Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
07 September 2025, 23:06:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
07 September 2025, 22:59:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door NS264
07 September 2025, 22:48:19
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door henk
07 September 2025, 22:19:48
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
07 September 2025, 22:12:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Au bord de la Cèze door Syb030
07 September 2025, 21:14:32
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
07 September 2025, 19:48:58
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Modelspoorbaan van Einte door einte
07 September 2025, 19:37:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door GD
07 September 2025, 18:14:51
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:19:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Rob Ellerman
07 September 2025, 17:17:46
De modeltreinen van Spoorijzer door Mispoes
07 September 2025, 17:15:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
07 September 2025, 16:42:14
Vraag Lima DDM 149868 handleiding door henk
07 September 2025, 16:26:56
Welke winkel voert deze merken? door Wim1969
07 September 2025, 15:51:58
44 Roco vs 44 Brawa door Nico Hoogerwerf
07 September 2025, 13:47:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
07 September 2025, 13:23:27
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
07 September 2025, 11:33:42
Minder wissels door Eric B
07 September 2025, 09:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 September 2025, 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
07 September 2025, 08:23:41
  

Auteur Topic: Privé smalspoorbaan in de tuin  (gelezen 11033 keer)

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Privé smalspoorbaan in de tuin
« Gepost op: 16 October 2022, 09:52:30 »
Prive Smalspoor Ingen.

Naar aanleiding van een foto in het topic " show je gereedgekomen (model)spoorbouwsels" even moeten nadenken over een eigen topic.
Meer het werk wat daarin gaat zitten hield me een beetje tegen, maar goed we gaan beginnen en zien waar het schip strand.

Eerst een intro schrijven en vervolgens als er een project af is die in een keer plaatsen. Daarbij is de spoorbaan de uitzondering. Die maken we in delen en zonder een spoorplan verandert die nog wel een paar keer.

Ikzelf weer niet beter of we hebben thuis een smalspoor lokomotief en een lorrie die in onderdelen in de schuur staat opgeborgen. Daarmee is de hobby voor smalspoor geboren.
In 2010 begonnen met de zoektocht naar een eigen lokomotief met de grote voorkeur voor een spoorijzer. Al snel was mijn eigen eerste lok een feit en werd van Ballast Nedam spoorijzer met nummer 196 overgenomen.
Op de site van Rogier is daar alles over te vinden. https://spoorijzer.jimdofree.com/

Na een eigen huis te hebben gekocht langzaam de collectie met lorries uitgebreid. Vanuit Houten ging materieel over naar Culemborg. Met een steeds groter ruimte gebrek werd een garage box aangekocht samen met mijn vader voor stalling van materieel.

Garage box in Culemborg. De 196 en 208 achter mekaar. Foto is gemaakt net voor de verhuizing.



De kipkar in ontdaan van de bovenbouw en gebruikt in een houtzagerij. Foto is genomen net na het lossen bij me vader.



In dienst als tuintafel. (En als verrijdbare zonnebank voor me vriendin maar die foto past niet op een spoor forum)



In 2020 begon de zoektocht naar een ander huis met meer ruimte voor de honden en plek voor een schuur voor het smalspoor. Duurde niet lang voordat we ons huidige huis kochten in Ingen. Klein dorpje in de betuwe. Meer rust en vooral de ruimte voor de "kinderen en honden"  ;D.

Sinds begin vorig jaar gestaag bezig met spoor leggen/ bouwen en materieel opknappen en gereed maken voor het gebruik in het tuin onderhoud.

Op de foto zijn aangekomen achter de schuur. Hier komen twee wissels. Het spoor in de oprit door de schuur heen en het tweede spoor waar in de toekomst de smeerput komt moeten op mekaar worden aangesloten.





En waarom gaat het maken van spoor meters niet zo snel. Ja €€€ en het is redelijk arbeidsintensief. Een wissel bouwen kost tussen de 30 en 40 uur. Daarbij wordt gelijk het stuk tuin eromheen aangelegd inclusief straatwerk.
Op de foto moest ook het afdak aangepast worden.
Middelste palen eruit nieuwe balken erin anders is er niet genoeg ruimte om met de kipkar erlangs te komen.



Zo een heel verhaal maar hopelijk een beetje duidelijk. Wordt vervolgt.

Groetjes Frits.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2022, 11:28:07 door Reinout van Rees. Reden: Kleine aanpassing titel »

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2134
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2022, 10:28:40 »
Ik vind dit leuk. Volgen staat aan.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #2 Gepost op: 16 October 2022, 10:46:34 »
heel gaaf  (y)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #3 Gepost op: 16 October 2022, 10:53:06 »
Dit is prachtig.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11390
    • nulpunt
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #4 Gepost op: 16 October 2022, 11:10:16 »
Geinspireerd door dit prachtige stukje werk ?...

zie rubriek "Vraag en aanbod" van dit forum
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102883.0

Laat er geen verwarring zijn,  FritsH. is een andere persoon dan FritsT. Wel dezelfde belangstelling maar een andere tuin. ;D





 
« Laatst bewerkt op: 16 October 2022, 11:24:04 door FritsT »

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #5 Gepost op: 16 October 2022, 11:16:57 »
Geinspireerd door dit prachtige stukje werk...

zie rubriek "Vraag en aanbod" van dit forum
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102883.0

Dag Frits.

Nee niet perse maar wel met grote aandacht het Terschelling spoor gevolgt.

En ja het verkoop topic gezien en hebben we reeds contact over gehad  :angel:

Zit net te kijken niet vermeld maar we maken alles voor 70 cm. Een 60cm kipkar staat in de voortuin. Ooit een keer een kipkar gezien in Drenthe in een voortuin dacht dat is een mooie oplossing als we er niet mee kunnen rijden.

Groetjes Frits 

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #6 Gepost op: 16 October 2022, 11:20:08 »
Ha, geweldig leuk project dit. Ben ook altijd blij met dit soort voorbeelden zodat ik aan mijn vrouw kan uitleggen dat het hier allemaal nog wel meevalt  ;D :angel:
Henk | H0 | Rocoline | Z21 | iTrain 5.1 icm Mac

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5586
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #7 Gepost op: 16 October 2022, 13:47:58 »
Heel apart, dit (y) Op de satellietfoto overigens nog niets van te zien, daar is je tuin nog ongerept.
Groet, Frank

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #8 Gepost op: 16 October 2022, 13:55:34 »
Ha, geweldig leuk project dit. Ben ook altijd blij met dit soort voorbeelden zodat ik aan mijn vrouw kan uitleggen dat het hier allemaal nog wel meevalt  ;D :angel:

Mocht je thuis willen beginnen via PB bereikbaar voor verkoop praatjes naar de vrouw  (y)

[/quote]
Heel apart, dit (y) Op de satellietfoto overigens nog niets van te zien, daar is je tuin nog ongerept.

Dat heb je snel gevonden (klein dorpje). Maar daar is idd alleen het eerste stukje van het spoor om de oprit zichtbaar. Als ik het goed heb loopt Googlemaps minimaal een jaar achter.

Gr Frits

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #9 Gepost op: 16 October 2022, 13:57:03 »
Ziet er prachtig uit :-*
Ik ga je hier volgen, maar navolgen in 1:1 niet, 1:22,5 is mij groot genoeg!

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #10 Gepost op: 16 October 2022, 15:57:41 »
Jaaaah hij heeft een topic.  (y) (y) (y)

Ik volg!!
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #11 Gepost op: 21 October 2022, 09:21:28 »
Afgelopen februari werd er tot verbazing een spoorijzer rt 8 tekoop aangeboden. Na een paar dagen berichten over en weer sturen werd het bod geaccepteerd. En kon enkele dagen later de SIJ met nummer 117 opgehaald worden.

Transport dmv een e achter b combinatie.



Dan maar langzaam beginnen met de restauratie. Achterschot, motor kap, frontplaat, versnellingsbak en het frame voor de motorkap zijn der zo af.

Motor blok laten we voorlopig zitten om deze eerst maar eens na een jaar of 30 te laten lopen.



Remwerk eronderuit. En toen werd wel duidelijk waarom de lok weg gestopt stond in een schuur. Sommige delen gebroken andere krom en zeker niet in staat tot remmen. Vermoedelijk een keer een flinke klapper gemaakt waarbij het achterschot en remwerk het begeven hebben.



Na een uur of drie sleutelen (en een paar uur schoonmaken) de motor aan de praat gekregen. Gelukkig nog een luchtgekoeld motor in onderdelen in de stelling liggen. Daarvan de werking van de brandstof pomp bekenen en dat bleek het euvel op de 117. Hoop kruipolie alles gangbaar gemaakt en de originele waterverdamper motor loopt als een zonnetje.

https://m.facebook.com/Spoorijzer/videos/frits-van-den-helm-is-bezig-met-het-opknappen-van-zijn-spoorijzer-rt8-nr-117-inm/563243485423140/

Vervolgens motor en versnellingsbak schoongemaakt en voorzien van een nieuwe laag verf. Die komt in de buurt van de kleur die er als eerste op heeft gezeten.

Daarna de motor en bak weer op het frame getilt. Omdat er nog geen mogelijkheid was om te "rangeren" ervoor gekozen een rollend frame te houden. Ondertussen hoop kleine klusjes aan de 117 te doen, maar vooral spoorbouwen.

Nieuw remwerk gemaakt met zoveel mogelijk originele onderdelen. Echter wel met het oog op een eenvoudiger af te stellen remwerk van het zwaardere broertje de rt 11.



Na het afmaken van de wissels kon het frame onder de overkapping en ontdaan worden van de assen. Assen, aspotten en veren naar me vader om zo op twee plekken tegelijk te werken. Ik druk met het frame en me vader druk met de losse spullen.



Na twee weken resulteerde dit in een bijna compleet geschilderd bouwpakket.



Samen met me vader een zaterdag aan de hobby en we hebben wederom een rollend frame maar nu met werkende remmen. Vrouw werken, kinderen optijd naar bed, baby Phone mee de schuur in, en dezelfde avonds rustig de motor en versnellingsbak erop tillen.

Beetje voorbereidend werk voor de opbouw. Achterschot fabrieksplaatje erop klinken, canvas band op het frame maken (waar de motorkap op komt te liggen). Alle gesorteerde zakjes met klein spul uit leggen en dan kan de opbouw beginnen.

Daarna alleen nog wat gepruts aan de gereedsschaps kist en alle nog blanke delen bij tippen met de kwast/ penseel.

Resultaat mag er dan toch wel wezen al vindt ik zelf. In een kleine 8 maanden lok zo goed als klaar. Tijd om proef te rijden. Tweede wissel liep de lok gelijk uit. Snel hersporen en het tweede wissel onderhanden genomen met de slijptol.

Dan was het op 17 oktober tijd voor de eerste personen rit. Dochter in de kipbak en even heen en weer tuffen. Daarmee zijn zowel de spoorbaan tot nu toe en de 117 in gebruik genomen.

Foto van het eind resultaat laat even op zich wachten. De primeur wil ik laten aan Rogier voor de facebook en website over spoorijzer. Zodra de foto daar te zien is zal dat hier ook het geval zijn.

Op naar het volgende project.


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #12 Gepost op: 21 October 2022, 10:55:09 »
Respect voor al het werk!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #13 Gepost op: 22 October 2022, 12:15:42 »
Mooi man!!  (y) (y)

Wat voor motor staat er op?? Merk, vermogen...
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #14 Gepost op: 22 October 2022, 12:28:17 »
Een spoorijzer rt 8 werd origineel geleverd met een Farymann 8 pk 4 takt 1 cylinder motor (type geen idee) die door het verdampen van water de cylinder koelde. Echter werd vaak vergeten het water in de winter af te tappen waardoor de motorblokken scheurden.
De motoren zijn toen bij veel loks vervangen door een luchtgekoelde Farymann LG motor.
De rt 11 (11pk) is standaard geleverd met een luchtgekoelde motor. Zelfde type als een rt8 maar dan draaiend op een hoger toerental.

Als er iets niet aan klopt zal Rogier me wel verbeteren.

Groetjes Frits