Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM? door Jan Bennink
Vandaag om 17:28:36
Zelfbouw decoders: vraag aan de loconet experts door meino
Vandaag om 17:26:48
USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan) door Mudhen
Vandaag om 17:03:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 16:57:12
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Luc2000
Vandaag om 16:55:17
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 16:50:18
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door 1200blauw
Vandaag om 16:49:06
Ontwerpen digitale modelbaan Roco Fleischmann H0 met Z1 en Itrain door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:56
Piko rijtuig 57613 krijg kap er niet af door marioglas
Vandaag om 16:32:03
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:30:33
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Stefan88
Vandaag om 16:28:00
HSM trams kop van noordholland door MeZZiN
Vandaag om 16:22:02
Ketelwagens, welke hebben jullie? door ES44C4
Vandaag om 16:20:44
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door spoorijzer
Vandaag om 16:17:57
Silberthal in H0e voor Dick Schuurman door spoorijzer
Vandaag om 15:59:06
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:30:25
modelspoor in slovenie door Quinzeedied
Vandaag om 15:23:36
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door MOVisser
Vandaag om 15:02:17
NS-6000 in Spoor-1 door Ivo tB
Vandaag om 14:48:29
Doehler&Haass decoder - CV8=33 i.p.v. 97 door oostspoor
Vandaag om 14:30:39
19 Toen door dh3201
Vandaag om 14:04:16
La Fabrique des petit reseaux (1:87) door GerardvV
Vandaag om 13:42:24
Zwitserse wagens SHM door Edwin2121992
Vandaag om 13:37:48
23/25 juli Venice Simplon-Oriënt-Express door nighttrain1
Vandaag om 12:56:48
NEM-schacht koppeling van maat veranderd? door nighttrain1
Vandaag om 12:50:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:35:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 10:29:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 10:27:29
Spoorvernieuwing westzijde station Amersfoort Centraal door kar
Vandaag om 10:25:45
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RikM
Vandaag om 10:18:10
  

Auteur Topic: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda  (gelezen 6414 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25509
    • Pagina van klaas
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #45 Gepost op: 03 February 2023, 21:35:03 »
Voordeel van de Jacobs draaistellen is dat je een mooiere doorloop tussen de bakken krijgt. En een bijna doorlopend zicht door de hele trein. Dat is gunstig voor het veiligheidsgevoel.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
« Reactie #46 Gepost op: 03 February 2023, 21:51:44 »
Wat betreft de lengte en bakborden, er hebben vertaaltabellen in de cabines gehangen. Of die er nog hangen weet ik niet. Misschien zit het wel in de TimTim.
Zit inderdaad in TimTim
Groeten Joop, machinist Lls

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3117
    • SpoorObjecten
Dit was aan de hand van de eerste 2 foto's.


l]

Later op de dag zijn de eerste spotfoto's binnen gekomen.


En ondertussen is de gehele set al naar de printer toe:




Tada,, vandaag eindelijk even alle draaistellen eronder:



Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4848
Jij hebt hem eerder in de dienstregeling dan de NS  ;D mooi gemaakt  (y) (y)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8450
Jeroen

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • Mijn van-alles website
Ik zie niet goed wat het met de capaciteit heeft te maken. Die wordt niet bepaald door de lengte van de afzonderlijke bakken, maar door de lengte van het hele stel en uiteindelijk de trein. SLT bestaat niet voor niets zesdelig.
Toch heeft het wel degelijk invloed: 1 bak DDM/IRM/ICM/ICR is met 26,4 meter maximaal (dat zal niet voor elk genoemd materieeltype gelden) beduidend langer dan 1 bak SLT/FLIRT/SNG, omdat er voorbij het draaistel geen rijtuigruimte meer zit voor extra zitplaatsen. De ruimte tussen de draaistellen is echter net zo lang, want langer zou door de overhang in bochten niet kunnen.

Dus ja, het ligt natuurlijk aan de totale lengte, maar een ICNG-6, voor zover die bestaat (? weet het even niet meer) is nog altijd ruim veel korter dan een IRM-6 of elk ander pre-jacobsdraaistel-tijdperk zesje, idem voor een SLT-6 en 3 SGM-II's.

@ Jeronimos: zoals ik verwachtte dus vooral economische motieven ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8138
  • Spoor N
Je zegt nu dat een trein met korte bakken korter is dan een trein met langere bakken als deze uit evenveel bakken bestaan.  ???
In ieder geval heeft een ICM-IV van 107 meter meer zitplaatsen dan een ICNG-V van 110 meter (300 tegenover 276).
In het artikel worden zes voordelen genoemd waarvan er eentje over kosten spreekt, dat is niet bepaald vooral.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21764
Zesdelig bestaat inderdaad niet, wel vijf- en achtdelig. Daarmee kan je aardig combineren en treinen op soortgelijke lengte brengen als met Koplopers of wat dan ook.
Ik begrijp dat er boven de draaistellen geen stoelen kunnen staan en dat scheelt iets. Het zijn weer wel fijne staanplaatsen en dat kan je van een gewone bakovergang niet zeggen.  :D

Voor zover ik weet heeft de reden die Klaas noemt een belangrijke rol gespeeld. Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van de ‘open’ treinen.
Voor zover ik interieur heb gezien, valt me wel weinig coach-opstelling van de banken op. Dacht eigenlijk dat uit reizigerspeilingen bleek dat mensen grote voorkeur hadden voor coach-opstelling.
Tafeltjes zijn ook leuk, maar met mate.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2023, 09:22:41 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3895
Als ik even google op interieur foto's van ICNG, dan staan er gewoon stoelrijden met hun rug strak tegen de kopwanden van de rijtuigen, en dan dus ook precies boven de draaistellen :p?

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 499
  • Steel is king!
Het zijn weer wel fijne staanplaatsen en dat kan je van een gewone bakovergang niet zeggen.  :D
  ???

Daarom reis ik nog steeds met de auto. Als ik dan toch moet staan (file's) dan kan ik in elk geval fijn zitten.  (y)
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje