Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zwederbaan door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:23:56
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Biesje
Vandaag om 18:07:33
13 december modelspoorbeurs Houten door Ben
Vandaag om 18:06:03
Vermogen centrale door Ben
Vandaag om 17:58:12
BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:53:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:27:15
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ben
Vandaag om 17:26:18
Line-up foto's van modellen door Bob11
Vandaag om 17:25:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Albert.H0
Vandaag om 17:20:59
GoVolta treindienst naar Berlijn door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:08:23
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door grossraumwagen
Vandaag om 17:06:06
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Simplex
Vandaag om 17:03:47
welke servo 90 180 of 360 graden en stapgrootte door bellejt
Vandaag om 16:52:07
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:30:18
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Besselspoor
Vandaag om 16:28:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:27:38
Extra functie in Zimo MS450P22 door Sven
Vandaag om 16:15:46
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 16:12:58
Beginneling: lichtgewicht onderbouw door Te 2/2
Vandaag om 15:41:35
Roco LokMaus 1: handleiding gezocht door Jint Nijman
Vandaag om 15:27:59
Minibaan Visserskaai H0 door Hans GJ
Vandaag om 15:21:51
Layne, Somewhere South. door sdz1976
Vandaag om 14:36:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Montanbahn
Vandaag om 13:48:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:44:28
Welke decoder is dit? door Boterberg
Vandaag om 13:30:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:59:02
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:26:28
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:27:52
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 11:17:18
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 98914 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #465 Gepost op: 16 June 2023, 23:39:09 »
Even een tussendoortje..de peilglazen

Het gietdeel is met enige concentratie veilig uit elkaar te slijpen. Komet schijfjes zijn een aanrader.
De beschermkap heb ik met zilversoldeer 220-graden aan het peilglas gesoldeerd zodat het niet loslaat als ik het geheel op het ketelfront soldeer.



Op de foto is het groot, in model..... Micro-solderen dus


Beschermglas met een pincet vasthouden, wat vloeimiddel en de vlam er even over.


Het lampje past goed op de ophanghaak.










links en rechts naast elkaar

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #466 Gepost op: 17 June 2023, 13:50:30 »
Vanmorgen de peilglazen op het ketelfront gemonteerd. Passen en meten extreem van belang, maar het gaat. Wel gemerkt dat de aangietstukjes/soldeerpunten die door het ketelfront moeten steken wat (te) kort zijn zodat ik vanaf de zichtkant moest solderen. En toen vielen de beschermglazen er natuurlijk weer af. Dat gaan we in 3D verbeteren.
Zowieso handiger om eerst de peilglazen op het massievere ketelfront te solderen en daarna pas de kleinere beschermglazen.

Met miniem buigwerk heb ik het voor elkaar gekregen dat de regulateur helemaal vrijloopt tussen de peilglazen en lampjes. Het kan echt :D

Wat zie je nog van het "glas" in het peilglas ? ........................ Ik niet
Echte lampjes in de olielampjes? .......................................... Ik niet
Kan dit ook in Spoor-0? Ik denk het wel, maar........................ Gietnormen bepalen dat.









Kllik op de foto voor een vergroting


34950
« Laatst bewerkt op: 17 June 2023, 14:05:14 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #467 Gepost op: 17 June 2023, 22:34:30 »
Mooi hoor Frits. Ik twijfel of die olielampjes altijd op de steunen zaten. Ik denk eigenlijk alleen 's-nachts. Overdag zaten ze maar in de weg. En ik zie een tekening voor een injecteur? Die zat er in de SS tijd vast wel, maar met een voorwarmer installatie en ketelklepkast denk ik niet meer links. Alleen rechts. Of is dat nog omgedraaid tussen SS en NS tijd?

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #468 Gepost op: 17 June 2023, 23:34:24 »
Grappig dat jij dingen anders interpreteert dan ik. Die injecteur heb ik alleen maar getekend voor de positionering van de peilglazen, ergens tussen injecteur, regulateur en vuurkistdeur. SS of NS maakt niets uit, het ging me om de aansluitpunten en die waren hertzelfde. Een soort driehoeksmeting.

We zijn overigens nog niet klaar met het 3D tekenen van de injecteur. Dat vereist een andere tekentechniek dan we tot nu toe gewend waren.

Olielampjes zijn 100% demontabel (als je erbij kan komen  ;D)
Ook die heb ik er op gezet voor de positiebepaling van de steunen zodat de regulateur er langs kan. En dat bleek te kunnen. Dus dat was goed ingemeten en dat wilde ik als ontwerper weten. Check en dubbelcheck.
« Laatst bewerkt op: 17 June 2023, 23:39:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #469 Gepost op: 18 June 2023, 08:10:51 »
Nog een tussendoortje, de oververhitterelementen, ZONDER kast.







Nog even te gaan.

35184
« Laatst bewerkt op: 18 June 2023, 08:12:47 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #470 Gepost op: 18 June 2023, 14:25:44 »
Die .......... klus is ook klaar.


Dan is het in feite een kopie maken van de constructie die ik bij het handmonster in Schaal-0 heb bedacht, alleen iets steviger en netter.

Het gaaswerk wordt nu niet op gesoldeerde U-profieltjes vastgemaakt maar op een plaat 0,5mm waarin  ik een rechthoek heb geslepen. Die plaat zit weer vast in een  TT-profiel.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #471 Gepost op: 18 June 2023, 16:25:43 »
Prachtig hoor. Dit is weer aanleiding om me eens te verdiepen in hoe die oververhitter eigenlijk is geconstrueerd. Uit de tekening die je in de voor vorige post plaatst lijkt het alsof een oververhitter element uit een pijp bestaat die meerdere keren heen en weer is gebogen. Eens kijken in de boeken.

Ik zit ook nog na te denken hoe ik hierin nog een module gefrot krijg voor dynamische rook, zowel uit de schoorsteen als uit de cylinderkranen.



mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #472 Gepost op: 18 June 2023, 19:42:22 »
Aan de slag met zacht koperen buis 3 mm.
Vooraf weet ik al dat het nooit conform 1:1 kan zijn want de vorm van mijn rookkast is aan de onderzijde rond en dat is die 1:1 dus helemaal niet.








Ik heb bij het handmonster heel dun gaas gebruik, maar dat was niet makkelijk om het recht te houden (en lukte mij ook deze keer niet). Ik ben over gegaan op gatenplaat.
Van onderaf kan je die plaat er probleemloos inschuiven en dat scheelt enorm bij het monteren van de buizen en de doorvoer door de gatenplaat. Ik doe het nu dus een keertje makkelijk terwijl het moeilijk zou kunnen.  ;D






Nu nog de "inwendige schoorsteen" en vonkenvanger.

35424

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #473 Gepost op: 19 June 2023, 14:54:05 »
De vonkenvanger. Die heb ik wel van dun gaas gemaakt omdat die echt in het "zicht" (nou ja) zit.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #474 Gepost op: 19 June 2023, 18:46:44 »
Het onderste stuk van de schorsteen zit. Blij dat dit klaar is.

Op deze en de volgende foto ziet het er niet uit, maar je ziet wel hoe ik het gemaakt heb. Veel illusie.  ;D




Dit ga je zien en heel belangrijk, dit stukje werk is compleet demontabel.


Nu nog zwart spuiten en deurtje dicht.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #475 Gepost op: 20 June 2023, 15:21:26 »
Tijde voor de "loodgieter".

Te beginnen bij de aansluiting voorverwarmer-rookkast
De leiding heb ik als half-gietdeel laten maken omdat de aansluiting lastig qua maatvoering is, en dat bleek ook.

Zo zat het op de voorverwarmer,


Zo zit het 1:1,
1:1 lijkt de buis dikker dan bij het gietdeel. Misschien ooit nog eens een ander gietdeel of uit scratch maken.


Ik had het plan om de buis te verlengen en strak tegen de rookkast aan te laten sluiten, maar ik heb het anders gedaan. De buis zit nu vast aan de rookkast en schuift bij het plaatsen van de ketel in de voorverwarmer. Zo heb je geen overgangsnaden. De buis moest dus weer even los van de voorverwarmer worden gehaald en dat bleek geen probleem, niks liet los.

De buis is verlengd en een extra flens gemonteerd. Binnen in de buis zit een 1 mm draad die door de wand steekt en van binnenuit is vastgezet. Met de vlam wat soldeer door de wand heen getrokken zodat de flens vast zit.





35790

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #476 Gepost op: 20 June 2023, 16:57:30 »
De luchtpomp is al binnen. Dat was wel heel snel

1:1


1:32, 90% van originele STL.
materiaal: FDP Clear. (pas op, bros-breekbaar)
Dit formaat lijkt er stukken beter op. Nu nog afhangen.


35836
« Laatst bewerkt op: 20 June 2023, 17:00:15 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #477 Gepost op: 20 June 2023, 17:40:20 »
Mooi hoor, die pomp. Is inderdaad beter. Op de foto van de echte krijg ik de indruk dat beide pompen niet op een frame zitten die aan de rookkast vastzit, maar op frames staan die op de voetplaat staan. Zal wel weer allebei zijn voorgekomen ;D.

Maar mooie vorderingen ook van de voorwarmer.

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #478 Gepost op: 20 June 2023, 18:42:35 »
Van de 6015 heb ik geen duidelijke foto van de pompen....

Maar dat beide varianten kunnen is goed mogelijk

6001


6013


6018, andere pomp, maar wel een hang-frame
« Laatst bewerkt op: 20 June 2023, 18:53:06 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11585
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #479 Gepost op: 20 June 2023, 23:34:24 »
Dat was weer passen en meten in 3 dimensies op de tiende millimeter. Aanhouder wint.
Ik kwam ruimte tekort om alles zo maken als ik in gedachten had. De onderste cylinder zat zowat klem tegen de voetplaat. Daarom, ook al was het 0,5 mm, de horizontale balken op het frame verwijderd en het geheel zo laag mogelijk tegen de rookkast gezet. De verticale richting  wordt weer begrensd door een net boven de voetplaat hangende uitlaat van de onderste cylinder. Echt een 3D puzzel.

Voor de bevestiging van de pomp aan het frame vind ik alleen lijmen niet voldoende. Ik heb er 4 pennetjes 0,5 mm aan gesoldeerd die door de balk van de pomp steken. Uiteindelijk schuif ik daar moertjes M-0,8 overeen en zet die, samen met de pomp, vast met lijm.

Het zit en daar ben ik heel blij mee.





35992
« Laatst bewerkt op: 20 June 2023, 23:37:20 door FritsT »