Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 87294 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #525 Gepost op: 03 July 2023, 21:55:08 »
Is dat probleem er ook in 0?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #526 Gepost op: 03 July 2023, 22:37:09 »
1. Op de filmpjes van het handmonster in Spoor-0 zag je dat de lok als een zonnetje liep MET functioneel binnenliggend drijfwerk
2. Ja, ik zie ze daar ook iets schuin staan, maar kennelijk net niet te schuin.
3. Misschien (ik denk van wel ;D) ben ik nu in 10 cijfers achter de komma aan het werk.

Probleem is vanmiddag in de bouwgroep besproken en er wordt bij de andere handmonsters in Spoor-0 nu naar gekeken.

Hoe dan ook, het probleem is heel makkelijk oplosbaar.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #527 Gepost op: 04 July 2023, 11:43:20 »
Vanmorgen al snel weer aan de slag, want dit is toch wel een uitdaging. Maar na 2 uur pielen ben ik nog niet klaar. Wel een belangrijk probleem opgelost. Net zoals bij het handmonster in Spoor-0 liepen de lange stangen net tegen het uiteinde van de leibanen. Het is marginaal, maar je voelt een hikje. Probleem zat nu niet beneden, maar boven. Je ziet, iedere loc (of de gietdelen) is verschillend. ;D

Zie foto-2 in dit bericht.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61685.msg3222336827#msg3222336827

Van boven gezien.


Alles dus weer uit elkaar (de zoveelste keer) en een klein schuin vlakje vijlen. Probleem opgelost.
Van onderaf gezien,


38922

Nu even koffiepauze en dan de 4e (stang 5) als laatste.
« Laatst bewerkt op: 04 July 2023, 11:48:16 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #528 Gepost op: 04 July 2023, 13:17:28 »
Weer 2 uur later....met 4 stangen loopt het.  :D :D.
Hooguit stang 5 rond de krukas wat opruimen want aangedraaid met boutjes  "hikt" het daar. Dat is dus zo op te lossen.

En dan de stangen naar de dwarsstang van het ganghandel.
Bij het handmonster had ik daar wat problemen en daarom besloten om die (tijdelijk) niet aan te leggen.

OEPS. Mijn gietdelen lijken te lang.


Maar ook de gelaserde hefbomen zijn zo te zien te lang of is de afstelling niet juist?.



Ik kan ook nog  het originele gietstukje (het verticale deel van de twee) er in zetten en experimenteren met een nieuw te maken hefboom (horizontaal) uit strip.
@Ivo...eigenlijk een klus voor jou ;D



Vergelijkbare stangen bij de NS-3737.
« Laatst bewerkt op: 04 July 2023, 19:49:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #529 Gepost op: 04 July 2023, 16:39:46 »
Een stap verder.....

film 1: scharen,


film2: schuifbeweging,
« Laatst bewerkt op: 04 July 2023, 16:43:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #530 Gepost op: 04 July 2023, 17:02:52 »
Omdat het kan........ ;D
Digitaal moet dat toch ook kunnen?. Ik ben daar geen expert in.
Bij mijn model gaat dat handeltje er echt weer af.


Filmpje:
« Laatst bewerkt op: 04 July 2023, 18:20:07 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #531 Gepost op: 04 July 2023, 22:10:35 »
Digitaal moet dat toch ook kunnen?. Ik ben daar geen expert in.

Dat moet zeker kunnen. Met een kleine servo in de waterkast. De vraag is alleen hoe je dat wilt koppelen. Ik bedoel er is geen evenredige stand van het ganghendel in relatie tot de snelheid. Vooruit, stop en achteruit kan natuurlijk, maar juist bij het rijden is het spannend. Ik lees altijd in de boeken dat bij het aanzetten het ganghendel vaak ver in het vooruit of achteruit wordt gezet en dat bij het rijden het ganghendel langzaam minder zwaar wordt gezet, omdat er dan niet zoveel kracht is vereist om een ingezette snelheid te handhaven. Er wordt afhankelijk van de belasting een positie gezocht. Dat automatisch doen is vast lastig te programmeren, maar juist een uitdaging voor de DCC onderlegden onder ons. Is natuurlijk ook een speciaaltje voor deze lok. Ik ken geen enkele modellok waarin dit wordt nagebootst. Vrijwel (misschien wel alle) alle handelsmodellen worden met het ganghendel in de neutrale stelling geleverd en zijn niet instelbaar. Ik las dat de nieuwste Brawa Br01 in H0 wel een instelling konden kiezen, maar dat heb ik nog niet gezien hoe.

Eens met Karst over hebben.
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #532 Gepost op: 05 July 2023, 01:49:30 »
Kan je het handeltje niet onder de waterkast uit laten komen?
Klein schuifje maken zeg maar.
Digitaal met servo is natuurlijk helemaal kicke  (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #533 Gepost op: 05 July 2023, 07:44:53 »
Märklin heeft met de S2/6 in spoor 1 geprobeerd het ganghendel meer volgens voorbeeld te laten bewegen.
Zie deze film van Peter Pernsteiner vanaf 0'22".

Groet,
Bas

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #534 Gepost op: 05 July 2023, 10:16:23 »
De modellen van George Kohs zijn wat dat betreft ook niet mis. Misschien kan je hem wel de pionier op dat gebied noemen.
Zijn bedrijf heet niet voor niets: The Finest in Gauge 0.
https://www.kohs.com/Site.htm
Niet te verwarren met zijn inmiddels overleden broer Garry. Hij deed hetzelfde maar dan in spoor-1
en bedenk, dat speelt al 20 jaar terug.

lees o.a. de instructies van de Y6b eens door. (en de rest van de site..."indrukwekkend" is niet het juiste woord)
https://www.kohs.com/PDFs/Y6b%20Instruction%20Manual.pdf

« Laatst bewerkt op: 05 July 2023, 10:21:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #535 Gepost op: 05 July 2023, 14:17:55 »
Combi-2 gaat getest worden
-waspluggen
-afsluiter op waterkast (rechts) tbv waterpomp
-zandstrooier
-lampsteunen
-voorverwarmerbuis 2,5 mm



39323

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #536 Gepost op: 05 July 2023, 17:07:42 »
Märklin heeft met de S2/6 in spoor 1 geprobeerd het ganghendel meer volgens voorbeeld te laten bewegen.

Bas, prachtige filmpje. Alleen het ganghendel doet niets in deze video. Deze staat keurig in neutraal zoals bij vrijwel alle handelsloks. Wat extra beweegt is de stoker en de kolenberg.

Overigens zie ik dat ik behalve naar de schoorsteen, de veiligheid en de cylinderkranen ook nog een stoomleiding moet leggen naar de fluit. Dat ziet er mooi uit. En ook de afwisselend afblazende stoomkranen onder de cylinders. Daar zie je alleen bij een 6000 vrijwel niets van, want die zitten midden tussen de frameplaten.

Maar zeer leerzaam filmpje. Märklin zal wel een eigen stoomgenerator hebben ingebouwd. Is vast niet los leverbaar.

mvg,
Ivo

*

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #537 Gepost op: 05 July 2023, 18:09:06 »
Ha Ivo,

Dan raad ik je aan toch nog even beter te kijken….. in het begin van het filmpje zie je de drijfstang van de schuif duidelijk van positie veranderen in de schaar nadat er een beetje snelheid is gemaakt.

W

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #538 Gepost op: 05 July 2023, 21:47:41 »
Dank, nu zie ik het ook inderdaad. Zowel vooruit als achteruit. En gaat als de lok loopt snel terug naar neutraal.
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #539 Gepost op: 05 July 2023, 22:20:33 »
Het laatste grote te bouwen item is de asbak. Op de etsplaat zitten alleen de zijkanten, de overige delen moet je uit plaat knippen.

De methode bij het handmonster was lastig, dus ik heb wat anders bedacht en dat werkte prima.

Knippen en plakken.




De gehele bak zit aan de voorkant met twee boutjes vast aan het stukje plaat dat ik eerder tussen het frame had gezet. De achterkant zit niet vast, maar door 2 boutjes te gebruiken kan het niet/nauwelijks schuiven
Het ronde gat aan de achterkant.... zie verder in dit bericht


De motor wordt van bovenaf ingebracht en van onderaf kan je het tandwiel vastdraaien.


Motorkap dicht.


Nu de asbak  nog detailleren.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het ketelfront schroef ik van onderaf vast door de bodemplaat. Het boutje steekt dus naar beneden uit. Dat past in dat gat in de asbak.
Nu zou je de ketel erop willen zetten, maar die moet eerst vast aan het machinistenhuis en dan zit het ketelfront in de weg. Dus eerst ketel en machinistenhuis aan elkaar en dan over de combinatie bodemplaat/ketelfront schuiven. Gaat makkelijk.

Onderstaande foto zal in praktijk niet voorkomen, maar is om een inzicht te krijgen


39492
« Laatst bewerkt op: 05 July 2023, 22:24:34 door FritsT »