan. Niet in welke centrale hij heeft.

Bart
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2023, 02:19:02 door Bahn-AG »