Bas, ik vind het eerlijk gezegd erg bijzonder dat je hier heel stellig de CS3 bestempeld als minder gebruiksvriendelijk dan de ECOS II, terwijl je nu aangeeft de ECOS II nog nooit in handen te hebben gehad en je louter te baseren op de meningen van andere mensen en wat internetgedoe. Vooral ook omdat wat jij nu roept nogal nogal aan een grote mate van subjectiviteit onderhevig is.
En sorry, maar wie koopt er nou blind, zonder hem eens gevoeld te hebben, een centrale van over de 700 euro? Vooral als je al van jezelf weet dat touchscreen wat laster wordt en de ogen wat minder beginnen te worden. Tsja, ik kan daar niks anders van maken dan dat de gebruiker daar een beetje dom is geweest.
Toch vind ik het ook hier wel vreemd dat je een oordeel velt over iets dat je niet zelf gebruikt heb.
Dat Dit "internet gedoe" noem ik "research doen". Dit draadjes is precies dat. TS vraagt wat voor centrale die moet kiezen. Het belangrijkste wat je dan wilt, zijn juist die gebruikerservaringen. Als je slechts marklins website als bron neemt voor je research dan kom je waarschijnlijk tot de conclusie dat het de meeste geweldige centrale is die je kan vinden. Mijn eigen belevenis daarentegen is dat het de meest verschrikkelijke manier is van trein aansturen.Wat die ECoS betreft, ik lees hier op BNLS menig man lovend over dat ding spreken. Op technisch vlak is die ook beter als je kijkt naar de mogelijkheid van o.a. loconet, de aanwezigheid van fysieke knoppen waaronder die speciale hendel voor een fluit/toeter en de absolute rijregelaar knoppen die zichzelf ook kunnen draaien als een externe invloed de loc bedient. Je kan veel vinden, maar hier is niks subjectiefs aan.
Tot op heden ben jij echt de enige die ik lovende woorden over een CS3 heb horen spreken.Ik vind dit een beetje onzinnig. Hoe moet je volgens jou er dan achter komen wat wel en niet een goede centrale is? Denk je dat een treinenboer in goed geloof jou een ECoS II meegeeft in bruikleen voor een week om even 'te voelen'? Mijn lokale treinenboer heb ik vaak genoeg gehoord dat hij central stations 3 aan klanten probeert aan te smeren. Terwijl wij ook de ECoS verkoopt.Nee om te achterhalen wat wel en niet goed is, moet je zelf research doen zoals een draadje als deze beginnen.
Wat dat touchscreen betreft... Die touchscreen van de CS3 en ik neem aan dit bij de ECoS niet veel anders is hoor, is zwaar ondermaats als je hem naast een tablet legt. Zoals ik laat zien in dat filmpje, dat touchscreen van die Cs3 werkt gewoon totaal niet mee met wat je wilt. Het reageert echt slecht, en sommige van die knopjes zijn gewoon te klein. En dat ligt echt niet aan mij... Het is niet dat ik 'vind' dat ze te klein zijn, ze zijn te klein.Als jij goed met een smartphone en tablet overweg kan, kan je al gauw tot een 'misguided' conclusie komen dat die touchscreens op die centrales ook erg goed moeten zijn. En dat die ook intuitief zijn.
Nou het is heel simpel. Ik heb simpelweg onderzoek gedaan en ik heb daar filmpjes gekeken van de ECoS en desondanks dat ik de ECoS niet zelf heb aangeraakt, ben ik wel tot deze conclusie gekomen. Het kan niet mogelijk nog slechter zijn dan een Cs3. Ik hecht wel waarde aan gebruikerservaringen. Ik vind juist dat belangrijk. Ik zou zelf nog steeds geen van beiden kopen, maar ik ben zelf van losse ergonomische handregelaren en fysieke schakelpanelen bouwen.
Ik ben ook sws anti-marklin geworden. De Cs2 had me al van mijn geloof afgeholpen. Hun prijzen zijn niet proportioneel met hun producten.
Ze hebben verdomme niet eens release notes of changelogs van hun software updates. Elke keer dat jij je central station update, kan je niet mogelijk weten wat er anders is. Soms maken ze iets bekend over een nieuwe feature, maar niemand van ons klootjesvolk mag weten wat ze wel aan niet aan bugfixes uitvoeren...
Dan hun hele canbus systeem is gewoon triest. Ze hebben niet eens zelf een canbus terugmelder gemaakt, maar dwingen je nog steeds om die ondermaatse S88 bus te gebruiken.
Hun manier van stekkers is ook waardeloos met die 5 verschillende DIN connectoren.
Je kan niet even zelf een kabeltje maken om 5 meter van je central station een mobilestation in te pluggen in een verdeelhubje.
Die Cs2 en 3 boosters zijn niet uitwisselbaar of bruikbaar op andere centrales. Je kan met marklin producten niet eens een handregelaar van een ander merk gebruiken.... Als er een bedrijf aan vendor lock-in is het marklin. De ECoS heeft nog tenminste een sniffer apparaat... en hun eigen loconet interface.
Ik heb hier trouwens nog een line-up van wat ik qua besturing in huis heb.
@bask, ik mis zo'n emoji die zijn vinger omhoog steekt.
Bij ons mogen klanten zelf de verschillende centrales uitproberen. Dit doen we tijdens een adviesgesprek. Lijkt mij overigens een normale manier van verkooptechnieken, een klant even laten proeven van een product.....
Is het dan eenvoudiger om een CS3 of een Ecu Ecos 2 aan te schaffen, icm S88 decoder, en moet ik dan nog werken met contactrails in het desbetreffende gedeelte? Of moet ik helemaal geen andere centrale aanschaffen?
Iedereen heeft een mening, en niemand beantwoord echt de vraag van de TS.
Dus tegen jou praat ik nooit meer, en als je ook niet meer tegen mij praat, hebben we ook geen conflicten meer .
alleen kan ik dus niet zien waar die treinen op het stukje dubbelspoor op enig moment tot stilstand komen zodat de ander kan passeren.
Volgens mij is het voor Rein voldoende als dit wordt opgelost: