Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:59:17
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 17:17:00
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 16:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:21:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wisselwachter
Vandaag om 16:17:58
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:43:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 13:35:45
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
  

Auteur Topic: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda  (gelezen 7857 keer)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2511
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #30 Gepost op: 05 December 2022, 09:00:54 »
Alles beter dan helemaal lichtgrijs met alleen een geel vlakje op de kop en rode deuren, zoals de nationale kleurstelling van de NMBS blijkt te zijn....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3181
    • SpoorObjecten
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #31 Gepost op: 05 December 2022, 09:06:46 »
Dit was aan de hand van de eerste 2 foto's.


l]

Later op de dag zijn de eerste spotfoto's binnen gekomen.


En ondertussen is de gehele set al naar de printer toe:






Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8454
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #32 Gepost op: 05 December 2022, 09:14:19 »
Een rechtstreekse trein tussen twee luchthavens is alleen interessant voor reizigers die op een van de twee landen om dan vervolgens vanaf de andere weer te vliegen, en daartussen een andere vervoersmogelijkheid nemen. Dat zullen er weinig zijn, het is namelijk niet erg logisch dat te doen.

Dus een trein tussen Amsterdam en Groningen is niet interessant omdat er maar weinig reizigers van Amsterdam naar Groningen reizen en dus is het interessanter om een trein in te leggen tussen Amsterdam en Assen en tussen Groningen en Hilversum?

Groet
Huup

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #33 Gepost op: 05 December 2022, 09:28:48 »

Wat je nu post is weer een andere vraag als wat je orspronkelijk vroeg. Je  vraag was:
Dus de icng b gaat rijden tussen schiphol en brussel en tussen rotterdam en brussel luchthaven, en om het sneller te maken is de snelheid verhoogd, worden tussenstops opgeheven en moet men overstapppen als men van luchthaven naar luchthaven wil reizen en wordt de hele beneluxdienst eenvoudig gesplitst in twee niet aansluiende lijnen.
Woest aantrekkelijk gemaakt dus.

Of mis ik iets?
Mijn antwoord is: van luchthaven naar luchthaven is waarschijnlijk een te kleine behoefte om een dienstregeling op af te stemmen.
Grt, Wim

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8454
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #34 Gepost op: 05 December 2022, 09:42:13 »
Van Amsterdam naar Groningen is de behoefte ook klen. Toch rjdt de ic wel tussen die plaatsen. Waarom zou dat zjn?

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6483
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #35 Gepost op: 05 December 2022, 10:09:14 »
Dit was aan de hand van de eerste 2 foto's.


l]

@Mitchel,

Ontwerp kan zo naar PB Models! Prachtig.  (y) (y) (y)

Gr, Hans

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4549
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #36 Gepost op: 05 December 2022, 10:11:40 »
Van Amsterdam naar Groningen is de behoefte ook klen. Toch rjdt de ic wel tussen die plaatsen. Waarom zou dat zjn?

Ooit reden de treinen uit Groningen/Leeuwarden allemaal naar Amersfoort. Totdat de Hanzelijn werd geopend. Toen is het e.e.a. omgelegd. Er zullen vanuit Groningen/Leeuwarden ook niet veel mensen zijn die naar Utrecht gaan. Toch is die verbinding er.
In veel gevallen komt het logistiek nu eenmaal zou uit en/of is het zo gegroeid.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #37 Gepost op: 05 December 2022, 10:29:58 »
Dat. En als je een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel wilt, dan snap ik wel dat je dan niet via Zaventem  (luchthaven) gaat.




Station Brussel Airport is ongeveer bij het vliegtuigsymbool in het vliegveld. Daar stoppen is dus niet alleen maar een extra halte, maar ook een extra lusje over Zaventem.
Grt, Wim

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #38 Gepost op: 05 December 2022, 10:41:17 »
Aan de andere kant, is er speciaal “ een ring aangelegd “ om Brussels AirPort vanuit alle mogelijke kanten bereikbaar te maken per trein.
Met vriendelijke groet,

Bart

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8457
  • Spoor N
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #39 Gepost op: 05 December 2022, 10:55:25 »
Dan hoeft de NS daar geen gebruik van te maken, uit Nederland rijdt je met de NMBS vanaf Rotterdam naar de luchthaven.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #40 Gepost op: 05 December 2022, 14:20:33 »
Alles beter dan helemaal lichtgrijs met alleen een geel vlakje op de kop en rode deuren, zoals de nationale kleurstelling van de NMBS blijkt te zijn....

...en toch lijkt het mij gaaf en goed mogelijk gezien de flow kleurstelling, om een overgang van Flow naar NewLook te creëren in het midden van de trein. Groot B logo erop..... ;D


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #41 Gepost op: 03 February 2023, 20:31:21 »
Ze zijn druk aan het testrijden met de ICNG. Gisteren kwam er een voorbij op het traject Amsterdam Haarlem. Zojuist stond ik te wachten voor een overweg en komt er een voorbij vanuit Heemstede richting Hillegom. Helaas geen foto's of filmpje kunnen maken.
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3441
    • Mijn van-alles website
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #42 Gepost op: 03 February 2023, 21:02:59 »
Jep, heb er nu ook al een paar voorbij zien flitsen vanuit de trein bij Schiphol, als ik op weg naar huis was.

Over de kleurstelling laat ik me niet uit, maar de neiging om tegenwoordig alles op jacobs-draaistellen te bouwen snap ik niet: de rijtuigen zijn daardoor beduidend korter. Vooral capaciteitstechnisch snap ik dat niet, maar het wekt, net zoals nu met de SNG en FLIRT, nogal wat verwarring op met de rijtuig-nummering bij perrons.

De ene machinist weet dat zijn SNG-4 praktisch de lengte heeft van een SGM-3, en een tweeling SNG-3 hooguit tweeling SGM-2 benaderd en bij nog langere combinaties komt de verhouding steeds schever te liggen.
De een zet zijn trein op een logische plek stil, de ander houdt stug de bordjes aan waardoor een groot deel van de mensen die op de grotere stations op een logische plek staat te wachten, het op een lopen mag gaan zetten.

Zitten er (behalve besparing van een compleet draaistel per rijtuig) zeer grote voordelen aan het gebruik van jacobsdraaistellen en de daaruit voortvloeiende beperkte maximumlengte van een bak die ik niet weet?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4549
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #43 Gepost op: 03 February 2023, 21:19:04 »
Gelijkvloerse instap is het belangrijkste argument. En dan nog specifieker, wen vlakke vloer.
Of het qua capaciteit veel scheelt, weet ik even niet. Dat is uiteraard ook van andere factoren afhankelijk.

Wat betreft de lengte en bakborden, er hebben vertaaltabellen in de cabines gehangen. Of die er nog hangen weet ik niet. Misschien zit het wel in de TimTim.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #44 Gepost op: 03 February 2023, 21:33:13 »
Ik zie niet goed wat het met de capaciteit heeft te maken. Die wordt niet bepaald door de lengte van de afzonderlijke bakken, maar door de lengte van het hele stel en uiteindelijk de trein. SLT bestaat niet voor niets zesdelig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.