Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Keska
Vandaag om 18:27:46
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:24:09
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:22:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:16:25
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 17:58:17
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ben
Vandaag om 17:51:54
Probleem bij inbouw decoder door Ben
Vandaag om 17:51:26
Roco AC modellen door 1200blauw
Vandaag om 17:39:43
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 17:20:36
Extra functie in Zimo MS450P22 door Rick
Vandaag om 17:07:11
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
Vandaag om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 16:01:22
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:46:52
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 15:34:19
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door basjuh1981
Vandaag om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt door jorgendp
Vandaag om 13:36:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:35:51
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:16:30
Locatie van foto gezocht door R1954
Vandaag om 13:06:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:17:02
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 98580 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #690 Gepost op: 26 July 2024, 14:07:00 »
Eerst maar eens de ketelklepkast (links) en het stoomafnamepunt voor de waterpomp (rechts-boven) er op gezet.
Nu weet ik weer hoe het moet en kan de drie koperen leidingen gaan buigen ipv de messing exemplaren die ik als proef al had.
Dit dus. Ivo: beter lezen. Wel bijzonder dat de voeding van de waterpomp dan aan deze kant zit, terwijl de waterpomp rechts staat. Lijkt iets van een eigen oplossing van de werkplaats.

mvg,
Ivo

*

CeesJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #691 Gepost op: 26 July 2024, 14:17:39 »
Frits,
je werk ziet er weer schitterend uit......je draadjes zijn een perfecte bouwbeschijving en product informatie.....jammer dat Shapeways failliet is.

Groet Cees.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11580
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #692 Gepost op: 26 July 2024, 15:12:23 »
De leiding naar de ketelklepkast zit. 1,5mm koperen buis met daarin een messing draad die aan beide zijden in de aansluitingen steekt.
Ook het kleine stukje koperen leiding naar de waterpomp zit op zijn plek.

Nu dus nog de koperen leiding van de blazer MET boog over de ketelklepkast. Dat wordt, net zoals 1:1 , freubelwerk.



69639
« Laatst bewerkt op: 26 July 2024, 15:14:45 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11580
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #693 Gepost op: 26 July 2024, 16:59:22 »
De blazerleiding met boog om de ketelklepkast.

Ik overweeg om er nog een steun tussen te zetten, rechts van de boog. Dan moet er nog wel een extra gat geboord worden (heel voorzichtig.)







69677
« Laatst bewerkt op: 26 July 2024, 17:02:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11580
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #694 Gepost op: 26 July 2024, 20:27:43 »
Verbeterde versie.
-extra beugel
-ligt nu tegen de ketel, dus extra knikken maken bij stoom-afnamepunt.





69751
« Laatst bewerkt op: 26 July 2024, 20:30:13 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11580
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #695 Gepost op: 26 July 2024, 23:55:23 »
Dan gewoon even wat plaatjes om te genieten van de linkerzijde.
Zoals Ivo ook al zei...de lijst van klusjes is nog lang, maar toch...het is nu al een echte 6000.
En bij deze wil ik zeker ook even dank zeggen aan John, Edwin, Erik, Remmo, Paul en de medewerkers van Shapeways die allen een steentje aan dit project hebben bijgedragen.







En dan komt hierna nog het slotaccord..de pompen en nog meer koperen bling bling. ;D
« Laatst bewerkt op: 27 July 2024, 00:11:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11580
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #696 Gepost op: 28 July 2024, 17:22:32 »
Aanleg van het koppelstuk van de stoomleiding naar de luchtpomp.
Albionbuis 0,9/1,1 en koperdraad 0,8.


Vastzetten met klemmetjes,


En dan zou er in de voorkant van het machinistenhuis een doorvoergat hebben moeten zitten.....niet dus.
De hele kap weer uit elkaar, boren, lak bijwerken en laten drogen (F1 kijken) en en alles weer in elkaar.


Dan weer verder met het montagewerk.


Het einde komt in zicht.

70175
« Laatst bewerkt op: 28 July 2024, 17:45:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11580
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #697 Gepost op: 29 July 2024, 13:26:59 »
De hogere buigkunst en een paar koppen koffie verder.
De waterleiding vanaf de watertank naar de pomp is van 1,2mm (electradraad). 1,5mm buis oogt te dik.
Je zou bijna de zeskantmoeren op de frameplaat en de deksel van de zandbakken vergeten..... Daar moet je omheen.

Nog twee leidingen (naar de voorverwarmer) te gaan. Nu eerst een dikke pauze en de oogjes rust geven.









Het drukventiel was zwart, maar heb ik weer blank messing gemaakt. Daar komt nog een afvoerleiding 0,3 aan.




70313
« Laatst bewerkt op: 29 July 2024, 13:33:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11580
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #698 Gepost op: 29 July 2024, 15:42:03 »
Nog een leiding.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11580
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #699 Gepost op: 29 July 2024, 22:37:44 »
De morsleiding (koperdraad 0,3mm) vanuit het drukventiel is toegevoegd en loopt via het gat in de voetplaat naar beneden..


Linkerkant:


Rechterkant:
Er komen nog zwarte zeskantmoeren op de aansluitpunten om de gaten af te dichten.


De waterpomp zit nog niet vast, want ik moet er nog achter bij kunnen met boren voor een drieweg-pijpverbinder (oranje cirkel). Die zit in de leiding voor afgewerkte stoom vanuit zowel luchtpomp als waterpomp naar de voorverwarmer. (gele lijn)


En nu juist dat laatste gietdeel heb ik niet bij Shapeways kunnen bestellen. Nu loopt dat via Sculpteo en die verwachten te leveren (mits de 3D tekening wordt goedgekeurd) rond 20 augustus.



Maar...so far, so good.  :D
Ketel, rookkast en frame zijn al talloze keren in- en uit- elkaar geschoven en alle demontabele delen (blijven) passen.
« Laatst bewerkt op: 29 July 2024, 23:55:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11580
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #700 Gepost op: 30 July 2024, 00:00:19 »
De kap (ook die van de Spoor-0 versie) is nu in feite klaar. :D
De koperen leidingen worden pas definitief vastgezet als het onderstel naar behoren rijdt. Frame moet nog wel eerst zwart worden gespoten. Gelukkig is het mooi spuitweer, dus ik weet wat er morgen/komende dagen moet/kan/mag gebeuren.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2024, 00:02:47 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11580
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #701 Gepost op: 30 July 2024, 13:24:25 »
Mooi moment om alles weer eens netjes op tafel te zetten en goed kijken of ik niet iets vergeet.


Dus toch...de fluit.
Vastgezet met Araldite (2 componentenlijm) omdat 10-secondenlijm een wit residu achterlaat. Van binnenuit lijmen kan niet meer vanweqe het plafond.


Uit elkaar halen dan maar weer en gebruik maken van een sorteerbak.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11580
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #702 Gepost op: 30 July 2024, 18:22:21 »
Het kale vieze frame:




"Afplakken" wat niet gezandstraald of gespoten moet worden.


In de straalcabine:
Past ook maar net tijdens het werken.


Het schone frame:




Klaar om te spuiten:


Motip zwarte primer.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11580
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #703 Gepost op: 30 July 2024, 22:06:45 »
Een bakje met afgeplakte zaken.


Dat zijn dus de wielen waarvan de contragewichten gespoten zijn.


In 3x (diverse richtingen met tussenpozen van een half uur) gespoten. Bijna overal dekkend...net niet links achter (achter de trap) en de ronde voetplaat aan de voorkant. Ik ben helemaal niet ontevreden. Morgen een tweede laag op die specifieke punten.


70749
« Laatst bewerkt op: 30 July 2024, 22:09:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11580
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #704 Gepost op: 31 July 2024, 16:37:36 »
Stand van zaken:
Tot in alle hoekjes en gaten met de spuitbus van Motip, zwarte primer.







Zojuist zijn gespoten:
-draaistel voor en achter
-asbak
-veerpakketten
-voorste valbeugels
-remschoenen/hangers
-remhevel
-remstangen

En nu weer geduld hebben.

70879