Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 18:17:05
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
  

Auteur Topic: lengte blok en bezetmelders  (gelezen 839 keer)

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: lengte blok en bezetmelders
« Reactie #15 Gepost op: 17 april 2024, 13:03:23 »
Ik ben van mening dat het heel erg afhangt van waar je staat in je ontwikkeling en hoe handig je bent met de software die je baan bestuurt.
Iemand die net begint zal ik altijd adviseren de blokken zo in te delen dat de langste trein er in past. En als je een vlotte doorstroming wil, kun je beter wat kortere treinen kiezen met meer blokken.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: lengte blok en bezetmelders
« Reactie #16 Gepost op: 17 april 2024, 13:19:40 »
Het ontgaat mij eigenlijk wat het met wel of niet beginner zijn heeft te maken Albert. Ik zou een beginner in ieder geval aanraden langere treinen niet bij voorbaat onmogelijk te maken. Overigens gaat dat bij een hedendaags besturingsprogramma ook bijna vanzelf.

Maar puur praktisch. Ik heb een paar treinen die een meter of vijf kunnen zijn. Daartoe heb ik in het schaduwstation twee opstelsporen waarin ze passen en daar heb ik ook maar telkens één blok van gemaakt. Maar verder is er geen enkel blok van die lengte. Onderweg nemen die treinen minstens twee, soms drie Koploperblokken in beslag. Dan is het nog steeds mogelijk om ervoor te zorgen dat de kop van een dergelijke trein op het zichtbare deel alleen bij een cosmetisch sein stopt.
« Laatst bewerkt op: 17 april 2024, 13:22:24 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25295
    • Pagina van klaas
Re: lengte blok en bezetmelders
« Reactie #17 Gepost op: 17 april 2024, 13:22:45 »
Voor de software hoef je toch niet handiger te zijn bij lange treinen? Dat regelt het besturingsprogramma wel.
In het grootbedrijf zijn de blokken in het algemeen 1500 meter lang. De treinlengte is beperkt tot iets meer dan 700 meter. Dus daar lijken ze de regel aardig op te volgen.
Maar in model moet je voor een vlotte doorstroming met korte blokken werken. Stel dat je de bloklengte minimaal op 3 meter houdt. Dan ontzeg je jezelf de mogelijkheid om met een goederentrein van b.v. 5 meter te rijden. Dat moet kunnen. Het is wel handig om dan de laatste wagen te detecteren, zodat het besturingsprogramma weet dat daar nog steeds een trein staat.

(ongeveer hetzelfde wat Henk ook zegt)

rjr

  • Online Online
  • Berichten: 1972
Re: lengte blok en bezetmelders
« Reactie #18 Gepost op: 17 april 2024, 13:34:01 »
Voor het "beginners en software verhaal" ben ik het wel met Albert eens.
In elk geval koploper. Je kunt daar heel snel rijden, maar dan is het inderdaad handig om te zorgen dat je langste trein in je kortste blok past.
Reden, dan hoef jij je er niet druk om te maken, maar het programma ook niet.
Dus laat je ze op default staan, wat voor blokken 999 is. En je hoeft dan dus ook geen lengte op te geven voor je treinen. want elke trein past toch in elk blok.

Als je deze beperking wel hebt, en dat kan omdat je later toch met langere treinen wilt gaan rijden, dan moet je voor de blokken aangeven wat hun lengte is en wat te doen bij langere treinen. En je moet voor je treinen ook je lengte op geven.

Dus ja, voor een beginner, in elk geval met koploper, scheelt het een hoop configuratie als je zorgt dat je langste trein in je korste blok kan staan.
Maar dat kun je in het begin dus heel eenvoudig oplossen door met korte treinen te rijden, en pas later, als je weet hoe een en ander werkt de langere treinen te gaan gebruiken. Dus bij de bouw van je baan hoef je met blokindeling geen rekening te houden met de langste trein waar je ooit mee zou willen rijden.


En op een zijspoor Henk, ik heb het juist andersom. ik kan met treinen tot 360 op mijn schaduwstation staan (langere rijden er gewoon langs) maar heb mijn opberg sporen juist opgedeeld in meerdere blokken: 120, 60, 60, 120.
Hierdoor kan ik per spoor met
3 treinen van 120,
2 treinen van 180,
1 van 120 en 1 van 240 of andersom of
1 trein van 360 staan.

Op de rest van de baan zijn blokken van allerlei lengtes van 35cm tot meer dan 4 meter.

Roelco

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 5820
Re: lengte blok en bezetmelders
« Reactie #19 Gepost op: 17 april 2024, 14:45:01 »

Ook op het zichtbare deel hoef je niet bij ieder 'blok' seinen te plaatsen.


Wat je wilt maar dan krijg je nooit een correct werkend seinstelsel........

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: lengte blok en bezetmelders
« Reactie #20 Gepost op: 17 april 2024, 14:46:31 »
Klaas, de laatste wagen hoef niet gedetecteerd te zijn.
De meeste, zo niet alle, programma's weten dat als een trein te lang is voor een blok automatisch het vorige blok bezet blijft omdat daar dan nog wagon(s) staan.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21668
Re: lengte blok en bezetmelders
« Reactie #21 Gepost op: 17 april 2024, 15:15:07 »
Wat je wilt maar dan krijg je nooit een correct werkend seinstelsel........

Het hangt ervan af wat je wilt Ben. Als je een bloksysteem wil dat over de hele baan precies zo functioneert als in het echt, dan heb je natuurlijk gelijk.

Maar ik hoef dat niet. In het zichtbare deel van de baan - een hap uit de realiteit - functioneert alles 'ogenschijnlijk' net als in het echt, maar dat is dus niet zo. Ik heb daar maar in één rijrichting seinen staan en daar stoppen de treinen bij rood keurig voor. Het sporenverloop maakt het logisch dat de volgende 'seinen' in dezelfde rijrichting en de 'seinen' voor de andere rijrichting ruimschoots buiten beeld staan. Lange treinen rijden natuurgetrouw door het beeld en nemen toch meerdere Koploperblokken in beslag.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: lengte blok en bezetmelders
« Reactie #22 Gepost op: 17 april 2024, 15:38:29 »
als je op computer rijdt dan zijn seinen toch fiktief en hoef je die fysiek niet te plaatsen.Hier komen seinen alleen zichtbaar te staan maar tussenliggende niet zichtbaar nodig maar enkel om juiste seinbeelden te krijgen.In schaduwstations zet je toch ook geen echte seinen maar enkel bedient en zichtbaar in het programma. Als je trein langer is dan een sectie dan is het toch ook geen probleem dat er een sein op rood staat in het midden van die trein.Moet dan wel rood en niks anders zijn want de sectie is bezet
Greetings,salutations,groetjes,