Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 21:32:50
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 21:19:46
viessmann 4500 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:08:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 95368 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #540 Gepost op: 05 July 2023, 22:21:59 »


Overigens zie ik dat ik behalve naar de schoorsteen, de veiligheid en de cylinderkranen ook nog een stoomleiding moet leggen naar de fluit. Dat ziet er mooi uit. En ook de afwisselend afblazende stoomkranen onder de cylinders. Daar zie je alleen bij een 6000 vrijwel niets van, want die zitten midden tussen de frameplaten.


Ben ik ff blij  ;D
Maar naar de fluit is ook wel gaaf idd

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #541 Gepost op: 05 July 2023, 22:35:13 »
Waar haal je die functionele fluit vandaan? Ik ga die niet maken, te klein en Shapeways zal zeggen..ga nie.
En het geluid ergens anders vandaan laten komen....

Dan moet je Live-steam gaan bouwen en Jaap Oudes om advies vragen. Hij ook weer blij.. ;D

Nog wat... bouw onder de ketel boven het binnenliggend drijfwerk een lampje in, want..je ziet er geen barst. Lampje natuurlijk wel aan/uit te zetten.
« Laatst bewerkt op: 05 July 2023, 22:40:25 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #542 Gepost op: 05 July 2023, 23:49:09 »
Fluit was uiteraard een geintje , dat zie ik niet zitten om dat te maken.
Net als bij de Duitse locs allemaal lampen onder de voetplaat  ;D
Bij de philo 1700 en 3700 zie je het ook amper
Als ik er dan ook nog stoom heen ga voeren  :-\
« Laatst bewerkt op: 05 July 2023, 23:51:11 door roadster36 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #543 Gepost op: 06 July 2023, 10:19:36 »
Nu de asbak er in principe op zit, wordt het tijd om de lok eens als geheel in elkaar te zetten en te kijken of er nergens boutjes/moertjes of wat dan ook in conflict komt met iets anders. Kort verhaal lang maken.... het kan  :D al geeft het ganghandel (steekt uit) wel enige stof tot nadenken hoe je met draaien het voor elkaar krijgt, maar ook zonder aanpassingen kan je het geheel in elkaar krijgen.

Wat nu absolute noodzaak is, is het hebben van een montagesteun met schuim rubber. De lok weegt inmiddels 3 kilo en is onhandig in het vastpakken en je ziet gauw iets over het hoofd wat niet vast zit of breekbaar kan zijn,  bv. seinijzers en binnenkort ook de leidingen op de ketel én de breekbare luchtpomp.

Dit stadium is voor mij eigenlijn dé uitdaging en niet het bouwen zelf. Het moet passen én makkelijk te monteren zijn. Een checklist (op de werktafel) van de volgorde van in elkaar steken, schroeven en belangrijke aandachtspunten is wenselijk maar eerder een noodzaak.
Ik noem zoiets: de snorhaar van Jan. Die vergeet je gauw en zit al snel klem tussen voetplaat en frame.


Afgelopen tijden heel erg veel gemak gehad van de letters L(inks) en R(echts) onder de voetplaat aan de voorzijde. Je bent je oriëntatie al snel kwijt als je de lok omdraait en ondersteboven houdt.

Een aanrader... maak een gemarkeerde AFSLUITBARE sorteerbak van welk schroefje/onderdeel waar hoort. GEEN losse bakjes. Je haalt de lok immers een keer of 100 uit/in elkaar.




Klik (3x) op het plaatje voor een vergroting.


39643
« Laatst bewerkt op: 06 July 2023, 10:35:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #544 Gepost op: 06 July 2023, 13:22:57 »
Ik heb de aslade verder gedetailleerd (voor zover mogelijk en zinvol) door luiken in rails met een trekstang aan te brengen. De plaat van de "motorkap" sluit nu aan de binnenkant zonder schroefjes. Die twee aan de voorkant zijn genoeg.


ter vergelijk , de NS-3737.

« Laatst bewerkt op: 06 July 2023, 13:25:57 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #545 Gepost op: 06 July 2023, 21:16:31 »
De dubbelhaaks koppelingen (gemaakt door Dingler) heb ik nu ook.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #546 Gepost op: 07 July 2023, 00:02:50 »
Een andere uitdaging die ik heb is het interieur van het machinistenhuis met de juiste (voor zover mogelijk) gietdelen naar NS voorbeeld.
Momenteel zijn we nog bezig met het 3D tekenen van de injecteurs. Als die klaar zijn komt de stoomverwarming nog aan bod.

3D  getekend moeten worden (mogelijk als 1 geheel):
-reduceerventiel met handwiel en steun
-driewegkraan met handwiel en steun.

Op tekeningen en foto's is het als modelbouwer niet te zien, dus dan maar eerst een schema (en een dossier met maten) maken om inzicht te krijgen.


39849
« Laatst bewerkt op: 07 July 2023, 00:07:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #547 Gepost op: 07 July 2023, 10:59:11 »
De  tekening van de SS-1200.
17: reduceerventiel
27: driewegkraan (laag geplaatst)


Foto van de SS-1200


Op de NS-versie zit er aan de linkerkant nog een handwiel voor de blazer (rood) en er moet ook nog iets voor de waterpomp (geel) komen. Die zal ongeveer komen op positie 18.
De stoomverwarmingsleiding is oranje.


Met Paint wat geschoven (vooral 27, driewegkraan)  en verwijderd wat er in NS tijd niet zat. Waar moet de blazer komen? Dat is een kaarsrechte stang langs de ketel zowat op gelijke hoogte met de stoomverwarmingsleiding/driewegkraan, De blazer straat dus eigenlijk wel vast. De driewegkraan moet er dus ergens tussendoor worden gefrommeld. En vergeet de Friedmann pers niet al heb ik die nog niet ingetekend.
Dat wordt dus passen en meten op het model of een "professionele" 3D animatie maken. Laatste is ook leuk  ;D


Met Paint ingetekend op de foto... Manometers natuurlijk even wegdenken.
Drie handwielen boven elkaar?....is dat nog bedienbaar? Als ik aan de rechterzijde van de ketel naar de positie van de handwielen aldaar kijk, is verschuiven in horizontale richting de oplossing.
Dan zou ik zeggen: stoomverwarming zover mogelijk weg en de blazer naar je toe want die heb je vaker nodig.


Het reduceerventiel staat getekend (met maat 1:4) op blz. 79 van Labrijn, deel-2
« Laatst bewerkt op: 07 July 2023, 11:58:52 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #548 Gepost op: 07 July 2023, 19:05:47 »
Vervolgens kijken of praktijk gaat kloppen met de theorie.

De (gele) leiding/stang op de ketel aangelegd.


Aan de binnenkant een steun op het ketelfront aangebracht en een testwiel (diameter 3,8 mm) over de stang geschoven.




Als ik dan 3 identieke handwielen onder elkaar leg.......het klopt met de theorie. Het kan, maar is krap. Dus laten verspringen.


40026

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #549 Gepost op: 07 July 2023, 23:05:48 »
De twee vast punten (stangen) zijn nu bekend. Waar ik nog geen rekening mee gehouden had, was de hoogte van de watertank. Daardoor moet het onderste handwiel klein van formaat zijn (2,5 mm) en moest ik de bovenste in ieder geval ook een dergelijk formaat geven (3,0 mm). Beiden zijn te klein om door Shapeways te laten gieten. :'( Dat lukt hun pas bij 4,0 mm
De 3-wegkraan kan nu tussen de twee andere zijn plek krijgen en dat zal niet makkelijk zijn. Geruststellend is... dat was in 1:1 ook zo want de maten en posities zijn overeenkomstig.

De stoomverwarmingsleiding en kranen lopen dus achter deze twee handwielen, met een knik, aan de zijkant van de vuurkist.
Zoiets.


40126
« Laatst bewerkt op: 07 July 2023, 23:21:08 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #550 Gepost op: 08 July 2023, 12:42:06 »
De loodgieter had wat uurtjes over vandaag.. (weekendtarief). Reduceerventiel moet hij nog gaan maken.

Als 3-wegkraan een stukje staf 4mm genomen en 3 gaatjes 1,5 mm (dikte stoomverwarmingsbuis) op telkens 60 graden geboord. Zo kom je om de stangen heen en blijf je vrij van de vuurkist.







Wat zie je er straks nog van als de ramen er in zitten ?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #551 Gepost op: 08 July 2023, 13:53:37 »
Ik kon nog wel weer een gietdeel maken, maar ik had nog een gietstukje van Spur-1-Werkstat (buis met handwiel) en het feit blijft dat Shapeways niet zo'n klein handwiel kan gieten. Samen met een extra buisje door de wand van de vuurkist en een onderlegplaatje als fles en klaar is de loodgieter. Gezien de positie en het minimale verschil met een echt reduceerventiel (bolvormig in het midden) vind ik het goed genoeg.







40279

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #552 Gepost op: 08 July 2023, 15:11:03 »
Wederom petje af voor al het priegelwerk wat je er in stopt/wil stoppen.  8)
Zelfs op die schaal zou ik er niet eens aan willen denken,zeker niet als je bedenkt wat er naderhand nog zichtbaar zal zijn normaal gesproken.
(volgende uitdaging,echt kolen gestookt maken ipv werken met decoders ??   ;) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #553 Gepost op: 08 July 2023, 15:25:44 »
Het ketelfront is met stoomverwarmingsleiding en ganghandel nog steeds zeer makkelijk van onderaf in het machinistenhuis te brengen.  Leidingen aan de rechter kant vallen binnen het profiel van het ganghandel zodat ik nu echt begin te geloven dat dat dé manier is en ik het dak vast zou kunnen solderen.



Dan een kwart slag draaien.
Zelfs lukt het om het boutje bovenop het ketelfront, via de ramen, mbv. een pincet en lange kruiskop-schroevendraaier vast te draaien.


Het plafond, dat besluit ik als laatste.
Een houten vloertje lijkt me geen probleem, freubelwerk achteraf.
« Laatst bewerkt op: 08 July 2023, 15:27:50 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11508
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #554 Gepost op: 08 July 2023, 16:09:14 »
Wederom petje af voor al het priegelwerk wat je er in stopt/wil stoppen.  8)
Zelfs op die schaal zou ik er niet eens aan willen denken,zeker niet als je bedenkt wat er naderhand nog zichtbaar zal zijn normaal gesproken.
(volgende uitdaging,echt kolen gestookt maken ipv werken met decoders ??   ;) )

1. Overgaan op echte kolen: voordat ik dat onder de knie heb, ben ik de 80 gepasseerd en dan nog stad en land afgaan om te gaan rijden ? Ik denk het niet. Maar zeg nooit nooit.

2. IPV. decoders ? "In Plaats Van".... ik heb helemaal geen decoders. Een Trix trafo met grote ronde draaiknop volstaat bij mij, vooruit en achteruit. Lekker analoog
« Laatst bewerkt op: 08 July 2023, 18:21:07 door FritsT »