Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 en 8 september terug naar toen door Overet
Vandaag om 20:41:00
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door VAM65
Vandaag om 20:37:17
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Edwin2121992
Vandaag om 20:36:59
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 20:24:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:22:42
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 20:05:45
Mijn verzameling door hette
Vandaag om 20:04:04
PB Models, ICR-rijtuigen door Fermon Bosman
Vandaag om 20:01:32
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
Vandaag om 19:34:46
Roco Printplaat voor analoog rijden activeren? door Roadtrain
Vandaag om 19:31:38
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 19:27:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 19:25:53
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:45:17
US diorama in H0 door RBlok
Vandaag om 18:27:38
Philotrain 37 kit ovaalramer door Erwin 054
Vandaag om 18:12:15
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door Oldsteamer
Vandaag om 17:03:05
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 16:59:55
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door grossraumwagen
Vandaag om 16:57:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 16:57:01
MFX decoder loc 1202 NS wordt na kortsluiting niet meer herkend in CS3 door The_Hofmeister85
Vandaag om 16:47:40
USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan) door Ronald Halma
Vandaag om 16:27:56
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 16:23:38
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:22:25
National Narrow Gauge Convention 2024 Pittsburgh door Sven
Vandaag om 15:43:33
Raadplaatje door henk
Vandaag om 15:40:15
Dubbele Engelse wissel configureren in YD7010 door Peter van B
Vandaag om 15:35:30
Loco Engineering- ESP32 zelfbouw DCC Accessoire decoder door Karst Drenth
Vandaag om 15:05:21
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:50:17
NAM ketelwagen types door hervé
Vandaag om 14:47:44
Bouw Tiger II in 1 op 35 van Hobby Boss. door puntenglijder
Vandaag om 14:26:46
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 76209 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 10128
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #450 Gepost op: 11 June 2023, 23:06:29 »
De waterpomp was in feite een makkie. Nu komt er nog een grootheid bij en dat is het doorzakken van de luchtpomp door de voetplaat.

De rookkast heb ik op een precies passend blokje hout gezet zodat ook de verticale positie goed bekeken kan worden.

Nét niet. Scheef is scheef en te ver naar de buitenrand van de voetplaat. Het komt dus op fracties van millimeters aan in zowel X, Y als Z-as.


5 ophangrekken verder en overbodig geboorde gaten.... de aanhouder wint.
Nog 10x controleren en morgen pas dat gat in de voetplaat zagen, want verkeerd = verkeerd. Nachtje over slapen.
Het OVALE gat wordt net zo groot als een extra etsdeel van het luik op de watertank. Mooi als mal te gebruiken..







32988
« Laatst bewerkt op: 11 June 2023, 23:09:44 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 10128
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #451 Gepost op: 12 June 2023, 12:38:44 »
De voetplaat goed vastgezet op een blok hout met spijkertjes en tape zodat die stevig vastzit onder de frees.




En dan het grote moment...past het? Antwoord was ja en nee. De onderste cylinder paste wel, maar de middelste, die boven de voetplaat blijft, verstoord door overhangen het optisch beeld gigantisch. Het ovaal heb ik derhalve breder gemaakt.


En dan nog hangt die cylinder over de voetplaat. Nog groter maken heeft tot gevolg dat je de L-strip onder de voetplaat afslijpt en een onnodig groot gat krijgt. Stoppen dus.


Als ik dit beeld vergelijk met 1:1 (onderstaande foto), dan lijkt het er op dat de modelpomp ietwat oversized is en dat de middelste cylinder in verhouding groter is dan 1:1 . Deze maten zijn afkomstig van de pomp getekend volgens de grote A3-bijlage in Harterink en Mook.
Bij de volgende bestelling eentje mee laten komen die 10% kleiner is. Vooralsnog zit er een luchtpomp op.


Het gat is hier niet te zien maar wel een kleine leiding die er doorheen loopt. Ik denk dat ik er in model niet ver naast zal zitten


33160
« Laatst bewerkt op: 12 June 2023, 12:46:44 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 10128
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #452 Gepost op: 12 June 2023, 14:22:42 »
Om en om in de werkplaats en achter in de tuin en tussendoor koffie. Wat wil je nog meer  ;D

10 onderdelen, ieder 3 minuten. In een klein uurtje had ik dit.
En nergens een afdruk van de krokodillenbekklem. Positie maakt dus niet uit. Gewoon middenop kan dus.
« Laatst bewerkt op: 12 June 2023, 14:26:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 10128
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #453 Gepost op: 12 June 2023, 18:36:50 »
@Ivo.....dit wilde jij graag zien (ik ook)

Ik had de leibanen al in het frame gesoldeerd en heb de gok genomen, losbranden dus. Gelukkig geen schade. Nu nog herstellen zonder schade.

2 minuten bij 5Volt/2 Amp. en vooraf alle loopvlakken glad geschuurd.
Loopt nog steeds als een zonnetje.


33336

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 10128
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #454 Gepost op: 12 June 2023, 20:06:35 »
Zo, dat zit weer en gelukkig zonder schade.

Een advies hierbij: soldeer niet met fosforzuur. Dat geeft rode vlekken. Op messing straal je dat weg of je krabt het weg met de glasvezel. Laatste lukte mij niet echt goed tussen al die kleine zeskantmoertjes . En stralen....dat wil je op deze positie niet. Dus tzt moet ik toch heel licht aluminiumverf op de deksels aanbrengen. Het zij zo. De leibanen zien er tenminste uit zoals ze horen...zilverkleurig en glad.  :D



Ik ben nu klaar met het vernikkelen. Viel me helemaal niet tegen. Was eerder een leuke en geslaagde uitdaging. :D
« Laatst bewerkt op: 12 June 2023, 20:09:12 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #455 Gepost op: 12 June 2023, 23:37:34 »
@Ivo.....dit wilde jij graag zien (ik ook)




Jazeker  (y). Dit ga ik dus ook doen.

En straks ook een kleinere luchtpomp bestellen. Dit is wel het voordeel dat jij het allemaal eerst doet. Ik ben er nog niet aan toegekomen. Marc en ik leren er dagelijks bij zo. En het aantal bestellingen bij Shapeways, Hassler, Slaters en Knupfer gaan maar door. Straks een berg spullen en nu nog in elkaar zetten.


mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 10128
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #456 Gepost op: 13 June 2023, 12:54:19 »

Dit is wel het voordeel dat jij het allemaal eerst doet.


testmodel 90% voor 25 euro.

« Laatst bewerkt op: 13 June 2023, 12:57:40 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #457 Gepost op: 13 June 2023, 16:32:55 »
Zo'n plaatje heb ik ook. Maar dan van de hornblocks en lagers van de drijfwielen. Nu nog de veren bestellen daarvoor bij Knupfer en die voor het  centreren van de bogies. En die voor de buffers overigens ook nog.

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 10128
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #458 Gepost op: 14 June 2023, 12:46:57 »
De voorverwarmer.

De steunen zijn relatief makkelijk, alleen de positie. Ik merkte nu ook op dat de steunen onder de voetplaat niet direct onder de steunen van de voorverwarmer zelf zijn geplaatst. Ook in 1:1 ruimtegebrek.




Als je dat hebt ingemeten, dan is het appeltje-eitje.



Ik had destijds al een buis met spanbanden op de draaibank gemaakt. Daardoor was de diameter van de buis iets kleiner dan de achterste deksel op het gietdeel, foutje. Ik ga het niet overdoen.


De passing van de deksel aan de voorzijde was niet optimaal. Deksel te klein of buis te groot? Dan moet je wat. ;D  Ik heb 3x een gat 1,0 geboord en buis en deksel op de juiste positie met elkaar verbonden. Beetje soldeer en een vijltje...klaar.


Aansluitingen heb ik van binnenuit met 200 graden soldeer vastgezet omdat ik ze niet meer los wil laten komen als ik de achterste deksel met 145 graden ga vastzetten.




Nou nog de steunen maken en nadenken over de bevestiging aan de voetplaat (demontabel)


34190

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 10128
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #459 Gepost op: 15 June 2023, 13:49:18 »
In de onderzijde van de voorverwarmer heb ik 2 sleuven geslepen en daar 0,5 plaat in gesoldeerd. Die plaat heb ik daarna pas in vorm geslepen.
[

Aan die plaat zit L-profiel 3x3.


Bevestiging met  M0,8 boutjes voor het zicht (en de naad van onderen solderen voor de zekerheid) en een M1 moertje naar de onderkant.


En dan de gaatjes in de voetplaat, maar waar precies?

Daartoe heb ik een stukje doorzichtig plastic (als boormal) op de voetplaat met tape vastgezet en de voorverwarmer met 10-secondenlijm daarop gepositioneerd.




Daar moeten de gaten dus komen,


en dan boren maar.


Duidelijk te zien dat steunen onder en boven de voetplaat niet samenvallen.




Leidingen worden tzt gemaakt van buis 1x2 mm


34332
« Laatst bewerkt op: 15 June 2023, 13:51:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 10128
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #460 Gepost op: 15 June 2023, 21:17:38 »
Bij de gietdelen voor Spoor-0 had ik naast het binnenliggend drijfwerk ook een meenemer voor de snelheidsmeter laten maken. Ik dacht vanavond, laat ik die ook eens bij de Spoor-1 versie proberen in te bouwen.

Filmpje,
klikken op het plaatje


34442
« Laatst bewerkt op: 15 June 2023, 21:19:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 10128
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #461 Gepost op: 16 June 2023, 10:51:57 »
De tandradkast van de snelheidsmeter is in positie gemonteerd. Er zit een buisje door de tandwielkast heen en moet nog op maat worden gebracht.
Deze meenemer is een tijdelijke constructie want die geeft zo nog een conflict met de aandrijving voor de smeerpomp.


De ophangbeugel is in eerste instantie aan de binnenkant is in een S-vorm gebogen om maximale ruimte voor die mechanieken te krijgen en is verlengd met een L-profiel dat weer tegen de voetplaat gesoldeerd zou kunnen worden, maar.........


Bij 1:1 heb je die grote zijdelingse speling niet maar in model wel waardoor de meenemer tegen de steun stoot (en boem = ho). Dus een compromis vinden.


Dat compromis heb ik gevonden. De steun op de waterbuis solderen.


En dan loopt alles prima.




Uiteindelijk een nog een M1 zeskantboutje plat en rond geslepen om de meenemer op zijn plaats te houden. Die is van achteraf gesoldeerd aan de koppelas.


34590
« Laatst bewerkt op: 16 June 2023, 12:40:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 10128
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #462 Gepost op: 16 June 2023, 13:06:18 »
De aandrijving voor de smeerpers heb ik niet als gietdeel want dat is passen en meten.
Hier zie je een vergelijkbaar onderdeel om te testen.
1. Het ligt in hetzelfde vlak als de meenemer van de snelheidsmeter, past niet.
2. Om de schroefdraad van de kruk is die te breed en te dik. Moertje komt in conflict met de tandwielkast van de smeerpers.


De oplossing is een in een S-vorm gebogen stripje messsing.
1. niet meer in één vlak,

2. Moertje zit meer in richting het wiel en past langs de tandwielkast.


Filmpje:
op het plaatje klikken.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 10128
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #463 Gepost op: 16 June 2023, 20:36:07 »
Ik had er al zo'n voorgevoel van. Het gaat niet allemaal passen zoals ik zou willen.
De kruk op het wiel is zo lang dat de aandrijfstang er tegenaan loopt. Afslijpen is nog niet genoeg en ik heb geen reserve dus als het fout gaat...


Dit is het beeld met het wiel helemaal naar links, maar als dat naar rechts schuift....oeps.


Maar er is natuurlijk een optie  :D. Net zoals de snelheidsmeter aan de buitenkant van de water-overloopbuizen monteren. Niet zoals 1:1 maar als er wat moet, dan kan dat. Ik heb in ieder geval een testexemplaar gemaakt en binnenin het machinistehuis vergeet ik het maar even.


Filmpje
klik op het plaatje

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #464 Gepost op: 16 June 2023, 22:46:06 »
Prachtig zo Frits  (y)
mvg,
Ivo

*