Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:03:00
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:40:26
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 11:38:43
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 11:27:18
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 11:17:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 11:09:03
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:55:31
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 86913 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #225 Gepost op: 25 April 2023, 21:33:52 »
Ook aan de voorkant moet de kap vast aan het onderstel. Ik heb, net zoals bij de 0-versie, gekozen voor een plaatje voor de cylinders. Daar komt later toch een deksel en de onderkant rookkast dus veel zichtverlies is er niet. En dan komt de bogie er ook nog eens voor.

Gemaakt met resten van de fret.


Van onder gezien.


Dan blijven voor de stevigheid de steunen tussen de wielen en de buffer-hoek-steun-platen over.... die zitten op de etsplaat, maar ik wil ze 3D en daar wordt momenteel aan gewerkt. Voordat ik die heb is er weer een maand verstreken en is het bijna juni.


15600
« Laatst bewerkt op: 26 April 2023, 11:09:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #226 Gepost op: 26 April 2023, 13:26:40 »
Steunplaten achter de buffers.


15745

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #227 Gepost op: 26 April 2023, 14:02:30 »
In de loop van de tijd zijn er vanzelfsprekend mutaties aan de SS-1200/NS-6000 geweest. Nu van belang zijn het plaatsen van een hijsoog (groen) en steunen voor de voorverwarmer (rood).
Omdat het nieuwe hijsoog over het gat in het frame is geplaatst, moet er iets meer naar de voorkant een nieuw (smeer)gat (geel) worden aangebracht.
In de voetplaat moet een inkeping voor de haak van de hijskraan worden gemaakt.



Het nieuwe hijsoog zit op de etsplaat. De steunen voor de voorverwarmer ook, maar komen binnenkort ook ook in 3D





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #228 Gepost op: 26 April 2023, 17:09:43 »
Dan maar weer verder met klinknagels zetten.


Aan de bovenkant kan je er meer dan goed bij.


Aan de andere kant...oeps. Met de bout kom ik niet bij alle INGEKORTE klinknagels. Die heb ik van binnenuit met 10-secondelijm vastgezet.



Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #229 Gepost op: 26 April 2023, 19:23:23 »
Je schiet op. Ik heb de etsplaten nog niet eens.  :)  Maar het is dus blijven opletten wat je wanneer soldeert..

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #230 Gepost op: 26 April 2023, 23:29:57 »
Misschien wel het spannendste onderdeel van de hele bouw......de 1/4 ronde plaat aan de voorkant.
Het stukje plaatwerk uit de etsplaat ga ik niet gebruiken omdat het volgens mij geen "vlees" heeft om rond te zetten én de ronding ook nog eens exact op de juiste positie te krijgen tov de klinknagels.
Daarbij wil ik ook niet 1 hele plaat over de hele breedte, maar 3.
Bewust niet naar de handleiding van het handmonster gekeken, maar wederom uitgevogeld (Triall and Error) hoe het zou kunnen. Onoverkomelijk bleek het aanbrengen van geperste klinknagels op het verticale deel. Op de pers zit er iets in de weg. Je kan er gewoonweg niet loodrecht bij (bij mijn pers althans) Na een half uurtje was ik er uit. Ruim stuk plaatwerk rondzetten en gaten boren voor echte klinknagels.
Toen heb ik even teruggekeken (blz. 18) bij het handmonster en waarempel, exact dezelfde bevindingen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61685.msg3222330811#msg3222330811

Ik heb een stuk plaat 0,5x10 cm geperst om staf in de 3-1 pers van HBM.
Triall and Error......9 mm staf.





perfecte aansluiting bij gebruik 9 mm staf.


Vervolgens in delen slijpen en vijlen vijlen vijlen tot het op de tiende mm goed zit.
Scheiding dus exact in het midden van de frameplaten.


Ik heb nu 2 platen af en tijdelijk gesoldeerd.


Morgen de derde en dan al het plaatwerk afslijpen wat er niet hoort en daarna gaten boren en weer daarna..klinknagels.

Les uit het handmonster: uitkijken dat je de klinknagels op de bufferbalk niet raakt bij het vijlen/slijpen.

@Ivo...wat zei je over volgorde?...dus klinknagels op de bufferbalk pas later aanbrengen  ;D
« Laatst bewerkt op: 26 April 2023, 23:33:58 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #231 Gepost op: 27 April 2023, 10:07:32 »
Nee, niet de bufferbalk. Je hebt klinknagels gelijmd in de chassis zijkanten omdat je er niet meer bij kon. Die had je eerst kunnen solderen voordat je andere onderdelen had geplaatst. Zo naar Edwin en dan M96 bestellen bij Hassler😊.
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #232 Gepost op: 27 April 2023, 11:19:39 »
Dat gaat je op die plek denk ik niet zo makkelijk af want de frame- en tussenplaten zitten daar met inkepingen in elkaar als één geheel. Klinknagels vooraf solderen kan, maar gaat dat goed blijven als je dan alles aan elkaar gaat zetten. Ik ben bang dat er soldeer onder je klinknagels uit gaat komen. Ik heb  nog geprobeerd om met de de vlam precies te richten, van binnenuit, maar dat werd treurnis. Alles heet (vervorming ?) en de vlam dooft zichzelf.
Ik krijg net een idee....misschien met de soldeerpen (ook een gasbrander) van Proxxon. Die heeft platte delen die er wel tussen kunnen. Komt voor mij te laat.
Dus goed bestuderen vooraf en ik ben benieuwd naar jouw ervaringen hiermee.

Lijmen is geen misdaad, maar soms een noodzaak.
en soldeer is niets anders dan warme lijm  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #233 Gepost op: 27 April 2023, 14:52:02 »
De bovenste rij klinknagels op de bufferbalk heb ik afgedekt met een U-profiel 1x2 dat aan beide zijden op de overmaat plaatwerk zat vast gesoldeerd.
100% garantie dat ik de klinknagels niet plat zou vijlen.

Onverwacht passen en meten want de frameplaten zijn wel van nikkel-zilver, maar torsie en verbuigen... toch wel. Je praat over bijna niks, maar je ziet het als links en rechts de 1/4-ronde plaat, bufferbalk en voetplaat niet 100% goed op elkaar aansluiten.
Mijn frameplaten stonden aan de voorkant dus iets geknepen aan de onderkant, zeg maar in een V. Scheef = scheef. En bij het meten met de schuifmaat is het maar net waar je de schuifmaat zet.
Dus... niet niet alles direct doorsolderen maar telkens de maatvoering controleren. liever drie-x dan één-x te weinig.  ;D

Als je het niet goed voor elkaar krijgt...geen ramp.


De aanhouder wint en heeft ook maar even gezandstraald.






En dan nu de gaten voor de klinknagels boren ? Dat kan pas als je de positie van het onder de voetplaat aan te brengen L-profiel hebt vastgesteld en rekening houdt met de positie van de lampvoet.
Let dus weer op de volgorde. :D



16109
« Laatst bewerkt op: 27 April 2023, 16:54:39 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #234 Gepost op: 27 April 2023, 16:06:40 »
Nog even terugkomen op het persen van de ronding.

Onder het mes van de HBM-3-in-eén past een U-profiel van 8x8. Daarop soldeer ik staf van de gewenste diameter en dan persen maar.
Maten 4, 5, 9 en 10 mm.
Andere maten zijn natuurlijk zo gemaakt als je de materialen hebt. Deze maten zijn o.a. te verkrijgen bij Conrad.


r

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #235 Gepost op: 27 April 2023, 19:12:06 »
Als je dus het langs-L-profiel onder de voetplaat wil positioneren, wil je natuurlijk ook weten hoe het zit met de voetplaatsteunen (tussen de drijfwielen) en de leidingen die onder de voetplaat lopen.

Een schematisch overzicht gemaakt vanaf de fabriekstekening (met NS mutaties) van het pijpenplan.
KLIK op het plaatje voor een vergroting


De gebogen strip (etsdeel) bij de 1/4 ronde plaat is 2,5 mm breed, dus de L-strip onder de voetplaat moet dat ook worden.
Voor  de "klinknageltellers"  :D : Je kan dat profiel van klinknagels (naar onderen) gaan voorzien en de voetplaat zelf van klinknagels (naar boven)

Om in de praktijk nu verder te gaan moet je beginnen met het klinknagelen (naar boven) van de voetplaat.
Nog eens nalezen in het bouwverslag van het handmonster lijkt nuttig.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2023, 22:47:15 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #236 Gepost op: 28 April 2023, 09:35:34 »
Die tool om de goede ronding in de voetplaat voor te maken zal ik even maken. Uitleg is duidelijk. Vraag over het L profiel: welke maat gebruik je daarvoor in 1? Gaat die mee in een vervolgbestelling. En natuurlijk eerst de klinknagels doordrukken in de voetplaat voordat je die eronder soldeert ;).



mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #237 Gepost op: 28 April 2023, 12:06:47 »
Wat betreft dat L-profiel.....op de fabriekstekening van het frame staat alles in Engelse maten.
https://www.rapidtables.com/convert/length/inch-to-mm.html

Op de 0 versie zit 2x2 en dat smoelt prima
Op de 1-versie zou dan 1,36x2 moeten = iets tussen 2,5 en 3.
Op de etsplaat zit een stuk strip dat je onder/rond de 1/4 gebogen plaat kan zetten. Die is 2,36-2,53 breed. (dat is een platte strip, geen profiel)
Met al die gegevens is het kiezen wat je gaat maken en of je die platte strip, uit de etsplaat gaat gebruiken of dat je die uit profiel buigt. (zie bouwverslag in 0)
Maar ik kan wel zeggen..2,5 of 3,0.

Let op de lengte die je nodig hebt al zit er bij 1:1 ook een las in.

Ik moet nog besluiten, maar eerst de voetplaat klinknagelen en bepalen en uitvoeren waar het gat voor de luchtpomp moet komen.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 12:11:10 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11222
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #238 Gepost op: 28 April 2023, 12:39:06 »
Sinds vanmorgen zijn 3 soorten steunen in test-productie bij Shapeways. Zowel in 1 als in 0

Dit zijn ze met de Spoor-1 afmetingen.
Hoektsteunen achter de buffers:


Voetplaatsteunen tussen de wielen.


Steunen (maar 2 nodig) voor de voorverwarmer (indien je die wilt plaatsen)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #239 Gepost op: 28 April 2023, 12:54:14 »

Op de 1-versie zou dan 1,36x2 moeten = iets tussen 2,5 en 3.
Op de etsplaat zit een stuk strip dat je onder/rond de 1/4 gebogen plaat kan zetten. Die is 2,36-2,53 breed. (dat is een platte strip, geen profiel)
Met al die gegevens is het kiezen wat je gaat maken en of je die platte strip, uit de etsplaat gaat gebruiken of dat je die uit profiel buigt. (zie bouwverslag in 0)
Maar ik kan wel zeggen..2,5 of 3,0.

Bedankt, ik realiseer me dat ik die gebogen strip al had zien zitten in de etsplaat. Daarmee had ik de vraag niet hoeven stellen. Profiel buigen in die krappe ronding met straal 0,45mm geeft denk ik alleen maar een geknikt hoekprofiel. Althans via mijn methode. Gisteren hoorde ik over warm persen, maar daarvoor ontbreekt hier het gereedschap. Ik ga denk ik voor de geëtste strip.

mvg,
Ivo

*