Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

openen Liliput(?) rijtuigen door grossraumwagen
Vandaag om 16:47:52
Warmkast voor de AnyCubic resin printer. door MOVisser
Vandaag om 16:47:37
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door Edsko Hekman
Vandaag om 16:41:57
Rondom Charlois door grossraumwagen
Vandaag om 16:36:45
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door borotof
Vandaag om 16:08:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:58:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:55:31
Plux 22 connectoren door RICROO
Vandaag om 15:53:36
RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0 door BR24
Vandaag om 15:23:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:16:34
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 15:03:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door becasse
Vandaag om 14:45:09
de drie hoefijzers connectie door odaoda
Vandaag om 14:42:57
Terug naar spoor Ho 1/87 Duits door MOVisser
Vandaag om 14:37:40
Snelheid regelen decoder 611573 door borotof
Vandaag om 14:36:47
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Frank Bunnik
Vandaag om 14:11:35
Win Digipet en LZV 200 centrale werkt ineens niet meer door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:56:10
Open dag MSG ‘s Hertogenbosch door Peter.v.L
Vandaag om 12:59:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:51:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:40:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:32:12
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 12:25:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 12:19:07
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door hervé
Vandaag om 11:49:41
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:41:06
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:35
Modules van Kees Gorter door Biessendorf
Vandaag om 11:30:39
46210 draai zwenk dak wagen door ES44C4
Vandaag om 10:35:01
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 10:31:51

Auteur Topic: Al mijn goede ideeën...  (gelezen 41728 keer)

bask185

• Offline Offline
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #210 Gepost op: 01 August 2024, 23:59:58 »
Nieuwe ABC modules zijn besteld deze week.

Ik heb het paneel in elkaar gesoldeerd. Er zit leven in. Ik mis alleen nog de toggle switches. Ik heb 5 soorten in het assortiment maar net niet die ik nodig had. Er zijn er ook best veel soorten van.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Age van Dijk

• Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
  • Offline Offline
« Reactie #211 Gepost op: 02 August 2024, 10:40:33 »
Ja, daar zijn er inderdaad best wel veel van...

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #212 Gepost op: 02 August 2024, 11:36:05 »
oh, dit is een ander project zie ik nu, Dan zullen we nog maar wat wachten op de schaduwstation sturing.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #213 Gepost op: 05 August 2024, 00:28:03 »
terwijl ik wacht op onderdelen en printen...

In de trant van dingen automatiseren zonder computer, leek het me wel eens leuks om iets meer met servo's te doen. Weer eens iets anders dan een wissel omzetten of een deur te openen.

Dus je moet hier dan denken aan iets van een kraan wat een een doosje op je wagon kan zetten en vice versa.

Toen ging ik denken: "servo's hoe ga ik fijne bewegingen invoeren? En hoe stuur ik de servo's". Moet alles uit 1 print bestaan als een soort stand alone ding, moet het werken met de rest van het systeem?

Nu heb ik al DCC servodecoders klaar in dozen zitten. Dus ja, why not gebruiken wat je al hebt? Dus uitvoer bestaat uit DCC decoders.

Dan de invoer. Het meest makkelijke zou zijn om je regelknop van je DCC systeem er bij te pakken. De knop op je intellibox of je multimaus. Dat kan en dat is niet echt lastig, maar de servo decoders, die moeten dan wel luisteren naar lok instructies ed. Dit kunnen ze al bij het inleren van servo standen. En ik zat in de knoop omdat dat hun normale werking zou verstoren..  Zo'n servo die heeft al een accessoire adres, om dan per servo ook nog een lok adres te knopen.. ik zie hier alleen maar problemen.

Toen bedacht ik me dat de DCC Extended pakketjes wel kunnen co-bestaan. Bij een 'normaal' accessoire DCC pakket stuur je een '1' of een '0'. Bij een extended pakket alles tussen 0 en 255. Daarin passen dus mooi 180 graadjes voor servo's.

Dus toen kwam ik met het idee om de servo decoders te voorzien van DCC extended instructies. Dat maakt gebruik van dezelfde adressen, mooi makkelijk. Dan rest nog steeds het probleem, hoe geef je deze instructies nou op?

Het antwoord in 1 woord: 'joysticks'.

Deze print kan (ooit wanneer die af is) met 2 joysticks (van adafuit) tot 6 servo's aansturen waarvan vier met DCC ext commando's. Je hebt 2x een X as en 2x een Y-as en je kan die joysticks nog inklikken.

Met die twee joysticks kan je dus servo's (op mijn decoders) fijne bewegingen laten uitvoeren. En zo kan je dan met je kraan je doosje verplaatsen.

Verder zie je 5 knopjes. Om adressen te koppelen, moet je dan het linker knopje indrukken, dan aan een van die joysticks in een bepaalde richting duwen, en dan het corresponderende adres aansturen. Dit doe je dan voor alle assen en zou je ~30s moeten kosten.

Die andere (nog)4 knopjes is waar dit leuk begint te worden. Als je zo'n knopje ingedrukt houdt, dan gaat deze mooie print 'opnemen' wat je doet. Dan moet je dus handmatig je kraan of.. ding.. laten bewegen en als je dan klaar bent, dan druk je op weer op het knopje om het opnemen te stoppen.

En zo kan je (nog)4 opnames maken. Wanneer de opnames eenmaal klaar zijn, kan je starten door kort op die knopjes te drukken. Dan kan je een knopje gebruiken om het programma voor 'doos laden' te starten. En met een ander knopje kan je dan de doos weer automatisch laten lossen.

Een van de leuke features, is dat bezetmeldingen (via Loconet) worden opgenomen in de programma's. Hiermee kan je dus pauzes inlassen die je kan koppelen aan een bezetmelder met schakelaar. Tijdens het afspelen kan je dan publiek bijvoorbeeld het programma weer laten hervatten. En doordat het een voor opgenomen programma betreft, kan het publiek niks stuk maken.

Maar met terugmelding kan je ook een soort home posities realiseren voor je servo's. Dus zo al bij al, denk ik, dat dit wel een redelijk idee is om wat meer beweging (half) automatisch te laten uitvoeren op mens modelbaantjes.

Als test leek het me leuk om een daadwerkelijke robot arm te gebruiken.
https://hackerstore.nl/Artikel/945
<a href="https://www.youtube.com/v/ePsi6cmyfHk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ePsi6cmyfHk</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #214 Gepost op: 05 August 2024, 11:56:59 »
Geinig ding  (y)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #215 Gepost op: 05 August 2024, 15:18:42 »
Ik weet niet wie de eerste was die er mee kwam, ik meen Marklin. Maar op een dag bestond er opeens een H0 trein met een bewegende pantograaf. En nu zijn er veel meer.

Ik had een tijdje geleden al microsteppers gekocht, een bak vol. Dat zijn zo'n beetje de kleinste motortjes met een lineaire beweging die je kan vinden (die ik heb gevonden). En ze kosten rond de €0.50 en komen in verscheidene varianten. Ik wilde er aanvankelijk een wissel mee stellen, maar deze dingetjes die hebben niet erg veel koppel.

En toen kwam ik met het plan om een pantoprintje te maken die je kan aansluiten op een AUX draadje van een gemiddelde decoder. En zo ontstond prototype X

Aan die motor zit een klein flex printje waarop je iets kan aansluiten. Beetje onhandig, ik had liever een JST stekker gehad, maar ok. Ik had bedacht om die aansluit print direct op de pantoprint te solderen.

Zoals je kan zien op de foto ging dat niet helemaal goed. Ik had zelfs een pad er af geschroeid. Ik moet daar nog een beetje mee oefenen. Ik denk dat de soldeer flux ook niet meehielp. Ik heb nog 4 printjes om het op te proberen. Dus voordat ik bestuckte printen bestel, wat altijd wel een duitje kost, zal ik deze pads iets groter maken en er een via of 2 doorheen jassen. Dat moet ze iets steviger maken.

Die motor zelf is een bipolaire stappenmotor. Je kan hem direct aan de pinnen van een uController hangen. De spoelweerstand is slechts 14 Ohm dus je kan niet te lang een pin hoog laten.

De print kan je met drie draadjes aansluiten op een decoder. Je hebt de blauwe + draad nodig, de decoder massa en een AUX draadje, versterkt of onversterkt. De print stuur je aan door een puls van bepaalde duur op de AUX te zetten. De stappenmotor beweegt dan omhoog totdat de puls uit is, of totdat er vijf seconde zijn verstreken. Net wat er eerst is.

Bij een 2e puls zal de de stappenmotor helemaal naar beneden lopen, ongeacht hoe lang die puls is. Hij houdt namelijk bij hoelang hij omhoog heeft bewogen en zal diezelfde tijd omlaag bewegen + een beetje. Door middel van CV programmering kan je dan zelf de hoogte van je pantograaf regelen door de pulselengte aan te passen.

Het is dan de bedoeling dat je dit zelf aan een pantograaf koppelt met zo'n fijn doorzichtig modelbouwdraadje. Soort vislijn maar dan fijner, ik weet niet hoe dat spul heet.

Anyways met deze pantoprint kan je dan zelf een bestaande loc voorzien van... een of twee bewegende pantografen. Filmpjes volgen nog  ;)

Mvg,

Bas

Hoi Bas!

Niet dat ik er haast mee heb ( teveel projecten te weinig tijd  ;D ) maar ik was benieuwd hoe het hiermee staat?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Age van Dijk

• Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
  • Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 06 August 2024, 10:06:20 »
EEHH...
Vergeleken met jou ben ik nog minder dan een digibeet, dus ik laat het allemaal over me heen komen.
In Stroe zet ik mijn ICE-bak neer en was ik van plan om ook het Kippenlijntje op te stellen, maar dan met gefixeerde wisselstanden zodat deze inbreng gewoon mee kan doen. Maar we kunnen er ook voor kiezen om het Kippenlijntje eerst apart op te stellen zodat jij de gelegenheid hebt om wat te experimenteren.
Laat maar weten wat je van dat idee vindt.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #217 Gepost op: 06 August 2024, 11:13:00 »
Citaat
Niet dat ik er haast mee heb ( teveel projecten te weinig tijd  ;D ) maar ik was benieuwd hoe het hiermee staat?
Vergeet te weinig geld ook niet  :P. Printen groeien niet aan bomen. Meneer Duikeend hier heeft prototype X maar daar moet ik nog van horen. Ik heb er nog een paar van die kan en wil ik afsolderen. Maar nu staat die even on hold.

Citaat
In Stroe zet ik mijn ICE-bak
We kunnen dan wel even kijken naar die uitvallende led strip wanneer de fotografen in actie komen  ;D

Ik ben op dit moment een plankje aan het samenstellen met de decoders en schakelpaneel spul. Voor nu komt de DR5000 er op. Ik ga sws niet klaar zijn voor Stroe denk ik. Ik zal wel het plankje meenemen  ;D

Beetje wazige foto geworden  ::)

Ik heb voldoende decoders en servo's in huis. Dus dat moet goed komen  (y)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #218 Gepost op: 06 August 2024, 14:46:04 »
Vergeet te weinig geld ook niet  :P. Printen groeien niet aan bomen. Meneer Duikeend hier heeft prototype X maar daar moet ik nog van horen. Ik heb er nog een paar van die kan en wil ik afsolderen. Maar nu staat die even on hold.

Oja geld ook ja  ;D
Fijn dat het in elk geval nog in ontwikkeling is  (y)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

bask185

• Offline Offline
« Reactie #219 Gepost op: 06 August 2024, 16:59:21 »
Als je interesse heb, dave dan moet je even een berichtje sturen. Dan kan ik er een paar voor je afmaken zodat jij ze uit kan testen  (y). Ik wil eigen die variant met die stappenmotor chip maken voor de extra powah, maar ik moet als eerste die lok pilot werkend krijgen. Daar zit een bepaalde chip op de at1616, maar die ik heb nog niet kunnen programmeren. Deze chip heb ik in meerdere projecten zitten. En als ik hem eindelijk succesvol kan programmeren, kunnen we opschalen. Die single sein decoders wil ik ook graag hebben  ;D

Verder heb ik wat bewegend beeld van een werkend schakelpaneel.
<a href="https://www.youtube.com/v/35_5HuGuAjY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/35_5HuGuAjY</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 06 August 2024, 17:28:12 »
U heeft een pb  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #221 Gepost op: 06 August 2024, 23:39:08 »
Bas

Ligt het ABC project voor het automatiseringssysteem  voor een schaduwstation nog op de stapel ”Stil To Do” of is het een stille dood geworden? Het eerste bericht in het toppic dateert van 26 januari.

Mvg
Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 06 August 2024, 23:47:43 »
die is in bestelling. Die moet ik over 2 weken in huis hebben
Train-Science.com
Train-Science github

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #223 Gepost op: 07 August 2024, 08:51:24 »
Bas, is het een idee om (via de moderatie) een blog te maken van jouw (zeer) goede ideeën? Dan kun je dat ook onderverdelen in de verschillende items. Leest voor ons weer wat gemakkelijker.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

bask185

• Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 07 August 2024, 09:08:16 »
Dat is zeker een goed idee maar dat doen ze helaas niet meer, dat had ik geprobeerd iets van 2j geleden  ::). Ik loop er zelf ook wel eens tegen aan dat ik hier iets moet terug zoeken. En om meteen maar 20 draadjes te open hier in digitaal of in interesse groepen zag ik ook niet echt zitten. ::)

Alles wat afkomt haalt zich ook naar m'n nieuwsbrieven en mn website. Daar host ik ook de handleidingen.

Ik heb gisteren al mijn doosjes gereorganiseerd. Dat helpt om de reeds lopende projecten af te ronden, een tegelijk. Beginnende met Dirks ABC modules.
Train-Science.com
Train-Science github