Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 22:33:06
Piko 2025
door
5166
Vandaag
om 22:23:19
DCM motor van Märklin demonteren.
door
Martijn193
Vandaag
om 22:11:30
Sikje 225
door
Huup
Vandaag
om 21:51:52
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Gert Arkema
Vandaag
om 19:49:44
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:40:08
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
timtrein
Vandaag
om 19:29:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Prutsert
Vandaag
om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:23:00
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 18:05:46
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
Vandaag
om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:22:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 12:59:21
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:09
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
Vandaag
om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 09:56:00
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS-6000 in Spoor-1
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Vorige
-
Volgende
-
1
...
44
45
[
46
]
47
48
...
50
Omlaag
Auteur
Topic: NS-6000 in Spoor-1 (gelezen 87107 keer)
Stefan88
Offline
Berichten: 752
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #675 Gepost op:
20 July 2024, 14:46:58 »
Was ook meer als grapje bedoeld
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #676 Gepost op:
21 July 2024, 10:31:38 »
Voor de sponningen van de vierkante ramen aan de achterkant gebruik ik de etsdelen. Voor de kantelramen aan de voorkant gietdelen.
67952
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #677 Gepost op:
21 July 2024, 14:01:57 »
Wat een .........................weer vandaag. Dan maar de handrails er op zetten.
Van binnenuit met 10-secondenlijm. Het grootste probleem is de bereikbaarheid in dat donkere gat. Zaklantaren erbij en goed focussen terwijl je hengelt met een lange staaf met daarop een druppel lijm. Na enkel "afvalllers" is het gelukt.
68016
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #678 Gepost op:
22 July 2024, 23:36:01 »
De mantelbuis voor de pyrometer.
Gespoten met zwarte primer Motip.
Albion buis 0,7mm met bevestigingsmiddelen van Bauer Modellbau (Spoor-0). Laatste zijn van binnenuit gelijmd.
68283
«
Laatst bewerkt op: 23 July 2024, 08:16:48 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #679 Gepost op:
23 July 2024, 21:24:44 »
De smeerleidingen vanaf de Friedmann smeerpers, via de mantelbuis, naar de cylinders.
De mantelbuis 1,0/1,5mm buis. Motip Primer.
Vast aan de ketel met bevestigingsmateriaal van Bauer Modellbau.
Wat zie je er van? .....
68458
«
Laatst bewerkt op: 23 July 2024, 21:27:06 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #680 Gepost op:
24 July 2024, 22:01:14 »
Al die kleine bevestigingsmaterialen en leidingen moeten wel stuk voor stuk gezandstraald en 2x gespoten worden om het 100% dekkend te krijgen. Geduld dus.
En vooral niet alle leidingen tegelijk in één grote sessie want dat gaat verkeerd is mijn ervaring. Gelukkig heb ik geen haast
Ideaal die schaarklemmen.
68609
«
Laatst bewerkt op: 25 July 2024, 00:07:17 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #681 Gepost op:
25 July 2024, 00:12:57 »
De stoomverwarmingsleiding,
Ongespoten
Gespoten
,
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #682 Gepost op:
25 July 2024, 13:43:32 »
De sproeierleiding (0,8mm) is een lastig ding om te monteren want die loopt over de 3 grote demontabele bouwsecties. Ik heb het deel dat over de rookkast loopt losgeknipt van de rest zodat ik de leiding nu in 2 delen heb. De rookkast blijft (met een Albionbuisje 0,9/1,1 als aansluiting voor de leiding) demontabel. Wel even goed mikken bij het in elkaar zetten van het geheel, maar dat lukt.
Het wordt in deze fase van de bouw steeds lastiger om alle fragiele delen recht/onbeschadigd te laten en de lak.....stiften maar.
Ik begin dan ook te twijfelen over het bouwen van een 6300 in Spoor-1.
Klemmetjes van Bauer Modellbau, aan de binnenkant van de ketelbuis vastgelijmd.
Dat slijpsel naast de luchtpomp nog even wegblazen.
«
Laatst bewerkt op: 25 July 2024, 13:49:28 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #683 Gepost op:
25 July 2024, 22:34:47 »
De eerste koperen leiding, de blazer. Dat is een stoomleiding met afnamepunt op de ketel met bediening door een draaistang.
Positie net onder de handrails en achter de stoomverwarmingsbuis. Past net.
0,8mm koperdraad.
Leiding en draaistang houd ik nog even demontabel tot alles er op zit. (voorgevoel
)
Afsluiter op de rookkast.
Stoomafnamepunt.
Draaistang. Verscholen, maar loopt echt tot in het machinistenhuis.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #684 Gepost op:
25 July 2024, 23:25:34 »
Voorgevoel van "nog niet vastzetten" was juist...Oeps, tunnelvisie
Op de plaats waar ik de steun voor de leiding heb gezet, hoort de ketelklepkast en de stoomleiding is niet recht, maar loopt met een boog over de ketelklepkast heen... Ik zag het pas toen ik de Spoor-0 versie wilde maken waarvan ik de onderdelen al had gemaakt...MET boog.
Morgen corrigeren.
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #685 Gepost op:
26 July 2024, 11:22:18 »
Herkenbare hoeveelheid werk
. Je denkt, ik heb de boel gespoten en nu kan ik het model gewoon in elkaar zetten. Mis... Er is nog steeds heel veel te doen. Merk het weer actueel aan mijn 8400 met een oneindig lijkende reeks van klusjes.
Maar wordt wel heel erg mooi! En blijven kijken naar foto's van het voorbeeld.
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #686 Gepost op:
26 July 2024, 11:35:06 »
Achter de schermen is gevraagd naar een lijst van gietdelen die te koop waren bij het inmiddels failliet verklaarde Shapeways.
Nee, we hebben nog geen 100% vervangbare leverancier gevonden.
Let op:
1. Op de etsplaat zitten sommige onderdelen ook, alleen vond ik gietdelen mooier of makkelijker. Bv. de trappen en steunen.
2. Er zijn doublures door het opnemen van Vs1. en Vs.2 enz. Bv. de luchtpomp en combi-gietstukken
Dit zijn de onderdelen voor de Spoor-1 versie waaruit een keuze gemaakt kon worden.
«
Laatst bewerkt op: 26 July 2024, 11:42:18 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11246
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #687 Gepost op:
26 July 2024, 12:44:15 »
@Ivo..
Inderdaad blijven kijken en bij twijfel (dat had ik eigenlijk wel een beetje) toch nóg eens goed kijken. Gelukkig weet ik waardoor ik die fout maakte is de schade 0,0.
Eerst maar eens de ketelklepkast (links) en het stoomafnamepunt voor de waterpomp (rechts-boven) er op gezet.
Nu weet ik weer hoe het moet en kan de drie koperen leidingen gaan buigen ipv de messing exemplaren die ik als proef al had.
«
Laatst bewerkt op: 26 July 2024, 12:47:39 door FritsT
»
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #688 Gepost op:
26 July 2024, 14:01:18 »
De foto van jouw specifieke 6000 heb ik even niet bij de hand (beter zoeken in dit draadje waarschijnlijk), maar de ketelklepkast krijgt toch zijn voorverwarmde stoom aan de onderkant van de voorwarmer? En die krijgt toch weer de stoom via de Knorr pomp?
In mijn herinnering wordt de blazer door de onderste kraan aangedreven en de bovenste zit er niet, maar is hoogstens een handrail, of aan de andere kant van de ketel.
Kortom inderdaad foto's kijken. En leuk, al die verschillen binnen één lokserie. Ga nu even terugbladeren. En dan wis ik deze post
.
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
«
Reactie #689 Gepost op:
26 July 2024, 14:02:07 »
Citaat van: FritsT op 14 July 2024, 23:50:04
Inderdaad: onderste kraan doet de blazer. En de bovenste kraan eindigt in een loze leiding, die misschien nog ergens de ketel in gaat, maar niet naar de klepkast.
«
Laatst bewerkt op: 26 July 2024, 14:04:20 door Ivo tB
»
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
Vorige
-
Volgende
-
1
...
44
45
[
46
]
47
48
...
50
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS-6000 in Spoor-1