Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schroefkoppeling voor H0. door hervé
Vandaag om 21:29:13
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
Vandaag om 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
Vandaag om 21:21:20
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 21:19:02
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
Vandaag om 20:38:07
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 20:37:43
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 20:36:29
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:27:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:23:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door Dick55
Vandaag om 20:13:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 19:43:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:28:13
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:26:38
Märklin 2025 door Mark D.
Vandaag om 19:26:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:22:16
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door hervé
Vandaag om 19:21:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
Vandaag om 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
Vandaag om 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 94674 keer)

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #675 Gepost op: 20 July 2024, 14:46:58 »
Was ook meer als grapje bedoeld


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11482
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #676 Gepost op: 21 July 2024, 10:31:38 »
Voor de sponningen van de vierkante ramen aan de achterkant gebruik ik de etsdelen. Voor de kantelramen aan de voorkant gietdelen.


67952

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11482
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #677 Gepost op: 21 July 2024, 14:01:57 »
Wat een .........................weer vandaag. Dan maar de handrails er op zetten.

Van binnenuit met 10-secondenlijm. Het grootste probleem is de bereikbaarheid in dat donkere gat. Zaklantaren erbij en goed focussen terwijl je hengelt met een lange staaf met daarop een druppel lijm. Na enkel "afvalllers" is het gelukt.






68016

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11482
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #678 Gepost op: 22 July 2024, 23:36:01 »
De mantelbuis voor de pyrometer.
Gespoten met zwarte primer Motip.


Albion buis 0,7mm met bevestigingsmiddelen van Bauer Modellbau (Spoor-0). Laatste zijn van binnenuit gelijmd.


68283
« Laatst bewerkt op: 23 July 2024, 08:16:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11482
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #679 Gepost op: 23 July 2024, 21:24:44 »
De smeerleidingen vanaf de Friedmann smeerpers, via de mantelbuis, naar de cylinders.

De mantelbuis 1,0/1,5mm buis. Motip Primer.
Vast aan de ketel met bevestigingsmateriaal van Bauer Modellbau.






Wat zie je er van? ..... :'(


68458
« Laatst bewerkt op: 23 July 2024, 21:27:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11482
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #680 Gepost op: 24 July 2024, 22:01:14 »
Al die kleine bevestigingsmaterialen en leidingen moeten wel stuk voor stuk gezandstraald en 2x gespoten worden om het 100% dekkend te krijgen. Geduld dus.
En vooral niet alle leidingen tegelijk in één grote sessie want dat gaat verkeerd is mijn ervaring. Gelukkig heb ik geen haast  ;D

Ideaal die schaarklemmen.


68609
« Laatst bewerkt op: 25 July 2024, 00:07:17 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11482
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #681 Gepost op: 25 July 2024, 00:12:57 »
De stoomverwarmingsleiding,

Ongespoten


Gespoten,

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11482
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #682 Gepost op: 25 July 2024, 13:43:32 »
De sproeierleiding (0,8mm) is een lastig ding om te monteren want die loopt over de 3 grote demontabele bouwsecties. Ik heb het deel dat over de rookkast loopt losgeknipt van de rest zodat ik de leiding nu in 2 delen heb. De rookkast blijft (met een Albionbuisje 0,9/1,1 als aansluiting voor de leiding) demontabel. Wel even goed mikken bij het in elkaar zetten van het geheel, maar dat lukt.

Het wordt in deze fase van de bouw steeds lastiger om alle fragiele delen recht/onbeschadigd te laten en de lak.....stiften maar.
Ik begin dan ook te twijfelen over het bouwen van een 6300 in Spoor-1.



Klemmetjes van Bauer Modellbau, aan de binnenkant van de ketelbuis vastgelijmd.


Dat slijpsel naast de luchtpomp nog even wegblazen. ;D
« Laatst bewerkt op: 25 July 2024, 13:49:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11482
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #683 Gepost op: 25 July 2024, 22:34:47 »
De eerste koperen leiding, de blazer. Dat is een stoomleiding met afnamepunt op de ketel met bediening door een draaistang.
Positie net onder de handrails en achter de stoomverwarmingsbuis. Past net.
0,8mm koperdraad.
Leiding en draaistang houd ik nog even demontabel tot alles er op zit. (voorgevoel ;D)



Afsluiter op de rookkast.


Stoomafnamepunt.


Draaistang. Verscholen, maar loopt echt tot in het machinistenhuis.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11482
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #684 Gepost op: 25 July 2024, 23:25:34 »
Voorgevoel van "nog niet vastzetten" was juist...Oeps, tunnelvisie
Op de plaats waar ik de steun voor de leiding heb gezet, hoort de ketelklepkast en de stoomleiding is niet recht, maar loopt met een boog over de ketelklepkast heen... Ik zag het pas toen ik de Spoor-0 versie wilde maken waarvan ik de onderdelen al had gemaakt...MET boog.

Morgen corrigeren.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #685 Gepost op: 26 July 2024, 11:22:18 »
Herkenbare hoeveelheid werk :).  Je denkt, ik heb de boel gespoten en nu kan ik het model gewoon in elkaar zetten. Mis... Er is nog steeds heel veel te doen. Merk het weer actueel aan mijn 8400 met een oneindig lijkende reeks van klusjes.

Maar wordt wel heel erg mooi! En blijven kijken naar foto's van het voorbeeld.

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11482
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #686 Gepost op: 26 July 2024, 11:35:06 »
Achter de schermen is gevraagd naar een lijst van gietdelen die te koop waren bij het inmiddels failliet verklaarde Shapeways.
Nee, we hebben nog geen 100% vervangbare leverancier gevonden.

Let op:
1. Op de etsplaat zitten sommige onderdelen ook, alleen vond ik gietdelen mooier of makkelijker. Bv. de trappen en steunen.
2. Er zijn doublures door het opnemen van Vs1. en Vs.2 enz. Bv. de luchtpomp en combi-gietstukken

Dit zijn de onderdelen voor de Spoor-1 versie waaruit een keuze gemaakt kon worden.






















« Laatst bewerkt op: 26 July 2024, 11:42:18 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11482
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #687 Gepost op: 26 July 2024, 12:44:15 »
@Ivo..
Inderdaad blijven kijken en bij twijfel (dat had ik eigenlijk wel een beetje) toch nóg eens goed kijken. Gelukkig weet ik waardoor ik die fout maakte is de schade 0,0.

Eerst maar eens de ketelklepkast (links) en het stoomafnamepunt voor de waterpomp (rechts-boven) er op gezet.
Nu weet ik weer hoe het moet en kan de drie koperen leidingen gaan buigen ipv de messing exemplaren die ik als proef al had.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2024, 12:47:39 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #688 Gepost op: 26 July 2024, 14:01:18 »
De foto van jouw specifieke 6000 heb ik even niet bij de hand (beter zoeken in dit draadje waarschijnlijk), maar de ketelklepkast krijgt toch zijn voorverwarmde stoom aan de onderkant van de voorwarmer? En die krijgt toch weer de stoom via de Knorr pomp?

In mijn herinnering wordt de blazer door de onderste kraan aangedreven en de bovenste zit er niet, maar is hoogstens een handrail, of aan de andere kant van de ketel.

Kortom inderdaad foto's kijken. En leuk, al die verschillen binnen één lokserie. Ga nu even terugbladeren. En dan wis ik deze post ;D.


mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5581
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #689 Gepost op: 26 July 2024, 14:02:07 »






Inderdaad: onderste kraan doet de blazer. En de bovenste kraan eindigt in een loze leiding, die misschien nog ergens de ketel in gaat, maar niet naar de klepkast.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2024, 14:04:20 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*