BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Nez Cassé op 03 december 2022, 18:20:19

Titel: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Nez Cassé op 03 december 2022, 18:20:19
https://www.luchtvaartnieuws.nl/nieuws/categorie/2/airlines/deze-hippe-intercity-brengt-belgen-straks-razendsnel-naar-schiphol
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Falcon10 op 04 december 2022, 10:20:31
Staat wel niet echt waar ie wel stopt.
Hopelijk nog wel Antwerpen Centraal.
Vond het altijd makkelijk om van daar met de trein naar Schiphol te gaan voor een vlucht.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Nez Cassé op 04 december 2022, 10:28:50
Ik zou ( maar ja, wie ben ik ) Brussel AirPort verbonden laten met Schiphol..
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Hans van de Burgt op 04 december 2022, 10:32:56
Ik vind dat Flow kleurenschema veel mooier dan die boevensnoet. Laat ze ook de binnenlandse versies maar meteen in dit kleurtje spuiten.

Gr, Hans
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: marco op 04 december 2022, 10:48:19
Variatie maakt het juist leuk ...
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Nez Cassé op 04 december 2022, 11:20:55
Ben benieuwd waar de NMBS mee gaat rijden naar Breda en Rotterdam. Als ik het goed heb dan meen ik gelezen te hebben dat zowel hun nieuw bestelde Traxx locomotieven als een deel van de M7 dubbeldekkers een Nederlandse toelating zouden krijgen.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Daan! op 04 december 2022, 11:23:35
Nieuw bestelde Traxx inderdaad, maar met I11. Daarom zijn er ook testritten geweest in Nederland.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Mitchell op 04 december 2022, 15:06:30
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/318022679-5990038811083830-2456276073202770524-n-638ca958b238b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/318022679-5990038811083830-2456276073202770524-n-638ca958b238b.jpg)

ik ben benieuwd, vind hem opzich wel mooi eruit zien!
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Nez Cassé op 04 december 2022, 15:37:27
Maar is dit nu een gezamenlijke inzet tussen NMBS / NS of alleen de laatste? In talloze lectuur wordt het historische gezamenlijke Benelux inzet beschreven met als kers op de taart een trein in de gezamenlijke kleuren ? ( nu begrijp ik dat beide huisstijlen nu niet - meer - makkelijk te combineren zijn )….
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: W. Thomas op 04 december 2022, 16:20:09
Waarom worden de binnenlandse stellen uitgeleverd in de oude stijl terwijl de versie die tussen NL en B gaan rijden in het nieuwe flow design. Terwijl er in de tekst staat dat alle treinen tzt de nieuwe huisstijl krijgen.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Daan! op 04 december 2022, 16:32:22
ICNG Binnenland was al besteld voordat besloten werd overal de flow toe te passen. Als NS dat nog had willen wijzigen, kost dat extra geld.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Chiel op 04 december 2022, 18:17:07
Kan toch haast niet anders dan dat ze die bij de eerst mogelijke gelegenheid gaan re-stylen. Het nieuwe parade paard, in oude huisstijl.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Daan! op 04 december 2022, 18:33:05
En wanneer is die eerste mogelijkheid?
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Marc tramt op 04 december 2022, 18:40:45
Midlife revisie in 2037.  8)
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: NS-Daniël op 04 december 2022, 18:51:18
Lekker herkenbaar ook, met dat kleine blauwe NS-logootje! (y)
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Spoor010 op 04 december 2022, 19:04:06
Deze kleurstelling oogt veel beter vind ik. :)
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Cc72000 op 04 december 2022, 20:16:16
deze vond ik ook best geslaagd.
(https://i.postimg.cc/TYgvRY5q/IMG-6376.jpg)
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Daan! op 04 december 2022, 20:18:32
Zeker! Vooral die strepen over de trein. Echt mooi!
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Huup op 04 december 2022, 22:53:22
Dus de icng b gaat rijden tussen schiphol en brussel en tussen rotterdam en brussel luchthaven, en om het sneller te maken is de snelheid verhoogd, worden tussenstops opgeheven en moet men overstapppen als men van luchthaven naar luchthaven wil reizen en wordt de hele beneluxdienst eenvoudig gesplitst in twee niet aansluiende lijnen.
Woest aantrekkelijk gemaakt dus.

Of mis ik iets?
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Daan! op 05 december 2022, 06:31:55
Je mist sowieso de cijfers van hoeveel mensen er tussen Schiphol en Zaventem reizen. Ik denk dat je ook mist hoeveel reizigers er in de Thalys zitten.
Wie zegt overigens dat die lijnen niet aansluiten? In het toekomstbeeld gaan er zes treinen per uur tussen Rotterdam en Schiphol rijden.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Huup op 05 december 2022, 07:24:13
Wat zijn die cijfers dan, Daan?
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Daan! op 05 december 2022, 07:29:41
Cijfers van reizigers tussen beide luchthavens heb ik niet. Maar ik geloof nooit dat dat een aanzienlijk deel is. Niet vanuit Schiphol in ieder geval, want vanuit Schiphol kun je alle kanten op. Daarnaast vroeger reed de IC Brussel ook niet via Zaventum. Dat is een compromis geweest.
Thalys zat zeker voor Corona wel goed tot redelijk vol. Dus dat daar een ICNG bij komt, prima.

Dienstregelingtechnisch vind ik het allemaal niet gek. Naar Nederland toe, zijn er sowieso prima overstappen in Rotterdam naar Schiphol. Andersom zal het 1/u zijn en dus moet de reiziger die goed plannen.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Chiel op 05 december 2022, 07:33:01
En wanneer is die eerste mogelijkheid?
Haha ja goeie, geen idee.
Wellicht wordt een proces opgestart om de boel te re-stylen als ze aankomen in Nederland, voor ze de dienst in gaat. Het is maar een idee
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Daan! op 05 december 2022, 07:46:39
Eerste mogelijkheid zal zijn bij modernisering. Dat heeft allemaal met kosten te maken die al gemaakt zijn.
Kan altijd wijzigen, maar dan wordt er extra geld voor vrij gemaakt.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Huup op 05 december 2022, 08:07:23
Daan, geen cijfers. Ok. Vertel mij dan eens waarom de icng niet doorrijdt naar Schiphol. Ik zie de logica niet.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Rick op 05 december 2022, 08:11:17
Misschien moet je eerst het artikel nog eens lezen, in de titel staat namelijk al dat de ICNG naar Schiphol rijdt.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: WimC op 05 december 2022, 08:19:11
Daan, geen cijfers. Ok. Vertel mij dan eens waarom de icng niet doorrijdt naar Schiphol. Ik zie de logica niet.
Een rechtstreekse trein tussen twee luchthavens is alleen interessant voor reizigers die op een van de twee landen om dan vervolgens vanaf de andere weer te vliegen, en daartussen een andere vervoersmogelijkheid nemen. Dat zullen er weinig zijn, het is namelijk niet erg logisch dat te doen.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Chiel op 05 december 2022, 08:39:56
Eerste mogelijkheid zal zijn bij modernisering. Dat heeft allemaal met kosten te maken die al gemaakt zijn.
Kan altijd wijzigen, maar dan wordt er extra geld voor vrij gemaakt.
Denk dat een marketing afdeling het wel interessant vind om de nieuwste trein ook in de nieuwste huisstijl te presenteren. En niet pas over +/- 15 jaar na de eerste revisie. Wellicht zit daar nog wat budget.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Daan! op 05 december 2022, 08:48:54
We hebben het niet over tientjes. Reken er maar gewoon niet op.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Sven op 05 december 2022, 08:56:16
Kijk, dat ziet er een stuk beter uit!  (y) Blijft wel een beetje tenenkrommend, het logo zo kort het blauwe deel overlappend, maar in ieder geval velen malen beter dan het eerste, geforceerde ontwerp. Gewoon lekker strak.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: dh3201 op 05 december 2022, 09:00:54
Alles beter dan helemaal lichtgrijs met alleen een geel vlakje op de kop en rode deuren, zoals de nationale kleurstelling van de NMBS blijkt te zijn....
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Mitchell op 05 december 2022, 09:06:46
Dit was aan de hand van de eerste 2 foto's.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/317844681-5989756494445395-4328802782040196516-n-638da6b5095ea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/317844681-5989756494445395-4328802782040196516-n-638da6b5095ea.jpg)
l]

Later op de dag zijn de eerste spotfoto's binnen gekomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/318338535-5990453637709014-4420037061799894552-n-638da66ea6f82.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/318338535-5990453637709014-4420037061799894552-n-638da66ea6f82.jpg)

En ondertussen is de gehele set al naar de printer toe:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/trein-638da684237d4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/trein-638da684237d4.jpg)




Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Huup op 05 december 2022, 09:14:19
Een rechtstreekse trein tussen twee luchthavens is alleen interessant voor reizigers die op een van de twee landen om dan vervolgens vanaf de andere weer te vliegen, en daartussen een andere vervoersmogelijkheid nemen. Dat zullen er weinig zijn, het is namelijk niet erg logisch dat te doen.

Dus een trein tussen Amsterdam en Groningen is niet interessant omdat er maar weinig reizigers van Amsterdam naar Groningen reizen en dus is het interessanter om een trein in te leggen tussen Amsterdam en Assen en tussen Groningen en Hilversum?

Groet
Huup
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: WimC op 05 december 2022, 09:28:48

Wat je nu post is weer een andere vraag als wat je orspronkelijk vroeg. Je  vraag was:
Dus de icng b gaat rijden tussen schiphol en brussel en tussen rotterdam en brussel luchthaven, en om het sneller te maken is de snelheid verhoogd, worden tussenstops opgeheven en moet men overstapppen als men van luchthaven naar luchthaven wil reizen en wordt de hele beneluxdienst eenvoudig gesplitst in twee niet aansluiende lijnen.
Woest aantrekkelijk gemaakt dus.

Of mis ik iets?
Mijn antwoord is: van luchthaven naar luchthaven is waarschijnlijk een te kleine behoefte om een dienstregeling op af te stemmen.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Huup op 05 december 2022, 09:42:13
Van Amsterdam naar Groningen is de behoefte ook klen. Toch rjdt de ic wel tussen die plaatsen. Waarom zou dat zjn?
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Hans van de Burgt op 05 december 2022, 10:09:14
Dit was aan de hand van de eerste 2 foto's.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/317844681-5989756494445395-4328802782040196516-n-638da6b5095ea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/317844681-5989756494445395-4328802782040196516-n-638da6b5095ea.jpg)
l]

@Mitchel,

Ontwerp kan zo naar PB Models! Prachtig.  (y) (y) (y)

Gr, Hans
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Daan! op 05 december 2022, 10:11:40
Van Amsterdam naar Groningen is de behoefte ook klen. Toch rjdt de ic wel tussen die plaatsen. Waarom zou dat zjn?

Ooit reden de treinen uit Groningen/Leeuwarden allemaal naar Amersfoort. Totdat de Hanzelijn werd geopend. Toen is het e.e.a. omgelegd. Er zullen vanuit Groningen/Leeuwarden ook niet veel mensen zijn die naar Utrecht gaan. Toch is die verbinding er.
In veel gevallen komt het logistiek nu eenmaal zou uit en/of is het zo gegroeid.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: WimC op 05 december 2022, 10:29:58
Dat. En als je een snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Brussel wilt, dan snap ik wel dat je dan niet via Zaventem  (luchthaven) gaat.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/brussel-638db89f483c2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/brussel-638db89f483c2.jpg)

Station Brussel Airport is ongeveer bij het vliegtuigsymbool in het vliegveld. Daar stoppen is dus niet alleen maar een extra halte, maar ook een extra lusje over Zaventem.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Nez Cassé op 05 december 2022, 10:41:17
Aan de andere kant, is er speciaal “ een ring aangelegd “ om Brussels AirPort vanuit alle mogelijke kanten bereikbaar te maken per trein.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Rick op 05 december 2022, 10:55:25
Dan hoeft de NS daar geen gebruik van te maken, uit Nederland rijdt je met de NMBS vanaf Rotterdam naar de luchthaven.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Sander. op 05 december 2022, 14:20:33
Alles beter dan helemaal lichtgrijs met alleen een geel vlakje op de kop en rode deuren, zoals de nationale kleurstelling van de NMBS blijkt te zijn....

...en toch lijkt het mij gaaf en goed mogelijk gezien de flow kleurstelling, om een overgang van Flow naar NewLook te creëren in het midden van de trein. Groot B logo erop..... ;D


Mvg

Sander.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Sam op 03 februari 2023, 20:31:21
Ze zijn druk aan het testrijden met de ICNG. Gisteren kwam er een voorbij op het traject Amsterdam Haarlem. Zojuist stond ik te wachten voor een overweg en komt er een voorbij vanuit Heemstede richting Hillegom. Helaas geen foto's of filmpje kunnen maken.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Menno op 03 februari 2023, 21:02:59
Jep, heb er nu ook al een paar voorbij zien flitsen vanuit de trein bij Schiphol, als ik op weg naar huis was.

Over de kleurstelling laat ik me niet uit, maar de neiging om tegenwoordig alles op jacobs-draaistellen te bouwen snap ik niet: de rijtuigen zijn daardoor beduidend korter. Vooral capaciteitstechnisch snap ik dat niet, maar het wekt, net zoals nu met de SNG en FLIRT, nogal wat verwarring op met de rijtuig-nummering bij perrons.

De ene machinist weet dat zijn SNG-4 praktisch de lengte heeft van een SGM-3, en een tweeling SNG-3 hooguit tweeling SGM-2 benaderd en bij nog langere combinaties komt de verhouding steeds schever te liggen.
De een zet zijn trein op een logische plek stil, de ander houdt stug de bordjes aan waardoor een groot deel van de mensen die op de grotere stations op een logische plek staat te wachten, het op een lopen mag gaan zetten.

Zitten er (behalve besparing van een compleet draaistel per rijtuig) zeer grote voordelen aan het gebruik van jacobsdraaistellen en de daaruit voortvloeiende beperkte maximumlengte van een bak die ik niet weet?
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Daan! op 03 februari 2023, 21:19:04
Gelijkvloerse instap is het belangrijkste argument. En dan nog specifieker, wen vlakke vloer.
Of het qua capaciteit veel scheelt, weet ik even niet. Dat is uiteraard ook van andere factoren afhankelijk.

Wat betreft de lengte en bakborden, er hebben vertaaltabellen in de cabines gehangen. Of die er nog hangen weet ik niet. Misschien zit het wel in de TimTim.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: henk op 03 februari 2023, 21:33:13
Ik zie niet goed wat het met de capaciteit heeft te maken. Die wordt niet bepaald door de lengte van de afzonderlijke bakken, maar door de lengte van het hele stel en uiteindelijk de trein. SLT bestaat niet voor niets zesdelig.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Klaas Zondervan op 03 februari 2023, 21:35:03
Voordeel van de Jacobs draaistellen is dat je een mooiere doorloop tussen de bakken krijgt. En een bijna doorlopend zicht door de hele trein. Dat is gunstig voor het veiligheidsgevoel.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Joop_L op 03 februari 2023, 21:51:44
Wat betreft de lengte en bakborden, er hebben vertaaltabellen in de cabines gehangen. Of die er nog hangen weet ik niet. Misschien zit het wel in de TimTim.
Zit inderdaad in TimTim
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Mitchell op 28 mei 2023, 13:10:08
Dit was aan de hand van de eerste 2 foto's.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/317844681-5989756494445395-4328802782040196516-n-638da6b5095ea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/317844681-5989756494445395-4328802782040196516-n-638da6b5095ea.jpg)
l]

Later op de dag zijn de eerste spotfoto's binnen gekomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/318338535-5990453637709014-4420037061799894552-n-638da66ea6f82.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/318338535-5990453637709014-4420037061799894552-n-638da66ea6f82.jpg)

En ondertussen is de gehele set al naar de printer toe:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/trein-638da684237d4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/trein-638da684237d4.jpg)



Tada,, vandaag eindelijk even alle draaistellen eronder:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/PXL-20230528-105921989-647336731e536.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/PXL-20230528-105921989-647336731e536.jpg)
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Frank 123 op 28 mei 2023, 13:12:57
Jij hebt hem eerder in de dienstregeling dan de NS  ;D mooi gemaakt  (y) (y)
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Jeronimos op 28 mei 2023, 14:26:11
@Menno,

zie wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jacobsdraaistel (https://nl.wikipedia.org/wiki/Jacobsdraaistel)
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Menno op 28 mei 2023, 21:48:55
Ik zie niet goed wat het met de capaciteit heeft te maken. Die wordt niet bepaald door de lengte van de afzonderlijke bakken, maar door de lengte van het hele stel en uiteindelijk de trein. SLT bestaat niet voor niets zesdelig.
Toch heeft het wel degelijk invloed: 1 bak DDM/IRM/ICM/ICR is met 26,4 meter maximaal (dat zal niet voor elk genoemd materieeltype gelden) beduidend langer dan 1 bak SLT/FLIRT/SNG, omdat er voorbij het draaistel geen rijtuigruimte meer zit voor extra zitplaatsen. De ruimte tussen de draaistellen is echter net zo lang, want langer zou door de overhang in bochten niet kunnen.

Dus ja, het ligt natuurlijk aan de totale lengte, maar een ICNG-6, voor zover die bestaat (? weet het even niet meer) is nog altijd ruim veel korter dan een IRM-6 of elk ander pre-jacobsdraaistel-tijdperk zesje, idem voor een SLT-6 en 3 SGM-II's.

@ Jeronimos: zoals ik verwachtte dus vooral economische motieven ;)
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Rick op 28 mei 2023, 22:17:18
Je zegt nu dat een trein met korte bakken korter is dan een trein met langere bakken als deze uit evenveel bakken bestaan.  ???
In ieder geval heeft een ICM-IV van 107 meter meer zitplaatsen dan een ICNG-V van 110 meter (300 tegenover 276).
In het artikel worden zes voordelen genoemd waarvan er eentje over kosten spreekt, dat is niet bepaald vooral.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: henk op 28 mei 2023, 22:20:05
Zesdelig bestaat inderdaad niet, wel vijf- en achtdelig. Daarmee kan je aardig combineren en treinen op soortgelijke lengte brengen als met Koplopers of wat dan ook.
Ik begrijp dat er boven de draaistellen geen stoelen kunnen staan en dat scheelt iets. Het zijn weer wel fijne staanplaatsen en dat kan je van een gewone bakovergang niet zeggen.  :D

Voor zover ik weet heeft de reden die Klaas noemt een belangrijke rol gespeeld. Zelf ben ik ook wel gecharmeerd van de ‘open’ treinen.
Voor zover ik interieur heb gezien, valt me wel weinig coach-opstelling van de banken op. Dacht eigenlijk dat uit reizigerspeilingen bleek dat mensen grote voorkeur hadden voor coach-opstelling.
Tafeltjes zijn ook leuk, maar met mate.
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Thom op 30 mei 2023, 22:27:58
Als ik even google op interieur foto's van ICNG, dan staan er gewoon stoelrijden met hun rug strak tegen de kopwanden van de rijtuigen, en dan dus ook precies boven de draaistellen :p?
Titel: Re: ICNG-B(elgië) gepresenteerd, met nieuwe drgl en NMBS plannen Rotterdam / Breda
Bericht door: Montanbahn op 31 mei 2023, 14:13:51
Het zijn weer wel fijne staanplaatsen en dat kan je van een gewone bakovergang niet zeggen.  :D
  ???

Daarom reis ik nog steeds met de auto. Als ik dan toch moet staan (file's) dan kan ik in elk geval fijn zitten.  (y)