Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Ringleiding Gesloten of Open...?  (gelezen 4584 keer)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1585
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #30 Gepost op: 17 november 2022, 10:06:47 »
Klaas,

Ik las het verkeerd :-\ ik dacht ook al...daar klopt wat niet, vandaar mijn reactie...

Blijft, los van dingen als ohms en bitjes enzo...een ringleiding is wat bedrijfszekerder aan de ene kant, wat listiger aan de andere kant ivm verkeerdom sluiten van de ring... verder maakt er niet uit dan toch?

Ach...ja....niet mijn ding die draadjes...Wim
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #31 Gepost op: 17 november 2022, 10:12:28 »
Dit is onzin! Weerstand is afhankelijk van temperatuur. Dus niks geen vaste waarde en niet veranderend.
Afgezien daarvan, een motor is meer dan alleen een  weerstand. Zodra een motor gaat draaien speelt ook de generatorwerking mee.

@Wim1969, een ringleiding verkeerdom sluiten? De meeste mensen gebruiken voor een ringleiding verschillende  kleuren. Dan moet je wel erg kleurenblind zijn als je dat verkeerdom doet.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #32 Gepost op: 17 november 2022, 10:22:20 »
Verkeerd om aansluiten doe je ook maar een keer fout :-X

Groeten Edwin.

FidOo

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #33 Gepost op: 17 november 2022, 11:17:21 »
Aangezien je nogal stellige uitspraken doet hier ook 1:

Dit is onzin! Weerstand is afhankelijk van temperatuur. Dus niks geen vaste waarde en niet veranderend.

Nu heb ik het stukje hierboven express even zo geschreven om te laten zien dat het stellig beweren van een stelling hem nog niet waar maakt.
Misschien iets om over na te denken voor je dingen roept als "onzin"
Je hebt uiteraard gelijk in een hoop van wat je zegt maar er zitten ook aannames in (terecht omdat het geheel dan wat makkelijker te begrijpen blijft). 
Jouw reply is in mijn ogen wel heel erg gericht op elektrische principes. die kloppen allemaal.
Maar die houden geen rekening met interferentie en andere "storingen" die bij digitale techniek om de hoek komen.
Maw, niet alles is in een klein doosje te vatten omdat dit makkelijker is voor een stellingname.

ps. ik heb het over het algemeen, niet specifiek over de ringleiding  ;)

Sure, je hebt op dat specifieke punt gelijk. Maar dat een vorm van je ringleiding invloed heeft op je vermogen, of dit: Echter vermogen is P= U x I. Dus als de weerstand gelijk is, dan zal bij een hogere spanning er een hogere stroom gaan vloeien. zijn gewoon foutief en dus onzin en zo kan goed bedoeld advies zelfs tot schade leiden als dit niet gecorrigeerd wordt.
Doet natuurlijk niets af aan de intenties van de personen om te helpen he, in geen geval is mijn stukje bedoeld als een persoonlijke aanval op deze of gene.

En ja interferentie en andere storingen heb ik niet meegenomen in mijn verhaal omdat deze niet of een te verwaarloze invloed hebben over het stukje wat ik schreef, ik ben daar dus specifiek ingegaan op de verhoudingen stroom/vermogen/weerstand/spanning. Als je daar ook temperatuursafhankelijke of interferentie afhankelijk factoren in wilt gaan mee nemen dan moet je proberen om een hele elektrotechnische studie in een stukje te schrijven en dat gaat vast niet heel begrijpelijk worden voor de meeste.

Mijn stukje gaat niet verder in op hoe je spanningen/draden en dergelijke dient aan te leggen om storingen of interferentie te voorkomen.

Als je bedoeld over of een ringleiding gesloten of open invloed heeft op storingen en andere interferenties (als je even over een DCC signaal gaat praten) dan heb ik daar simpelweg geen antwoord op. Voor gelijk of wisselstroom maakt het eigenlijk niks uit. Maar als je het op veilig wilt spelen dan laat je de ringleiding open.

Misschien moeten we het ook geen RINGleiding maar een STER-leiding of Boom-leiding noemen. T bekt wat minder lekker maar t is wel meer een afspiegeling van hoe je zoiets zou aanleggen.

Ter informatie, maar baan (240cmx175cm, schaal N) kent een "ring" leiding die Open is. mijn baan is een O en mijn voedingsverdeling onder de baan is een U (dus een open ringleiding).
Mijn ringleiding bestaat uit 12Vdc met 1,5mm² en de DCC bestaat uit 2,5mm² (waarbij het achteraf logischer was om deze diktes om te draaien)
 
« Laatst bewerkt op: 17 november 2022, 11:21:23 door FidOo »

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
  • Spoor N
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #34 Gepost op: 17 november 2022, 11:21:36 »
Als je een ringleiding niet zou mogen sluiten, betekent dat dan ook dat je je baan niet mag sluiten? Die loopt immers ook rond bij veel mensen. Dan doen velen (inclusief ik) dat dus verkeerd.

Ap-Albert

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #35 Gepost op: 17 november 2022, 11:38:00 »
Hallo...

Best lastig wat is nu beter open of dicht ik heb nog geen idee en zeker niet met al deze draadjes over omhs, U=IxR, P= U x I en meer van dit soort termen...  ::)
Ik ben dan ook een leek als het om elektrische tijd gaat en begrijp hier niks van... ;D
Ik laat het nog even op mij inwerken en ga denk ik toch gewoon voor een dichte ringleiding en waarom een dichte ringleiding geen idee gewoon omdat ik een keuze moet maken en omdat onderstaande uitspraak van WimC mij hielp om een keuze te maken... :D

Als je een ringleiding niet zou mogen sluiten, betekent dat dan ook dat je je baan niet mag sluiten? Die loopt immers ook rond bij veel mensen. Dan doen velen (inclusief ik) dat dus verkeerd.

Mvg... Albert...
« Laatst bewerkt op: 17 november 2022, 11:40:41 door Ap-Albert »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #36 Gepost op: 17 november 2022, 12:29:59 »
Maar als je het op veilig wilt spelen dan laat je de ringleiding open.
Kun je een reden noemen waarom een open ring veiliger is? Ik zie een voordeel in een gesloten ring, en dat is dat de leidingweerstand tussen de voeding en de verbruikers kleiner wordt.

Citaat
Misschien moeten we het ook geen RINGleiding maar een STER-leiding of Boom-leiding noemen.
Als het een gesloten ring is zou ik het een ringleiding noemen. In andere gevallen CVL (centrale voedingsleiding).

FidOo

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #37 Gepost op: 17 november 2022, 12:52:48 »
Klaas, de enige reden die ik zou kunnen verzinnen is dat een Ring of lus gevoeliger zou kunnen zijn voor interferentie en storingen.
Maar ik dacht dat ik mijn conclusie juist nogal open liet. Waarbij ik aan wil geven dat een open ring of centrale voedings leiding (goede benaming overigens) geen echte nadelen kent tenopzichte van een gesloten ring.

Dat is wat ik wilde impliceren met het woord "veiliger".

verder WimC zou je daar gelijk in kunnen hebben, maar nogmaals in de perfecte wereld maakt een Ring of open lus niks uit. Mijn baan bevat blokscheidingen en is dus geen gesloten ring. Het kan dus alleen zo zijn dat als je een bepaalde storingsbron toevoegt dat de ring wel reageert en de open-ring niet.
Maar dit is vooral theoretisch geneuzel en misschien in de praktijk nogal ver gezocht, maar niet uitgesloten.

Ik kan het niet ontkrachten of bevestigen. Dus over open of gesloten ringen doe ik verder geen advies uitgeven verder dan dat ik al gedaan heb.

Belangrijker is dat de draaddikte voldoende is, en dat het fatsoenlijk aangelegd is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #38 Gepost op: 17 november 2022, 13:05:01 »
Klaas, de enige reden die ik zou kunnen verzinnen is dat een Ring of lus gevoeliger zou kunnen zijn voor interferentie en storingen.
in een gesloten lus kunnen door inductie inderdaad kringstromen gaan lopen. Maar die zijn in beide draden van de lus gelijk, dat heet common mode interferentie. De spanning tussen de draden wordt daardoor niet beïnvloed, er is dus geen differential mode interferentie.

We zijn intussen wel bezig met een herhaling van zetten. Deze discussie speelde al toen ik nog in mijn vorige woning woonde, en dat is 16 jaar geleden. Ik heb toen op mijn zolder een ringleiding aangelegd in een rechthoek van 11 meter lang en 2 meter breed. Blokspanning er op en met de scoop op meerdere plekken meten. Tussen gesloten of open lus was geen verschil te zien.
Die meting heb ik vorig jaar op mijn huidige zolder herhaald. Allerlei trucs uitgehaald, zoals draden stijf tegen elkaar, draden op afstand van elkaar, draden door ijzeren schroefogen, één draad onderbroken, twee draden onderbroken. Het maakt allemaal niks uit.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #39 Gepost op: 17 november 2022, 13:30:59 »
Hallo...

Best lastig wat is nu beter open of dicht ik heb nog geen idee en zeker niet met al deze draadjes over omhs, U=IxR, P= U x I en meer van dit soort termen...  ::)
Ik ben dan ook een leek als het om elektrische tijd gaat en begrijp hier niks van... ;D
Ik laat het nog even op mij inwerken en ga denk ik toch gewoon voor een dichte ringleiding en waarom een dichte ringleiding geen idee gewoon omdat ik een keuze moet maken en omdat onderstaande uitspraak van WimC mij hielp om een keuze te maken... :D

Mvg... Albert...

Goede keuze.  (y)
De andere keuze was ook goed geweest.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

VvKan

  • Gast
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #40 Gepost op: 17 november 2022, 13:56:36 »
Klaas, de enige reden die ik zou kunnen verzinnen is dat een Ring of lus gevoeliger zou kunnen zijn voor interferentie en storingen.
Dat is die ook, in mijn ogen, maar dat heeft weinig te maken met waar het hier over gaat. :angel:

Ik heb ooit een ring of lus aangelegd, per ongeluk, wat later een aardlus bleek te zijn.   Ik woon in Eindhoven en midden in een (belangrijke) audio opname kreeg ik ineens de berichten door van een vliegtuig dat op Welschap (tegenwoordig Eindhoven Airport) wilde gaan landen.  Het was dus een antenne geworden. ;D

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 293
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #41 Gepost op: 17 november 2022, 14:11:26 »
Hallo...


Ik ben dan ook een leek als het om elektrische tijd gaat en begrijp hier niks van... ;D

Mvg... Albert...

Dan neem je toch een opwindhorloge?
Als hadden komt, is hebben te laat!

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 293
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #42 Gepost op: 17 november 2022, 14:16:08 »
Op onze modelbaan, AMC de Rijp, van ca. 50 mtr lengte, hebben wij een "ringleiding" onder de baan gemonteerd. Deze "ringleiding" is volgens het sterprincipe aangelegd, dus twee open einden. (Links en Rechts) Wij hebben hiervoor standaard installatie draad gebruikt, 2,5 mm2. Werkt perfect, geen storingen. Wij hebben zelfs twee van deze leidingen, één voor het DCC signaal en één voor voeding van diverse verlichting e.d.

Maak het nou niet moeilijker dan het is, gewoon een stevige montagedraad, te koop in de bouwmarkt, en je bent gesteld.

Sterkte.

Henk
« Laatst bewerkt op: 17 november 2022, 14:19:21 door schipcas »
Als hadden komt, is hebben te laat!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #43 Gepost op: 17 november 2022, 15:09:09 »
Henk wat jij beschrijft is wat ik eerder schreef. Als je een langwerpige opstelling hebt, dan is het logisch dat je een vertakte structuur maakt.
Maar bij een spoorbaan met een ringvorm is het handiger om de ringleiding te sluiten.

En als het gaat om moeilijk maken, het wordt moeilijk gemaakt door degenen die beweren dat je de ring beter niet kunt sluiten. Maar dat slaat nergens op. Als de twee einden van de voedingsleiding dicht bij elkaar komen is er niks op tegen om ze aan elkaar te verbinden.

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 293
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Ringleiding Gesloten of Open...?
« Reactie #44 Gepost op: 17 november 2022, 15:39:48 »
Klaas, volkomen correct wat jij schrijft.

Open of gesloten, totaal geen verschil.
Als de montagedraad maar voldoende dik is.
Installatiedraad uit de bouwmarkt is een goede keus, 2,5 mm2 en in een drietal kleuren verkrijgbaar.
Dan heb je geen last van een merkbaar spanningsverlies.
Immers in een huisinstallatie, waar dit montage draad wordt toegepast, kan je 16 Amp. bij 230 V door de leiding geleiden. Dit zijn waarden waar de modelspoorweg nooit aan toekomt.
Een huisinstallatie is normaliter ook een stervormige installatie, met "open" einden.

Grtz,
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!