Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koppelingsmechanisme klemt? door maartenvdb
Vandaag om 20:34:38
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
Vandaag om 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
Vandaag om 19:55:54
Mijn-bouw Indonesie door Hans K
Vandaag om 19:44:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 19:15:46
Modelspoorbaan van Einte door william_2
Vandaag om 19:08:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 19:01:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 90697 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #225 Gepost op: 25 April 2023, 21:33:52 »
Ook aan de voorkant moet de kap vast aan het onderstel. Ik heb, net zoals bij de 0-versie, gekozen voor een plaatje voor de cylinders. Daar komt later toch een deksel en de onderkant rookkast dus veel zichtverlies is er niet. En dan komt de bogie er ook nog eens voor.

Gemaakt met resten van de fret.


Van onder gezien.


Dan blijven voor de stevigheid de steunen tussen de wielen en de buffer-hoek-steun-platen over.... die zitten op de etsplaat, maar ik wil ze 3D en daar wordt momenteel aan gewerkt. Voordat ik die heb is er weer een maand verstreken en is het bijna juni.


15600
« Laatst bewerkt op: 26 April 2023, 11:09:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #226 Gepost op: 26 April 2023, 13:26:40 »
Steunplaten achter de buffers.


15745

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #227 Gepost op: 26 April 2023, 14:02:30 »
In de loop van de tijd zijn er vanzelfsprekend mutaties aan de SS-1200/NS-6000 geweest. Nu van belang zijn het plaatsen van een hijsoog (groen) en steunen voor de voorverwarmer (rood).
Omdat het nieuwe hijsoog over het gat in het frame is geplaatst, moet er iets meer naar de voorkant een nieuw (smeer)gat (geel) worden aangebracht.
In de voetplaat moet een inkeping voor de haak van de hijskraan worden gemaakt.



Het nieuwe hijsoog zit op de etsplaat. De steunen voor de voorverwarmer ook, maar komen binnenkort ook ook in 3D





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #228 Gepost op: 26 April 2023, 17:09:43 »
Dan maar weer verder met klinknagels zetten.


Aan de bovenkant kan je er meer dan goed bij.


Aan de andere kant...oeps. Met de bout kom ik niet bij alle INGEKORTE klinknagels. Die heb ik van binnenuit met 10-secondelijm vastgezet.



Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #229 Gepost op: 26 April 2023, 19:23:23 »
Je schiet op. Ik heb de etsplaten nog niet eens.  :)  Maar het is dus blijven opletten wat je wanneer soldeert..

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #230 Gepost op: 26 April 2023, 23:29:57 »
Misschien wel het spannendste onderdeel van de hele bouw......de 1/4 ronde plaat aan de voorkant.
Het stukje plaatwerk uit de etsplaat ga ik niet gebruiken omdat het volgens mij geen "vlees" heeft om rond te zetten én de ronding ook nog eens exact op de juiste positie te krijgen tov de klinknagels.
Daarbij wil ik ook niet 1 hele plaat over de hele breedte, maar 3.
Bewust niet naar de handleiding van het handmonster gekeken, maar wederom uitgevogeld (Triall and Error) hoe het zou kunnen. Onoverkomelijk bleek het aanbrengen van geperste klinknagels op het verticale deel. Op de pers zit er iets in de weg. Je kan er gewoonweg niet loodrecht bij (bij mijn pers althans) Na een half uurtje was ik er uit. Ruim stuk plaatwerk rondzetten en gaten boren voor echte klinknagels.
Toen heb ik even teruggekeken (blz. 18) bij het handmonster en waarempel, exact dezelfde bevindingen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61685.msg3222330811#msg3222330811

Ik heb een stuk plaat 0,5x10 cm geperst om staf in de 3-1 pers van HBM.
Triall and Error......9 mm staf.





perfecte aansluiting bij gebruik 9 mm staf.


Vervolgens in delen slijpen en vijlen vijlen vijlen tot het op de tiende mm goed zit.
Scheiding dus exact in het midden van de frameplaten.


Ik heb nu 2 platen af en tijdelijk gesoldeerd.


Morgen de derde en dan al het plaatwerk afslijpen wat er niet hoort en daarna gaten boren en weer daarna..klinknagels.

Les uit het handmonster: uitkijken dat je de klinknagels op de bufferbalk niet raakt bij het vijlen/slijpen.

@Ivo...wat zei je over volgorde?...dus klinknagels op de bufferbalk pas later aanbrengen  ;D
« Laatst bewerkt op: 26 April 2023, 23:33:58 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #231 Gepost op: 27 April 2023, 10:07:32 »
Nee, niet de bufferbalk. Je hebt klinknagels gelijmd in de chassis zijkanten omdat je er niet meer bij kon. Die had je eerst kunnen solderen voordat je andere onderdelen had geplaatst. Zo naar Edwin en dan M96 bestellen bij Hassler😊.
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #232 Gepost op: 27 April 2023, 11:19:39 »
Dat gaat je op die plek denk ik niet zo makkelijk af want de frame- en tussenplaten zitten daar met inkepingen in elkaar als één geheel. Klinknagels vooraf solderen kan, maar gaat dat goed blijven als je dan alles aan elkaar gaat zetten. Ik ben bang dat er soldeer onder je klinknagels uit gaat komen. Ik heb  nog geprobeerd om met de de vlam precies te richten, van binnenuit, maar dat werd treurnis. Alles heet (vervorming ?) en de vlam dooft zichzelf.
Ik krijg net een idee....misschien met de soldeerpen (ook een gasbrander) van Proxxon. Die heeft platte delen die er wel tussen kunnen. Komt voor mij te laat.
Dus goed bestuderen vooraf en ik ben benieuwd naar jouw ervaringen hiermee.

Lijmen is geen misdaad, maar soms een noodzaak.
en soldeer is niets anders dan warme lijm  ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #233 Gepost op: 27 April 2023, 14:52:02 »
De bovenste rij klinknagels op de bufferbalk heb ik afgedekt met een U-profiel 1x2 dat aan beide zijden op de overmaat plaatwerk zat vast gesoldeerd.
100% garantie dat ik de klinknagels niet plat zou vijlen.

Onverwacht passen en meten want de frameplaten zijn wel van nikkel-zilver, maar torsie en verbuigen... toch wel. Je praat over bijna niks, maar je ziet het als links en rechts de 1/4-ronde plaat, bufferbalk en voetplaat niet 100% goed op elkaar aansluiten.
Mijn frameplaten stonden aan de voorkant dus iets geknepen aan de onderkant, zeg maar in een V. Scheef = scheef. En bij het meten met de schuifmaat is het maar net waar je de schuifmaat zet.
Dus... niet niet alles direct doorsolderen maar telkens de maatvoering controleren. liever drie-x dan één-x te weinig.  ;D

Als je het niet goed voor elkaar krijgt...geen ramp.


De aanhouder wint en heeft ook maar even gezandstraald.






En dan nu de gaten voor de klinknagels boren ? Dat kan pas als je de positie van het onder de voetplaat aan te brengen L-profiel hebt vastgesteld en rekening houdt met de positie van de lampvoet.
Let dus weer op de volgorde. :D



16109
« Laatst bewerkt op: 27 April 2023, 16:54:39 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #234 Gepost op: 27 April 2023, 16:06:40 »
Nog even terugkomen op het persen van de ronding.

Onder het mes van de HBM-3-in-eén past een U-profiel van 8x8. Daarop soldeer ik staf van de gewenste diameter en dan persen maar.
Maten 4, 5, 9 en 10 mm.
Andere maten zijn natuurlijk zo gemaakt als je de materialen hebt. Deze maten zijn o.a. te verkrijgen bij Conrad.


r

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #235 Gepost op: 27 April 2023, 19:12:06 »
Als je dus het langs-L-profiel onder de voetplaat wil positioneren, wil je natuurlijk ook weten hoe het zit met de voetplaatsteunen (tussen de drijfwielen) en de leidingen die onder de voetplaat lopen.

Een schematisch overzicht gemaakt vanaf de fabriekstekening (met NS mutaties) van het pijpenplan.
KLIK op het plaatje voor een vergroting


De gebogen strip (etsdeel) bij de 1/4 ronde plaat is 2,5 mm breed, dus de L-strip onder de voetplaat moet dat ook worden.
Voor  de "klinknageltellers"  :D : Je kan dat profiel van klinknagels (naar onderen) gaan voorzien en de voetplaat zelf van klinknagels (naar boven)

Om in de praktijk nu verder te gaan moet je beginnen met het klinknagelen (naar boven) van de voetplaat.
Nog eens nalezen in het bouwverslag van het handmonster lijkt nuttig.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2023, 22:47:15 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #236 Gepost op: 28 April 2023, 09:35:34 »
Die tool om de goede ronding in de voetplaat voor te maken zal ik even maken. Uitleg is duidelijk. Vraag over het L profiel: welke maat gebruik je daarvoor in 1? Gaat die mee in een vervolgbestelling. En natuurlijk eerst de klinknagels doordrukken in de voetplaat voordat je die eronder soldeert ;).



mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #237 Gepost op: 28 April 2023, 12:06:47 »
Wat betreft dat L-profiel.....op de fabriekstekening van het frame staat alles in Engelse maten.
https://www.rapidtables.com/convert/length/inch-to-mm.html

Op de 0 versie zit 2x2 en dat smoelt prima
Op de 1-versie zou dan 1,36x2 moeten = iets tussen 2,5 en 3.
Op de etsplaat zit een stuk strip dat je onder/rond de 1/4 gebogen plaat kan zetten. Die is 2,36-2,53 breed. (dat is een platte strip, geen profiel)
Met al die gegevens is het kiezen wat je gaat maken en of je die platte strip, uit de etsplaat gaat gebruiken of dat je die uit profiel buigt. (zie bouwverslag in 0)
Maar ik kan wel zeggen..2,5 of 3,0.

Let op de lengte die je nodig hebt al zit er bij 1:1 ook een las in.

Ik moet nog besluiten, maar eerst de voetplaat klinknagelen en bepalen en uitvoeren waar het gat voor de luchtpomp moet komen.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 12:11:10 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #238 Gepost op: 28 April 2023, 12:39:06 »
Sinds vanmorgen zijn 3 soorten steunen in test-productie bij Shapeways. Zowel in 1 als in 0

Dit zijn ze met de Spoor-1 afmetingen.
Hoektsteunen achter de buffers:


Voetplaatsteunen tussen de wielen.


Steunen (maar 2 nodig) voor de voorverwarmer (indien je die wilt plaatsen)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5538
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #239 Gepost op: 28 April 2023, 12:54:14 »

Op de 1-versie zou dan 1,36x2 moeten = iets tussen 2,5 en 3.
Op de etsplaat zit een stuk strip dat je onder/rond de 1/4 gebogen plaat kan zetten. Die is 2,36-2,53 breed. (dat is een platte strip, geen profiel)
Met al die gegevens is het kiezen wat je gaat maken en of je die platte strip, uit de etsplaat gaat gebruiken of dat je die uit profiel buigt. (zie bouwverslag in 0)
Maar ik kan wel zeggen..2,5 of 3,0.

Bedankt, ik realiseer me dat ik die gebogen strip al had zien zitten in de etsplaat. Daarmee had ik de vraag niet hoeven stellen. Profiel buigen in die krappe ronding met straal 0,45mm geeft denk ik alleen maar een geknikt hoekprofiel. Althans via mijn methode. Gisteren hoorde ik over warm persen, maar daarvoor ontbreekt hier het gereedschap. Ik ga denk ik voor de geëtste strip.

mvg,
Ivo

*