Ik weet niet wie de eerste was die er mee kwam, ik meen Marklin. Maar op een dag bestond er opeens een H0 trein met een bewegende pantograaf. En nu zijn er veel meer.Ik had een tijdje geleden al microsteppers gekocht, een bak vol. Dat zijn zo'n beetje de kleinste motortjes met een lineaire beweging die je kan vinden (die ik heb gevonden). En ze kosten rond de €0.50 en komen in verscheidene varianten. Ik wilde er aanvankelijk een wissel mee stellen, maar deze dingetjes die hebben niet erg veel koppel.En toen kwam ik met het plan om een pantoprintje te maken die je kan aansluiten op een AUX draadje van een gemiddelde decoder. En zo ontstond prototype XAan die motor zit een klein flex printje waarop je iets kan aansluiten. Beetje onhandig, ik had liever een JST stekker gehad, maar ok. Ik had bedacht om die aansluit print direct op de pantoprint te solderen.Zoals je kan zien op de foto ging dat niet helemaal goed. Ik had zelfs een pad er af geschroeid. Ik moet daar nog een beetje mee oefenen. Ik denk dat de soldeer flux ook niet meehielp. Ik heb nog 4 printjes om het op te proberen. Dus voordat ik bestuckte printen bestel, wat altijd wel een duitje kost, zal ik deze pads iets groter maken en er een via of 2 doorheen jassen. Dat moet ze iets steviger maken.Die motor zelf is een bipolaire stappenmotor. Je kan hem direct aan de pinnen van een uController hangen. De spoelweerstand is slechts 14 Ohm dus je kan niet te lang een pin hoog laten.De print kan je met drie draadjes aansluiten op een decoder. Je hebt de blauwe + draad nodig, de decoder massa en een AUX draadje, versterkt of onversterkt. De print stuur je aan door een puls van bepaalde duur op de AUX te zetten. De stappenmotor beweegt dan omhoog totdat de puls uit is, of totdat er vijf seconde zijn verstreken. Net wat er eerst is.Bij een 2e puls zal de de stappenmotor helemaal naar beneden lopen, ongeacht hoe lang die puls is. Hij houdt namelijk bij hoelang hij omhoog heeft bewogen en zal diezelfde tijd omlaag bewegen + een beetje. Door middel van CV programmering kan je dan zelf de hoogte van je pantograaf regelen door de pulselengte aan te passen.Het is dan de bedoeling dat je dit zelf aan een pantograaf koppelt met zo'n fijn doorzichtig modelbouwdraadje. Soort vislijn maar dan fijner, ik weet niet hoe dat spul heet.Anyways met deze pantoprint kan je dan zelf een bestaande loc voorzien van... een of twee bewegende pantografen. Filmpjes volgen nog Mvg,Bas
Niet dat ik er haast mee heb ( teveel projecten te weinig tijd ) maar ik was benieuwd hoe het hiermee staat?
In Stroe zet ik mijn ICE-bak
Vergeet te weinig geld ook niet . Printen groeien niet aan bomen. Meneer Duikeend hier heeft prototype X maar daar moet ik nog van horen. Ik heb er nog een paar van die kan en wil ik afsolderen. Maar nu staat die even on hold.