Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 July 2025, 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: Ringleiding Gesloten of Open...?  (gelezen 6148 keer)

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #15 Gepost op: 16 November 2022, 17:28:07 »
Dat artikel heb ik met enige verbazing gelezen. Daar staan meer dingen in waar mijn wenkbrauwen van omhoog gaan.
Zoals die passage van stroom door het menselijk lichaam wellicht?

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6153
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #16 Gepost op: 16 November 2022, 18:54:58 »
Alleen linksdraaiende bits.  8)

Ook als ik hem rechtsom leg?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #17 Gepost op: 16 November 2022, 19:21:56 »
Zoals die passage van stroom door het menselijk lichaam wellicht?
Onder andere, ja.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #18 Gepost op: 16 November 2022, 20:20:21 »
Onder andere, ja.
De omgedraaide wet van Ohm: Weerstand is afhankelijk van de stroomsterkte.
Ik begon al aan mijzelf te twijfelen toen ik dat las, maar ben dus niet de enige.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #19 Gepost op: 16 November 2022, 20:22:57 »
De huidige ECoS (versie 2.1 50210) levert overigens (al) 6A. Dan heb je met die ca 8A niet zoveel over.
Het kan zijn dat de wetgeving (in het kader van de Europese harmonisering?) inmiddels is aangepast, maar ten tijde van het opstellen van de M-Track normen was het in het Speelgoedbesluit vastgelegd dat transformatoren voor speelgoedgebruik (en daar vallen onze treintjes onder) max 3.5A mogen leveren.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10474
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #20 Gepost op: 16 November 2022, 20:32:46 »
Citaat van: R.C.Grootveld
...was het in het Speelgoedbesluit vastgelegd dat transformatoren voor speelgoedgebruik (en daar vallen onze treintjes onder) max 3.5A mogen leveren.

En dat is nog steeds zo.

Echter... lever er een randgeaarde voeding bij, en het is geen speelgoed meer... :O

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #21 Gepost op: 16 November 2022, 22:04:22 »
Zoals die passage van stroom door het menselijk lichaam wellicht?
Dat is inderdaad een vergelijking die de plank mis slaat. Hij gaat er van uit dat het vermogen een constante is en dat de weerstand gelijk blijft. Echter vermogen is P= U x I. Dus als de weerstand gelijk is, dan zal bij een hogere spanning er een hogere stroom gaan vloeien.

0,43 door je lichaam een beetje spierpijn? Probeer eerst maar eens 30mA door je lichaam te laten stromen.  Dat is al een ervaring die je niet zal vergeten, nooit.

mvg spock


R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #22 Gepost op: 16 November 2022, 23:13:48 »
Dat is inderdaad een vergelijking die de plank mis slaat. Hij gaat er van uit dat het vermogen een constante is en dat de weerstand gelijk blijft. Echter vermogen is P= U x I. Dus als de weerstand gelijk is, dan zal bij een hogere spanning er een hogere stroom gaan vloeien.

0,43 door je lichaam een beetje spierpijn? Probeer eerst maar eens 30mA door je lichaam te laten stromen.  Dat is al een ervaring die je niet zal vergeten, nooit.

mvg spock
Gelukkig, ik begon al aan mijzelf te twijfelen . . . .  ;D

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #23 Gepost op: 16 November 2022, 23:16:52 »
En dat is nog steeds zo.

Echter... lever er een randgeaarde voeding bij, en het is geen speelgoed meer... :O
Tja, alleen mag je een apparaat met randaarde alleen gebruiken in een wandcontactdoos met randaarde.
En lang niet alle woningen hebben in alle ruimtes randaarde . . .

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #24 Gepost op: 17 November 2022, 07:06:30 »
Denk dat ringleidingen of digitale centrales niet als speelgoed worden beschouwd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1598
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #25 Gepost op: 17 November 2022, 08:11:16 »
Maaruh....ringleiding, ik ben getrouwd, dus...vanwege de betrouwbaarheid vsn de stroomtoevoer is een ringleiding handiger zou ik denken, als er ergens een kink in de kabel zit... idd afhankelijk van je baan.

Ik had om die reden tot nu toe een ster netwerk, zet je alle, bijna alle, modules in mijn geval direct op de centrale.
Moet je wel goed opletten met meerdere boosters...

Eigenlijk n brio trein...met batterijen..

Maar lees ik t nou goed dat je met een gesloten ring leiding meer vermogen nodig hebt? Ik had t andersom verwacht
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

FidOo

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #26 Gepost op: 17 November 2022, 08:14:38 »
Sorry maar hier staan echt wat dingen grondig fout in dit draadje.

De weerstand (R in ohms) bepaald de stroomsterkte (A in amperes) bij een constante spanning (U in volt)
Wet van ohm: U=IxR
Dus als je spanning gelijk blijft en de weerstand hoger wordt heb je een lagere stroom.

Daarnaast geldt P=UxI waarbij P is vermogen in Watt.
Dus het vermogen is afhankelijk van stroom bij een constante spanning.

Deze 2 formules kun je samen voegen tot P=I^2xR waarbij je dus ziet dat vermogen afhankelijk is van de stroom en weerstand.

Een voeding waarbij gezegd wordt dat deze een maximale stroom van 3,5A (bij 19V) kan leveren zegt eigenlijk niets anders als dat het maximale vermogen van die voeding (P) = 3,5A x19V=66,5W is.
Maar de daadwerkelijke geleverde vermogen is niet hetzelfde als het maximale vermogen!
Jouw treintjes hebben allemaal een interne weerstand (bijvoorbeeld de motor en de gloeilampjes) Deze weerstand is een VASTE! waarde en veranderd dus niet.
deze bij elkaar opgeteld bepalen uiteindelijk de stroom bij een x Spanning. (want I=U/R)

Even het stukje over stroom door het menselijk lichaam: De spanning is hier een constante (even 230V maar als voorbeeld nemende), de stroom is hetgene wat dodelijk is dus die wil je zo laag mogelijk houden. Dit betekend dat je de weerstand zo HOOG mogelijk wilt maken, want I=U/R. Om dit naar een simpel voorbeeldje te vertalen.
Als je 230V aanraakt komt er op een punt spanning je lichaam in, (bijvoorbeeld je vinger) en gaat er op een punt weer uit (je voeten).
Als je nu natte vingers en natte voeten hebt (denk daarbij aan een douche) dan is de weerstand heel laag (want water is een goede geleider) en dus wordt de stroom hoog en dat wil je dus niet.
Als je nu rubberen handschoenen en rubberen zolen aan hebt (rubber isoleert heel goed) dan heb je dus een hoge weerstand en dus weer een lage stroom, en dat wil je dus weer wel!



Als je het over een ringleiding hebt (welke vorm laat ik in het midden) en je wilt weten met welke draaddikte dit het beste te doen dan zijn er 2 dingen waar je rekening mee dient te houden!
Punt 1: De hoeveelheid stroom die een bepaalde draaddikte aan mag. Een simpele vuistregel die je hiervoor kan aanhouden is 1A ampere per 0.1mm² (gaat op tot ongeveer 10A en dus 1mm², dit is niet heel exact, daar zijn tabellen voor die je zo kunt opzoeken)
Punt 2: Spanningsval., dit heeft te maken met de interne weerstand van draden en komt eigenlijk op het volgende neer: Hoe langer de draad, hoe meer weerstand, hoe lager de spanning aan het einde van je draad.
De interne weerstand van een draad is afhankelijk dus van lengte maar ook van de dikte. En dus dikkere draaddikte geeft minder weerstand en dus een hogere spanning aan het eind van je draad.
Hoe lager de spanning, hoe hoger de stroom en hoe dunner de kabel hoe erger de spanningsval.

Even een rekenvoorbeeld: Ik heb een 12Vdc voeding onder mijn baan die allerlei lampjes, wissels en decoders moet voeden. Deze dingen bij elkaar gebruiken 3Ampere.
Ik gebruik hier dus een 0.5mm² draadje voor want dit is genoeg. Mijn draadje is 1m lang. Dit geeft een spanningsval van: 0.23V (en dus een spanning van 11.77)
Stel nu er zit 5m tussen de voeding en de verbruikers: Dan is de spanningsval al 1.14V en blijft er 10.86V over bij de gebruikers.
hier de link naar de calculator die ik heb gebruikt: https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm)

Nu lijkt 3A niet veel, maar schakel maar een paar wisselspoelen of servo's tegelijk en dan gaat het hard. En een paar meter draad zit er al snel tussen je voeding en een verbruiker.
Om dus makkelijk en zeker te zijn wordt er gauw geroepen gebruik 1.5 of 2.5mm² draad.
Maar met een baantje van 2x1m is een ringleiding al een beetje onzinnig. Maar bij grote banen of clubbanen die grote lengtes hebben is dit al sneller een issue dan de meeste denken.

O en de vorm van een gesloten of open ring heeft 0.0 invloed op je vermogen. Totale onzin!

« Laatst bewerkt op: 17 November 2022, 08:53:17 door FidOo »

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 398
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #27 Gepost op: 17 November 2022, 08:59:56 »
Ik sluit mij geheel aan bij het verhaal van Fid0o
Open of gesloten ringleiding maakt niets uit.
Grtz
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #28 Gepost op: 17 November 2022, 09:38:43 »
Maar lees ik t nou goed dat je met een gesloten ring leiding meer vermogen nodig hebt? Ik had t andersom verwacht
Ik zou niet weten waar je dat leest. Kun je dat stukje even citeren?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2564
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #29 Gepost op: 17 November 2022, 10:05:00 »
Aangezien je nogal stellige uitspraken doet hier ook 1:

Jouw treintjes hebben allemaal een interne weerstand (bijvoorbeeld de motor en de gloeilampjes) Deze weerstand is een VASTE! waarde en veranderd dus niet.

Dit is onzin! Weerstand is afhankelijk van temperatuur. Dus niks geen vaste waarde en niet veranderend.

Nu heb ik het stukje hierboven express even zo geschreven om te laten zien dat het stellig beweren van een stelling hem nog niet waar maakt.
Misschien iets om over na te denken voor je dingen roept als "onzin"
Je hebt uiteraard gelijk in een hoop van wat je zegt maar er zitten ook aannames in (terecht omdat het geheel dan wat makkelijker te begrijpen blijft). 
Jouw reply is in mijn ogen wel heel erg gericht op elektrische principes. die kloppen allemaal.
Maar die houden geen rekening met interferentie en andere "storingen" die bij digitale techniek om de hoek komen.
Maw, niet alles is in een klein doosje te vatten omdat dit makkelijker is voor een stellingname.

ps. ik heb het over het algemeen, niet specifiek over de ringleiding  ;)

 
« Laatst bewerkt op: 17 November 2022, 10:07:15 door Duikeend »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop