Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mini baantje `` De visafslag`` door NS264
Vandaag om 13:28:11
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door tuurtje
Vandaag om 13:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:10:26
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:08:46
Treinenmuziek door N-Sven
Vandaag om 12:54:02
46210 draai zwenk dak wagen door saskia
Vandaag om 12:50:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 12:49:02
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 12:47:57
Witmoosdorf door MaraNCS
Vandaag om 12:47:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door MaraNCS
Vandaag om 12:39:25
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 12:34:10
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:22:40
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 12:17:22
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 12:16:35
Kleur achtergrond door gdh
Vandaag om 12:07:31
N-Spoor Rheinland-Pfalz door Milan
Vandaag om 12:07:16
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 11:59:40
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:47:40
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 11:30:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 11:25:33
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 10:39:42
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 10:06:06
Snelheid regelen decoder 611573 door Ben
Vandaag om 07:06:25
Onderstation Vlissingen door WimM
12 October 2024, 23:13:56
Micro Motor inbouwen in Fleischmann BR80 Tandrad (Groene Carl) door Ferdinand Bogman
12 October 2024, 23:11:28
Einde Koemo ballast ??? Update: weer online door Bert55
12 October 2024, 22:50:48
13 oktober open dag Gooische Spoor Groep door Seinhuis
12 October 2024, 22:22:23
Open dag MSG ‘s Hertogenbosch door Peter.v.L
12 October 2024, 22:10:46
Een tram voor de kikker door Rob Ellerman
12 October 2024, 21:47:14
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door R.C.Grootveld
12 October 2024, 21:21:10

Auteur Topic: Al mijn goede ideeën...  (gelezen 41688 keer)

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #255 Gepost op: 20 August 2024, 15:21:28 »
Sorry, maar dat is hoe ik het zie

+1 (y)

Grtzz,
Karst, die de nieuwe ATTiny's ook volop gebruikt. En probleemloos met de Spence Konde Arduino-NANO-UDPI Programmer al bijna 20.000 Modules in-circuit succesvol geflashed heeft.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #256 Gepost op: 20 August 2024, 15:22:57 »
Ik ben nog niet in dat stadium. De centrale draait op een atmega 328. Die gebruikt timer 1 en 2 voor loconet en DCC. Timer 0 gebruik ik verder om periodiek de stoom te meten.

Die loc decoder met die at1616 is de enige print die ik heb met die chip. Ik heb er nog geen programma in kunnen krijgen. Pas wanneer dat gelukt is, wil ik eerst kijken hoever ik kom met de nmra library. En de lok pilot dan goed lijkt te werken, wil ik er eigenlijk niet veel meer aan doen. Als hij echter problemen gaat geven, dan ga ik uiteraard kijken naar betere oplossingen en dan bezoek ik je github pagina weer.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MartinRT

• Offline Offline
« Reactie #257 Gepost op: 20 August 2024, 17:25:28 »
En het eerste adres, dus DCC adres 1 heeft eigenlijk waarde 4. Omdat geschiedenis en.. logic... en eigenlijk geen idee tbh 

Is dit weer de beruchte verspringing van 4, met name door de Roco (Multi)muis ?

Zo ja:

Vergeet ook niet dat verschillende command stations ook verschillend nummeren. Het zou handig zijn om dat in je code via een CV instelbaar te maken.

Dan sluit ik me aan bij bovenstaande opmerking, omdat je anders de groep gebruikers met Lenz handregelaars uitsluit.

Ik geef eigenlijk niet zo veel om wat andere command stations anders doen. Zolang die van mij het maar goed doen. Ik plan me gewoon aan de laatste standaard te houden.

En dan klinkt deze opmerking mij toch een beetje vreemd.  Een CV instelling is toch makkelijk te realiseren ?

Maar nogmaals, ik kan niet beoordelen of het hier om hetzelfde probleem van de verspringing gaat. Zo niet, vervallen mijn opmerkingen.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #258 Gepost op: 20 August 2024, 19:54:38 »
En dan de beugel  ;D Dat vond ik het leukste te bedenken.

De plaatjes lijken mij vrij duidelijk. De print met schakelaars en aansturing kan je in de beugel schuiven die licht klemt. Je kan hem een beetje afstellen door de print heen en weer te bewegen.
Is een dergelijke eenvoudige opstelling (dus zonder elektronica) met vooral de eindschakelaars beschikbaar?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #259 Gepost op: 20 August 2024, 20:11:06 »
Ik heb hem nog online staan op tinkercad maar mijn budget printertje is out of commission. Heb je zelf een 3D printer? Dan kan ik je step file mailen.

De prototype kwam ik laatst ook nog tegen. Die mag je hebben wmb.

De laatste beugel trouwens heeft ook geen electronica alleen kroonsteentjes. Dat scheelt je de moeite van zelf draadjes solderen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #260 Gepost op: 20 August 2024, 21:23:37 »
Hi Karst

En probleemloos met de Spence Konde Arduino-NANO-UDPI Programmer al bijna 20.000 Modules in-circuit succesvol geflashed heeft.

Ik weet niet precies wat je met de Arduino Nano programmer bedoeld, maar ik gebruik een simpele AliExpress CH340 USB adapter, met een Shottky diode en weerstand. Werkt uitstekend.
Details zijn te vinden: https://github.com/SpenceKonde/AVR-Guidance/blob/master/UPDI/jtag2updi.md

Groet, Aiko

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #261 Gepost op: 20 August 2024, 21:55:13 »
Ik weet niet precies wat je met de Arduino Nano programmer bedoeld

Sorry, was niet van Spence ;)

Ik bedoel deze: https://github.com/ElTangas/jtag2updi

Grtzz,
Karst

bask185

• Offline Offline
« Reactie #262 Gepost op: 20 August 2024, 22:37:28 »
Die had ik ook geprobeerd maar geen mazzel. Ik had die hex via de CLI op een nano gezet en het later geprobeerd via de IDE. Ik geloof nog niet dat er elektrisch wat fout zit, er zit niet genoeg op om te kunnen verpesten. Dat ene weerstandje ;D

Citaat
Is dit weer de beruchte verspringing van 4, met name door de Roco (Multi)muis ?
Volgens mij kwam die '4' vanuit XpressNet vandaan. De eerste vier wissels liggen die op de nulde of de eerste module? Ik dacht dat Roco hier een andere mening over had dan Lenz  ::). Maar of dat ook de oorzaak is geweest voor die adresoffset van vandaag weet ik niet. Dat weet Karst waarschijnlijk wel.

Het probleem uit zich ook alleen maar als je 'simpele' decoders gebruikt die je niet met adres kan inleren of wanneer je met de computer rijdt. Zoals het nu is, kan ik mijn decoders aan een z21 hangen en met de MM adres 1 in leren. En dan kan ik hem met de maus ook met adres 1 aansturen. En ik kan precies hetzelfde ook op de DR5000 doen, dat werkt ook. Maar onderhuids kan er dan een ander nummer gebruikt worden. En dat maakt niet uit omdat je tijdens inleren en aansturen toch hetzelfde nummer gebruikt, wat de waarde ook mag zijn. Pas als ik de computer ga gebruiken bij de z21 dan zal ik er achter komen dat 1 eigenlijk 5 is.

Citaat
omdat je anders de groep gebruikers met Lenz handregelaars uitsluit.
Ik wist niet dat daar een hele groep van was? De Centrale heeft niet eens XpressNet alleen Loconet, Lenz handregelaren werken op XpressNet. Bovendien ga ik toch veel mooiere handregelaars bouwen  :P. Ik denk dan dat ik voor nu de groep gebruikers van alle multimausen ook heb uitgesloten.

Komt compleet met GUI

Ik heb overigens wel een Xnet <> Lnet interface in gedachte. Ja het kost natuurlijk meer om dat los te doen, maar met een centrale die €25,- moet gaan kosten hebben mensen vast nog wat marge over hoop ik dan. Zo'n interface bestaat al, maar ik als multimaus fan heb er iets unieks voor bedacht.

En dit heb ik 2.5j geleden terug al bedacht en gerealiseerd. Wissels aansturen met lok functies en wisselstraten aansturen met elke maus  ;D
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102017.msg3222292824#msg3222292824

Ik moet alleen ook nog over de fysieke vorm gaan nadenken. Maak ik hem even groot als de centrale zodat die er naast past, wil ik een verticale of horizonale Xnet aansluiting? wil ik hem als 'front panel' uitvoeren? 1 of 2 aansluitingen? Moet ik er nog een extra loconet aansluiting naast doen (zodat mensen zeker weten de verkeerde aansluiting gaan pakken, no bueno). Daar moet ik nog over nadenken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #263 Gepost op: 21 August 2024, 09:09:14 »
RCN-213:
"Bei einigen existierenden Zentralen folgt auf die Adresse 255 nicht die Adresse 256, sondern es
werden die Adressen 0 bis 3 eingefügt. Danach geht es bei 260 weiter. Entsprechend bei Adresse 511,
767, 1023 usw."
Dit is Lenz.

Verder is er een verschil tussen bv Roco 10764 / Multimaus (Z21 weet ik niet) en Lenz / OpenDCC.

Mvg Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #264 Gepost op: 21 August 2024, 09:44:32 »
De eerstvolgende zin, staat ook dat dat verouderd is. Die Lenz offset ga ik dus sws niet implementeren  (y). Ik zie daar geen een enkel nut in. Bovendien moet je die Ls150 ook op dezelfde manier van adressen voorzien door een adres aan te sturen. Dan maakt het niet uit wat het nummer is. Ik ga dan geen problemen bovenwater halen die er niet zijn. Lets keep it simple.

Citaat
Verder is er een verschil tussen bv Roco 10764 / Multimaus (Z21 weet ik niet) en Lenz / OpenDCC.
Ik weet zelf alleen van die offset van 4 af.  In de Z21 maintenance app kan je aanvinken of je rcn213 adressering wilt toepassen of niet bij een z21. Dat cope't met die offset van 4. Als je lekker met een multimaus en zo'n boostertje aan het treinen bent dan kan je er weinig tegen doen, maar het maakt dan ook niks meer uit om de reden die ik eerder gegeven heb.
Citaat
omdat je tijdens inleren en aansturen toch hetzelfde nummer gebruikt, wat de waarde ook mag zijn

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #265 Gepost op: 21 August 2024, 13:23:04 »
Citaat
omdat je tijdens inleren en aansturen toch hetzelfde nummer gebruikt, wat de waarde ook mag zijn

Let hier wel mee op. Er zijn accessoire decoders op de markt die "bricken" zodra ze moduleadres #0 voorgeschoteld krijgen. Zo uit m'n hoofd: Kuehn, LDT en Viessmann.

Uiteraard treedt dit niet op als je de RCN-213 implementeert. ;)

Grtzz,
Karst

P.S. Qua die Lenz uitzondering ben ik het met je eens. Onzin.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #266 Gepost op: 22 August 2024, 22:07:07 »
Met 'bricken' bedoel je dan 1 malig vastlopen wat je dan kan oplossen door het uit en aan te zetten, of doel je meer op definitieve variant van het woord  ::)
Train-Science.com
Train-Science github

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #267 Gepost op: 22 August 2024, 22:50:21 »
Definitieve variant.

Alleen een re-flash incl EEPROM helpt dan nog.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #268 Gepost op: 22 August 2024, 23:32:44 »
Ik heb dat wel eens met zo'n beckhoff PLC gehad. Als je via het scherm ergens een bepaalde waarde op minimum zetten, kwam er elders als gevolg van een afrondingsfout een gedeeld door nul. En dat operating systeem van dat ding trekt dat niet zonder exceptions. Ik moest in software de variabele initialiseren, software er in schieten, vervolgens initialisatie weer weghalen en de fix inbouwen en weer software er in schieten. En dan zijn we dankbaar dat het op de zaak gebeurde en niet in amerika ofzo, want dan mag je vliegen.

Maar dat is een PLC met een OS...

Het verbaast mij oprecht dat er minstens drie dcc decoders zijn, die daadwerkelijk kunnen bricken. Ik snap niet hoe je dat per ongeluk voor elkaar krijg. Ik heb er over nagedacht en ik moet dat expres inbouwen als ik dat wil bereiken  ::)

Dit vind ik leuk om te doen.
uint8 checkMyDeadBeef()
{
    uint32 DEADBEEF ;
    EEPROM.get( DEADBEEF_ADDRESS, DEADBEEF ) ;

if( DEADBEEF != 0xDEADBEEF )
    {   DEADBEEF  = 0xDEADBEEF ;

EEPROM.put( DEADBEEF_ADDRESS, DEADBEEF ) ;
        return 1 ;
    }

return 0 ;
}

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #269 Gepost op: 07 September 2024, 11:23:59 »
Member dit idee?

OS Servo Driver Mk1 is voor the bigger picture ge-retrofit om DCC EXT commando's te ontvangen.

Hiermee kan je alle 8 servo's tot op 1 graad nauwkeurig aansturen. Hiervoor bestond de werking uit slechts 2 voor geconfigureerde posities tbv sein, wissel, deur.. (alles wat je kan bedenken met 2 posities really)
<a href="https://www.youtube.com/v/GE0E3osAkEQ" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/GE0E3osAkEQ</a>

Aanvullend moet er nu ook een decoder bedacht worden voor stappenmotoren en/of DC motoren  :police:. Altijd handig als je een kraan wilt aansturen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github