Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 03:07:28
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54

Auteur Topic: Al mijn goede ideeën...  (gelezen 54204 keer)

AP3737

• Offline Offline
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #300 Gepost op: 29 January 2025, 22:09:51 »
Steppers hebben wel een ander soort aansturing nodig. En dat maakt het weer ingewikkeld, denk ik.
De stepper zou je (beter) niet rechtstreeks op de microcontroller moeten aansluiten, maar via een driver IC, zoals de A4988. Die kost weinig. De software voor de aansturing is vrij simpel.

De stepper rechtstreeks op een microcontroller uitgang trekt te veel stroom (en geeft waarschijnlijk ook een inductie spanning), waardoor je het risico loopt dat de microcontroller snel kapot gaat.

Groet, Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #301 Gepost op: 29 January 2025, 22:45:34 »
Ik heb hem direct aan attiny pinnen gehangen, wel bat54 clamping diodes er bij. Dat ging op zich wel goed. Behalve het koppel  :'( Zo'n pin staat ook niet langer aan dan 2ms. En de duurzaamheid is nooit getest. Ferenc heeft volgens mij nog de enige afgemaakte prototype.

Ik bedenk iets grappigs, misschien dat het kan. Ik denk dat het mogelijk is om het zonder microprocessor te doen. Die step pin kan je ook pulsen met iets van een oscillator circuit, een 555 of zo iets stoms. Die chip heeft verder een direction pin en een enable pin die je moet bedienen. Als je dat kan nou kan koppelen aan limiet sensors of schakelaars... heb je geen software nodig.

Het ompolen zou dan de enable moeten zetten en tevens de dir pin goed zetten. De limit switches moeten de enable pin dan uitschakelen. Ja klinkt mogelijk, ik ga het niet maken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #302 Gepost op: 29 January 2025, 23:01:39 »
Ik ben wel benieuwd naar hoe ze dat ding nu aansturen met dat driedraads systeem.
Het bijzondere van de MP aandrijvingen is dat de motor altijd dezelfde kant op draait. Die hoeft dus niet te worden omgepoold. Je kunt hem niet eens ompolen, er zit een diode in die dat verhindert.
De eindas laat via een excentriek het schuifje heen en weer bewegen. Op de eindas zit een nok die na een halve slag een microswitch bedient die de spanning afschakelt en omzet naar de andere ingang voor de volgende halve slag.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #303 Gepost op: 29 January 2025, 23:25:49 »
Dat hebben ze slim bedacht  ::).

Ik maar klooien met elektronica, doen zij dat even mechanisch fixen.
<a href="https://www.youtube.com/v/DtRweVJ44ek" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/DtRweVJ44ek</a>

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #304 Gepost op: 05 February 2025, 22:27:18 »
Motor printjes zijn vandaag op de post gegaan dus die moet ik dan met 3 of 4 dagen hebben ofzo. En ik heb nu een kleine update drie ideeen die in de decoder verweven zitten.

<a href="https://www.youtube.com/v/WcqXOr9u__w" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/WcqXOr9u__w</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

• Offline Offline
« Reactie #305 Gepost op: 05 February 2025, 23:31:59 »
Hebben jullie wel eens gehad dat je een heel bericht had samengesteld en op x drukte in plaats van verzenden? Dat had ik drie dagen terug toen ik wilde vertellen over Analog Layout Control.

Ik heb daarom maar een presentatie in elkaar geflanst en op youtube gedumpt, dat scheelt gewoon tijd  ;D
<a href="https://www.youtube.com/v/AxlQi-yUFZk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/AxlQi-yUFZk</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #306 Gepost op: 07 February 2025, 11:15:41 »
Hebben jullie wel eens gehad dat je een heel bericht had samengesteld en op x drukte in plaats van verzenden?

Dat overkomt mij nou nooit ;). Van lange berichten maak ik daarom eerst een kladversie in een e-mail aan mezelf. Die wordt automatisch bewaard als concept. Ik bedenk welke afbeeldingen ik wil invoegen. Die upload ik dan alvast naar BNLS; de links voeg ik in het kladbericht toe op de juiste plek. De laatste opmaak komt bij het plaatsen van het bericht.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

bask185

• Offline Offline
« Reactie #307 Gepost op: 12 February 2025, 23:24:44 »
Onderdelen stromen langzaam binnen, behalve voor een bepaald ABC project.. eerst raakt postNL een pakketje kwijt, dan 'verdwijnt' er opeens een betaling bij een andere supplier, daar weer gezeur mee ::)

Ik ben begonnen met vier van de vijftig wisselmotoren te assembleren. Volledig setje elektronica voor de decoder. De eerste 5 motoren waren vandaag binnengekomen. Helaas waren die montage gaatjes 1.6mm en geen 2mm dus heb ik nieuwe boutjes besteld. Maar de resultaten zover:

Het geheel ziet er wel leuk uit. Ik heb hier vanwege speling 2 van die vleugels gebruikt, ff een beetje spelen  :)

De vleugel's D-uitsparing daar zit iet wat speling in. Dat is opzich niet echt een ramp, want die motor draait dan gewoon wat verder. Alleen de bouten kunnen dus iets naar boven steken. Die vleugel moet sws nog gefixeerd worden. Ik heb net pas een oplossing bedacht, die stond nog open  ::).  Ik wil tussen montage plaat en vleugel een metalen ring zetten, dan de vleugel en dan op de as een zo'n as klem monteren. Daarmee kan ik die vleugel fixeren.

Zie hier de speling

De as kan je trouwens niet met de hand draaien. Als die motor stopt en hij drukt tegen de wissel, dan zal die niet terug veren.

Ik heb even gekeken naar die gaten waar de bouten uitsteken voor de schakelaars. Ik merk dat eigenlijk alleen de de middelste gaten geschikt zijn. Ik had hier wel al een vermoeden over. Ik denk dat deze wel een redesign kan gebruiken. Maar eerst moet ik er een wissel mee aansturen.

Linker schakelaar ingedrukt

rechter..
.

Ik denk als ik naar de stand kijk, dat die net eventjes te ver beweegt voor het mooie. Maar ik kan dus ook iets van een buis over de bout schuiven. Hoe dikker die buis is, hoe kleiner de hoek de vleugel maakt. En nog makkelijker... je kan ook iets op de schakelaar lijmen, styreen, karton...  Crude, but effective & if it works, it ain't stupid ::)

Ik moest ook 5 seconde per beugeltje de vijl er even langs halen om de motorhouder passend te maken en hem door te basisprint te kunnen steken. Hij klikt dan virm vast. Dan met die 8 soldeer verbindingen en hij zit muurvast.

Ik had nog even gespeeld met de componenten locaties in het ontwerp, kijken of ik hem kleiner kon maken. Maar dat leidde tot niks.

Al bij al ben ik erg tevreden tot nu toe. Nog even wachten op de laatste componenten  :angel:.

De R&D department hier vond ook dat de ontwikkeling van een speciale DIY DCC decoder ook nodig was. De concurrenten hebben immers motoren gemaakt met geintegreerde DCC elektronica. Het resultaat van de R&D department is zodoende deze DIY print die geschikt is voor 2 wisselmotoren (waarbij je de elektronica van de motoren tbv drie-draadssysteem weg kan laten). Ik heb echt geprobeerd hem zo bare-minimum te maken.

Het is een attiny chip met een L293D H-brug chip. Het moest aanvankelijk een enkele worden, maar met deze chip en de beschikbare pinnen, kostte het misschien 30ct meer om hem ook meteen 2 voudig te maken. Dus ja... why not right?

--------------------------------
En als laatste van de dag, een preview van 2 van deze wissel schakelaars.

En ik heb een nog te testen 'draadloze' keerlus unit in een plankje met rails verwerkt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #308 Gepost op: 13 February 2025, 11:38:54 »
Mooi hoor Bas.

Tis toch nog wel even werk omdat allemaal zelf te bouwen. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

bask185

• Offline Offline
« Reactie #309 Gepost op: 13 February 2025, 23:16:05 »
Het is ook wel leuk om te doen :-D

Ik heb nog een update over een wat ouder idee. Ik heb sinds een week de kleine jst connectoren binnen. Die hebben er om een of andere duistere reden er echt maanden over gedaan.

Ik had ze zo gemaakt dat de voor en achter printjes makkelijk te monteren waren. Daarom komen ze tegen de zijpanelen. Alleen... dat ziet er dus eigenlijk niet uit. Achteraf gezien had ik misschien de zijkanten door moeten trekken. Dan had je die lelijke randjes niet eens gezien.

Dus wat doe je dan, dan pak je de verf. Dat ziet er al een stuk beter uit.

Maar.. dan heb je alsnog 1 klein dingetje... van de zijkant ziet het er wel leuk uit, van elke andere hoek daarentegen... ja je kijkt er in

Ik zat na te denken, hoe los ik dit op. styreen er op lijmen en zwart likken? zwarte flexprint bestellen en een manier bedenken om dat te fixeren, wat dus lijm zou worden. Of een kapje laten 3D printen en dat dan verven. Maar als je dus een kapje gaat verven.. dan kan je dus net zo goed dat hele ding 3D printen en dan is de cirkel weer rond   :D

Maar goed dat ik dat grote ding nooit gemaakt heb.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105407.msg3222416028#msg3222416028

Ik zou het idee van printjes om een dergelijke wissel bediening te maken zoals deze dan de stempel moeten geven: mission failure  :-X Geen goed idee dus

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #310 Gepost op: 14 February 2025, 15:33:57 »
Leuk,

Zit al dingen te verzinnen voor het nieuwe rangeerdeel op de Werkspoor modules.
Print, spoorschema en schakelaars en nog iets met seinen op de hoofdbaan.
En dat richting de z21.( Of eigen centrale)
Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 14 February 2025, 15:35:37 door NS264 »
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

bask185

• Offline Offline
« Reactie #311 Gepost op: 04 March 2025, 22:28:45 »
Motor #1 werkt, dus dat is goed.
<a href="https://www.youtube.com/v/ZEB3dFeh9Yw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ZEB3dFeh9Yw</a>

Ik zat toch met het inregelen van dit ding. Het kan wel, maar het is niet erg precies. En een verticaal schuivende verenstaal lijkt me ook veel beter dan een roterende. Dus ik ging verder met ontwerpen..

Er komt toch iets aan 3D printen bij kijken. Ik had eerst een ander vleugel ontworpen van print. Maar de kleine slagen dat kan gewoon eigenlijk gewoon niet. De bout zou in de motor as moeten zitten. ::) als ik een rotatie van 180 graden wil.
<a href="https://www.youtube.com/v/213OExYTGZk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/213OExYTGZk</a>
Ik ga ook iets van lijntjes maken op de schuif en op de basis print, zodat je echt nauwkeurig de precieze slag kan instellen tot op de millimeter. Dan kan je hem voor het inbouwen al goed zetten en met de montage gleuven, kan je dan de laatste aanpassing doen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github