Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Ben
Vandaag om 12:22:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Frank 123
Vandaag om 11:57:19
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door spoor0
Vandaag om 11:14:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:59:37
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
  

Auteur Topic: Privé smalspoorbaan in de tuin  (gelezen 10758 keer)

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Privé smalspoorbaan in de tuin
« Gepost op: 16 October 2022, 09:52:30 »
Prive Smalspoor Ingen.

Naar aanleiding van een foto in het topic " show je gereedgekomen (model)spoorbouwsels" even moeten nadenken over een eigen topic.
Meer het werk wat daarin gaat zitten hield me een beetje tegen, maar goed we gaan beginnen en zien waar het schip strand.

Eerst een intro schrijven en vervolgens als er een project af is die in een keer plaatsen. Daarbij is de spoorbaan de uitzondering. Die maken we in delen en zonder een spoorplan verandert die nog wel een paar keer.

Ikzelf weer niet beter of we hebben thuis een smalspoor lokomotief en een lorrie die in onderdelen in de schuur staat opgeborgen. Daarmee is de hobby voor smalspoor geboren.
In 2010 begonnen met de zoektocht naar een eigen lokomotief met de grote voorkeur voor een spoorijzer. Al snel was mijn eigen eerste lok een feit en werd van Ballast Nedam spoorijzer met nummer 196 overgenomen.
Op de site van Rogier is daar alles over te vinden. https://spoorijzer.jimdofree.com/

Na een eigen huis te hebben gekocht langzaam de collectie met lorries uitgebreid. Vanuit Houten ging materieel over naar Culemborg. Met een steeds groter ruimte gebrek werd een garage box aangekocht samen met mijn vader voor stalling van materieel.

Garage box in Culemborg. De 196 en 208 achter mekaar. Foto is gemaakt net voor de verhuizing.



De kipkar in ontdaan van de bovenbouw en gebruikt in een houtzagerij. Foto is genomen net na het lossen bij me vader.



In dienst als tuintafel. (En als verrijdbare zonnebank voor me vriendin maar die foto past niet op een spoor forum)



In 2020 begon de zoektocht naar een ander huis met meer ruimte voor de honden en plek voor een schuur voor het smalspoor. Duurde niet lang voordat we ons huidige huis kochten in Ingen. Klein dorpje in de betuwe. Meer rust en vooral de ruimte voor de "kinderen en honden"  ;D.

Sinds begin vorig jaar gestaag bezig met spoor leggen/ bouwen en materieel opknappen en gereed maken voor het gebruik in het tuin onderhoud.

Op de foto zijn aangekomen achter de schuur. Hier komen twee wissels. Het spoor in de oprit door de schuur heen en het tweede spoor waar in de toekomst de smeerput komt moeten op mekaar worden aangesloten.





En waarom gaat het maken van spoor meters niet zo snel. Ja €€€ en het is redelijk arbeidsintensief. Een wissel bouwen kost tussen de 30 en 40 uur. Daarbij wordt gelijk het stuk tuin eromheen aangelegd inclusief straatwerk.
Op de foto moest ook het afdak aangepast worden.
Middelste palen eruit nieuwe balken erin anders is er niet genoeg ruimte om met de kipkar erlangs te komen.



Zo een heel verhaal maar hopelijk een beetje duidelijk. Wordt vervolgt.

Groetjes Frits.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2022, 11:28:07 door Reinout van Rees. Reden: Kleine aanpassing titel »

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2022, 10:28:40 »
Ik vind dit leuk. Volgen staat aan.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #2 Gepost op: 16 October 2022, 10:46:34 »
heel gaaf  (y)

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 3335
  • Bricolage français.
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #3 Gepost op: 16 October 2022, 10:53:06 »
Dit is prachtig.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11248
    • nulpunt
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #4 Gepost op: 16 October 2022, 11:10:16 »
Geinspireerd door dit prachtige stukje werk ?...

zie rubriek "Vraag en aanbod" van dit forum
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102883.0

Laat er geen verwarring zijn,  FritsH. is een andere persoon dan FritsT. Wel dezelfde belangstelling maar een andere tuin. ;D





 
« Laatst bewerkt op: 16 October 2022, 11:24:04 door FritsT »

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #5 Gepost op: 16 October 2022, 11:16:57 »
Geinspireerd door dit prachtige stukje werk...

zie rubriek "Vraag en aanbod" van dit forum
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102883.0

Dag Frits.

Nee niet perse maar wel met grote aandacht het Terschelling spoor gevolgt.

En ja het verkoop topic gezien en hebben we reeds contact over gehad  :angel:

Zit net te kijken niet vermeld maar we maken alles voor 70 cm. Een 60cm kipkar staat in de voortuin. Ooit een keer een kipkar gezien in Drenthe in een voortuin dacht dat is een mooie oplossing als we er niet mee kunnen rijden.

Groetjes Frits 

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #6 Gepost op: 16 October 2022, 11:20:08 »
Ha, geweldig leuk project dit. Ben ook altijd blij met dit soort voorbeelden zodat ik aan mijn vrouw kan uitleggen dat het hier allemaal nog wel meevalt  ;D :angel:
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1 icm MacBook Air M4

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #7 Gepost op: 16 October 2022, 13:47:58 »
Heel apart, dit (y) Op de satellietfoto overigens nog niets van te zien, daar is je tuin nog ongerept.
Groet, Frank

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #8 Gepost op: 16 October 2022, 13:55:34 »
Ha, geweldig leuk project dit. Ben ook altijd blij met dit soort voorbeelden zodat ik aan mijn vrouw kan uitleggen dat het hier allemaal nog wel meevalt  ;D :angel:

Mocht je thuis willen beginnen via PB bereikbaar voor verkoop praatjes naar de vrouw  (y)

[/quote]
Heel apart, dit (y) Op de satellietfoto overigens nog niets van te zien, daar is je tuin nog ongerept.

Dat heb je snel gevonden (klein dorpje). Maar daar is idd alleen het eerste stukje van het spoor om de oprit zichtbaar. Als ik het goed heb loopt Googlemaps minimaal een jaar achter.

Gr Frits

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #9 Gepost op: 16 October 2022, 13:57:03 »
Ziet er prachtig uit :-*
Ik ga je hier volgen, maar navolgen in 1:1 niet, 1:22,5 is mij groot genoeg!

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #10 Gepost op: 16 October 2022, 15:57:41 »
Jaaaah hij heeft een topic.  (y) (y) (y)

Ik volg!!
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #11 Gepost op: 21 October 2022, 09:21:28 »
Afgelopen februari werd er tot verbazing een spoorijzer rt 8 tekoop aangeboden. Na een paar dagen berichten over en weer sturen werd het bod geaccepteerd. En kon enkele dagen later de SIJ met nummer 117 opgehaald worden.

Transport dmv een e achter b combinatie.



Dan maar langzaam beginnen met de restauratie. Achterschot, motor kap, frontplaat, versnellingsbak en het frame voor de motorkap zijn der zo af.

Motor blok laten we voorlopig zitten om deze eerst maar eens na een jaar of 30 te laten lopen.



Remwerk eronderuit. En toen werd wel duidelijk waarom de lok weg gestopt stond in een schuur. Sommige delen gebroken andere krom en zeker niet in staat tot remmen. Vermoedelijk een keer een flinke klapper gemaakt waarbij het achterschot en remwerk het begeven hebben.



Na een uur of drie sleutelen (en een paar uur schoonmaken) de motor aan de praat gekregen. Gelukkig nog een luchtgekoeld motor in onderdelen in de stelling liggen. Daarvan de werking van de brandstof pomp bekenen en dat bleek het euvel op de 117. Hoop kruipolie alles gangbaar gemaakt en de originele waterverdamper motor loopt als een zonnetje.

https://m.facebook.com/Spoorijzer/videos/frits-van-den-helm-is-bezig-met-het-opknappen-van-zijn-spoorijzer-rt8-nr-117-inm/563243485423140/

Vervolgens motor en versnellingsbak schoongemaakt en voorzien van een nieuwe laag verf. Die komt in de buurt van de kleur die er als eerste op heeft gezeten.

Daarna de motor en bak weer op het frame getilt. Omdat er nog geen mogelijkheid was om te "rangeren" ervoor gekozen een rollend frame te houden. Ondertussen hoop kleine klusjes aan de 117 te doen, maar vooral spoorbouwen.

Nieuw remwerk gemaakt met zoveel mogelijk originele onderdelen. Echter wel met het oog op een eenvoudiger af te stellen remwerk van het zwaardere broertje de rt 11.



Na het afmaken van de wissels kon het frame onder de overkapping en ontdaan worden van de assen. Assen, aspotten en veren naar me vader om zo op twee plekken tegelijk te werken. Ik druk met het frame en me vader druk met de losse spullen.



Na twee weken resulteerde dit in een bijna compleet geschilderd bouwpakket.



Samen met me vader een zaterdag aan de hobby en we hebben wederom een rollend frame maar nu met werkende remmen. Vrouw werken, kinderen optijd naar bed, baby Phone mee de schuur in, en dezelfde avonds rustig de motor en versnellingsbak erop tillen.

Beetje voorbereidend werk voor de opbouw. Achterschot fabrieksplaatje erop klinken, canvas band op het frame maken (waar de motorkap op komt te liggen). Alle gesorteerde zakjes met klein spul uit leggen en dan kan de opbouw beginnen.

Daarna alleen nog wat gepruts aan de gereedsschaps kist en alle nog blanke delen bij tippen met de kwast/ penseel.

Resultaat mag er dan toch wel wezen al vindt ik zelf. In een kleine 8 maanden lok zo goed als klaar. Tijd om proef te rijden. Tweede wissel liep de lok gelijk uit. Snel hersporen en het tweede wissel onderhanden genomen met de slijptol.

Dan was het op 17 oktober tijd voor de eerste personen rit. Dochter in de kipbak en even heen en weer tuffen. Daarmee zijn zowel de spoorbaan tot nu toe en de 117 in gebruik genomen.

Foto van het eind resultaat laat even op zich wachten. De primeur wil ik laten aan Rogier voor de facebook en website over spoorijzer. Zodra de foto daar te zien is zal dat hier ook het geval zijn.

Op naar het volgende project.


Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 3335
  • Bricolage français.
Re: Prive smalspoor baan in de tuin.
« Reactie #12 Gepost op: 21 October 2022, 10:55:09 »
Respect voor al het werk!

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #13 Gepost op: 22 October 2022, 12:15:42 »
Mooi man!!  (y) (y)

Wat voor motor staat er op?? Merk, vermogen...
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

F Helm

  • Offline Offline
  • Berichten: 67
Re: Privé smalspoorbaan in de tuin
« Reactie #14 Gepost op: 22 October 2022, 12:28:17 »
Een spoorijzer rt 8 werd origineel geleverd met een Farymann 8 pk 4 takt 1 cylinder motor (type geen idee) die door het verdampen van water de cylinder koelde. Echter werd vaak vergeten het water in de winter af te tappen waardoor de motorblokken scheurden.
De motoren zijn toen bij veel loks vervangen door een luchtgekoelde Farymann LG motor.
De rt 11 (11pk) is standaard geleverd met een luchtgekoelde motor. Zelfde type als een rt8 maar dan draaiend op een hoger toerental.

Als er iets niet aan klopt zal Rogier me wel verbeteren.

Groetjes Frits