BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: ReinBijlsma op 02 februari 2023, 12:56:18

Titel: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: ReinBijlsma op 02 februari 2023, 12:56:18
Totale beginnersvraag: Na een jaar stilstand met mijn digitale Trix HO baan in aanbouw loop ik tegen het volgende probleem aan:
Ik heb een schaduwstation op een stuk enkelspoor onder de baan met daarin 2 electrische wissels met decoder ( deze zorgen voor een dubbelspoorgedeelte zodat 2 treinen elkaar in tegengestelde richting kunnen passeren ) . Met mijn huidige mobile station kan ik wel die wissels bedienen, alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.
Ik heb begrepen dat ik dan evt. met reed-contacten moet gaan werken, maar ik ben behoorlijk a-technisch en ik hoor ook dat dat niet altijd handig is.
Is het dan eenvoudiger om een CS3 of een Ecu Ecos 2 aan te schaffen, icm S88 decoder, en moet ik dan nog werken met contactrails in het desbetreffende gedeelte? Of moet ik helemaal geen andere centrale aanschaffen? Het geld is overigens het probleem niet, het gaat mij vooral om gebruiksgemak. 
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: bask185 op 02 februari 2023, 14:35:13
Citaat
het gaat mij vooral om gebruiksgemak. 
Dan is CS3 uitgesloten. Die is bijzondergebruikers onvriendelijk naar mijn mening.

ECoS II is opzich wel een mooi ding. Je hebt meer knopjes, betere rijregelaren en 2 speciale hendels die je per lok aan een bepaalde functie kan koppelen. Esu heeft ook wel een leuke draadloze rijregelaar gemaakt. Ik kan je niet zeggen of je je mobile station kan koppelen. Ik dacht dat dat wel kon.

Je kan ook denken aan een witte z21 met multimaus, tablet, router en een R-bus terugmelder. Dan kan je als schakelpaneel de tablet en/of telefoon gebruiken (als je die hebt). Daarop kan je ook de stand van de terugmelders zien De roco Z21 app vind ik zelf erg vriendelijk werken en ik vind zelf dat die er mooier uit zien. En ze bedienen treinen ook erg goed, hoewel er daarvoor natuurlijk niks boven een mooie fysieke draaiknop gaat. Ik denk met tablet inclusief dat je net iets minder kwijt zou zijn dan voor een ECoS maar dan heb je wel een tablet er bij die je natuurlijk ook voor andere dingen kan gebruiken.

Die terugmelders kunnen ook met stroomdetectie werken. Dan hoef je niet moeilijk te doen met reedcontacten, maar het is net wat je makkelijker vindt.

Roco Z21 app en handregelaar
(https://www.z21.eu/media/Kwc_Abstract_Image_Trl_Image_Component.Susy_Kwc_TextImage_ImageEnlarge_Component/root-en-main_119-8349-image-image/dh-2400-74cf4f/5c46473d/1616755856/ipad-air-schematischesstellwerk.png)

(https://www.huider.nl/media/catalog/product/cache/3/image/650x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/R/o/Roco_10810_-_Handregler_MULTIMAUS_.jpg)


Ecos equivalent
(https://rudysmodelrailway.files.wordpress.com/2015/05/ecos_turnouts_panel.png)

(https://marnan.eu/resize/1_20_557_9432513233385.jpg/0/1100/True/esu-50114-mobile-control-ii-draadloze-handregelaar.jpg)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Bahn-AG op 02 februari 2023, 15:22:46
Dan is CS3 uitgesloten. Die is bijzondergebruikers onvriendelijk naar mijn mening.
+1

alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.

Je kunt het spoor ook ouderwets stroomloos maken op het laatste stuk. Eventueel met een melder en een lampje zodat je kan zien dat de trein in het stroomloze gedeelte staat.
Drukknopje erbij voor als je weer weg wil rijden; of het geheel ouderwets met relais laten bedienen.

Bart
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: VvKan op 02 februari 2023, 16:30:56
alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.
 Of moet ik helemaal geen andere centrale aanschaffen?   
 het gaat mij vooral om gebruiksgemak.
Eerst vragen:  a/  ik neem aan dat je met DCC rijdt ?     b/  Hebben je decoders een instelling voor ABC, anders gezegd:  zijn ze voor ABC geschikt ?  c/  hoe lang is je langste trein en hoe lang zijn je sporen in je schaduw/passeerstation ?    (d/  als je iets extra zichtbaar wil maken, zijn je centrale en je decoders uitgerust voor RailCom ?)

Antwoorden:
a/  zo ja      b/ zo ja/    c/  past je langste trein plus een stopstuk in je schaduwspoor (dus trein bijvoorbeeld 100 cm. plus stopstuk 25 cm  is totaal 125 cm)
Dan kun je volstaan met één ABC module per spoor en hoef je zeker geen andere centrale aan te schaffen.
Gebruiksgemak:  volledig automatisch, als je eenmaal de locdecoders hebt ingesteld. Niks geen gedoe met reed-contacten of ander moeilijkgedoe.

Rij je met verlichting in personenwagons, of wil je met een trek/duwtrein met de stuurstand voorop rijden, of rij je met treinstellen met stroomafname op een uiteenlopende plek in het stel, dan is de BM2 van Lenz het meest geschikt.  Wil je er een bloksysteem van maken kun je ook kijken naar de BM3.
Rij je altijd met de loc voorop dan kun je volstaan met de BM1 of zelf wat diodes aan elkaar solderen.  Andere merken hebben ook uitvoeringen van deze unit, dus dan heb je keuze.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Cor--24 op 02 februari 2023, 19:12:52
Dan is CS3 uitgesloten. Die is bijzonder gebruikers onvriendelijk naar mijn mening.

Een feitelijke onderbouwing van deze mening wordt zeker op prijs gesteld.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: bask185 op 02 februari 2023, 19:34:39
Ik zal het een keer uitgebreid op mn website zetten. Ik blijf anders dezelfde Klaagmuur tikken keer naar keer. Het is een lange lijst.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: laurent op 02 februari 2023, 21:58:53
Het grootste nadeel aan de ECOS II is dat je gewoon met een ECOS I met kleurenscherm werkt. Feitelijk dus hardware van inmiddels zo'n 20 jaar oud, daar de ECOS zijn oorsprong weer vindt in de CS1.

Het grote nadeel bij de CS3 is dat je in het Märklin ecosysteem komt. En dat is vrij gesloten, alhoewel zeker voor het CAN Bus systeem redelijk openkaart wordt gespeeld en Märklin, door de integratie van TRIX en LGB, gedwongen wordt zich meer aan de standaarden te houden. Uitbreidingen komen vooral vanuit derden.

De discussie ECOS vs. CS3 is, zeker als 3railer, eenzelfde discussie als Apple vs. Samsung. Nikon vs. Canon. BMW vs. Mercedes. Puur op onderbuik en persoonlijke voorkeuren gebaseerd.

Beiden hebben hun voors en tegens. Beiden zijn complexe veelkunners. De ECOS is in de markt gezet als alleskunner, als allemansvriend. Dat maakt ie redelijk waar. De CS2 en later 3 zijn in de markt gezet als het digitale systeem voor de Märklinist. Dat maken ze ook waar. En zeker als je binnen de Märklin systemen blijft, is de integratie redelijk simpel. De eerste horde is voor beide apparaten het lastigste.

Een paar voordelen van de ECOSII:
- Loconet mogelijk
- Snifferaansluiting
- Railcom+ (ik mis het niet)
- Van "nature" meer open voor vreemde apparaten door de snifferpoort.

Paar voordelen CS3:
- S88N op de 3+ standaard aanwezig
- MFX+ (lekker belangrijk, voor mij niet)
- Backward compatibel met alle Märklin digitaal producten (niet delta!).

Ik denk dat jouw belangrijkste vraag gaat zijn of de CS3/ECOSII niet te overpowered is voor jouw baantje. Je krijgt een grote centrale met kleurenscherm, veel knopjes, automatiseringsmogelijkheden e.d. Maar heb je dat wel nodig? Wil je dat wel? Ik ben een tapijtrijder en heb ook een CS3, dus heb daarop wellicht geen recht van spreken. ;D ;D Anderzijds, ik heb ook een tweetal Funkdaisy's, een Fred en wat IB slave units voor een paar dagen per jaar.

Er worden hier draadloze verbindingsmogelijkheden voorgesteld: Beide apparaten hebben geen wifi, je zult ze aan een eigen netwerk moeten hangen om wifi te krijgen. Dan kan je ze ook goed bereiken. Met de ESU heb ik niet zoveel ervaring, Märklin laat jou de CS3 schermopties gewoon kopiëren naar hun browsercontroller. Ook heeft Märklin een draadloze mobile station 2 voorgesteld (wel duur!), die dit jaar uit moet komen, waar de ESU mobile control inmiddels ook alweer een jaar of 7-8 oud is.

Op Stummi's wordt momenteel een MIRZ21 ontwikkeld. Ik heb er toevallig eentje, zelfbouwunit van 50-60 euro. Daarmee kan je de WLAN Maus van Roco weer aan je CS2/3 koppelen, of via een van de Roco Z21 apps op de telefoon draaien. Ook de optie tot IR verbinding met een van de kindersetjes is aanwezig. Bij CAN Digital Bahn hebben ze allerlei uitbreidingsdelen voor zowel ECOS als CS.

Of je vanwege een mobile station moet kiezen voor een CS3? Ik denk het niet. Dat staat niet in verhouding tot elkaar. Wat wil je nog meer bereiken? Zoals je het nu schrijft zou ik voor een klassieke blokschakeling gaan die gewoon 1 van de twee stroomloos gooit en je MS lekker behouden.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: WimC op 02 februari 2023, 23:20:26
Totale beginnersvraag: Na een jaar stilstand met mijn digitale Trix HO baan in aanbouw loop ik tegen het volgende probleem aan:
Ik heb een schaduwstation op een stuk enkelspoor onder de baan met daarin 2 electrische wissels met decoder ( deze zorgen voor een dubbelspoorgedeelte zodat 2 treinen elkaar in tegengestelde richting kunnen passeren ) . Met mijn huidige mobile station kan ik wel die wissels bedienen, alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.
Ik heb begrepen dat ik dan evt. met reed-contacten moet gaan werken, maar ik ben behoorlijk a-technisch en ik hoor ook dat dat niet altijd handig is.
Is het dan eenvoudiger om een CS3 of een Ecu Ecos 2 aan te schaffen, icm S88 decoder, en moet ik dan nog werken met contactrails in het desbetreffende gedeelte? Of moet ik helemaal geen andere centrale aanschaffen? Het geld is overigens het probleem niet, het gaat mij vooral om gebruiksgemak.
Wil je automatisch rijden of handmatig? Als je handmatig wilt rijden kun je ook een schakelpaneel maken. Dan heb je wel bezetmelders of contactrails nodig zodat er een signaal komt dat het spoor bezet is en er een LEDje gaat branden op het schakelpaneel. En omdat je de wissels al digitaal hebt iets wat een druk op een momentschakelaar omzet in een signaal om de wissel te stellen. Dat kan met b.v. een bezetmelder voor 3-rail.

Ik heb ook een schakelpaneel met digitale componenten, zie in mijn baandraadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36107.msg3222367136#msg3222367136 en https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36107.msg3221642589#msg3221642589.
En het draadje met de vraag hoe dat te maken: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64651.msg3221606052#msg3221606052
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Martijn193 op 03 februari 2023, 07:08:37
Ik denk dat dat de enige juiste vraag is. Het gaat er vooral om wat je (ook op termijn) zou willen. Je lijstje is nu relatief kort en als het daarbij blijft zou ik zoeken naar de oplossing doe daarbij past. De centrales die je nu noemt zijn voor de betreffende merken de meest uitgebreide (en dure)  oplossing. Dus probeer een lijstje te maken van wat je wil en als het kan wat je in de toekomst zou willen. Dan kan je daar de producten bij zoeken die dat kunnen en misschien kan je dan eens bij iemand kijken hoe dat werkt.

Termen als gebruiksgemak en goed zijn subjectief. Op dit forum ga je geen antwoord vinden op de vraag of je beter het een of het ander kan hebben. Wat voor de één prima is, is voor de ander verschrikkelijk. Ik ben een MS gewend dus voor mij prima. Maar andere gaan helemaal naar de MM. En soms/vaak worden meningen hier voor feiten versleten.

Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: WimC op 03 februari 2023, 08:45:01
Er zijn nog wel een paar vragen die Rein (in ieder geval voor zichzelf) moet beantwoorden, zoals:
Wil je wel of niet met een computer gaan rijden?
Als het antwoord daarop "nee" is, is dat definitief of wil je de mogelijkheid open laten om het in de toekomst wel te doen?
Wat is de reden dat je de wissels digitaal schakelt?
Is het eventueel een bezwaar om dat analoog te doen? Het kan namelijk zijn dat een analoge oplossing een goede en goedkope oplossing is.
Of is er een reden om dat wel digitaal te doen/houden? Dit kan bijvoorbeeld zijn dat je op je centrale wel wilt zien hoe de wissels geschakeld staan, of dat delen van de baan afneembaar zijn en daar wel wissels liggen, door te digitaliseren hou je dan de bedrading beperkter, omdat je het decentraal kunt aanleggen.

De antwoorden op die vragen bepalen mede de gewenste oplossing. Daarnaast spelen persoonlijke voorkeuren, eigen kennis en vaardigheden nog een rol. Dus wat de beste oplossing voor de een is, hoeft dat niet voor een ander te zijn.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Te 2/2 op 03 februari 2023, 18:11:56
Is het dan eenvoudiger om een CS3 of een Ecu Ecos 2 aan te schaffen, icm S88 decoder,
(...) het gaat mij vooral om gebruiksgemak.
Iets aanschaffen is altijd eenvoudiger dan over een praktische oplossing nadenken.

A-technisch zijn is 1 ding, maar hoe zit het met logisch nadenken?

Als je voor een computeraanpak (CS3+, ECOS, iTrain, Koploper) gaat (met S88-decoders)
dan moet je wel logisch kunnen nadenken (t.b.v. het configureren, en het  schrijven van scripts);
maar over techniek hoef je verder niets te weten.

Gebruiksgemak bestaat uit drie dingen:
1. een intuïtief aan te voelen grafische schil (die doet wat jij verwacht)
2. een goede handleiding (met voorbeeld situaties erin die jij nodig hebt)
3. een deskundig gebruikersforum (waarop jij kunt terugvallen, zo nodig)

Hoe zou je die S88-decoders van signaal willen voorzien?
Met reedcontact, contactrails, opto-coupler, LDR-sensors, hallsensor, lichtsluis?
(eentje vergeten ...)
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: bask185 op 03 februari 2023, 20:03:17
Citaat
termen als gebruiksgemak en goed zijn subjectief.
Goed wel, gebruiksgemak ben ik half met je eens. Ik heb met een cs3 best veel struggles gehad met de bediening omdat dat touchscreen gewoon niet wilt mee werken.

Ik heb eindelijk mijn review filmpje van dat ding teruggevonden.
https://www.youtube.com/watch?v=Dm1JGD4ahxI (https://www.youtube.com/watch?v=Dm1JGD4ahxI)

Een van onze leden is ook helemaal into marklin, die heeft thuis een cs2 en een cs3 en volgens mij had hij er zelfs een 2e van. Maar hij heeft hem thuis aan een computer moeten hangen omdat hij ook niks kon aflezen van dat scherm en de touchbediening lag hem ook niet. Het is al een wat oudere man.

Maar nu moet je nagaan. Je koopt zo'n ding van €700,- + komt er achter dat je wat oudere oogjes en vingertjes te veel moeite er mee hebben om dat ding een beetje normaal te  bedienen en dan moet je er nog een computer van €700,- naast zetten om je eerste te kunnen bedienen.

Het is leuk dat je ook een usb muis in de cs3 kan prikken, maar tevens jammer dat sommige mensen dat ook wel moeten doen om het ding te kunnen gebruiken.

Ik heb overigens nooit een ECoSII zelf aan kunnen raken. Ik heb mijn mening gebaseerd op de verhalen hier, filmpjes op internet, ik vind hem er met die knopjes beter uitzien en van wat ik lees op internet is dat ding simpelweg handiger en kan je er meer op aansluiten. Dat gezegd hebbende, ik ben niet bijzonder onder de indruk van de grafische schil die je op het scherm ziet. Daarom wijs ik nu ook met mijn vinger richting roco + app

Ik heb zelf ook lang gereden met een mobile station 1, die vond ik zelf opzich wel fijn. Die 2 en 3 vond ik iets minder. En de manier van wissels schakelen is zo omslachtig dat ze dat naar mijn mening net zo goed hadden kunnen weglaten  ::)

Mvg,

Bas
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: hmmglaser op 03 februari 2023, 20:23:13
Veel van de zaken die je aanhaalt hebben gewoon met de gebruiker te maken, om deze reden vind ik gebruikers ervaring helemaal niet interessant op technische isseus na dan.
Wat ik belangrijker vind is wat kan die wel of wat kan die juist niet.
Gebruik zelf een CS1 en CS2 alle beide hun voor en nadelen, voor de Ecos geldt bij mij ik vind hem niet mooi net zoals bijna alle apple producten ;D
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: laurent op 05 februari 2023, 01:54:15
Bas, ik vind het eerlijk gezegd erg bijzonder dat je hier heel stellig de CS3 bestempeld als minder gebruiksvriendelijk dan de ECOS II, terwijl je nu aangeeft de ECOS II nog nooit in handen te hebben gehad en je louter te baseren op de meningen van andere mensen en wat internetgedoe. Vooral ook omdat wat jij nu roept nogal nogal aan een grote mate van subjectiviteit onderhevig is.

En sorry, maar wie koopt er nou blind, zonder hem eens gevoeld te hebben, een centrale van over de 700 euro? Vooral als je al van jezelf weet dat touchscreen wat laster wordt en de ogen wat minder beginnen te worden. Tsja, ik kan daar niks anders van maken dan dat de gebruiker daar een beetje dom is geweest. Maar je denkt vooral ook dat dit anders is bij bijvoorbeeld een ECOS? Of bij een IB2? Of wat dan ook? De lettertjes zijn overal klein. Kan je dat niet lezen, dan is het tijd voor een leesbril. Voor de gebruiker die nog geen leesbril nodig heeft, volstaat het formaat namelijk wel.
Gelukkig kan je, met alleen een computer, zonder zooi te installeren zo'n beetje alles doen wat je met de CS3 zelf ook kan, maar dan in je internetbrowser. Alleen voor het aanpassen van decoders zul je toch de VPN moeten gebruiken. Of op de CS3 zelf gaan zitten. De gemiddelde gebruiker kennende is dat echter bij hoge uitzondering, zeker op DCC gebied. Mensen kijken mij wel eens aan alsof ik aan het toveren ben als ik het mapping menu voor MFX decoders tevoorschijn tover in de CS3 (dat zit redelijk verstopt).

Over het wissels aansturen met de MS2 zwart en grijs (er is geen 3) zijn we het eens. Het slaat, compleet, nergens op. En dan ook nog die beperking tot adres 320. Waardeloos. Ik heb mijn adressen hoog in de 1000 staan (1200 en 1600), ik kan niks aansturen. Ik zou nog eens moeten proberen of je via de Gleisbox met een CAN Stellpult wel de hoge adressen kan aansturen. Alle onderdelen heb ik gewoon liggen, zowel de IB Switch-kloon van CAN Digital Bahn als de gleisbox met MS2. Daarna ook eens kijken hoe dat dan gaat met de MIRZ21, alhoewel ik de mijne eerst eens nar een niet-beta versie moet brengen. ;D ;D

Overigens, FYI: Qua rijden en regelen is de MS2 wel echt een grote stap voorwaarts geweest. Zeker met de nieuwe firmware waarmee je 40 loks tegelijkertijd onder de knop kan hebben en ook gewoon alle 32 functies kan benaderen, is het een redelijk volwassen handregelaar geworden die goed kan meekomen met bijvoorbeeld de Daisy II of MM. Alleen op wisselbediening schiet ie echt te kort, die kan men naar mijn mening gewoon net zo goed weglaten. Wat ie wel leuk doet, is DCC programmeren in de eenvoudige modus. Gooi het DCC adres van 3 naar bijvoorbeeld 1500 en hij regelt zelf CV17, 18 en 29. En volgens mij stuurt ie ook gewoon de andere CV's aan als je gaat programmeren op snelheid, optrek en/of afremvertraging bij een DCC-lok. Daar doet Matrix het echt heel goed.

Dat je, op basis van de waarnemingen, niet onder de indruk bent van de grafische schil op de ECOS II is niet zo raar. Het is, zoals ik al zei, feitelijk gewoon dezelfde techniek als je des tijds in de CS1 had, alleen nu met een kleurenscherm. Toch vind ik het ook hier wel vreemd dat je een oordeel velt over iets dat je niet zelf gebruikt heb.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Bahn-AG op 05 februari 2023, 02:15:30
Mensen kijken mij wel eens aan alsof ik aan het toveren ben als ik het mapping menu voor MFX decoders  tevoorschijn tover in de CS3 (dat zit redelijk verstopt).

Je beschrijft precies het grote manco van de CS3...alles zit verstopt.
De bediening van het apparaat is een drama. Niet intuïtief.
Na genoeg gewenning zal het wel beter gaan, maar dat kan niet de bedoeling zijn. Het moet ook zonder cursus "schermen en vlakjes schuiven" mogelijk zijn om bijv. even een dcc lok een ander adres te geven.
De CS2 is wat dat betreft in alle opzichten een superieur apparaat. Fysieke knoppen en een touchscreen ter aanvulling. Kan ook een oudere halfblinde (ik dus  ;D) mee uit de voeten.

Echter..welke centrale dan ook; het probleem van de vragensteller zit in de baan. Niet in welke centrale hij heeft.

Bart
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: WimC op 05 februari 2023, 08:36:57
Het instellen van CVs is überhaupt niet intuïtief.

De vraag van Rein gaat daar ook niet over. Kan best zijn dat 'ie eigenlijk nooit CVs instelt.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: VvKan op 05 februari 2023, 11:07:39
Prachtig deze bijdrage aan meningsvorming.  Je ziet meteen veel persoonlijke voorkeuren

Dan blijf ik toch liever bij mijn voorkeur:  nergens voor nodig voor wat je (Rein Bijlsma)  wilt bereiken.
Kijk maar even naar onderstaand plaatje van DTS.
Is niet als reclame bedoeld, want ik ben zelf niet zo gecharmeerd van deze simpele methode.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/dts-abc-module-1a-1-63df7f11320a0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/dts-abc-module-1a-1-63df7f11320a0.png)

 Mogelijk heb je geen relais nodig en wil je met een schakelaar schakelen, of met de schakelaar van een sein of wisselstand.
In principe zijn 5 diodes genoeg, dus laten we zeggen 1 euro aan kosten per stopstuk.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: bask185 op 05 februari 2023, 12:31:34
Bas, ik vind het eerlijk gezegd erg bijzonder dat je hier heel stellig de CS3 bestempeld als minder gebruiksvriendelijk dan de ECOS II, terwijl je nu aangeeft de ECOS II nog nooit in handen te hebben gehad en je louter te baseren op de meningen van andere mensen en wat internetgedoe. Vooral ook omdat wat jij nu roept nogal nogal aan een grote mate van subjectiviteit onderhevig is.
Dat Dit "internet gedoe" noem ik "research doen". Dit draadjes is precies dat. TS vraagt wat voor centrale die moet kiezen. Het belangrijkste wat je dan wilt, zijn juist die gebruikerservaringen. Als je slechts marklins website als bron neemt voor je research dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat het de meeste geweldige centrale is die je kan vinden. Mijn eigen belevenis daarentegen is dat het de meest verschrikkelijke manier is van trein aansturen.

Wat die ECoS betreft, ik lees hier op BNLS menig man lovend over dat ding spreken. Op technisch vlak is die ook beter als je kijkt naar de mogelijkheid van o.a. loconet, de aanwezigheid van fysieke knoppen waaronder die speciale hendel voor een fluit/toeter en de absolute rijregelaar knoppen die zichzelf ook kunnen draaien als een externe invloed de loc bedient. Je kan veel vinden, maar hier is niks subjectiefs aan.

Tot op heden ben jij echt de enige die ik lovende woorden over een CS3 heb horen spreken.

Citaat
En sorry, maar wie koopt er nou blind, zonder hem eens gevoeld te hebben, een centrale van over de 700 euro? Vooral als je al van jezelf weet dat touchscreen wat laster wordt en de ogen wat minder beginnen te worden. Tsja, ik kan daar niks anders van maken dan dat de gebruiker daar een beetje dom is geweest.
Ik vind dit een beetje onzinnig. Hoe moet je volgens jou er dan achter komen wat wel en niet een goede centrale is? Denk je dat een treinenboer in goed geloof jou een ECoS II meegeeft in bruikleen voor een week om even 'te voelen'? Mijn lokale treinenboer heb ik vaak genoeg gehoord dat hij central stations 3 aan klanten probeert aan te smeren. Terwijl wij ook de ECoS verkoopt.

Nee om te achterhalen wat wel en niet goed is, moet je zelf research doen zoals een draadje als deze beginnen.

Wat dat touchscreen betreft... Die touchscreen van de CS3 en ik neem aan dit bij de ECoS niet veel anders is hoor, is zwaar ondermaats als je hem naast een tablet legt. Zoals ik laat zien in dat filmpje, dat touchscreen van die Cs3 werkt gewoon totaal niet mee met wat je wilt. Het reageert echt slecht, en sommige van die knopjes zijn gewoon te klein. En dat ligt echt niet aan mij... Het is niet dat ik 'vind' dat ze te klein zijn, ze zijn te klein.

Als jij goed met een smartphone en tablet overweg kan, kan je al gauw tot een 'misguided' conclusie komen dat die touchscreens op die centrales ook erg goed moeten zijn. En dat die ook intuitief zijn.

Citaat
Toch vind ik het ook hier wel vreemd dat je een oordeel velt over iets dat je niet zelf gebruikt heb.

Nou het is heel simpel. Ik heb simpelweg onderzoek gedaan en ik heb daar filmpjes gekeken van de ECoS en desondanks dat ik de ECoS niet zelf heb aangeraakt, ben ik wel tot deze conclusie gekomen. Het kan niet mogelijk nog slechter zijn dan een Cs3. Ik hecht wel waarde aan gebruikerservaringen. Ik vind juist dat belangrijk. Ik zou zelf nog steeds geen van beiden kopen, maar ik ben zelf van losse ergonomische handregelaren en fysieke schakelpanelen bouwen.

Ik ben ook sws anti-marklin geworden. De Cs2 had me al van mijn geloof afgeholpen. Hun prijzen zijn niet proportioneel met hun producten. Ze hebben verdomme niet eens release notes of changelogs van hun software updates. Elke keer dat jij je central station update, kan je niet mogelijk weten wat er anders is. Soms maken ze iets bekend over een nieuwe feature, maar niemand van ons klootjesvolk mag weten wat ze wel aan niet aan bugfixes uitvoeren...

Dan hun hele canbus systeem is gewoon triest. Ze hebben niet eens zelf een canbus terugmelder gemaakt, maar dwingen je nog steeds om die ondermaatse S88 bus te gebruiken. Hun manier van stekkers is ook waardeloos met die 5 verschillende DIN connectoren. Je kan niet even zelf een kabeltje maken om 5 meter van je central station een mobilestation in te pluggen in een verdeelhubje. Die Cs2 en 3 boosters zijn niet uitwisselbaar of bruikbaar op andere centrales. Je kan met marklin producten niet eens een handregelaar van een ander merk gebruiken.... Als er een bedrijf aan vendor lock-in (https://nl.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in) is het marklin. De ECoS heeft nog tenminste een sniffer apparaat... en hun eigen loconet interface.

Ik heb hier trouwens nog een line-up (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=47203.msg3222263625#msg3222263625) van wat ik qua besturing in huis heb.

Bas
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: laurent op 06 februari 2023, 19:56:40
Dat Dit "internet gedoe" noem ik "research doen". Dit draadjes is precies dat. TS vraagt wat voor centrale die moet kiezen. Het belangrijkste wat je dan wilt, zijn juist die gebruikerservaringen. Als je slechts marklins website als bron neemt voor je research dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat het de meeste geweldige centrale is die je kan vinden. Mijn eigen belevenis daarentegen is dat het de meest verschrikkelijke manier is van trein aansturen.

Wat die ECoS betreft, ik lees hier op BNLS menig man lovend over dat ding spreken. Op technisch vlak is die ook beter als je kijkt naar de mogelijkheid van o.a. loconet, de aanwezigheid van fysieke knoppen waaronder die speciale hendel voor een fluit/toeter en de absolute rijregelaar knoppen die zichzelf ook kunnen draaien als een externe invloed de loc bedient. Je kan veel vinden, maar hier is niks subjectiefs aan.
Daarom neem je ook niet de website van de fabrikant als leidraad, maar de ervaringen van mensen. Dan is het wel handig dat de mensen die hun mening spuien, ook daadwerkelijk ervaring hebben. Als je op de website van Uhlenbrock kijkt lees je dat hun decoders fantastisch zijn, dat hun centrales fantastisch zijn, etc. Bij ESU hetzelfde. Volgens Zimo is hun centrale het absolute summum en de nieuwe standaard, Roco idem over de Z21, Digikeijs over de DR5000.
Overigens, over Loconet gesproken, de Loconet die op de Ecos beschikbaar is, is geen volwaardig Loconet. De B-Bus laat zich alleen met modificaties gebruiken.

Citaat
Tot op heden ben jij echt de enige die ik lovende woorden over een CS3 heb horen spreken.
Ik vind dit een beetje onzinnig. Hoe moet je volgens jou er dan achter komen wat wel en niet een goede centrale is? Denk je dat een treinenboer in goed geloof jou een ECoS II meegeeft in bruikleen voor een week om even 'te voelen'? Mijn lokale treinenboer heb ik vaak genoeg gehoord dat hij central stations 3 aan klanten probeert aan te smeren. Terwijl wij ook de ECoS verkoopt.

Nee om te achterhalen wat wel en niet goed is, moet je zelf research doen zoals een draadje als deze beginnen.
Lovend? Ik ben gewoon kritisch hoor. Ik geef genoeg af op Märklin, alleen ik ben niet anti. En dat laat ik ook niet doorschemeren. Een goede centrale voor jezelf selecteren is altijd lastig, daarom probeer je af te gaan op ervaringen van anderen, mogelijkerwijze met het testen van beiden. Als er dan iemand van alles staat te verkondigen alsof ie al jaren met beiden werkt, terwijl hij een van beide nog nooit in handen heeft gehad, dan ben je gewoon mensen vals aan het voorlichten. Sorry, een ander woord heb ik er niet voor. Je kan geen objectieve gebruiksinformatie plaatsen als je geen ervaring hebt. Zeker als je dan nog anti bent ook.

Citaat
Wat dat touchscreen betreft... Die touchscreen van de CS3 en ik neem aan dit bij de ECoS niet veel anders is hoor, is zwaar ondermaats als je hem naast een tablet legt. Zoals ik laat zien in dat filmpje, dat touchscreen van die Cs3 werkt gewoon totaal niet mee met wat je wilt. Het reageert echt slecht, en sommige van die knopjes zijn gewoon te klein. En dat ligt echt niet aan mij... Het is niet dat ik 'vind' dat ze te klein zijn, ze zijn te klein.

Als jij goed met een smartphone en tablet overweg kan, kan je al gauw tot een 'misguided' conclusie komen dat die touchscreens op die centrales ook erg goed moeten zijn. En dat die ook intuitief zijn.
Een telefoon of tablet heeft een gemiddelde levensduur van 2-3 jaar. Een highend model misschien 4. De CS3 is ondertussen 6 jaar oud en wordt nog steeds ondersteund. De CS2 is 15 jaar geleden op de markt gekomen en wordt ook nog steeds ondersteund. Geldt trouwens ook voor de ECOS: De ECOS1 wordt ook nog altijd ondersteund.
Qua touchscreen is het een kosten-baten afweging. Waar je bij een smartphone de ontwikkelingskosten over miljoenen stuks kan spreiden, red je dat met een simpele modelspoorcentrale niet.

Citaat
Nou het is heel simpel. Ik heb simpelweg onderzoek gedaan en ik heb daar filmpjes gekeken van de ECoS en desondanks dat ik de ECoS niet zelf heb aangeraakt, ben ik wel tot deze conclusie gekomen. Het kan niet mogelijk nog slechter zijn dan een Cs3. Ik hecht wel waarde aan gebruikerservaringen. Ik vind juist dat belangrijk. Ik zou zelf nog steeds geen van beiden kopen, maar ik ben zelf van losse ergonomische handregelaren en fysieke schakelpanelen bouwen.
Een filmpje is wellicht leuk voor de eigen beeldvorming, maar absoluut onvoldoende om anderen te adviseren. Je kan gewoon geen goed inhoudelijk advies geven zonder eigen ervaring. En dat is wat ik ook hekel aan bepaalde handelaren.

Citaat
Ik ben ook sws anti-marklin geworden. De Cs2 had me al van mijn geloof afgeholpen. Hun prijzen zijn niet proportioneel met hun producten.
De CS3 met voeding heb je voor zo'n 730 euro. De ECOS II doet 660 voor eenzelfde pakket. IB2Neo doet 615 voor de losse centrale, weet zo snel niet wat de voeding doet. De Z21 doet ook zo'n 615 euro met voeding erbij. En dan heb je geen handregelaar o.i.d.
Citaat
Ze hebben verdomme niet eens release notes of changelogs van hun software updates. Elke keer dat jij je central station update, kan je niet mogelijk weten wat er anders is. Soms maken ze iets bekend over een nieuwe feature, maar niemand van ons klootjesvolk mag weten wat ze wel aan niet aan bugfixes uitvoeren...
Onjuist. Er worden keurig changelogs gepubliceerd. https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/cs3/CS3_update_2-4-0_info-01.pdf En ook voor de CS2: https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/software-updates/CS2_update_4-2-13_info-01.pdf

Citaat
Dan hun hele canbus systeem is gewoon triest. Ze hebben niet eens zelf een canbus terugmelder gemaakt, maar dwingen je nog steeds om die ondermaatse S88 bus te gebruiken.
Je kent de L88 niet?
Citaat
Hun manier van stekkers is ook waardeloos met die 5 verschillende DIN connectoren.
Waardoor je nooit foutief kan aansluiten. Dat is juist het hele idee erachter, overigens deels voortkomend uit de ontwerpen vanuit ESU. De MS1 heeft namelijk alle vermogenselectronica in de handheld zitten. Der halve een 10-polige bus en een slave kabel, zodat je de vermogenselectronica nooit op de baan zou krijgen. Om de eenvoud te behouden is bij de latere systemen dezelfde aansluiting gebruikt, ook al zitten er nu nog maar 4 aansluitingen in. Op die manier kan je gewoon je MS1 aan je CS3 koppelen. Ook de kabel van CS1 naar Aansluitrail heeft een nieuwe bestemming gekregen.
Citaat
Je kan niet even zelf een kabeltje maken om 5 meter van je central station een mobilestation in te pluggen in een verdeelhubje.
En dat kan ik wel bij, euhm, laten we even zeggen Loconet? Daar heb je ook een speciale tang nodig om die kabels te maken. Idem voor R-Bus. En ook voor ESU CAN kan je niet zomaar een kabeltje solderen.

Citaat
Die Cs2 en 3 boosters zijn niet uitwisselbaar of bruikbaar op andere centrales. Je kan met marklin producten niet eens een handregelaar van een ander merk gebruiken.... Als er een bedrijf aan vendor lock-in (https://nl.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in) is het marklin. De ECoS heeft nog tenminste een sniffer apparaat... en hun eigen loconet interface.
Want de ESU boosters kan je wel op andere apparaten gebruiken dan de door ESU ontwikkelde CS1 en ECOS1/2? Of de Z21 Boosterlight. Je moet al een systeem hebben dat een CDE boosteraansturing ondersteund.

Daarbij, Märklin heeft het CAN bus protocol publiekelijk gemaakt. Dat maakt dat je dingen krijgt als  CAN Digital Bahn stellpult, maar ook de MIRZ21, een koppeling tussen Z21 websysteem en de CAN Bus van Märklin. Ik kan mijn CS3 gewoon bedienen met een kastje van 50 euro via de Z21 app of WLAN Maus. Voor de DIY userbase veel vriendelijker. meer info hier (https://www.stummiforum.de/t140471f170-Frank-s-Projekt-Bahnpark-Augsburg-31.html#msg2442047)

Citaat
Ik heb hier trouwens nog een line-up (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=47203.msg3222263625#msg3222263625) van wat ik qua besturing in huis heb.
Verwacht je nu van mij ook zo'n foto? Of geloof je mij als ik zeg dat ik een IB1 in huis heb, met regelmaat een IB2 gebruik (met toevoeging Funkmodul+DaisyII, FRED, IB Switch en IB Control), voldoende heb mogen spelen met een Ecos om er eentje over zijn toeren te krijgen(1 of 2 is alleen verschillend in vermogen en kleurenscherm), met de z21 ervaring heb (in september nog bijna een week gebruikt bij een vriend), met het klassieke Märklinsysteem ervaring heb en zelf een CS3 heb staan, net als 2x MS2 en 4x MS1, met de nodige toevoegingen? Vorig jaar nog hebben we een baan opgebouwd waar we met 2x CS3 en 4 Boosters reden, aangestuurd via WLAN apps, laptops e.d. En alles op zicht.

En weet je? Het maakt mij echt geen ene donder uit wat jij gebruikt. Het is een hobby, je moet doen waar je blij van wordt. Van mijn part heb je liever een analoge besturing, als jij daar je pleziertje uit haalt, lekker belangrijk. Maar we moeten het wel bij feiten houden.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Cor--24 op 07 februari 2023, 07:25:45
Zoals eerder geschreven, feitelijke onderbouwingen over wat goed is, is dus lastig aan te geven. Het gaat veelal om persoonlijke ervaringen. Voor mij is dat de reden om een bepaald automerk niet meer te rijden, terwijl een ander er bij zweert.

Conclusie: Neem wat bij je past, wat je bevalt. Doe vooral weg, wat je niet bevalt. Ieder zijn/haar ding.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Martin Domburg op 07 februari 2023, 08:18:32
Dit draadje is dus precies de reden dat ik me druk maak met het geven van adviesgesprekken, hobbydagen, workshops en tutorials. Iedereen heeft een mening, en niemand beantwoord echt de vraag van de TS.

On the salade side:
@bask, ik mis zo'n emoji die zijn vinger omhoog steekt. Bij ons mogen klanten zelf de verschillende centrales uitproberen. Dit doen we tijdens een adviesgesprek. Lijkt mij overigens een normale manier van verkooptechnieken, een klant even laten proeven van een product.....

Maar ik zal het grote geheim van "van welke centrale moet ik nemen" uit de doeken doen. Het geheim is dat elke centrale hetzelfde doel heeft: het laten rijden van een trein!! En dat doen ze allemaal op hun eigen manier best wel goed.

De rest, of een centrale goed is of niet, zijn louter meningen. Terwijl voor de TS alleen zijn eigen mening belangrijk is.

De conclusie uit dit betoog: Nee, niemand kan je vertellen welke centrale je moet gebruiken. Men kan enkel zijn of haar voorkeur uitspreken en dit onderbouwen.

En dat geld ook voor dealers en zelfbenoemde specialisten.... ook wij vertellen een verhaal uit onze ervaring en mening.

Aan jou is het de taak de BS te filteren van wat voor jou nuttige informatie is. En gebruik je onderbuik om een keuze te maken. Ga proeven, proberen en bekijken.

Succes
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: bask185 op 07 februari 2023, 09:58:05
@Laurens
Agree to disagree

Citaat
@bask, ik mis zo'n emoji die zijn vinger omhoog steekt.
Ik mis er nog wel meer  :P

Citaat
Bij ons mogen klanten zelf de verschillende centrales uitproberen. Dit doen we tijdens een adviesgesprek. Lijkt mij overigens een normale manier van verkooptechnieken, een klant even laten proeven van een product.....
Dat lijkt mij ook normaal bij dat soort investeringen, maar ik heb dat nog nooit gezien. Je moet eens met Huider praten  ;D die doet dat niet volgens mij. Ben je niet de enige hier in dit land die dat doet?  ;D

Bas
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: VvKan op 07 februari 2023, 10:45:09
Is het dan eenvoudiger om een CS3 of een Ecu Ecos 2 aan te schaffen, icm S88 decoder, en moet ik dan nog werken met contactrails in het desbetreffende gedeelte? Of moet ik helemaal geen andere centrale aanschaffen?
Dit was/zijn de vragen. En mogelijke antwoorden.
a/ De keuze is het moeilijkste deel, aanschaffen is een kwestie van geld neertellen. (was geen probleem)
b/ S88 ?  Ook andere mogelijkheden.
c/ Contactrails ? Icm één van bovengenoemde centrales is dat niet nodig als gebruik wordt gemaakt van bezetmelders.
d/ Is in ieder geval niet persé nodig, er zijn andere mogelijkheden met meer of minder beperkingen.

Iedereen heeft een mening, en niemand beantwoord echt de vraag van de TS.

Er waren 4 vragen gesteld. De antwoorden zijn in principe herleidbaar uit alle reacties.  Maar de reacties zijn verzand in het uiten van meningen en/of feiten, alleen gaande over vraag 1.
Terwijl vraag a/ simpelweg met "nee" beantwoord kan worden als het antwoord op vraag d/ in ogenschouw wordt genomen.

Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: VvKan op 07 februari 2023, 10:54:17
Dus tegen jou praat ik nooit meer, en als je ook niet meer tegen mij praat, hebben we ook geen conflicten meer  (y).
Deden Rusland en Oekraine ook niet meer.  Zie de gevolgen.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: bask185 op 07 februari 2023, 10:58:35
Tussen ons vind ik het anders erg goed gaan  (y) jij niet?
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Rick op 07 februari 2023, 11:04:17
Volgens mij is het voor Rein voldoende als dit wordt opgelost:
alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: VvKan op 07 februari 2023, 11:49:54
@bask185
Nee, absoluut niet.
Gedwongen je mond houden vind ik niet goed.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: VvKan op 07 februari 2023, 11:50:54
@Rick.
Juist, goede conclusie.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: bask185 op 07 februari 2023, 12:09:47
Ik vind het het beste wat mij hier ooit is overkomen  :angel: en ik ga er nu weer mee verder als je het niet erg vindt  ;)

Citaat
Volgens mij is het voor Rein voldoende als dit wordt opgelost:
De TS wilt gewoon stiekem een nieuwe centrale  :P

Maar goed, als het echt om detectie gaat...

Wat goedkoper is dan je centrale te vervangen is zelf een printje met dit schema in elkaar solderen. Het zijn erg weinig componenten. Zelf zou ik de componenten aan elkaar solderen zonder printje en er een tapeje om heen wikkelen  :police:. dat deed ik ook voor rijtuig verlichting.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-63e22fa3ae82a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-63e22fa3ae82a.png)
Werkt op basis van stroomdetectie. Als er een trein dan op het spoor staat, gaat het ledje branden.

Het is niet erg precies met stroomdetectie. Anders kan je denken aan een lichtsluisje of nog makkelijker een reedcontact waarmee je direct een ledje aanstuurt. Kosten? 25 centjes.

Mvg

Bas
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: VvKan op 07 februari 2023, 12:37:46
Gaan we even samen verder  ;D
Als je hierbij dan ook nog 5 diodes zet en de een of andere vorm van schakelaar dan heb je:

- bezetmelding met led-indicatie
- een ABC stopstuk

Neem ik aan, want het effect van de schakeling icm ABC kan ik zo niet bepalen.
Bas  ???
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: bask185 op 07 februari 2023, 12:58:55
Ik zou wel 2x achter je oren krabben, want al je decoders moeten ook ABC ondersteunen anders kan je niet blind vertrouwen dat het al je treinen laat stoppen.
Een ander 'probleem' is dat je misschien bij sommige als niet bij alle decoders de ABC remweg moet finetunen op het oog. Als je dat allemaal niet ziet zitten, zou ik er niet aan beginnen. En als je ook een duwende trein of treinstel heb, kan je alle posts hier waar ABC instaat al helemaal vergeten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-63e23ad3be347.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-63e23ad3be347.png)

Je kan ook simpelweg je spoor spanningsloos zetten met bijvoorbeeld een lichtsluis/reedcontact. Zodra het begin van de trein door de sluis rijdt, valt hij uit. Met een schakelaar kan je hem dan weer opstarten. Dan heb je audio terugmelding van een klikkend relais  ;D. Dit is denk ik nog het makkelijkste en veiligste ook.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Hirschsprung op 07 februari 2023, 13:38:00
TS geeft aan niet of nauwelijks technische kennis te hebben, en dan komen jullie met dit soort verhalen…. Martin heeft volkomen gelijk, een goed adviesgesprek helpt dan veel meer. Maak het vooral niet te ingewikkeld, daar is TS echt niet mee geholpen.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: bask185 op 07 februari 2023, 13:48:44
Citaat
en dan komen jullie met dit soort verhalen
FTR Zij begon over ABC, ik raad dat af..

Mijn adviezen bestaan nog steeds uit:
- koop z21 systeem + terugmelder + tablet, dan heb je bezetmelding op je tablet (en dan heb je nog 14 beschikbare contacten voor meer terugmelders)
- spoor spanningsloos zetten met een schakelaar.
- het circuit uit post #28
- reedcontact + weerstand en led

Citaat
TS geeft aan niet of nauwelijks technische kennis te hebben
Dat vind ik het handige van dit forum, there are those who do. En 3 dingetjes aan elkaar solderen wil ik ook wel voor hem doen. Kost me 5 minuten en ik heb alles op voorraad.

Mvg,

Bas

Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Martin Domburg op 07 februari 2023, 15:00:49
Laten we dan gewoon even terug gaan naar de basis, de initiële vraag.

Totale beginnersvraag: Na een jaar stilstand met mijn digitale Trix HO baan in aanbouw loop ik tegen het volgende probleem aan:

Hieruit kan je concluderen dat het om 2-Rail gaat en niet om 3-Rail.
Een hele belangrijke wissel om te nemen in een deugdelijk advies.

Citaat
Ik heb een schaduwstation op een stuk enkelspoor onder de baan met daarin 2 electrische wissels met decoder ( deze zorgen voor een dubbelspoorgedeelte zodat 2 treinen elkaar in tegengestelde richting kunnen passeren ) . Met mijn huidige mobile station kan ik wel die wissels bedienen, alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.
Ik heb begrepen dat ik dan evt. met reed-contacten moet gaan werken, maar ik ben behoorlijk a-technisch en ik hoor ook dat dat niet altijd handig is.
Dit deel is heel belangrijk. Hieruit zou ook mijn eerste advies zijn om Rein te wijzen op ABC remtechniek, daar hij 2-Rail rijdt.
Echter het dik gedrukte stuk schakelt alles uit wat zelfbouw is, schakelingen bevat en andere lastige oplossingen.

Voor een A-technisch persoon is het gebruik van Arduino of zelfbouw niet realistisch om te doen. Ondanks de goede bedoelingen die geoppert worden. Onder andere Bas maakte een mooi gebaar, maar dan maak je zo'n persoon afhankelijk van een ander. En je wilt juist dat een starter zelfredzaamheid opbouwt, en geen angst.

Nu is computergestuurd rijden voor deze situatie de mooiste oplossing, maar of dit voor de TS weggelegd is kan hij alleen beantwoorden. Hij zal dan blokken, secties moeten maken en de computer moeten gebruiken om zijn baan te bedienen.

ABC wat door Bas en Veronique worden geopperd zijn wel weer een mooi alternatief, simpel toepasbaar en met wat doorzettingsvermogen goed te leren. Wijzelf, maar ook Lenz en andere bieden diverse modules hiervoor aan. Praktijk is echter wel, dat het minder bedrading kost om met de computer te werken. Het blijft niet bij 1 printje, nee de logica is verslavend en voor je het weet hangt je baan vol met ABC bouwstenen, wat ook in een klein kastje past van 10x10 cm

Citaat
Is het dan eenvoudiger om een CS3 of een Ecu Ecos 2 aan te schaffen, icm S88 decoder, en moet ik dan nog werken met contactrails in het desbetreffende gedeelte? Of moet ik helemaal geen andere centrale aanschaffen? Het geld is overigens het probleem niet, het gaat mij vooral om gebruiksgemak.

De CS3 adviseer ik eigenlijk alleen aan 3-Rail rijders die ook echt met Marklin MFX en MFX+ werken. Zeker in combinatie met iTrain scheelt je dat enorm veel gezeik. Of je de CS3 wel/niet een top apparaat vindt, feit is dat voor MFX de CS3 gewoon de meest ideale apparaat is. Dat praat lekker met elkaar. MFX en EcoS is vaak een drama voor software.

In dit geval zou een EcoS een hele mooie centrale zijn, zolang je de software erbuiten houd en lekker met de hand of ABC gaat werken.
Zodra je met de computer wilt gaan besturen dan heeft de ESU niets meer te bieden dan de Z21, LZ200, YD7001, IB2, IBNeo noem ze maar op.

Je kunt dan net zo goed een "blinde" centrale nemen zoals de YD7001 of de Roco Z21 (zwart). Dit zijn momenteel de twee meest moderne centrales in de markt naast de CS3.

Dus mijn advies hierin in een notendop,
1. kijk eens goed naar de YD7001, Roco 10820 Z21 en de ESU EcoS2.
2. Bepaal of je wel/niet met de hand, ABC dioderemtechniek danwel computer software wilt gaan werken.
3. Proef en voel even alle opties uit bij een specialist/vereniging/bevriende modelspoorder
4. Filter de meningen en focus je op je eigen mening en voorkeur
5. Maak een keuze en ga beginnen, koop vooral niets wat je NIET direct nodig hebt.

Zo en nu ga ik mijn kleine man in het zwembad pleuren, kan ik in de kantine aan een cappuccino gaan zitten en de reacties lezen :)
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: bask185 op 07 februari 2023, 15:18:38
Nogmaals  ::) I take no credit
Citaat
ABC wat door Bas en Veronique wordt geopperd

Citaat
Nu is computergestuurd rijden voor deze situatie de mooiste oplossing
:-X..  stukkie spoor spanningsloos maken is makkelijker :P


Bas
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Bahn-AG op 07 februari 2023, 16:01:19
En dan ben je nog steeds niet verder dan reaktie #2. :-X
M.a.w.: Een centrale voegt in deze situatie niks aan waarde toe.

Bart
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: WimC op 07 februari 2023, 17:20:11
Is jullie opgevallen dat TS niet meer gereageerd heeft sinds zijn eerste post? Dit ondanks dat er diverse mensen hem vragen hebben gesteld.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: bask185 op 07 februari 2023, 17:44:48
ja klopt tamelijk hinderlijk, maar hij zal vast wel zijn redenen hebben  ;).

Now we wait.

(zullen we hem weggejaagd hebben?  :o )
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Cor--24 op 07 februari 2023, 17:44:54
Dus tegen jou praat ik nooit meer, en als je ook niet meer tegen mij praat, hebben we ook geen conflicten meer.

Ik heb jou niet gesproken, dus zie ook geen conflict. Alleen iets gevraagd en een reactie gegeven op jouw mening. En wat jij daarmee doet is geheel aan jou.
Wel hoop ik je betoog binnenkort - zoals je hebt belooft - te zien verschijnen op je website.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: VvKan op 07 februari 2023, 19:19:45
En als je ook een duwende trein of treinstel heb, kan je alle posts hier waar ABC instaat al helemaal vergeten.
Nee hoor, dat had ik in mijn eerdere reactie al aangegeven.   Alleen heb je dan een BM2 of BM3 nodig. Of je kunt de diode methode op een andere manier toepassen, maar dat is wat lastiger.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: VvKan op 07 februari 2023, 19:32:40
TS geeft aan niet of nauwelijks technische kennis te hebben, en dan komen jullie met dit soort verhalen…. Martin heeft volkomen gelijk, een goed adviesgesprek helpt dan veel meer. Maak het vooral niet te ingewikkeld, daar is TS echt niet mee geholpen.
Als je digitaal kunt rijden, kun je 2 draadjes aansluiten.  Als je een diode module ABC (bij Lenz de BM1) wilt gebruiken, kun je naar ik aanneem ook 2 draadjes aansluiten volgens de handleiding.  Als je daar ook nog een bedieningsschakelaar tussen wilt zetten, wederom 2 draadjes aansluiten, waarvan 1 al aan de BM1 zit , dus eigenlijk maar één.

Wat is daar ingewikkeld aan ?

Dat er ook gekeken wordt naar zelfbouw mag je "ons" niet kwalijk nemen, wij kennen het niveau van de vrager niet.  Misschien kan hij er juist nog iets van leren, zo nodig door hier door te vragen.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Martin Domburg op 07 februari 2023, 19:43:06
Nee, zo kan je dat zeker niet stellen.

Het aansluiten van de twee draadjes van de centrale is 1-op-1 vergelijkbaar met het aansluiten van een transformator.

Starters refereren techniek aan wat zij kennen van vroeger. Zo had ik ooit iemand die stellig beweerde dat digitaal rijden met de computer voor hem veel te moeilijk was.

Maar hij vertelde wel vol trots dat hij zijn analoge baan automatiseerde met oude PTT centrales..... zeg het maar  (y)

Wat voor de een zo simpel en logisch is als ademen, is voor een ander een wonder wat ze niet snappen. 
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: ReinBijlsma op 07 februari 2023, 20:11:05
Totale beginnersvraag: Na een jaar stilstand met mijn digitale Trix HO baan in aanbouw loop ik tegen het volgende probleem aan:
Ik heb een schaduwstation op een stuk enkelspoor onder de baan met daarin 2 electrische wissels met decoder ( deze zorgen voor een dubbelspoorgedeelte zodat 2 treinen elkaar in tegengestelde richting kunnen passeren ) . Met mijn huidige mobile station kan ik wel die wissels bedienen, alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.
Ik heb begrepen dat ik dan evt. met reed-contacten moet gaan werken, maar ik ben behoorlijk a-technisch en ik hoor ook dat dat niet altijd handig is.
Is het dan eenvoudiger om een CS3 of een Ecu Ecos 2 aan te schaffen, icm S88 decoder, en moet ik dan nog werken met contactrails in het desbetreffende gedeelte? Of moet ik helemaal geen andere centrale aanschaffen? Het geld is overigens het probleem niet, het gaat mij vooral om gebruiksgemak.

Allereerst heel hartelijk dank voor de enorme hoeveelheid reacties, die ik nu allemaal aan het bestuderen ben. Onderstaan de situatie ( grofweg ): het zichtbare gedeelte van mijn baan, gemaakt met Trix C-rail ( zonder middenrail ):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/BaanBovengedeelte-63e29e2ae2e23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/BaanBovengedeelte-63e29e2ae2e23.jpg)
en daaronder het schaduwstation:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/BaanOndergedeelte-63e29e2adfefe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/BaanOndergedeelte-63e29e2adfefe.jpg)
De indeling van de diverse rangeersporen bij de twee zichtbare stations is wat aangepast zodat ik meer recht stukken rangeerspoor heb, maar de hoofdroute is ongewijzigd gebleven.

Ik heb inmiddels een occasion Esu Ecos 2 aangeschaft ( De CS3 werd me toch te duur  ) aangezien dit systeem wat meer gebruiksvriendelijk lijkt te zijn  ( minder gebonden aan Märklin) en wat meer fysieke knopjes die een hoop geschuif in het centrale scherm schelen).
De volgende stap is het maken van blokken, die ik vooral nodig denk te hebben om het schaduwstation in de gaten te kunnen houden. Ik heb begrepen dat ik dan tussen de blokken telkens één rail moet isoleren ( maakt het nog uit welke?) en dat ik binnen het blok aan het begin en aan het einde nog een geisoleerd stuk moet hebben wat dienst gaat doen als bezet/terugmelder. Ik ga rijden met zowel verlichte passagierswagons als onverlichte goederenwagons, en die zullen zowel getrokken als geduwd gaan worden.
Excuses voor alle beginnersvragen, maar heb ik het tot nu toe goed? Naast de Ecos 2 heb ik nog geen hardware voor de aansturing aangeschaft. Wat heb ik als eerste nodig om het bloksysteem werken te krijgen ( zonder dat ik al teveel hoef te solderen )? Ik heb begrepen dat dat een S88 module is en daar lijkt mij de Digikeijs DR4088CS de beste oplossing voor?
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: RBlok op 08 februari 2023, 06:49:26
Er is o.a. op YouTube het een en ander te vinden over ABC. Dit (en dit forum) heeft mij goed geholpen.
Kanttekening bij stroomloos zetten versus ABC: Bij ABC blijven geluid (indien aanwezig) van de loc gewoon werken en kan het treinstel nog achteruit rijden.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: VvKan op 08 februari 2023, 11:10:58
Aanvulling op voorgaande: alle functies blijven bedienbaar bij ABC in een stopstuk.   Alleen RailCom werkt niet bij gebruik van de diode methode.
Wil je toch vooruit rijden (dus door "rood"), bijvoorbeeld om te rangeren, dan kun je daarvoor de rangeerstand gebruiken.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Martin Domburg op 08 februari 2023, 11:26:39
Alleen RailCom werkt niet bij gebruik van de diode methode.

En of dat werkt, als een trein  (y) (y) Dat is ook de reden geweest dat ik de ABC Module heb gemaakt.

Net een modelbaan opgeleverd met ABC techniek en RailCom voor de onzichtbare sporen. Werkt prachtig, het is wel even zoeken of de decoders liever 3 of 4 diodes willen. Bij 5 is de spanningsval te laag voor RC om te functioneren. Al verschilt dat echt wel per decoder, bij de TOM super, de Piko soms wel/soms niet, D&H wil 4 diodes en ZIMO wil er 3.

Het zit hem erin dat de RC soms wel/ soms niet in de ABC sectie zit. Daarom moet je even wat expirimenteren.
Overigens ben ik nu de Lenz aan het proberen, maar ben nog niet kapot ervan. Ze hebben het misschien uitgevonden, echt bediengemak is ze vreemd. En dat zegt een ZIMO liefhebber  ;D ;D ;D ;D
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: VvKan op 08 februari 2023, 12:00:12
Kijk, zo leer je nog eens wat bij.
Net even de info van Lenz bekeken, maar ik kan het niet eens terugvinden, dat het bij de diode methode niet zou werken (bij Lenz spullen).  Terwijl ik zeker weet, dat dat er wel gestaan heeft, maar waar ?  Of het is inmiddels vervallen, hopelijk ?
Ga ik even mee experimenteren.

Overigens ben ik nu de Lenz aan het proberen, maar ben nog niet kapot ervan. Ze hebben het misschien uitgevonden, echt bediengemak is ze vreemd.
Wat bedoel je met deze opmerking, over welke bediening van wat ?

Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Remunj op 08 februari 2023, 13:00:00

De volgende stap is het maken van blokken, die ik vooral nodig denk te hebben om het schaduwstation in de gaten te kunnen houden. Ik heb begrepen dat ik dan tussen de blokken telkens één rail moet isoleren ( maakt het nog uit welke?) en dat ik binnen het blok aan het begin en aan het einde nog een geisoleerd stuk moet hebben wat dienst gaat doen als bezet/terugmelder. Ik ga rijden met zowel verlichte passagierswagons als onverlichte goederenwagons, en die zullen zowel getrokken als geduwd gaan worden.
Excuses voor alle beginnersvragen, maar heb ik het tot nu toe goed? Naast de Ecos 2 heb ik nog geen hardware voor de aansturing aangeschaft. Wat heb ik als eerste nodig om het bloksysteem werken te krijgen ( zonder dat ik al teveel hoef te solderen )? Ik heb begrepen dat dat een S88 module is en daar lijkt mij de Digikeijs DR4088CS de beste oplossing voor?
Welke besturingssoftware ga je gebruiken? Wel belangrijk om naar te kijken of de Ecos2 ondersteund wordt.
En voor de rest van de hardware die je nog wilt aanschaffen even checken of je die ook op de Ecos2 kunt aansluiten.

Wat betreft de blokken. Sowieso liggen die altijd tussen wissels. En isolaties altijd in dezelfde railstaaf aanbrengen. De andere is een ononderbroken geheel.

Maar als ik je baanplan bekijk heb ik daar eerlijkgezegd wel wat twijfels bij. Om vanuit die tunnelingang rechts naar je bovenste station te komen krijg je een steile helling. Max is toch 3% en die haal jij hier niet. Ik zie diverse hoogtes ingetekend maar heb je ook rekening gehouden met je frame? neem bijvoorbeeld de tunneluitgang in het midden. Daar staat een hoogte van 50. De rails in het bovenste station zie ik op 115 liggen. Dat is 65 mm. Maar daar gaat ook nog de ruimte van je frame vanaf. Dan blijft er toch weinig ruimte over voor de trein. Heb je hier over nagedacht.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Ronald Halma op 08 februari 2023, 13:57:23
Is jullie opgevallen dat TS niet meer gereageerd heeft sinds zijn eerste post? Dit ondanks dat er diverse mensen hem vragen hebben gesteld.

Nu dus wel :)
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: ReinBijlsma op 08 februari 2023, 14:49:18
Hoi WimC, ik heb naast deze hobby nog wel meer te doen, en dan heb ik als leek ook nog de nodige tijd besteed aan het opzoeken van extra info met betrekking tot de antwoorden die gegeven zijn.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: ReinBijlsma op 08 februari 2023, 14:55:33
Welke besturingssoftware ga je gebruiken? Wel belangrijk om naar te kijken of de Ecos2 ondersteund wordt.
En voor de rest van de hardware die je nog wilt aanschaffen even checken of je die ook op de Ecos2 kunt aansluiten.

Wat betreft de blokken. Sowieso liggen die altijd tussen wissels. En isolaties altijd in dezelfde railstaaf aanbrengen. De andere is een ononderbroken geheel.

Maar als ik je baanplan bekijk heb ik daar eerlijkgezegd wel wat twijfels bij. Om vanuit die tunnelingang rechts naar je bovenste station te komen krijg je een steile helling. Max is toch 3% en die haal jij hier niet. Ik zie diverse hoogtes ingetekend maar heb je ook rekening gehouden met je frame? neem bijvoorbeeld de tunneluitgang in het midden. Daar staat een hoogte van 50. De rails in het bovenste station zie ik op 115 liggen. Dat is 65 mm. Maar daar gaat ook nog de ruimte van je frame vanaf. Dan blijft er toch weinig ruimte over voor de trein. Heb je hier over nagedacht.
Qua besturingssoftware denk ik aan iRail of Koploper, met voorkeur voor iRail. Maar ik wil voornamelijk met de hand rijden, dus via de knoppen op de Ecos. De baan is ook niet al te ingewikkeld en er zulen denk ik max 3 treinen op gaan rijden.
De diverse hoogte op het baanplan zijn in werkelijkheid wat aangepast, en ook is de baan iets langer en iets dieper geworden door wat extra railstukken te plaatsen. Ik heb de hellingen getest met twee locs  en een rijtje qwagons, en dat gaat allemaal goed, ook in de tunnels. wordt ook geen gebruik gemaakt van bovenleiding.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: RBlok op 08 februari 2023, 16:23:49
Een discussie die ook vast eerder is gevoerd: waarom een softwareprogramma gebruiken naast de Ecos? Ik ben geen digibeet maar heb in mijn werkzame leven genoeg/teveel computers gezien en gebruikt. Fijn om dit bij de modelbaan te kunnen beperken. In de Ecos (intuitief) programmeren, lekker verder te bouwen aan de scenery en rijden. Ieder zijn ding natuurlijk en de software zal vast nog meer de diepte in kunnen gaan voor wat betreft het rijden. Maar de 'verplichte' koppeling Ecos - besturingssoftware is er dus niet.

Rian
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Martin Domburg op 08 februari 2023, 16:51:24
Qua besturingssoftware denk ik aan iRail of Koploper,

Gaaf, is er weer een nieuw besturingsprogramma op de markt! Ik denk wel dat de maker daarvan een klein akkefietje kan verwachten met de maker van iTrain. Al heb ik zo'n vermoeden dat dit op een verspreking (vertikking klinkt zo negatief) is gebaseerd. Overigens let daar goed op bij de maker van iTrain. Die gaat heel slecht op mensen die zijn naam verkeerd uitspreken, is leuk om hem mee te plagen als je hem goed kent. Maar als starter waardeert hij het als je de naam van het programma goed schrijft en uitspreekt.

En ergens snap ik hem ook wel, het lijkt me ook vermoeiend als mensen mij de hele tijd Martijn of Martien noemen.

Een discussie die ook vast eerder is gevoerd: waarom een softwareprogramma gebruiken naast de Ecos? Ik ben geen digibeet maar heb in mijn werkzame leven genoeg/teveel computers gezien en gebruikt. Fijn om dit bij de modelbaan te kunnen beperken. In de Ecos (intuitief) programmeren, lekker verder te bouwen aan de scenery en rijden. Ieder zijn ding natuurlijk en de software zal vast nog meer de diepte in kunnen gaan voor wat betreft het rijden. Maar de 'verplichte' koppeling Ecos - besturingssoftware is er dus niet.

Rian

Hier heb je absoluut gelijk in. Veel mensen verheerlijken het computergestuurd rijden. Maar dat is verre van een verplichting. Je gaat digitaal rijden, en de manier waarop kan van heel simpel tot heel complex, met een handregelaar, app, ABC of blokken met secties en software.

Dit moet je echt voor jezelf bepalen.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: VvKan op 08 februari 2023, 17:06:42
computergestuurd rijden. Maar dat is verre van een verplichting.
Helemaal mee eens.  Vooral met de Ecos niet nodig, tot een bepaald niveau/complexiteit.
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: Reinout van Rees op 08 februari 2023, 23:11:04
Even een paar (niet onterechte, hoor) berichten rechtstreeks over een specifiek persoon (die zich hier niet kan verdedigen) verwijderd. Leek me wel zo netjes?

Reinout-als-moderator
Titel: Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
Bericht door: bask185 op 09 februari 2023, 00:02:50
duidelijk  ::)