Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:58:28
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:58:01
Esu 5 basis door bellejt
Vandaag om 16:56:38
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Wim Vink
Vandaag om 16:53:13
Abdeck- und Umlenkkästen. door Hirschsprung
Vandaag om 16:51:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:11:41
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 15:54:10
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Rick
Vandaag om 15:39:13
De modeltreinen van Spoorijzer door 1200blauw
Vandaag om 15:38:58
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 15:27:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:01:44
Piko h0 NS 2200 door gtw6016
Vandaag om 14:38:20
Win Digipet en LZV 200 centrale werkt ineens niet meer door Jeronimos
Vandaag om 14:34:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 13:05:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 13:05:17
Indonesische modeltreinen door Java
Vandaag om 13:05:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 12:55:11
ESS electric rail car H0m door Java
Vandaag om 12:42:32
Liliput Domino-treinstel SBB door EddyK
Vandaag om 12:26:32
Een tram voor de kikker door M. Ardon
Vandaag om 11:57:44
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door MOVisser
Vandaag om 11:27:59
LS Models 2024 door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:06:55
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:51:12
Modules van Kees Gorter door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:48:36
Hoe een schaduwstation automatiseren door bask185
Vandaag om 09:55:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:15:54
Houtkaai, H0/H0e door spoorijzer
Vandaag om 09:14:53
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Wim Vink
Vandaag om 09:13:02
Nieuwe MTB wisselaandrijvingen DP4 en DP10 door jvanrutten
Vandaag om 09:06:50
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 07:53:54

Auteur Topic: Al mijn goede ideeën...  (gelezen 41585 keer)

Age van Dijk

• Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
  • Offline Offline
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #195 Gepost op: 22 July 2024, 10:21:35 »
Ik zie er naar uit!!!
Spannend om te zien hoe het dan in het eggies gaat werken.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #196 Gepost op: 28 July 2024, 22:58:09 »
Stukje historie

Ik had een tijdje geleden deze handregelaar (Throttle FX) gemaakt. Zoals je kan zien, moet ik nog een goede onder (en boven) plaat maken, die waren mislukt  ::)

Deze handregelaar was bedoeld voor stationair gebruik. Ik had eigenlijk hetzelfde idee als marklin had met een 6021 die je kon uitbreiden met 1 of meer control 80F. Je kan dan 1 of meer van deze handregelaars naast elkaar op een plankje schroeven. Nu zijn ze ook prima vast te te houden en je kan er zelf een loconet kabel in steken.

Deze handregelaars kunnen niet zelf van adres wisselen. Ik vond het namelijk niet onzinnig maar niet nodig om elke throttle te voorzien van hun eigen adresknopjes zoals die van marklin dat juist wel hadden. Omdat je met loconet adressen kan 'dispatchen' naar een throttle, dacht ik om dus 1 bedieningspaneel met adres selectie knopjes te hebben. Met deze 'dispatcher' kan je dan met 2 drukjes een adres doorsluizen naar een handregelaar die dan een trein mag bedienen.

Het originele idee was om een dispatcher met centrale met 1 of meer throttles op je bedieningsplankje te stoppen. Dat idee zag er zo uit:

De dispatcher zou via een I2C verbinding aan de centrale hangen. Beide ontwerpen zullen echter het daglicht nooit zien.

Dit was in de tijdslijn overigens voor het idee van de dispatch centrale uit dit draadje. Die zou hetzelfde kunnen in principe.

Nou had ik later pas geleerd, dat je het dispatchen ook remote kan doen. Ik dacht eerst dat je dat fysiek op een geschikte centrale moest uitvoeren zoals een intellibox en DR5000. Het blijkt dus dat een daisyII wat ook een handregelaar is, een adres kan dispatchen naar een andere throttle. En ik las dat digitrax ook throttles had gemaakt die alleen maar met dispatchen werken. Dit noemden zij buddy throttles.

TL:DR
Dus om een heleboel redenen en historie en wat niet, heb ik nu een redelijk simpele nieuwe dispatcher gemaakt, die in principe met meeste loconet systemen moeten kunnen werken.

Ik heb gekozen voor zo'n groot lomp 16x2 LCD schermpje. Die vin'k mooi.
En ik heb het volgende idee misschien wel of niet gejat van een digitrax throttle UT4: De adres knopjes bestaan uit vier 10-standen schakelaars. Elke schakelaar kan 1 van de getallen van een 4 cijferig adres aanpassen.

Er komt nog wel een extra front end printplaat overheen. Het LCD en de knopjes liggen dan iets dieper verzonken

Die UT4

De werking:
Met die adres knopjes, stel je een adres in. In de praktijk zal je misschien maar 2 knopjes gebruiken omdat meeste mensen simpelweg niet meer dan 100 treinen hebben. Dan druk je op de DISPATCH knop, en bij de handregelaar moet je dan op de RECEIVE knop drukken en dan mag die handregelaar dat adres bedienen.

Wat zijn hier van de voordelen?
Voor clubbanen kan je de grootste digibeten handregelaren in hun handen douwen. Met of zonder geweld  :P.  Het enige wat je ze moet leren, is dat ze op de receiveknop moeten drukken wanneer een van de niet digibeten dat roept. (stel voor: 1 iemand roept tegen iemand: JE MOET NU DRUKKEN) En je moet ze leren aan de knop te draaien alsof het een analoge trafo is.

Het is een veilige manier van werken. Je kan dan 1 man regie geven over wie welke trein mag bedienen. Men kan niet (on)bedoeld het verkeerde adres aansturen.
Fremo mensen gebruik dit principe om deze reden.

En voor thuisgebruik. Je kan meerdere goedkopere handregelaren gebruiken...  ::)  En persoonlijk vind ik dit dan leuk, beetje op knoppen drukken enzo, maar thuis heb je niet echt de veiligheid nodig die het brengt... tenzij je (klein)kinderen met je treinen willen rijden.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #197 Gepost op: 29 July 2024, 08:56:22 »
Hi Bas

Begrijp ik het goed, en is dat als vervanger van de Fremo Fred bruikbaar?
Interessant1

Het idee om een vast adres te geven is perfect. Inderdaad ideaal bij club banen.
Bij onze club is er echter wel de wens, zeker nu er steeds meer sound decoders komen, veel meer functies te kunnen gebruiken, en vooral optisch te kunnen zien of de functie aan of uit is.

Nu Fred ontwikkelingen er niet meer lijken te zijn, zou dit een mooi alternatief kunnen zijn!

Groet
Aiko

bask185

• Offline Offline
« Reactie #198 Gepost op: 29 July 2024, 09:47:43 »
Citaat
zeker nu er steeds meer sound decoders komen
Ja ik heb een paar van die moderne marklins voor mn neus gehad. 32 functies, pantografen, beweegbare machinist, machine kamer verlichting. Die central station 3 had niet eens genoeg symbooltjes om alle geluiden te onderscheiden. En met DCC kan je nog veel hoger dan 32. Ik meen tot F68 uit m'n hoofd. Ik heb in mijn centrale de grens maar getrokken op F36. Dat kwam gunstig uit in mijn dcc code.

Ik geloof in 1 simpele waarheid dat die treinen meer functies krijgen dan wij kunnen bedienen. Je hebt eigenlijk al een computer nodig met zoiets als iTrain die voor jou in auto bedrijf die functies voor je bedient om daadwerkelijk alle functies te kunnen gebruiken.

Ik heb zelf gereden met een VT11.5 met een Esu LoSo. Er zitten veel functies in. De enige keer dat je ze allemaal gebruikt, is bij het testen. En misschien als je je trein showt aan je clubleden dat je daadwerkelijk alle 32+ functies langs loopt.

Als je normaal gaat rijden, echt rijden, met de hand. Dan gebruik jij geen 68 of 32 functies. In de praktijk gebruik je er misschien 6? maximaal. 1). Het hoofdgeluid van je trein, 2). toeter hoge toon, 3). toeter lage toon, 4). rangeerstand, 5). telex voor, 6). telex achter, 7). stations omroep zinnnetje? Ok misschien 7 dan  :P.

Deze lichte handregelaar kan 11 functies bedienen, alleen bij deze regelaar zijn dat ook echt F0 t/m F10.

Nou heb ik een iets luxere variant in de maak. Ik weet niet of je die rode al gezien heb? Die kan ook maar 11 functies bedienen, maar daarbij kan je wel dmv een mooie GUI (staat een pagina verder) via LNCV programmering de functies om-mappen op de regelaar zelf. Dan kan je elk knopje koppelen aan een functie naar keuze en dan kan je de hendel bij alle loks de toeter/fluit laten bedienen en je kan alle telex koppelingen onder hetzelfde knopje plaatsen etc. En als je een functie bediend heb, kan je gedurende 2s. zien of die aan of uit staat op het 7-segment display. Deze handregelaar kan ook met dispatch werken, maar doet je wel aanzetten in de GUI, daar is het een optie.

Wel een leuk idee trouwens om een logger te maken die je aan de DCC bus hangt en die dan bijhoudt welke functies bij welke adressen gebruikt zijn. Dan kan je in kaart brengen hoeveel functies daadwerkelijk gebruikt worden door mensen en hoe vaak  ;D.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #199 Gepost op: 29 July 2024, 19:31:47 »
Hi Bas

Ik weet niet of je die rode al gezien heb?

Waarschijnlijk heb ik die al wel eerder gezien, maar had er toen nog geen toepassing voor. Nu ik hem weer bekijk denk ik dat dat inderdaad een leuk project is.

Is het ontwerp en de software daarvoor open source beschikbaar, of houd je het liever in eigen hand?

Groet, Aiko

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #200 Gepost op: 30 July 2024, 09:48:07 »
En als je het mooi wilt doen, hebben we altijd nog de customized schakelpanelen. Deze heb ik ook met een week of drie in huis.

Mvg,

Bas

Hey het bedieningspaneel voor Lunteren, de Kippelijn.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Hans van de Burgt

• BMB
  • Offline Offline
« Reactie #201 Gepost op: 30 July 2024, 09:58:38 »
Ik heb er ook een… 😀

Gr, Hans

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #202 Gepost op: 30 July 2024, 10:17:52 »
Ziet er gelikt uit Hans!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #203 Gepost op: 30 July 2024, 14:32:55 »
Werken die eventueel op Loconet oid?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

bask185

• Offline Offline
« Reactie #204 Gepost op: 30 July 2024, 15:34:07 »
Die van Hans is een special. Die heeft 3 panelen die elk met 6 polige flatcable die naar een custom controller gaan. Elk paneel heeft een of twee schuifregisters voor de ledjes. En de knopjes worden ingelezen met een analoge weerstandsdeling.

De controller is verder verbonden met 3 of 4 andere slave boards die alle output zoals wissels en relais en seinen ed bedienen. En hij hangt met XpressNet aan een DR5000 zodat je de IO ook nog via een multimaus of computer programma kan bedienen. Die software heeft alles omtrent eigenschappen zoals servo standen en interlocking condities  in een tabel staan.

Alle nieuwe schakelpanelen, wil ik eigenlijk van deze loconet controller voorzien. Ik wil niet meer dan een loconet <> DCC systeem. Niet moeilijk doen met andere bussen.

Als deze controller en ook de centrale af zijn, heb ik gewoon standaard bouwblokjes waarmee ik of jijzelf je baan of modulebaan of diorama of *** vul hier je toepassing in *** van makkelijk te bedienen en makkelijk aan te sluiten elektronica kan voorzien. Naast dit soort panelen, hoef ik dan geen custom printen meer te maken of aangepaste programma's uit m'n mouw te schudden. Gewoon standaard centrale, standaard DCC decoders, standaard schakelpaneel controller inbouwen en gaan.

Als die basis af heb ik nog een leuk idee of twee (maybe drie) om het een en ander te automatiseren. Hierbij is dan 'inleren' door iets voor te doen mijn uitgangspunt. Zodat je geen PC nodig heb.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #205 Gepost op: 30 July 2024, 15:40:52 »
Duidelijk  (y) en ik heb belangstelling  :D
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Age van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #206 Gepost op: 31 July 2024, 22:02:53 »
Ik word steeds nieuwsgieriger!
In Stroe volgende week iets te zien?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #207 Gepost op: 31 July 2024, 23:27:43 »
Misschien wel. Post kwam vandaag binnen.
Train-Science.com
Train-Science github

Dirk

• Offline Offline
« Reactie #208 Gepost op: 01 August 2024, 09:06:26 »
Zijn dat de ABC modules?? Hopelijk zijn ze OK deze keer.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2024, 12:47:19 door Duikeend. Reden: bij reageren op de vorige post svp de reageer knop gebruiken en niet citaat »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Age van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #209 Gepost op: 01 August 2024, 13:02:04 »
Nog nieuwsgieriger...
Ga vanavond t/m dinsdag naar Limmen, ben dus in de buurt voor het geval je iets wilt laten zien.