Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinen Pierre Dominique door hervé
Vandaag om 16:52:58
Het Boemeltje - Electronica door Huup
Vandaag om 16:19:14
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 15:59:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Handregelaar aan IB Basic door Joz
Vandaag om 14:58:59
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52

Auteur Topic: Roco HO SBB C5/6 tandwielen  (gelezen 5962 keer)

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
Roco HO SBB C5/6 tandwielen
« Gepost op: 03 September 2022, 15:52:51 »
Op de beurs in Houten kocht ik van mijn laatste zakcentjes (letterlijk: wat er nog in mijn portemonnee zat) een mooie Zwitserse stoomlocomotief. Een klusexemplaar, dat behoorlijk uit elkaar lag. De locomotief lijkt helemaal in orde, maar aan de tender is wel wat reparatie nodig.

Er miste een boutje, dat vervangen kon worden door een exemplaar uit Het Kleine Doosje Met Bouten En Moeren In Allerlei Maten. Er zat een plaatje verkeerdom en er moeten wat draadjes opnieuw gesoldeerd worden. De motor loopt nog, maar de tandwielen lopen alsof er zand tussen zit. Schoonmaken zal ongetwijfeld helpen, maar het lijkt erop dat er een verkeerde combinatie in zit:

Op de foto is te zien dat de tandwielen op de assen schuingeplaatste tanden hebben. (Hoe noem je dat; cursief? ;)). De andere tandwielen in de aandrijfkast hebben rechte tanden. Dat gaat natuurlijk niet samen!

Bij een eerdere vraag over deze locomotief stond een foto waarop de tandwielen in de tandwielkast ook schuine tanden hebben, zo te zien:

Bij nadere beschouwing ziet het eruit alsof dit een iets andere aandrijving is dan de mijne. Is die in de loop van de tijd veranderd?

Op de doos staat 4111 en in de doos zit de onderdelenlijst van de 43200; dat is het nieuwe nummer van deze locomotief. Daarvan zijn nog tandwielen leverbaar, maar nu vraag ik me af: welke tandwielen zouden het moeten zijn?

Volgens de onderdelenlijst gaat het om:
  • 6. De twee witte tandwielen in de tandwielkast
  • 7. Het rode tandwiel in de tandwielkast
  • 8. De twee tandwielen op de assen
In mijn tandwielkast zit nog een vierde tandwiel, dat door de worm van de motor wordt aangedreven. Lijkt op een andere aandrijving dus.

De beschrijving in de lijst bevat de woorden “links” en “rechts”:

Wordt daarmee bedoeld de richting van de schuine tanden? Dat zou betekenen dat ik de drie wielen in de tandwielkast moet aanschaffen (een keer zes, twee keer 7). Of krijg ik dan de tandwielen voor die andere aandrijving? Een complete aandrijving (91762) is niet meer leverbaar.

Alternatief is twee andere tandwielen voor op de assen te bestellen, met rechte tanden. Maar welk artikelnummer zou dat dan zijn?

Kan iemand dit ophelderen?
« Laatst bewerkt op: 03 September 2022, 16:29:04 door Ferdinand Bogman »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Roco HO SBB C5/6 tandwielen
« Reactie #1 Gepost op: 03 September 2022, 16:21:07 »
Ik zou ze eventueel kunnen tekenen.

Als voorbeeld:
https://www.shapeways.com/model/upload-and-buy/11148627

Ja zou er ook voor kunnen kiezen ze allemaal te vervangen door rechte tand tandwielen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #2 Gepost op: 03 September 2022, 21:19:59 »
Als ik met rechte tandwielen verder wil, heb ik het juiste artikelnummer nodig voor de tandwielen op de wielas. Als dat inderdaad de oude aandrijving was, is dat nummer misschien te vinden op de onderdelenlijst van de 4111 (niet van de 43200).

Ik heb nog geen enkele ervaring met het (laten) 3D-printen of ontwerpen. De link naar Shapeways leidt naar een inlog- of aanmeldpagina. Maar ik vind het wel interessant er meer van te weten. Hoe zou je voor mij een tandwiel kunnen tekenen, als ik de afmetingen van het tandwiel niet weet? En wat zou het ongeveer kosten als ik (maar) twee tandwielen nodig heb?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 September 2022, 21:23:36 »
bij heel veel locs van roco zijn de tandwielen gelijk. je hebt dan bijvoorbeeld een oud nummer maar dat is niet leverbaar. typ je vervolgens dat nieuwe nummer in dan kan het zomaar zijn dat daar weer dat oude nummer naar voren komt en wel leverbaar. kan een best speurtochtje zijn
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #4 Gepost op: 03 September 2022, 21:36:39 »
Het is nu iets makkelijker geworden: op de onderdelenpagina van de vernieuwde website geeft Roco nu ook aan welk nieuw onderdeelnummer de vervanger is. Ik zocht op 88505 en vond zo 98860 (een buffer voor de oude V200):

Maar ik weet in dit geval niet welk nummer ik moet zoeken. Enig idee welke andere loc dezelfde tandwielen heeft? Misschien de BR 58, die heeft een vergelijkbare drie-assige tender?

Overigens krijg ik op de nieuwe website geen onderdelenbladen meer als zoekresultaat. Iemand anders dat al opgevallen?

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 September 2022, 21:54:01 »
Ferdinand, ik zocht even naar de de BR58 die af fabriek uitverkocht is (71922). De onderdelenlijst en de handleiding zijn gewoon te downloaden.

Gr, Rob

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #6 Gepost op: 03 September 2022, 22:08:20 »
Inderdaad Rob,

Intussen heb ik ook ontdekt dat sommige onderdelenbladen nog te downloaden zijn. Het lijkt alleen nog te gelden voor materieel dat nog bij "Producte" terug te vinden is. Zelf vond ik bijvoorbeeld de BR 80. Maar ik heb veel oudere modellen. Daarvan heb ik, in veel gevallen, eerder al een onderdelenblad gedownload. Afgelopen juni nog van de V200 (43522). Daarvan krijg ik nu geen onderdelenblad meer terug.

Maar, om bij het onderwerp te blijven: voor de BR 58 zijn complete wielstellen leverbaar, geen losse tandwielen. En de aandrijving is anders (drie assen in plaats van twee bij de C5/6). Ik schat de kans klein dat deze geschikt zijn.

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 September 2022, 22:30:51 »
Hoi Ferdinand,
Ik vermoed dat op de wielassen, de verkeerde
tandwielen zijn geplaatst door de vorige eigenaar.
Zou je afbeelding kunnen maken van de geopende tandwielkast?
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #8 Gepost op: 04 September 2022, 00:27:06 »
Dag Erwin,

Dat vermoed ik ook. Misschien was het Basilicum wel; in dat geval is de speld in de hooiberg gevonden! :) 

Maar zonder dollen, hier een paar foto’s:

Van de onderkant, met het deksel eraf:

Van de onderkant, met de wielstellen eruit:

Van de tandwielkast, van de zijkant:

Van de tandwielkast, van de bovenkant (met het vierde tandwiel, dat onder de worm zit):

Die Bahn

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 September 2022, 10:52:33 »
Dag Ferdinand,
Zo! die vraag van Bas is al weer wat jaartjes terug!
Misschien dat Bas wat meer duidelijkheid kan geven over de tandwielen op de as.

Naar aanleiding van je afbeeldingen van de tandwielkast:
Het rode tandwiel in je tandwielkast, is mogelijk dezelfde die ook op de wielassen horen te zitten.
Mogelijk kun je de tandwielkast uit elkaar halen om het rode tandwiel op de wielas te plaatsen en testen of dat past met het witte tandwiel.
(Het gaat hier dus om de afstand tussen het tandwiel op de as en het witte tandwiel)
Ik heb helaas geen onderdeelnummer van deze tandwielen, maar heb deze nog wel uit eigen voorraad liggen.

Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
Oh ja, heb ook even gezocht op de onderdelensite van ROCO.
Ik vermoed dat daar iets fout zit op de site.
Krijg ERROR 404 na het downloaden van een onderdelenlijst

stoombr38

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 September 2022, 11:22:42 »
6. De twee witte tandwielen in de tandwielkast
7. Het rode tandwiel in de tandwielkast
8. De twee tandwielen op de assen
In mijn tandwielkast zit nog een vierde tandwiel, dat door de worm van de motor wordt aangedreven. Lijkt op een andere aandrijving dus.

De beschrijving in de lijst bevat de woorden “links” en “rechts”:
Ja hiermee links geschuind en rechts geschuind.
Grt. Jo

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek
« Reactie #11 Gepost op: 04 September 2022, 13:20:08 »
Bedankt Jo, dat is dan duidelijk. Praat ik voortaan over rechte of geschuinde tanden

Basilicum schrijft dat zijn C5/6 waarschijnlijk de assen van een BR 57 heef. De onderdelenlijst daarvan (ik heb ook zo’n loc) laat twee verschillende aandrijvingen zien: op alledrie de tenderassen of alleen de buitenste. Maar in alle gevallen gaat het om tandwielen op de assen die 21 geschuinde tanden hebben.

Die van de C5/6 hebben, volgens de onderdelenlijst, 23 geschuinde tanden. De mijne - ik heb ze geteld - hebben 17 schuine tanden. Een stuk kleiner, maar waarschijnlijk niet die van Basilicums BR 57.

Erwin, die rode van jou hebben er ook 17! Ik wil ze wel proberen. Zullen we dat even per PB afhandelen? Kom ik hier terug met het resultaat.
« Laatst bewerkt op: 09 September 2022, 06:36:48 door Ferdinand Bogman. Reden: De mijne hebben 17 schuine tanden, geen rechte »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #12 Gepost op: 05 September 2022, 17:43:29 »
Vijf drijfassen van de loc en drie assen van de tender van precies dit Roco-model liggen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nu op mijn bureau. :D
Ik heb ze niet nodig. Stuur maar een persoonlijk bericht, Ferdinand.

Toevoeging:
Jaaaren geleden vond ik bij Jan Wentink in Doornenburg een aantal Roco-locomotieven, die de vorige eigenaar heeft willen superen. Daar is het om een mij onbekende reden niet van gekomen. Een daarvan was een C5/6 en een andere een 57er. Veel onderdelen lagen los in de dozen. De 57 nam ik mee naar huis. Later probeerde ik de loc in elkaar te zetten. Dat lukte wel, maar soepel rijdend kreeg ik de loc pas, toen ik ontdekte dat een paar contragewichten van wielstel 2 anders zaten dan ik van een tweecilinderloc gewend ben. Al snel begreep ik wat er aan de hand moest zijn: De assen van mijn 57 zijn verwisseld met die van de C5/6. Uiteraard contact opgenomen met Jan Wentink: de C5/6 was al verkocht. Mijn oproep op dit forum leverde toen niets op. Na enig wikken en wegen vroeg ik Erwin, alias Die Bahn, om nieuwe assen voor de 57 te leveren. Dat deed hij uiteraard prompt en sindsdien is mijn 57er weer in orde. De assen van de C5/6 borg ik netjes op in de voorraad losse onderdelen. De bewuste 57 heeft intussen wederom een nieuwe eigenaar gevonden tijdens een Dönsdorf dunt uit-actie.

De assen van de C5/6.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 05 September 2022, 19:53:44 door Basilicum »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #13 Gepost op: 05 September 2022, 20:00:09 »
Oh ja, heb ook even gezocht op de onderdelensite van ROCO.
Ik vermoed dat daar iets fout zit op de site.
Krijg ERROR 404 na het downloaden van een onderdelenlijst

Roco heeft het archief opgeruimd en oude bestanden verwijderd, inclusief veel onderdelenlijsten. Zie ook op Drehscheibe-online. Ik vind dat een slechte ontwikkeling en het getuigd van kortzichtigheid.

Groet,
Bas

Deetrein

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 05 September 2022, 20:45:29 »
Zoals op Drehscheibe-online te lezen is, werkt "ROCO", hard aan die webpagina en komen die onderdelenlijsten ook weer terug.

Mvg, Erich

Zitat.

Liebe Kundinnen und Kunden,

leider ist nach dem Website-Relaunch die ein oder andere Funktion noch nicht vollumfänglich verfügbar. Wir arbeiten jedoch mit Hochdruck an der Lösung der Themen (z.B.: Optimierung der Artikelsuche, Bereitstellung von ET-Informationen), damit Sie so bald wie möglich den gewohnten Serviceumfang nutzen können.

Selbstverständlich stellen wir auch in Zukunft alle Daten, wie z.B.: Ersatzteilblätter, online bereit.

Mit freundlichen Grüßen,

Ihre Modelleisenbahn GmbH
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums