Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 21:38:47
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
LS Models 2025 door spoorzeven
Vandaag om 21:11:54
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Servé
Vandaag om 21:07:30
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:37:22
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26

Auteur Topic: Al mijn goede ideeën...  (gelezen 54271 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #270 Gepost op: 05 October 2024, 00:11:36 »
Een CDU.

Het leek mij leuk om voor de vernieuwde OSSD (DCC Open source Solenoid decoder) ook een CDU te maken. Ik heb er een paar avonden in verdiept en hopelijk een erg slimme bedacht.

Ik heb de laadstroom beperkt tot ongeveer 200mA. Met 3 soldeer pads zou je die nog kunnen verhogen naar 800mA in stapjes van 200mA
De CDU heeft een instelbare opstartvertraging tussen 0s en 20s. Je kan dit instellen met een potmeter. Het idee achter een CDU is dat je lichtere voedingen of je DCC voeding kan gebruiken om zware spoelen te schakelen. Als je echter 20 CDU's heb die tegelijk willen opladen, dan kan je tegen problemen aanlopen dat je centrale of voeding niet wilt inschakelen.

De CDU is hoofdzakelijk voor mijn OSSD ontworpen, daarom kan je hem ook direct in de decoder pluggen. En DCC wordt dan ook doorgevoerd. Je kan ook een CDU gebruiken om meerdere decoders mee te voeden door hem in een verdeelprint te steken.  Buiten dit allemaal om, kan je hem ook gewoon als een losse CDU inzetten ongeacht of je met decoders of schakelaars wilt schakelen.

De vernieuwde decoder die meet ook de voedingsspanning. Hij kan zelf opmaken of hij wel of niet wordt gevoed door een CDU. Hij wacht dan totdat de condensators voldoende zijn opgeladen voordat hij schakelt. Zo weet je zeker dat de wissel omgaat.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #271 Gepost op: 22 November 2024, 13:15:34 »

Als het 's avonds laat is en de normale stervelingen onder ons die slapen al, dan kan ik het met einde van mijn Latijn af en toe nog een beetje aan een printje tinkeren.

En zo heb ik langzamerhand het idee gekregen voor een single decoder die geschikt is, voor nagenoeg elke soort wissel. Hierbij kan je een servo of een spoelmotor gebruiken. En met de aanwezige 'frogJuicer' kan je elk soort wissel polariseren.. behalve een insulfrog natuurlijk  :P
Tevens zit er een CDU in verweven. Zodat de decoder niet meer dan 200 a 300mA trekt op elk willekeurig tijdstip.

Ik promote natuurlijk het zelfbouwen van knappe goed werkende en makkelijk te gebruiken DCC decoders en andere dingen zoals Ledstrips, soldeer bielzen en wat dan ook. Dus voor dit specifieke beestje, wil ik dan meerdere bestandjes online zetten waarmee je sommige onderdelen niet hoeft mee tebestucken. Om jezelf een paart €'s te besparen.

Als je een aparte DCC bus gebruikt voor decoders te voeden, dan heb je niet echt een CDU nodig.
Als je een insulfrog heb, heb je geen frogjuicer nodig.
En heb je alleen een nieuwe frogjuicer nodig, dan heb je 80% van de rest van de printplaat niet nodig.
En gebruik je alle soorten wissels en aandrijvingen door elkaar? Dan wil je misschien een setje full-option decoders voor jezelf.

<a href="https://www.youtube.com/v/TDNu5Bv_ItM" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/TDNu5Bv_ItM</a>

All it needs now (naast daadwerkelijk afgemaakt worden, getest worden, instructies en nog heel veel werk) is een goede naam. Ik dacht aan zelf Master of Points ofzo   ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #272 Gepost op: 22 November 2024, 14:19:10 »
Ultimate pointdecoder
Carpe Diem

maartenvdb

• Offline Offline
« Reactie #273 Gepost op: 22 November 2024, 15:14:11 »
En met de aanwezige 'frogJuicer' kan je elk soort wissel polariseren.. behalve een insulfrog natuurlijk  :P

(y)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #274 Gepost op: 26 November 2024, 22:35:35 »
Ik heb al een tijdje cheap-ass keerlusmodules en die komen dan met klein rechthoekig printje om de IR zender en ontvanger op te solderen.
Uiteraard heb ik ook soldeerbielzen gemaakt.

And than it hit me. Ik dacht: "die 2 kan ik combineren, da's leuk"

Dus nu heb ik een soldeerbielsenmat (<= mooi woord voor de van Dale) waarin je direct je sensor en led kan solderen. En die kan je dan gebruiken voor detectie. Of voor bijvoorbeeld zo'n keerlus printje.

Ik moet nog wel details uitontwikkelen. Ik moet 3 dupont kabels aansluiten. Connector of soldeerpads? En ik moet natuurlijk 4 draden voor de rails aan kunnen sluiten. Nu is dat natuurlijk dat geen big deal, dat kan ook aan de bovenkant. Maar als het ook aan de onderkant kan? Toch mooi meegenomen.

En terwijl ik dit tik, bedacht ik me iets leuks. Wat nou als je die keerlus print van onderen er in kan prikken?

Dat lijkt me helemaal makkelijk monteren zo. Meteen je rails vast solderen. Bielsenmat kan je vastschroeven. En dan heb je een keerlus module met precies 0 draden.

EDIT:
Nog even de aanpassing met de socket gemaakt. Dit zou dan de onderkant worden.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 26 November 2024, 22:37:44 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #275 Gepost op: 27 November 2024, 07:13:25 »
 (y)
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #276 Gepost op: 27 November 2024, 08:52:21 »
Dat is de perfecte oplossing voor de tapijt rijder. Simpel en geen draden. Hooguit dat het relais er dan naast moet.
Vroeger maakte Lima de meest rare bruggen en overgangen. Maar dit wilde ik toen eigenlijk hebben.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #277 Gepost op: 27 November 2024, 12:08:47 »
Nou Mark.  ::) dat betwijfel ik, want die print steekt uit aan de onderkant. Ik moet die nieuwe keerlusprint nog maken, maar ik denk dat die zo 5cm lang wordt. Volgens mij zou dat voor de tapijtrijder wel een issue zijn   ::)

Ik had even gekeken en het gat moet 12mm zijn, maar ik wil een 2x5 connector toepassen zodat je de print niet verkeerd om kan aansluiten. Net als bij een USB-C als het ware.

Ik zat ook nog te denken om dan een andere print te maken die een stuk spanningsloos zet ipv om te polen. Dan kan je een zelf afschakelend kopsoor maken, wat dan voor zowel digitaal als analoog werkt. Digitaal kan je dan ook nog uitvoeren met ABC diodes als je dat wilt.

Met een reset schakelaar ingang, kan je hem dan weer inschakelen. Die reset lijn kan je dan ook via een decoder oid aansturen zodat het evt digitaal zou kunnen. Past goed in mijn ideologie  :angel:

EDIT:
En kijken voor de mogelijkheid om de socket ook aan de kopse kant en/of zijkant te zetten zodat tapijtrijders er wel gebruik van kunnen maken.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 27 November 2024, 12:23:42 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #278 Gepost op: 27 November 2024, 12:23:29 »
Moeten de "leds" diagonaal staan of kan je die ook haaks op de rails fabrieken Bas?

In dat geval kan kan het bielsje nog kleiner worden wat misschien weer handiger is voor de verschillende railtypes en daarbij verschillende bielsafstanden.
Als voorbeeld neem ik dan even gewone Peco rails (code75) vs Peco Code75 "Bullhead"
Carpe Diem

bask185

• Offline Offline
« Reactie #279 Gepost op: 27 November 2024, 12:35:47 »
Hij moet perse diagonaal staan voor gebruik bij een keerlus module omdat het relais moet schakelen aan beide kanten voordat de trein de isolaties overbrugt. Daarom zit de isolatie precies in het midden.

Dat zwarte ding is de trein. Oranje is de lichtstraal. Hier maakt het niet uit of de trein van links of rechts komt

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #280 Gepost op: 27 November 2024, 12:42:06 »
Aha... Met plaatje erbij is het volledig helder.

Is zoiets ook te maken om slagbomen te bedienen?
Carpe Diem

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #281 Gepost op: 27 November 2024, 15:53:03 »
Ik denk dat het met de lichtstraal haaks over het spoor ook wel gaat.
Neem een echte trein die 144 km/h rijdt, dat is 40 meter per seconde.
In H0 46 cm per seconde.
Ik heb bij een aantal modellen gemeten dat de afstand tussen de neus van de trein en de eerste as ongeveer 2 cm is.
Die 2 cm legt de trein af in 43 milliseconde. Een relais kan makkelijk binnen die tijd schakelen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #282 Gepost op: 27 November 2024, 16:23:04 »
true. Ik moet alleen nog een testje doen met een condensator. Ik denk dat ik een iets grotere waarde wil gebruiken voor een langere afval vertraging. Ik was aanvankelijk 'bang' voor de spleten tussen wagons enzo. Maar dat maakt om dezelfde reden niets uit. Ook als het relais af zou vallen tijdens een trein, komt hij net zo snel weer op als de luchtspleet weer voorbij is.
Train-Science.com
Train-Science github

C-rails

• Gast
« Reactie #283 Gepost op: 27 November 2024, 16:33:38 »
Wat is de hoogte van de infraroodstraal en hoe hoog komt de ontvanger?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #284 Gepost op: 27 November 2024, 17:08:32 »
Zo hoog als je hem zelf er op zet. Bij deze IR/soldeerbiels zou ik hem op een vast hoogte zetten, zo hoog als je buffers.
Train-Science.com
Train-Science github