Doel:€250.00
Donaties:€548.00

Per saldo:€298.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-11-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:33:14
Digikeijs DR5000 Centrale, vragen en antwoorden door PatjeP
Vandaag om 00:30:22
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum door Deetrein
Vandaag om 00:27:51
9 december 2023 - NVM Modelbouwbeurs Houten door MOVisser
Vandaag om 00:06:47
Bart Zegers overleden door MOVisser
Vandaag om 00:04:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door MathynK
01 december 2023, 23:58:44
Raadplaatje door Benelux795
01 december 2023, 23:56:51
Schema Arduino DCC decoder door Bert55
01 december 2023, 23:47:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
01 december 2023, 23:31:26
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
01 december 2023, 23:25:53
Arsigdec en Nano door bask185
01 december 2023, 23:21:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Robkop
01 december 2023, 23:16:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 december 2023, 22:56:15
fleischmann 891315 oudje door harryw
01 december 2023, 22:43:28
Welke Marklin locomotief nummers hebben wisselstroommotoren (allstroom) door barry1972
01 december 2023, 22:17:49
Rondom Charlois door Priegelman
01 december 2023, 22:15:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Oosterspoor
01 december 2023, 22:11:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
01 december 2023, 21:27:37
Containerdraagwagens door T.Spat
01 december 2023, 21:22:58
Bf Kibronn door Marijn
01 december 2023, 21:21:06
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Scratchbuilt
01 december 2023, 21:20:45
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
01 december 2023, 20:52:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
01 december 2023, 20:48:13
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door 1795
01 december 2023, 19:58:22
Laag-Baarlo door Benelux795
01 december 2023, 19:41:44
Nieuw in de winkel! door barry1972
01 december 2023, 19:21:29
Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan) door Scratchbuilt
01 december 2023, 19:03:32
Lima NS 1220 door Carl
01 december 2023, 18:55:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
01 december 2023, 18:12:31
Welke seinen in station door basjuh1981
01 december 2023, 17:43:43
  

Auteur Topic: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?  (gelezen 4676 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1093
  • Spoor N
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #15 Gepost op: 05 februari 2023, 08:36:57 »
Het instellen van CVs is überhaupt niet intuïtief.

De vraag van Rein gaat daar ook niet over. Kan best zijn dat 'ie eigenlijk nooit CVs instelt.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2023, 08:39:59 door WimC »

VvKan

  • Gast
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #16 Gepost op: 05 februari 2023, 11:07:39 »
Prachtig deze bijdrage aan meningsvorming.  Je ziet meteen veel persoonlijke voorkeuren

Dan blijf ik toch liever bij mijn voorkeur:  nergens voor nodig voor wat je (Rein Bijlsma)  wilt bereiken.
Kijk maar even naar onderstaand plaatje van DTS.
Is niet als reclame bedoeld, want ik ben zelf niet zo gecharmeerd van deze simpele methode.



 Mogelijk heb je geen relais nodig en wil je met een schakelaar schakelen, of met de schakelaar van een sein of wisselstand.
In principe zijn 5 diodes genoeg, dus laten we zeggen 1 euro aan kosten per stopstuk.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3622
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #17 Gepost op: 05 februari 2023, 12:31:34 »
Bas, ik vind het eerlijk gezegd erg bijzonder dat je hier heel stellig de CS3 bestempeld als minder gebruiksvriendelijk dan de ECOS II, terwijl je nu aangeeft de ECOS II nog nooit in handen te hebben gehad en je louter te baseren op de meningen van andere mensen en wat internetgedoe. Vooral ook omdat wat jij nu roept nogal nogal aan een grote mate van subjectiviteit onderhevig is.
Dat Dit "internet gedoe" noem ik "research doen". Dit draadjes is precies dat. TS vraagt wat voor centrale die moet kiezen. Het belangrijkste wat je dan wilt, zijn juist die gebruikerservaringen. Als je slechts marklins website als bron neemt voor je research dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat het de meeste geweldige centrale is die je kan vinden. Mijn eigen belevenis daarentegen is dat het de meest verschrikkelijke manier is van trein aansturen.

Wat die ECoS betreft, ik lees hier op BNLS menig man lovend over dat ding spreken. Op technisch vlak is die ook beter als je kijkt naar de mogelijkheid van o.a. loconet, de aanwezigheid van fysieke knoppen waaronder die speciale hendel voor een fluit/toeter en de absolute rijregelaar knoppen die zichzelf ook kunnen draaien als een externe invloed de loc bedient. Je kan veel vinden, maar hier is niks subjectiefs aan.

Tot op heden ben jij echt de enige die ik lovende woorden over een CS3 heb horen spreken.

Citaat
En sorry, maar wie koopt er nou blind, zonder hem eens gevoeld te hebben, een centrale van over de 700 euro? Vooral als je al van jezelf weet dat touchscreen wat laster wordt en de ogen wat minder beginnen te worden. Tsja, ik kan daar niks anders van maken dan dat de gebruiker daar een beetje dom is geweest.
Ik vind dit een beetje onzinnig. Hoe moet je volgens jou er dan achter komen wat wel en niet een goede centrale is? Denk je dat een treinenboer in goed geloof jou een ECoS II meegeeft in bruikleen voor een week om even 'te voelen'? Mijn lokale treinenboer heb ik vaak genoeg gehoord dat hij central stations 3 aan klanten probeert aan te smeren. Terwijl wij ook de ECoS verkoopt.

Nee om te achterhalen wat wel en niet goed is, moet je zelf research doen zoals een draadje als deze beginnen.

Wat dat touchscreen betreft... Die touchscreen van de CS3 en ik neem aan dit bij de ECoS niet veel anders is hoor, is zwaar ondermaats als je hem naast een tablet legt. Zoals ik laat zien in dat filmpje, dat touchscreen van die Cs3 werkt gewoon totaal niet mee met wat je wilt. Het reageert echt slecht, en sommige van die knopjes zijn gewoon te klein. En dat ligt echt niet aan mij... Het is niet dat ik 'vind' dat ze te klein zijn, ze zijn te klein.

Als jij goed met een smartphone en tablet overweg kan, kan je al gauw tot een 'misguided' conclusie komen dat die touchscreens op die centrales ook erg goed moeten zijn. En dat die ook intuitief zijn.

Citaat
Toch vind ik het ook hier wel vreemd dat je een oordeel velt over iets dat je niet zelf gebruikt heb.

Nou het is heel simpel. Ik heb simpelweg onderzoek gedaan en ik heb daar filmpjes gekeken van de ECoS en desondanks dat ik de ECoS niet zelf heb aangeraakt, ben ik wel tot deze conclusie gekomen. Het kan niet mogelijk nog slechter zijn dan een Cs3. Ik hecht wel waarde aan gebruikerservaringen. Ik vind juist dat belangrijk. Ik zou zelf nog steeds geen van beiden kopen, maar ik ben zelf van losse ergonomische handregelaren en fysieke schakelpanelen bouwen.

Ik ben ook sws anti-marklin geworden. De Cs2 had me al van mijn geloof afgeholpen. Hun prijzen zijn niet proportioneel met hun producten. Ze hebben verdomme niet eens release notes of changelogs van hun software updates. Elke keer dat jij je central station update, kan je niet mogelijk weten wat er anders is. Soms maken ze iets bekend over een nieuwe feature, maar niemand van ons klootjesvolk mag weten wat ze wel aan niet aan bugfixes uitvoeren...

Dan hun hele canbus systeem is gewoon triest. Ze hebben niet eens zelf een canbus terugmelder gemaakt, maar dwingen je nog steeds om die ondermaatse S88 bus te gebruiken. Hun manier van stekkers is ook waardeloos met die 5 verschillende DIN connectoren. Je kan niet even zelf een kabeltje maken om 5 meter van je central station een mobilestation in te pluggen in een verdeelhubje. Die Cs2 en 3 boosters zijn niet uitwisselbaar of bruikbaar op andere centrales. Je kan met marklin producten niet eens een handregelaar van een ander merk gebruiken.... Als er een bedrijf aan vendor lock-in is het marklin. De ECoS heeft nog tenminste een sniffer apparaat... en hun eigen loconet interface.

Ik heb hier trouwens nog een line-up van wat ik qua besturing in huis heb.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2728
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #18 Gepost op: 06 februari 2023, 19:56:40 »
Dat Dit "internet gedoe" noem ik "research doen". Dit draadjes is precies dat. TS vraagt wat voor centrale die moet kiezen. Het belangrijkste wat je dan wilt, zijn juist die gebruikerservaringen. Als je slechts marklins website als bron neemt voor je research dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat het de meeste geweldige centrale is die je kan vinden. Mijn eigen belevenis daarentegen is dat het de meest verschrikkelijke manier is van trein aansturen.

Wat die ECoS betreft, ik lees hier op BNLS menig man lovend over dat ding spreken. Op technisch vlak is die ook beter als je kijkt naar de mogelijkheid van o.a. loconet, de aanwezigheid van fysieke knoppen waaronder die speciale hendel voor een fluit/toeter en de absolute rijregelaar knoppen die zichzelf ook kunnen draaien als een externe invloed de loc bedient. Je kan veel vinden, maar hier is niks subjectiefs aan.
Daarom neem je ook niet de website van de fabrikant als leidraad, maar de ervaringen van mensen. Dan is het wel handig dat de mensen die hun mening spuien, ook daadwerkelijk ervaring hebben. Als je op de website van Uhlenbrock kijkt lees je dat hun decoders fantastisch zijn, dat hun centrales fantastisch zijn, etc. Bij ESU hetzelfde. Volgens Zimo is hun centrale het absolute summum en de nieuwe standaard, Roco idem over de Z21, Digikeijs over de DR5000.
Overigens, over Loconet gesproken, de Loconet die op de Ecos beschikbaar is, is geen volwaardig Loconet. De B-Bus laat zich alleen met modificaties gebruiken.

Citaat
Tot op heden ben jij echt de enige die ik lovende woorden over een CS3 heb horen spreken.
Ik vind dit een beetje onzinnig. Hoe moet je volgens jou er dan achter komen wat wel en niet een goede centrale is? Denk je dat een treinenboer in goed geloof jou een ECoS II meegeeft in bruikleen voor een week om even 'te voelen'? Mijn lokale treinenboer heb ik vaak genoeg gehoord dat hij central stations 3 aan klanten probeert aan te smeren. Terwijl wij ook de ECoS verkoopt.

Nee om te achterhalen wat wel en niet goed is, moet je zelf research doen zoals een draadje als deze beginnen.
Lovend? Ik ben gewoon kritisch hoor. Ik geef genoeg af op Märklin, alleen ik ben niet anti. En dat laat ik ook niet doorschemeren. Een goede centrale voor jezelf selecteren is altijd lastig, daarom probeer je af te gaan op ervaringen van anderen, mogelijkerwijze met het testen van beiden. Als er dan iemand van alles staat te verkondigen alsof ie al jaren met beiden werkt, terwijl hij een van beide nog nooit in handen heeft gehad, dan ben je gewoon mensen vals aan het voorlichten. Sorry, een ander woord heb ik er niet voor. Je kan geen objectieve gebruiksinformatie plaatsen als je geen ervaring hebt. Zeker als je dan nog anti bent ook.

Citaat
Wat dat touchscreen betreft... Die touchscreen van de CS3 en ik neem aan dit bij de ECoS niet veel anders is hoor, is zwaar ondermaats als je hem naast een tablet legt. Zoals ik laat zien in dat filmpje, dat touchscreen van die Cs3 werkt gewoon totaal niet mee met wat je wilt. Het reageert echt slecht, en sommige van die knopjes zijn gewoon te klein. En dat ligt echt niet aan mij... Het is niet dat ik 'vind' dat ze te klein zijn, ze zijn te klein.

Als jij goed met een smartphone en tablet overweg kan, kan je al gauw tot een 'misguided' conclusie komen dat die touchscreens op die centrales ook erg goed moeten zijn. En dat die ook intuitief zijn.
Een telefoon of tablet heeft een gemiddelde levensduur van 2-3 jaar. Een highend model misschien 4. De CS3 is ondertussen 6 jaar oud en wordt nog steeds ondersteund. De CS2 is 15 jaar geleden op de markt gekomen en wordt ook nog steeds ondersteund. Geldt trouwens ook voor de ECOS: De ECOS1 wordt ook nog altijd ondersteund.
Qua touchscreen is het een kosten-baten afweging. Waar je bij een smartphone de ontwikkelingskosten over miljoenen stuks kan spreiden, red je dat met een simpele modelspoorcentrale niet.

Citaat
Nou het is heel simpel. Ik heb simpelweg onderzoek gedaan en ik heb daar filmpjes gekeken van de ECoS en desondanks dat ik de ECoS niet zelf heb aangeraakt, ben ik wel tot deze conclusie gekomen. Het kan niet mogelijk nog slechter zijn dan een Cs3. Ik hecht wel waarde aan gebruikerservaringen. Ik vind juist dat belangrijk. Ik zou zelf nog steeds geen van beiden kopen, maar ik ben zelf van losse ergonomische handregelaren en fysieke schakelpanelen bouwen.
Een filmpje is wellicht leuk voor de eigen beeldvorming, maar absoluut onvoldoende om anderen te adviseren. Je kan gewoon geen goed inhoudelijk advies geven zonder eigen ervaring. En dat is wat ik ook hekel aan bepaalde handelaren.

Citaat
Ik ben ook sws anti-marklin geworden. De Cs2 had me al van mijn geloof afgeholpen. Hun prijzen zijn niet proportioneel met hun producten.
De CS3 met voeding heb je voor zo'n 730 euro. De ECOS II doet 660 voor eenzelfde pakket. IB2Neo doet 615 voor de losse centrale, weet zo snel niet wat de voeding doet. De Z21 doet ook zo'n 615 euro met voeding erbij. En dan heb je geen handregelaar o.i.d.
Citaat
Ze hebben verdomme niet eens release notes of changelogs van hun software updates. Elke keer dat jij je central station update, kan je niet mogelijk weten wat er anders is. Soms maken ze iets bekend over een nieuwe feature, maar niemand van ons klootjesvolk mag weten wat ze wel aan niet aan bugfixes uitvoeren...
Onjuist. Er worden keurig changelogs gepubliceerd. https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/cs3/CS3_update_2-4-0_info-01.pdf En ook voor de CS2: https://www.maerklin.de/fileadmin/media/service/software-updates/CS2_update_4-2-13_info-01.pdf

Citaat
Dan hun hele canbus systeem is gewoon triest. Ze hebben niet eens zelf een canbus terugmelder gemaakt, maar dwingen je nog steeds om die ondermaatse S88 bus te gebruiken.
Je kent de L88 niet?
Citaat
Hun manier van stekkers is ook waardeloos met die 5 verschillende DIN connectoren.
Waardoor je nooit foutief kan aansluiten. Dat is juist het hele idee erachter, overigens deels voortkomend uit de ontwerpen vanuit ESU. De MS1 heeft namelijk alle vermogenselectronica in de handheld zitten. Der halve een 10-polige bus en een slave kabel, zodat je de vermogenselectronica nooit op de baan zou krijgen. Om de eenvoud te behouden is bij de latere systemen dezelfde aansluiting gebruikt, ook al zitten er nu nog maar 4 aansluitingen in. Op die manier kan je gewoon je MS1 aan je CS3 koppelen. Ook de kabel van CS1 naar Aansluitrail heeft een nieuwe bestemming gekregen.
Citaat
Je kan niet even zelf een kabeltje maken om 5 meter van je central station een mobilestation in te pluggen in een verdeelhubje.
En dat kan ik wel bij, euhm, laten we even zeggen Loconet? Daar heb je ook een speciale tang nodig om die kabels te maken. Idem voor R-Bus. En ook voor ESU CAN kan je niet zomaar een kabeltje solderen.

Citaat
Die Cs2 en 3 boosters zijn niet uitwisselbaar of bruikbaar op andere centrales. Je kan met marklin producten niet eens een handregelaar van een ander merk gebruiken.... Als er een bedrijf aan vendor lock-in is het marklin. De ECoS heeft nog tenminste een sniffer apparaat... en hun eigen loconet interface.
Want de ESU boosters kan je wel op andere apparaten gebruiken dan de door ESU ontwikkelde CS1 en ECOS1/2? Of de Z21 Boosterlight. Je moet al een systeem hebben dat een CDE boosteraansturing ondersteund.

Daarbij, Märklin heeft het CAN bus protocol publiekelijk gemaakt. Dat maakt dat je dingen krijgt als  CAN Digital Bahn stellpult, maar ook de MIRZ21, een koppeling tussen Z21 websysteem en de CAN Bus van Märklin. Ik kan mijn CS3 gewoon bedienen met een kastje van 50 euro via de Z21 app of WLAN Maus. Voor de DIY userbase veel vriendelijker. meer info hier

Citaat
Ik heb hier trouwens nog een line-up van wat ik qua besturing in huis heb.
Verwacht je nu van mij ook zo'n foto? Of geloof je mij als ik zeg dat ik een IB1 in huis heb, met regelmaat een IB2 gebruik (met toevoeging Funkmodul+DaisyII, FRED, IB Switch en IB Control), voldoende heb mogen spelen met een Ecos om er eentje over zijn toeren te krijgen(1 of 2 is alleen verschillend in vermogen en kleurenscherm), met de z21 ervaring heb (in september nog bijna een week gebruikt bij een vriend), met het klassieke Märklinsysteem ervaring heb en zelf een CS3 heb staan, net als 2x MS2 en 4x MS1, met de nodige toevoegingen? Vorig jaar nog hebben we een baan opgebouwd waar we met 2x CS3 en 4 Boosters reden, aangestuurd via WLAN apps, laptops e.d. En alles op zicht.

En weet je? Het maakt mij echt geen ene donder uit wat jij gebruikt. Het is een hobby, je moet doen waar je blij van wordt. Van mijn part heb je liever een analoge besturing, als jij daar je pleziertje uit haalt, lekker belangrijk. Maar we moeten het wel bij feiten houden.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 694
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #19 Gepost op: 07 februari 2023, 07:25:45 »
Zoals eerder geschreven, feitelijke onderbouwingen over wat goed is, is dus lastig aan te geven. Het gaat veelal om persoonlijke ervaringen. Voor mij is dat de reden om een bepaald automerk niet meer te rijden, terwijl een ander er bij zweert.

Conclusie: Neem wat bij je past, wat je bevalt. Doe vooral weg, wat je niet bevalt. Ieder zijn/haar ding.
Mvg.

Cor

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1593
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #20 Gepost op: 07 februari 2023, 08:18:32 »
Dit draadje is dus precies de reden dat ik me druk maak met het geven van adviesgesprekken, hobbydagen, workshops en tutorials. Iedereen heeft een mening, en niemand beantwoord echt de vraag van de TS.

On the salade side:
@bask, ik mis zo'n emoji die zijn vinger omhoog steekt. Bij ons mogen klanten zelf de verschillende centrales uitproberen. Dit doen we tijdens een adviesgesprek. Lijkt mij overigens een normale manier van verkooptechnieken, een klant even laten proeven van een product.....

Maar ik zal het grote geheim van "van welke centrale moet ik nemen" uit de doeken doen. Het geheim is dat elke centrale hetzelfde doel heeft: het laten rijden van een trein!! En dat doen ze allemaal op hun eigen manier best wel goed.

De rest, of een centrale goed is of niet, zijn louter meningen. Terwijl voor de TS alleen zijn eigen mening belangrijk is.

De conclusie uit dit betoog: Nee, niemand kan je vertellen welke centrale je moet gebruiken. Men kan enkel zijn of haar voorkeur uitspreken en dit onderbouwen.

En dat geld ook voor dealers en zelfbenoemde specialisten.... ook wij vertellen een verhaal uit onze ervaring en mening.

Aan jou is het de taak de BS te filteren van wat voor jou nuttige informatie is. En gebruik je onderbuik om een keuze te maken. Ga proeven, proberen en bekijken.

Succes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3622
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #21 Gepost op: 07 februari 2023, 09:58:05 »
@Laurens
Agree to disagree

Citaat
@bask, ik mis zo'n emoji die zijn vinger omhoog steekt.
Ik mis er nog wel meer  :P

Citaat
Bij ons mogen klanten zelf de verschillende centrales uitproberen. Dit doen we tijdens een adviesgesprek. Lijkt mij overigens een normale manier van verkooptechnieken, een klant even laten proeven van een product.....
Dat lijkt mij ook normaal bij dat soort investeringen, maar ik heb dat nog nooit gezien. Je moet eens met Huider praten  ;D die doet dat niet volgens mij. Ben je niet de enige hier in dit land die dat doet?  ;D

Bas
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2023, 17:44:10 door Reinout van Rees. Reden: Ergste onvriendelijkheid weggehaald »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #22 Gepost op: 07 februari 2023, 10:45:09 »
Is het dan eenvoudiger om een CS3 of een Ecu Ecos 2 aan te schaffen, icm S88 decoder, en moet ik dan nog werken met contactrails in het desbetreffende gedeelte? Of moet ik helemaal geen andere centrale aanschaffen?
Dit was/zijn de vragen. En mogelijke antwoorden.
a/ De keuze is het moeilijkste deel, aanschaffen is een kwestie van geld neertellen. (was geen probleem)
b/ S88 ?  Ook andere mogelijkheden.
c/ Contactrails ? Icm één van bovengenoemde centrales is dat niet nodig als gebruik wordt gemaakt van bezetmelders.
d/ Is in ieder geval niet persé nodig, er zijn andere mogelijkheden met meer of minder beperkingen.

Iedereen heeft een mening, en niemand beantwoord echt de vraag van de TS.

Er waren 4 vragen gesteld. De antwoorden zijn in principe herleidbaar uit alle reacties.  Maar de reacties zijn verzand in het uiten van meningen en/of feiten, alleen gaande over vraag 1.
Terwijl vraag a/ simpelweg met "nee" beantwoord kan worden als het antwoord op vraag d/ in ogenschouw wordt genomen.


VvKan

  • Gast
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #23 Gepost op: 07 februari 2023, 10:54:17 »
Dus tegen jou praat ik nooit meer, en als je ook niet meer tegen mij praat, hebben we ook geen conflicten meer  (y).
Deden Rusland en Oekraine ook niet meer.  Zie de gevolgen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3622
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #24 Gepost op: 07 februari 2023, 10:58:35 »
Tussen ons vind ik het anders erg goed gaan  (y) jij niet?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 7929
  • Spoor N
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #25 Gepost op: 07 februari 2023, 11:04:17 »
Volgens mij is het voor Rein voldoende als dit wordt opgelost:
alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VvKan

  • Gast
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #26 Gepost op: 07 februari 2023, 11:49:54 »
@bask185
Nee, absoluut niet.
Gedwongen je mond houden vind ik niet goed.

VvKan

  • Gast
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #27 Gepost op: 07 februari 2023, 11:50:54 »
@Rick.
Juist, goede conclusie.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3622
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #28 Gepost op: 07 februari 2023, 12:09:47 »
Ik vind het het beste wat mij hier ooit is overkomen  :angel: en ik ga er nu weer mee verder als je het niet erg vindt  ;)

Citaat
Volgens mij is het voor Rein voldoende als dit wordt opgelost:
De TS wilt gewoon stiekem een nieuwe centrale  :P

Maar goed, als het echt om detectie gaat...

Wat goedkoper is dan je centrale te vervangen is zelf een printje met dit schema in elkaar solderen. Het zijn erg weinig componenten. Zelf zou ik de componenten aan elkaar solderen zonder printje en er een tapeje om heen wikkelen  :police:. dat deed ik ook voor rijtuig verlichting.


Werkt op basis van stroomdetectie. Als er een trein dan op het spoor staat, gaat het ledje branden.

Het is niet erg precies met stroomdetectie. Anders kan je denken aan een lichtsluisje of nog makkelijker een reedcontact waarmee je direct een ledje aanstuurt. Kosten? 25 centjes.

Mvg

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide?
« Reactie #29 Gepost op: 07 februari 2023, 12:37:46 »
Gaan we even samen verder  ;D
Als je hierbij dan ook nog 5 diodes zet en de een of andere vorm van schakelaar dan heb je:

- bezetmelding met led-indicatie
- een ABC stopstuk

Neem ik aan, want het effect van de schakeling icm ABC kan ik zo niet bepalen.
Bas  ???