Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Privé smalspoorbaan in de tuin  (gelezen 7717 keer)

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2022, 13:59:29 »
die door het verdampen van water de cylinder koelde. Echter werd vaak vergeten het water in de winter af te tappen waardoor de motorblokken scheurden.

Een wel vaker voorkomend probleem ook bij trekkers uit "die tijd" gebeurde dat wel eens.
Onderdelen een beetje te krijgen voor deze motoren.? Zag dat ze in Noord-Amerika nog nieuw verkocht werden.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #16 Gepost op: 22 oktober 2022, 15:32:29 »
Onderdelen voor de motoren zijn er nog genoeg. Op de bekende verkoop sites in binnen en buitenland (vooral Duitsland) worden motoren regelmatig aangeboden.
Voorlopig met een motor in onderdelen en een reserve motor van een SIJ voorzien.
De Bosch verstuiver heb ik 10 jaar gelden laten afstellen. Helaas enkele jaren geleden is dat bedrijf faliet gegaan maar zullen er nog steeds wel bedrijven zijn die dat kunnen.

Gr Frits

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #17 Gepost op: 23 oktober 2022, 16:31:03 »

De Bosch verstuiver heb ik 10 jaar gelden laten afstellen. Helaas enkele jaren geleden is dat bedrijf faliet gegaan maar zullen er nog steeds wel bedrijven zijn die dat kunnen.

Gr Frits

Die zijn er nog wel. Beetje revisie bedrijf kan dat.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #18 Gepost op: 23 oktober 2022, 20:19:58 »
Die zijn er nog wel. Beetje revisie bedrijf kan dat.

Voorlopig lopen der drie motoren en zijn twee van de drie SIJ's rijvaardig. Reserve motor komt wel een keer als we tijd over hebben  ::)

Eerst maar verder met de lopende projecten.

Gr Frits

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #19 Gepost op: 23 oktober 2022, 21:48:04 »
leuk project dit! zou dit ook wel willen maar weet niet of de vrouw dit goedkeurt ;D ;D

Voor verstuivers denk ik meteen aan een aflevering van Master Milo waar hij op bezoek gaat bij rennes.
in dit filmpje laten ze zien hoe ze oa verstuivers testen!
Heel interessant filmpje over een erg mooi bedrijf (en nee, ik heb geen belang hierbij  ;))
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #20 Gepost op: 26 oktober 2022, 09:47:29 »
Dat is inderdaad een erg interessant filmpje.  Ik denk gelijk wat een mooie werkplek  :laugh:

Bij mij was een goeie motivatie om spoor te leggen niet zo lastig. Deel van het materieel was er al. Anders moest er een traktor komen, maar ja dan wordt het gras een grote blubber zooi. Toen ik de prijs van een lanz bulldog liet zien was de weg vrij.
Oprit zat beton in (16m2) eruit om het riool te vernieuwen. Als.je dan gaat straten kun je gelijk maar spoor erin maken  (y)

Binnekort het eind resultaat van de 117. En als er een gaatje is in de planning een update van twee munitie lorries.

Gr Frits

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3101
    • SpoorObjecten
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #21 Gepost op: 26 oktober 2022, 10:56:33 »
Ook hier met open mond staan kijken (lezen), geweldig  (y)

Je geeft aan dat de wissels 30/40uur kosten om te maken.
Maar ik ga ervanuit dat de rest van het spoor ook zelf gemaakt is?

Of kan je bij de lokale (model)spoorwinkel gewoon bielzen en rails kopen?

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #22 Gepost op: 26 oktober 2022, 12:13:45 »
Zal van de week een update maken over de overweg. Das nou niet zo bijzonder, maar daar is wel goed te zien hoe spoor gebouwd is op "zwaar" spoor. En de overgang naar het lichte spoor.

6 of 7 kg de meter spoor beetje overal vandaan verzameld. MP komt zo nu en dan wat op. Het zware spoor +/- 20 kg de meter komt van een oude kraanbaan en werd aan me vader gevraagd of dat aub konden ophalen en niet in de schroot bak wouden gooien.

Komtom zit nog zat aan te komen  :angel:

Gr Frits

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #23 Gepost op: 26 oktober 2022, 15:03:42 »
Deze hadden jullie nog tegoed.

De spoorijzer 117 net voor het laden.



Eind resultaat:



De naam van de lok op de eerste foto komt niet meer terug. Vorige eigenaar dacht er op het terrein een boomkwekerij had gezeten. Speurtocht op internet en een mail naar de historische vereniging leverde niets op.

Gr Frits

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #24 Gepost op: 26 oktober 2022, 15:43:18 »
Fraaie machine geworden (y)
Groet, Frank

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2930
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #25 Gepost op: 26 oktober 2022, 22:53:52 »
Wat een verschil jo!! (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #26 Gepost op: 27 oktober 2022, 09:39:37 »
Wisselbouwen.

Zoals eerder gezegt duurt het wel even om een wissel te bouwen. Maar waarom?
Zijn meerdere redenen.
- Ook dit moet je leren.
- We buigen met een 16 tons pijpbuiger geen echte rail buiger (reelbeer).
- Spoorstaven worden schoongemaakt en geschilderd.
- Om het passend te maken ter plekke bouwen.

Op een Duits smalspoor forum kipplore.com beschrijft Frank Engel stap voor stap hoe je een wissel bouwt. Frank bedankt al zal die dit niet lezen maar toch.

Eerst een wissel gebouwd volgens de beschrijving netjes een 10 graden wissen. Deze op zijn plek gelegt maar paste helemaal niet. Even gekeken maar het wissel moest 28 graden worden.
Gebogen spoorstaven en tongen aan de kant gelegt en opnieuw beginnen.

Tweede wissel in aanbouw. Een rechts wissel in een linker bocht. Deze moet mooi langs de houten muur lopen. De muur gemaakt om de vrijgekomen grond voor het ballastbed niet af te hoeven voeren.



Buigen passen, opmeten en naar het aan te sluiten spoor werken.



Dan alleen nog de tongen slijpen. Geen frees bank maar gewoon met een grote en kleine slijptol.



En dan klaar voor testen met de lorries. Nieuw U profiel staal voor de dwarsliggers. Allemaal vast gemaakt met M12 bouten. Alle gaten boren met een machneetboor met kernboren.



Dat was het tweede wissel in het baan plan. Op naar nummer drie.

Groetjes Frits.


lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 477
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #27 Gepost op: 27 oktober 2022, 10:53:55 »
Ik volg dit al vanaf het begin .
En hier zijn vakmensen aan het werk met professioneel gereedschap zoals;
magneet boormachine en kernboren .

Groet Cor Lageweg.

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #28 Gepost op: 27 oktober 2022, 11:24:45 »
Je ontkomt er bijna niet aan Cor  ;D.

Als je grotere gaten wilt boren of meer als gemiddeld gaat het met een kernboor een stuk makkelijker en je sloopt het andere gereedschap niet.

En als je zo veel mogelijk zelf wilt doen is gereedschap verzamelen best verslavend  :angel:

Groetjes Frits

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9616
    • nulpunt
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #29 Gepost op: 27 oktober 2022, 12:13:40 »
Je ontkomt er bijna niet aan Cor  ;D.

Als je grotere gaten wilt boren of meer als gemiddeld gaat het met een kernboor een stuk makkelijker en je sloopt het andere gereedschap niet.

En als je zo veel mogelijk zelf wilt doen is gereedschap verzamelen best verslavend  :angel:

Groetjes Frits

Komt me heel bekend voor.

Andere Frits (FritsT)