Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 15:59:26
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door spoorijzer
Vandaag om 15:42:15
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 99539 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Team Mitropa
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #525 Gepost op: 03 July 2023, 21:55:08 »
Is dat probleem er ook in 0?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #526 Gepost op: 03 July 2023, 22:37:09 »
1. Op de filmpjes van het handmonster in Spoor-0 zag je dat de lok als een zonnetje liep MET functioneel binnenliggend drijfwerk
2. Ja, ik zie ze daar ook iets schuin staan, maar kennelijk net niet te schuin.
3. Misschien (ik denk van wel ;D) ben ik nu in 10 cijfers achter de komma aan het werk.

Probleem is vanmiddag in de bouwgroep besproken en er wordt bij de andere handmonsters in Spoor-0 nu naar gekeken.

Hoe dan ook, het probleem is heel makkelijk oplosbaar.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #527 Gepost op: 04 July 2023, 11:43:20 »
Vanmorgen al snel weer aan de slag, want dit is toch wel een uitdaging. Maar na 2 uur pielen ben ik nog niet klaar. Wel een belangrijk probleem opgelost. Net zoals bij het handmonster in Spoor-0 liepen de lange stangen net tegen het uiteinde van de leibanen. Het is marginaal, maar je voelt een hikje. Probleem zat nu niet beneden, maar boven. Je ziet, iedere loc (of de gietdelen) is verschillend. ;D

Zie foto-2 in dit bericht.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61685.msg3222336827#msg3222336827

Van boven gezien.


Alles dus weer uit elkaar (de zoveelste keer) en een klein schuin vlakje vijlen. Probleem opgelost.
Van onderaf gezien,


38922

Nu even koffiepauze en dan de 4e (stang 5) als laatste.
« Laatst bewerkt op: 04 July 2023, 11:48:16 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #528 Gepost op: 04 July 2023, 13:17:28 »
Weer 2 uur later....met 4 stangen loopt het.  :D :D.
Hooguit stang 5 rond de krukas wat opruimen want aangedraaid met boutjes  "hikt" het daar. Dat is dus zo op te lossen.

En dan de stangen naar de dwarsstang van het ganghandel.
Bij het handmonster had ik daar wat problemen en daarom besloten om die (tijdelijk) niet aan te leggen.

OEPS. Mijn gietdelen lijken te lang.


Maar ook de gelaserde hefbomen zijn zo te zien te lang of is de afstelling niet juist?.



Ik kan ook nog  het originele gietstukje (het verticale deel van de twee) er in zetten en experimenteren met een nieuw te maken hefboom (horizontaal) uit strip.
@Ivo...eigenlijk een klus voor jou ;D



Vergelijkbare stangen bij de NS-3737.
« Laatst bewerkt op: 04 July 2023, 19:49:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #529 Gepost op: 04 July 2023, 16:39:46 »
Een stap verder.....

film 1: scharen,


film2: schuifbeweging,
« Laatst bewerkt op: 04 July 2023, 16:43:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #530 Gepost op: 04 July 2023, 17:02:52 »
Omdat het kan........ ;D
Digitaal moet dat toch ook kunnen?. Ik ben daar geen expert in.
Bij mijn model gaat dat handeltje er echt weer af.


Filmpje:
« Laatst bewerkt op: 04 July 2023, 18:20:07 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #531 Gepost op: 04 July 2023, 22:10:35 »
Digitaal moet dat toch ook kunnen?. Ik ben daar geen expert in.

Dat moet zeker kunnen. Met een kleine servo in de waterkast. De vraag is alleen hoe je dat wilt koppelen. Ik bedoel er is geen evenredige stand van het ganghendel in relatie tot de snelheid. Vooruit, stop en achteruit kan natuurlijk, maar juist bij het rijden is het spannend. Ik lees altijd in de boeken dat bij het aanzetten het ganghendel vaak ver in het vooruit of achteruit wordt gezet en dat bij het rijden het ganghendel langzaam minder zwaar wordt gezet, omdat er dan niet zoveel kracht is vereist om een ingezette snelheid te handhaven. Er wordt afhankelijk van de belasting een positie gezocht. Dat automatisch doen is vast lastig te programmeren, maar juist een uitdaging voor de DCC onderlegden onder ons. Is natuurlijk ook een speciaaltje voor deze lok. Ik ken geen enkele modellok waarin dit wordt nagebootst. Vrijwel (misschien wel alle) alle handelsmodellen worden met het ganghendel in de neutrale stelling geleverd en zijn niet instelbaar. Ik las dat de nieuwste Brawa Br01 in H0 wel een instelling konden kiezen, maar dat heb ik nog niet gezien hoe.

Eens met Karst over hebben.
mvg,
Ivo

*

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5560
  • Team Mitropa
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #532 Gepost op: 05 July 2023, 01:49:30 »
Kan je het handeltje niet onder de waterkast uit laten komen?
Klein schuifje maken zeg maar.
Digitaal met servo is natuurlijk helemaal kicke  (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5415
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #533 Gepost op: 05 July 2023, 07:44:53 »
Märklin heeft met de S2/6 in spoor 1 geprobeerd het ganghendel meer volgens voorbeeld te laten bewegen.
Zie deze film van Peter Pernsteiner vanaf 0'22".

Groet,
Bas

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #534 Gepost op: 05 July 2023, 10:16:23 »
De modellen van George Kohs zijn wat dat betreft ook niet mis. Misschien kan je hem wel de pionier op dat gebied noemen.
Zijn bedrijf heet niet voor niets: The Finest in Gauge 0.
https://www.kohs.com/Site.htm
Niet te verwarren met zijn inmiddels overleden broer Garry. Hij deed hetzelfde maar dan in spoor-1
en bedenk, dat speelt al 20 jaar terug.

lees o.a. de instructies van de Y6b eens door. (en de rest van de site..."indrukwekkend" is niet het juiste woord)
https://www.kohs.com/PDFs/Y6b%20Instruction%20Manual.pdf

« Laatst bewerkt op: 05 July 2023, 10:21:09 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #535 Gepost op: 05 July 2023, 14:17:55 »
Combi-2 gaat getest worden
-waspluggen
-afsluiter op waterkast (rechts) tbv waterpomp
-zandstrooier
-lampsteunen
-voorverwarmerbuis 2,5 mm



39323

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #536 Gepost op: 05 July 2023, 17:07:42 »
Märklin heeft met de S2/6 in spoor 1 geprobeerd het ganghendel meer volgens voorbeeld te laten bewegen.

Bas, prachtige filmpje. Alleen het ganghendel doet niets in deze video. Deze staat keurig in neutraal zoals bij vrijwel alle handelsloks. Wat extra beweegt is de stoker en de kolenberg.

Overigens zie ik dat ik behalve naar de schoorsteen, de veiligheid en de cylinderkranen ook nog een stoomleiding moet leggen naar de fluit. Dat ziet er mooi uit. En ook de afwisselend afblazende stoomkranen onder de cylinders. Daar zie je alleen bij een 6000 vrijwel niets van, want die zitten midden tussen de frameplaten.

Maar zeer leerzaam filmpje. Märklin zal wel een eigen stoomgenerator hebben ingebouwd. Is vast niet los leverbaar.

mvg,
Ivo

*

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #537 Gepost op: 05 July 2023, 18:09:06 »
Ha Ivo,

Dan raad ik je aan toch nog even beter te kijken….. in het begin van het filmpje zie je de drijfstang van de schuif duidelijk van positie veranderen in de schaar nadat er een beetje snelheid is gemaakt.

W

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #538 Gepost op: 05 July 2023, 21:47:41 »
Dank, nu zie ik het ook inderdaad. Zowel vooruit als achteruit. En gaat als de lok loopt snel terug naar neutraal.
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11596
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #539 Gepost op: 05 July 2023, 22:20:33 »
Het laatste grote te bouwen item is de asbak. Op de etsplaat zitten alleen de zijkanten, de overige delen moet je uit plaat knippen.

De methode bij het handmonster was lastig, dus ik heb wat anders bedacht en dat werkte prima.

Knippen en plakken.




De gehele bak zit aan de voorkant met twee boutjes vast aan het stukje plaat dat ik eerder tussen het frame had gezet. De achterkant zit niet vast, maar door 2 boutjes te gebruiken kan het niet/nauwelijks schuiven
Het ronde gat aan de achterkant.... zie verder in dit bericht


De motor wordt van bovenaf ingebracht en van onderaf kan je het tandwiel vastdraaien.


Motorkap dicht.


Nu de asbak  nog detailleren.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het ketelfront schroef ik van onderaf vast door de bodemplaat. Het boutje steekt dus naar beneden uit. Dat past in dat gat in de asbak.
Nu zou je de ketel erop willen zetten, maar die moet eerst vast aan het machinistenhuis en dan zit het ketelfront in de weg. Dus eerst ketel en machinistenhuis aan elkaar en dan over de combinatie bodemplaat/ketelfront schuiven. Gaat makkelijk.

Onderstaande foto zal in praktijk niet voorkomen, maar is om een inzicht te krijgen


39492
« Laatst bewerkt op: 05 July 2023, 22:24:34 door FritsT »