Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:38:56
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door arnout
Vandaag om 17:27:17
modulebaan jaren 60 door Hans GJ
Vandaag om 17:13:35
Modules van Kees Gorter door Peter J K
Vandaag om 17:04:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:58:38
Ronald bouwt een 2-turnout Inglenook door basjuh1981
Vandaag om 16:55:02
Open dag MSG ‘s Hertogenbosch door MOVisser
Vandaag om 16:49:38
openen Liliput(?) rijtuigen door grossraumwagen
Vandaag om 16:47:52
Warmkast voor de AnyCubic resin printer. door MOVisser
Vandaag om 16:47:37
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:22:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:58:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:55:31
Plux 22 connectoren door RICROO
Vandaag om 15:53:36
RC poetstrein radiografisch bestuurd in h0 door BR24
Vandaag om 15:23:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:16:34
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 15:03:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door becasse
Vandaag om 14:45:09
de drie hoefijzers connectie door odaoda
Vandaag om 14:42:57
Terug naar spoor Ho 1/87 Duits door MOVisser
Vandaag om 14:37:40
Snelheid regelen decoder 611573 door borotof
Vandaag om 14:36:47
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Frank Bunnik
Vandaag om 14:11:35
Win Digipet en LZV 200 centrale werkt ineens niet meer door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:56:10
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 12:40:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:32:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 12:19:07
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door hervé
Vandaag om 11:49:41
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:41:06
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:35
46210 draai zwenk dak wagen door ES44C4
Vandaag om 10:35:01
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 10:31:51
  

Auteur Topic: Al mijn goede ideeën...  (gelezen 41732 keer)

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 566
  • Steel is king!
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #225 Gepost op: 07 August 2024, 10:05:34 »
Ik heb het toch even bij de moderatie gemeld. Jouw goede ideeën zijn volgens mij wel een blog waard  ;)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #226 Gepost op: 07 August 2024, 12:14:43 »
. Beginnende met Dirks ABC modules.

thats the way,
thnx
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 331
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #227 Gepost op: 07 August 2024, 12:58:43 »
Hallo Bas,

Wij hebben nu naast de 36 hoofdseinen een 30 tal dwergseinen bij de AMC. Die moeten natuurlijk ook aangestuurd worden. Ben je al wat verder met dit project(je)



Die goede idee is net wat wij op onze modelbaan kunnen gebruiken. Eenvoudige montage en plaatsing op de baan.

Het VOLK wil verder. ;D

Groet,
Henk

Als hadden komt, is hebben te laat!

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7559
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #228 Gepost op: 07 August 2024, 14:00:47 »
Blogs waren een experiment en zijn om meerdere redenen niet voor herhaling/uitbreiding vatbaar. Technisch, organisatorisch, wie-wel-wie-niet, enz.

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4454
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #229 Gepost op: 12 August 2024, 22:53:06 »
I got a good one! Een speed limiter voor clubbanen!  ;D

Ik reed met Biesenbeek terug van Stroe en we hadden het over trein dingen  ::)...  met name treinen die soms net even te hard rijden op de BMB (met als gevolg dat Berts kleine Sentinel of mijn peckett van achteren worden gepakt).

De ene machinist is soms sneller afgeleid dan de ander.

Anyways. Ik bedacht mij dat het technisch via Xnet prima haalbaar is om een speed limiter te maken. Gewoon een klein kastje. Er moeten adres knopjes op komen om een trein te kunnen selecteren en iets van een draaiknop waarmee je de maximale snelheid kan instellen. De speed limiter onthoudt dan die settings, ook als die af is geschakeld.

Hoe moet dat werken? De speed limiter luistert gewoon mee over Xnet welke treinen welke snelheden krijgen. En indien de speed limiter een ingeleerd adres tegenkomt die te 'snel' wordt aangestuurd, dan verstuurt hij zelf een nieuwe instructie er achter aan met een lagere, ingestelde snelheid.

Het betekent ook, als de treinen worden hernummerd dat je dan wel weer opnieuw aan de slag moet. Waarschijnlijk wil je dan eerst alles wissen en nieuwe adressen inleren met een restrictie. Maar dat zijn er meestal niet zo veel bij de BMB  ;).

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6533
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #230 Gepost op: 12 August 2024, 23:35:37 »
 (y) (y)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 5 okt sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6310
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #231 Gepost op: 13 August 2024, 09:04:11 »
@Bas,

Ik zou de oplossing meer zoeken in het bloksysteem zoals ook in het grote bedrijf wordt gebruikt. Ofwel achter een rijdende trein zou er steeds een module niet berijdbaar moeten zijn voor een achterop komende trein. We hebben daar al eens ooit over gediscussieerd. Zie: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93685.0

Gr, Hans

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 184
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #232 Gepost op: 13 August 2024, 11:01:01 »
I got a good one! Een speed limiter voor clubbanen!  ;D

Anyways. Ik bedacht mij dat het technisch via Xnet prima haalbaar is om een speed limiter te maken.

Hi Bas

Zou leuk zijn. Maar waarom een oplossing via Xnet? Je kan toch ook het DCC signaal monitoren? Je kastje zou dan met alle centrales werken.

Het inlezen zou het liefst automatisch moeten.

Groet, Aiko

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4454
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #233 Gepost op: 13 August 2024, 11:15:17 »
Citaat
Zou leuk zijn. Maar waarom een oplossing via Xnet? Je kan toch ook het DCC signaal monitoren?
Nou dat is simpel te beantwoorden. BMB rijdt met een z21 en die heeft alleen maar Xnet. En hoewel je DCC wel kan monitoren, moet je nog steeds een instructie naar de centrale terugsturen om een bepaalde trein te laten remmen. En dat moet perse via Xnet... of Wifi, maar ik vind Xnet makkelijker uitvoerbaar.

Citaat
Ik zou de oplossing meer zoeken in het bloksysteem zoals ook in het grote bedrijf wordt gebruikt
Het makkelijkste zou zijn om een bak spanningsloos (in 1 richting) als de volgende bak bezet wordt gemeld met stroomdetectie. Dat zou veilig genoeg zijn.

Maar daarvoor moet elke bak een tweetal relais en een tweetal sensoren krijgen. Daar kan je natuurlijk wel een print voor maken en een makkelijk iets om de sensors ed door te voeren, maar dan heb ik een hamvraag. Willen de mensen dat wel? Er moet wel een spanningsloos stuk gemaakt worden daarvoor. Er moet een print worden ingebouwd daar moeten draadjes op worden aangesloten worden.

We krijgen straks immers ook noodstop knoppen dus misschien dat het dan een beetje teveel wordt van het goede?

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6310
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #234 Gepost op: 13 August 2024, 13:55:22 »
@Bas,

Ik zou gaan voor deze detectie-methode. Immers ook voor die nood-knop moet je er bij kunnen. Bij veel publiek kan dat toch lastig zijn, net als het beperkte zicht op de baan. Bij detectie regelen de treinen het zelf. Enige probleem zij hééél lange treinen. Maare Richard rijdt doorgaans niet op de BMB ModuleBaan.

Een extra argument zou kunnen zijn dat bij detectie het veel gemakkelijker is om veilig goederenwagens op te halen of af te leveren bij een van de goederen emplacementen.

Gr, Hans

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1340
  • Carpe diem
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #235 Gepost op: 13 August 2024, 18:43:21 »
Mijn idee was om gewoon de afspraak te maken om niet onbewaakt vol gas over de baan te raggen.
Natuurlijk geen elektronische oplossing, maar wel gezond verstand.
Ging afgelopen weekend in Stroe ook foutloos.  (y)

En als het dan toch elektronisch moet; Waarom niet gelijk de max. snelheid van de bewuste lok herprogrammeren?
Zal vast wel een CV waarde even kunnen worden aangepast!
Als de lok daarna een ander adres krijgt, is daarmee de snelheid ongewijzigd en derhalve nog steeds beperkt.
Carpe Diem

Age van Dijk

  • Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #236 Gepost op: 16 August 2024, 12:33:39 »
Grappig om deze discussie te lezen.
Via de WhatsApp groep Stroe kwam de opmerking over hoe te voorkomen dat op de niet-zichtbare bypass van het Kippenlijntje treinen op een eventueel stilstaande trein kunnen botsen.
Ik gaf aan - als eigenaar van het Kippenlijntje - dat ik dacht aan een vorm van blokbeveiliging.
En dat woord had ik dus beter niet kunnen gebruiken, want dan komen er allerlei discussies uit het verleden bovendrijven...
Ik bedoelde niets meer dan een vorm, welke dan ook, van het detecteren en waarschuwen dat er een trein rijdt of stilstaat.
Ik begrijp uit diverse reacties dat lange(re) slepen waarbij wagons stroom leveren aan de locomotief of motorwagen, makkelijk een stroomloos baanvak kunnen "overrulen".
Wat ook een bezwaar lijkt te zijn dat je dan waarschijnlijk hulp van je buren nodig hebt om treinen op tijd in hun bak(ken) te laten stoppen.

Ik zat aan een wat eenvoudiger oplossing te denken, maar weet nog niet hoe dat technisch te realiseren..
Is het niet mogelijk om op mijn grotere BB-panelen het spoorverloop af te beelden en door middel van sensoren treinen te signaleren en hun aanwezigheid te visualiseren door middel van LED's in het spoorverloop op de BB-panelen. Rood = er rijdt of staat iets, Groen = de baan is vrij

Bert heeft gelijk, kijken terwijl je rijdt is wel zo slim. Dus uitgaande van mijn idee blijft het een kwestie van kijken maar nu naar de BB-panelen.
Wat ik wil voorkomen is dat er ongelukken gebeuren, ook als je wel kijkt waar jouw trein rijdt.
Maar ik wil voor die beveiliging niet afhankelijk zijn van mijn buren.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4454
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #237 Gepost op: 16 August 2024, 16:56:58 »
Citaat
Is het niet mogelijk om op mijn grotere BB-panelen het spoorverloop af te beelden en door middel van sensoren treinen te signaleren en hun aanwezigheid te visualiseren door middel van LED's in het spoorverloop op de BB-panelen
Ja dat kan.

Die schakelpaneel controller van je die werkt op loconet. In principe had je een loconet terugmelder kunnen aanbrengen  bij die achterste sporen. Je had nog 4 beschikbare IO over op je paneel die kunnen nog evt gebruikt worden voor extra leds.

Ik zat even te kijken of we achteraf nog iets kunnen bijboren voor extra ledjes. Die had ik dan met een losse draadjes op de connector kunnen aansluiten. Ik heb hier 4 dan leds bij gezet. Ik moet natuurlijk wegblijven van die blauwe spoortjes.



Een loconet terugmelder zet je wel €40,- terug. Wat je wellicht zelf nog kan doen, is dit schema in elkaar solderen en dan heb je ook terugmelding met 1 ledje die brandt bij bezet spoor.

Je kan opzich een gelijkrichter pakken, + en - aan elkaar solderen, weerstandje er aan solderen en wat draad er aan vast zetten. Aan 1 kant hang je het terug te melden spoor en aan de andere kant een ledje. Dat ledje kan je dan evt bovenop je bak zetten ofzo. En dan kunnen mensen het zien.

Citaat
blokbeveiliging.
En dat woord had ik dus beter niet kunnen gebruiken, want dan komen er allerlei discussies uit het verleden bovendrijven...
Yep, dat klopt. Dat is ook het punt wat ik aankaartte, of iedereen moet het willen en doen of het gebeurt gewoon niet. Als er al drie tegenliggen...  ::)


Ik ben sws gevraagd om een definitieve oplossing te maken voor het 'keerlus probleem' (dit is dat er 2 mensen tegelijk in rijden en kortsluiting maken).
Ik had ooit een werkende protoprint gemaakt. Die was eigenlijk heel simpel. Hij detecteerde stroom op een geisoleerd stukje rails voor de keerlus. Als er een trein op de detectie reed en er dan weer van af, dan werd dat dat stukje afgeschakeld voor een bepaalde tijd. De tijd was dan lang genoeg om er voor te zorgen dat de trein de keerlus uit kon rijden. Als iemand dan niet oplet dan zou zijn trein worden stopgezet.

Werner heeft nagenoeg hetzelfde op zijn bak. Daar staan 2 seinen op. Wanneer een trein voorbij het sein rijdt, wordt het sein op tijd basis op rood gezet. Als een 2e trein door onveilig sein rijdt, wordt zijn spoor afgeschakeld.

Het nadeel is, het werkt op tijd dus het is niet 100% veilig. Maar alsnog is het wel veiliger en het kan geen kwaad het te hebben.
Het voordeel is dat je niet afhankelijk bent van je buren. Iedereen is dan vrij om dit systeem wel of niet te implementeren. De veiligheid neemt wel toe naarmate meer mensen dit systeem in gebruik nemen.

En je moet bedenken, dit is een last resort fail-safe mechanisme. Als jij gewoon oplet en een redelijke afstand bewaart tot de trein voor je, dan zal dit systeem niet eens jouw trein beinvloeden. Dus als mensen hier ook tegen zijn, dan kan je zeggen: "dan moet je opletten"

Citaat
Ik begrijp uit diverse reacties dat lange(re) slepen waarbij wagons stroom leveren aan de locomotief of motorwagen, makkelijk een stroomloos baanvak kunnen "overrulen".
In technische zin klopt het wel. Hetzelfde is zo met power packs. Een roco sik rijdt ook zomaar een halve meter ofzo zonder spanning. Maar in de praktijk hebben we het bij de BMB althans over echt heel weinig treinen. Er zal er vast eentje tussen zitten die een stroomloos stuk kan passeren, maar als die machinist per toeval wel een oplettende is.. heb je ook geen probleem.

Citaat
Bert heeft gelijk, kijken terwijl je rijdt is wel zo slim.
Ik denk dat niemand het hier mee oneens is. Ik merk alleen vanuit de praktijk dat het gewoon niet gebeurt. Mensen raken afgeleid of letten niet op.
En ik ben dan niet tegen een maatregel die mijn pecket beschermt van iemands sneltrein.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4454
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #238 Gepost op: 16 August 2024, 17:09:23 »
Ik wil trouwens mijn 'circuit breaker' ook nieuw leven inblazen. Het concept werkte opzich goed.

Het is vervelend dat een sluiting ergens op de baan, meteen de hele baan laat afschakelen. Met dit mini printje kan je meerdere 'districts' maken achter je boosters die bij kortsluiting sneller afschakelen dan de boosters. De booster blijft dan doorwerken zodat alle andere districts wel spanning behouden als er eentje in kortsluiting staat.

Je kan hem ook lokaal in je eigen module verwerken. Als je veel wissels heb, zal je op den duur eens een wissel openrijden en kortsluiting veroorzaken. Dit printje voorkomt dan dat de rest ook maar afschakelt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Age van Dijk

  • Alle begin is... best leuk, want je bent nooit te oud om te leren
  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #239 Gepost op: 17 August 2024, 10:51:06 »
Bas, als ik jouw reactie lees dan krijg ik de indruk dat je een en ander wilt visualiseren op het schakelpaneel, maar ik zat meer te denken aan een grotere weergave van het spoorverloop op de zwarte BB-panelen ter weerszijden van de bak.
Hoe dan ook, die extra kosten vind ik niet het punt - ik wil graag voorkomen dat er gekke dingen achter m'n rug - eh op m'n bypass - gebeuren :police:

Mvg
Age