Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
  

Auteur Topic: Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'  (gelezen 10496 keer)

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Gepost op: 26 November 2022, 21:58:42 »
Zoals bij velen begon de hobby al op jonge leeftijd en maakte door de jaren heen ups en downs mee.
Hoogtepunt waren de jaren 90, waar ik met mijn kopstation 'Robertshausen' lid was van de M-Track Groep Nederland, waarvan ik me één van de oprichters ben.

Verandering van leefomstandigheden zorgden ervoor dat de modules in de opslag gingen, in afwachting van betere (lees: ruimere) tijden.
Aan het einde van het vorige decennium kwam die ruimte in zicht en begon ik de eerste plannen te maken.
Echter, in de nieuwjaarsnacht van 2020 gooide moeder natuur met één van haar oerkrachten letterlijk roet in het eten: Het pand waar de modules opgeslagen lagen (een zg 'Self storage complex') brandde tot aan de grond toe af.

Gelukkig had ik al mijn rollend materieel nog, dus na uithuilen ben ik opnieuw begonnen en werden de eerste locs omgebouwd.
Alleen kwam meer en meer het gevoel boven dat ik er op uit was gekeken.... Tijd voor bezinning.

Een bezoek aan een mede forumlid (en ex M-Track lid) heeft me na lang wikken en wegen doen besluiten om helemaal overnieuw te beginnen met 'die kleine Rote'.
Rhätische Bahn, geïnspireerd door het noordelijke deel van de Albula, met name het stuk tussen Muot en Preda met de diverse keertunnels.

Dus de hele 3-Rail collectie ging in de verkoop en genoemd forumlid bracht me in contact met andermaal een forumlid die wegens verhuizing een deel van zijn collectie te koop aan bood.
Van hem heb ik een aardige "startset" overgenomen wat ik zelf verder heb aangevuld met 2e hands en nieuw materiaal.

Voor de baan heb ik een ruimte van 540x270 tot mijn beschikking en het uitgangspunt is een L-Opstelling. Gezien de gewenste hoogte, staat de baan tegen de lange muur en is daarom in segmenten opgedeeld die, indien nodig, naar voren kunnen worden gehaald. Dit voorkomt tevens dat ik bij verhuizing in de toekomst de zaag erin moet zetten.

De baan bestaat ruwweg uit:
  • De onderwereld
    In feite 2 in elkaar verweven keerlussen met opstel sporen
  • De bovenwereld
    Het station Predarob (een combi van Preda en Filisur) en een bergtracé met een aantal keertunnels, afdalend naar het passeerstation Muot
  • Predarob wordt vanuit de onderwereld bereikt met een klimspiraal, na Muot duikt de trein de tunnel in naar de onderwereld.
Het ontwerp is mede tot stand gekomen met de input van het eerdere genoemde forumlid en van hem zijn de suggesties voor een tweetal doorsteken in de onderwereld waardoor er tzt een zeer afwisselende treinenloop gerealiseerd kan worden.

Inmiddels zijn alle segmenten gereed, liggen de platen voor de rails voor de eerste fase van de onderwereld op hun plek en verwacht ik één dezer dagen met het leggen van de eerste rails te beginnen.

Later meer . . . . of kijk alvast op www.rcgrootveld.nl/Robula
« Laatst bewerkt op: 26 November 2022, 22:02:23 door R.C.Grootveld »

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Reactie #1 Gepost op: 26 November 2022, 22:22:23 »
Zoals toegezegd:

De "onderwereld":


en de "bovenwereld":


Tussen de helix links en de lus rechts is nog een onderaardse doorsteek gepland, deze staat niet op deze tekeningen.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6415
Re: Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Reactie #2 Gepost op: 26 November 2022, 22:28:40 »
Mooi plan (y). Benieuwd naar de realisatie.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Reactie #3 Gepost op: 27 November 2022, 10:37:43 »
Hallo Rob,
Lijkt mij een interessant project en goed doordacht zo te lezen. Ik ga dit zeker volgen.

Grt. Ric

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Reactie #4 Gepost op: 27 November 2022, 11:47:57 »
Ik dacht: waarom zou je je opstelsporen in het schaduwstation zo krap in de hoek leggen, maar een blik op de website leert: er zit een deur in de weg. Ik kan me voorstellen dat je daar geen parkeerplaats voor wil hebben.

Veel succes met de bouw.

Groet, Sicco Jan

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Reactie #5 Gepost op: 27 November 2022, 12:04:11 »
Ik dacht: waarom zou je je opstelsporen in het schaduwstation zo krap in de hoek leggen, maar een blik op de website leert: er zit een deur in de weg. Ik kan me voorstellen dat je daar geen parkeerplaats voor wil hebben.

Veel succes met de bouw.

Groet, Sicco Jan
Klopt Sicco Jan,

Inderdaad . . . er zit een deur in de weg . . . .
En hoewel dat deel er normaal gesproken gewoon in blijft liggen, wilde ik voorkomen dat ik (áls het er uit moet)  treinen van de baan moet halen en/of elders moet gaan parkeren.
Nu liggen de opstel/wacht sporen zodanig dat dat niet hoeft. Dit is ook vanaf het begin één van de uitgangspunten geweest.


R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Reactie #6 Gepost op: 27 November 2022, 12:06:08 »
Hallo Rob,
Lijkt mij een interessant project en goed doordacht zo te lezen. Ik ga dit zeker volgen.

Grt. Ric
Dank je, het baanplan is ook niet in een paar dagen ontstaan, dat heeft al met al zo'n half jaar geduurd en ik veel input te danken aan een mede forum lid die me voor een paar valkuilen wist te behoeden.

Grts - Rob

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Reactie #7 Gepost op: 22 December 2022, 23:44:23 »
Vandaag de eerste meters rails gelegd op het 'linker deel' en de deursectie.

Het baanlichaam bestaat uit 8mm 'Timmerplaat' van de Gamma. Dit houdt een beetje het midden tussen multiplex en populieren triplex. Dit geldt zowel voor de hardheid als de prijs.

Daarop ligt een groene onderlaag van laminaat underlayment wat we nog over hadden, tot op heden bevalt dat goed.
Dit zal overigens alleen voor het niet zichtbare deel worden gebruikt, zichtbare sporen komen tzt op kurk te liggen.

De rails wordt met spijkertjes vastgezet, met een drevel druk je ze zo in het hout.
Alleen hebben de Peco rails standaard geen gaatjes, dus die moeten vooraf even geboord worden.






Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6415
Re: Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Reactie #8 Gepost op: 23 December 2022, 06:53:16 »
Mooi. Alleen kleine opmerkingen.. ik ben bang dat die geluiddempende laag niet veel meer gaat doen als je de rails met spijkertjes in het hout zet.
Waarom niet verlijmen? Paar bielzen per railstuk van wat lijm voorzien en ze blijven liggen.

Verder benieuwd naar het vervolg. (y)
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Reactie #9 Gepost op: 23 December 2022, 09:33:57 »
Tja, voor dat dilemma stond ik inderdaad . . .

Voorlopig voor spijkeren gekozen, met het risico dat het een verkeerde keuze was. De tijd zal het leren.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Reactie #10 Gepost op: 23 December 2022, 11:02:00 »
Hallo Rob,


Waar is die cirkel links op de onderbaan voor? En moet je nu elke keer via de deur opening onder de baan door duiken naar binnen? Dat wordt wat lastiger naarmate je ouder en strammer wordt. Ik spreek uit ervaring helaas.
Met vriendelijke groet, Martin

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3124
  • DB Tijdperk III
Re: Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Reactie #11 Gepost op: 23 December 2022, 11:35:31 »
En moet je nu elke keer via de deur opening onder de baan door duiken naar binnen? Dat wordt wat lastiger naarmate je ouder en strammer wordt. Ik spreek uit ervaring helaas.
Ik denk dat deel er uitneembaar is, als ik de constructie zo bekijk.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Reactie #12 Gepost op: 23 December 2022, 13:08:19 »
Waar is die cirkel links op de onderbaan voor?
Dat is de helix naar de bovenbaan.
Deze tekeningen zijn met AnyRail gemaakt en daar kun je met lagen werken. En voor het overzicht laat ik dan sommige, verder niet zo interessante, lagen weg.
En moet je nu elke keer via de deur opening onder de baan door duiken naar binnen?
Ja, dat deel zal er onder normale omstandigheden in blijven hangen. Indien nodig, kan het er relatief makkelijk uitgehaald worden; daar is vanaf het begin in het ontwerp rekening mee gehouden.'
Dat wordt wat lastiger naarmate je ouder en strammer wordt. Ik spreek uit ervaring helaas.
Tja, we worden ouder en strammer; hoewel je beide aspecten voor een groot deel zelf kunt beïnvloeden.
Met het concept wat ik voor ogen had, had ik echter geen andere keuze; dan had ik nog meer concessies moeten doen.
Daarbij fungeert de ruimte ook nog gedeeltelijk als 'zonder' en dus 'opslag'.
Wel heb ik om die reden de onderbaan op 90cm gezet, als ik aan de bedrading moet werken kan ik er gewoon onder gaan zitten.

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 542
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Reactie #13 Gepost op: 23 December 2022, 13:29:41 »
Cool... eerste rails te zien. Bouwse!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26904
    • Pagina van klaas
Re: Robula: Na 60 jaar 3-Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
« Reactie #14 Gepost op: 23 December 2022, 13:32:19 »
Ouder worden kun je niet tegengaan, maar strammer worden kun je wel vertragen door wat vaker onder de spoorbaan te kruipen.  8)

Spijkeren van de sporen vind ik niet zo'n goed idee. Zeker als je op een zachte ondergrond werkt zoals ondervloer of kurk, druk je de spijkers vaak te ver door waardoor de dwarsligger doorbuigt. Dat gebeurt ongemerkt, ook als je het niet wilt. Als je bij later hergebruik besluit om niet meer te spijkeren, blijf je die gaatjes zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.