Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 06:25:29
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Noordpool
Vandaag om 05:25:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:29:39
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Lodewickshaven door Sikko
04 November 2025, 23:49:47
US diorama in H0 door Frank 123
04 November 2025, 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
04 November 2025, 22:35:15
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
04 November 2025, 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
04 November 2025, 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
04 November 2025, 20:10:20
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
04 November 2025, 19:24:53
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
04 November 2025, 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
04 November 2025, 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
04 November 2025, 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
04 November 2025, 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
04 November 2025, 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
04 November 2025, 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
04 November 2025, 16:13:07
  

Auteur Topic: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.  (gelezen 26731 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1290
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #105 Gepost op: 05 September 2022, 23:00:45 »
Eigenlijk een vraag voor HS forum maar daar ben ik geen lid van.

Weet iemand hier hoeveel ampere er normaal loopt door een HS leiding van 150 Kv?

Mvg Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #106 Gepost op: 05 September 2022, 23:22:07 »
Ik ben er al een tijdje uit, dus de parate kennis is een beetje weggezakt. Maar bij een HS lijn moet je denken aan stromen rond de 1000A.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1290
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #107 Gepost op: 06 September 2022, 06:31:24 »
Dank Klaas heb ik een enig idee van orde van grote.
Bij de sluiting is 5 tot 10 X zoveel stroom gaan lopen dat is niet mals.

Ik begrijp dat de HS leidingen van alu zijn. Is dat altijd alu geweest of is daar ook wel andere materialen voor gebruikt.

Mvg Johan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #108 Gepost op: 06 September 2022, 07:12:16 »
Het ontbreekt aan opdrachtgevers die ze voldoende willen betalen.
Maar door de hogere loonkosten stijgen dan de tarieven en is de reiziger niet meer tevreden. Heb je nog een andere oplossing?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #109 Gepost op: 06 September 2022, 07:34:39 »
Netto loon is rond de 11€p/u.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22640
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #110 Gepost op: 06 September 2022, 07:40:40 »
Maar door de hogere loonkosten stijgen dan de tarieven en is de reiziger niet meer tevreden. Heb je nog een andere oplossing?

De alternatieven worden ook duurder. Mobiliteit wordt duurder. Wen er maar aan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tramfan

  • Gast
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #111 Gepost op: 06 September 2022, 07:57:24 »
Minder winst kan ook. Het is een v.m nutsbedrijf.

De reiziger zeurt niet altijd over duurder.  Kwaliteit, zekerheid en comfort hebben een prijs. Ik betaal liever wat meer om wekelijks via Parijs naar Straatsburg te reizen, dan elke keer de onzekerheid en gevolgen van vertraging en uitval van de ICE's via Keulen. Niet leuk als je vaste klant bent bij www.zugfinder.net

Qua topic is er nauwelijks besproken waarom er geen permanent vangnet onder die leidingen was gespannen. In het buitenland ben ik die in verschillende vormen tegengekomen. Kon alleen geen foto's op het web vinden. Heeft iemand die?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8930
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #112 Gepost op: 06 September 2022, 08:15:05 »
Minder winst kan ook. Het is een v.m nutsbedrijf.


Dus?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #113 Gepost op: 06 September 2022, 08:38:36 »
Minder winst kan ook. Het is een v.m nutsbedrijf.
Sinds wanneer zijn de busbedrijven nutsbedrijven?

De alternatieven worden ook duurder. Mobiliteit wordt duurder. Wen er maar aan.
Tramfan beweerde dat lagere loonkosten zorgen voor lagere tarieven en daardoor tevreden reizigers en vervolgens dat er geen chauffeurs zijn door te lage lonen. Volgens die redenering krijg je dus ontevreden reizigers als de lonen stijgen en die doorberekend worden. Nu zou de NS met minder winst genoeg kunnen nemen maar uit zijn eigen link haal ik dat ze het al moeilijk hebben.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7804
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #114 Gepost op: 06 September 2022, 09:12:54 »
Weet iemand hier hoeveel ampere er normaal loopt door een HS leiding van 150 Kv?

Van HoogspanningsNet:
Citaat
Het getroffen circuit, om precies te zijn Lely – Olsterpad Paars, is ontworpen op 150 kV bedrijfsspanning en maximaal 416 MVA vermogen.

416 MVA / 150 kV = 2,773 kA = 2773 A bij maximale belasting.
Die 1000A van Klaas zal tijdens normaal bedrijf aardig in de buurt zitten
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4033
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #115 Gepost op: 06 September 2022, 09:18:14 »
Dat klopt aardig.
  Het vermogen van een draaistroomnet is trouwens  U x I X cos phi  x  woortel 3.   Cos phi  is 0,8.
Bij kortsluiting loopt er mss wel 3 maal meer stroom...
Klaas ???   (y)

 Peter ;)
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #116 Gepost op: 06 September 2022, 09:21:21 »
Qua topic is er nauwelijks besproken waarom er geen permanent vangnet onder die leidingen was gespannen. In het buitenland ben ik die in verschillende vormen tegengekomen. Kon alleen geen foto's op het web vinden. Heeft iemand die?

Bij ProRail en ook de NS vindt er bij ieder project een risico analyse plaats. Op basis van de risico analyse wordt kans x impact bepaald. (bron: voormalig collega risk manager die bij de NS heeft gewerkt)

Het toepassen van een constructie boven het deel van de bovenleiding dat een hoogspanningstracé kruist zou een eerste gedachte kunnen zijn als mitigerende oplossing. Nu heb ikzelf op 40 meter afstand van mijn woning een hoofdspanningsleiding lopen. Afgelopen week had ik een mobiele hijskraan nodig voor het plaatsen van keerwanden in mijn tuin. Door de kraanmachinist werd vooraf de afstand bepaald ten opzichte van de hoofdspanningsleiding. Hij diende minimaal een afstand te houden van 30 meter afstand van de hoofdspanningsleiding met de giek van de kraan. Ervaringen uit het verleden leerde namelijk dat door de aanwezige spanning op de hoofdspanningsleiding de kraan onder hoogspanning zou komen te staan. Het risico bestaat in een dergelijke situatie dat dit impact heeft op het aanwezige personeel op en in de directe omgeving van de kraan. Het is dus de vraag of deze maatregel zou hebben gewerkt. In deze specifieke situatie is het meer dan aannemelijk dat de afstand van de geknapte/doorgezakte hoofdspanningsleiding ten opzichte van de bovenleiding en spoorrails minder dan 30 meter zou bedragen, ondanks de getroffen maatregel. Ergo in dergelijke situatie zou de maatregel niet hebben gewerkt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #117 Gepost op: 06 September 2022, 09:38:04 »
Ik begrijp dat de HS leidingen van alu zijn. Is dat altijd alu geweest of is daar ook wel andere materialen voor gebruikt.
Ze zijn van alu met een stalen kabel in de kern. Dat is voor voldoende treksterkte.
Heel vroeger is er ook wel koper gebruikt, maar dat is veel duurder.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7804
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #118 Gepost op: 06 September 2022, 09:54:42 »
Staalkern was jaren lang de norm inderdaad, maar ook in de HS kabels gaat de ontwikkeling natuurlijk gewoon door.
Wederom geeft HoogspanningsNet een mooie uitleg.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5088
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #119 Gepost op: 06 September 2022, 09:56:45 »
Qua topic is er nauwelijks besproken waarom er geen permanent vangnet onder die leidingen was gespannen. In het buitenland ben ik die in verschillende vormen tegengekomen. Kon alleen geen foto's op het web vinden. Heeft iemand die?

Zoiets?


https://www.beis.com/uk/services/total-industrial-access/line-crossing

Of zoiets?! ;D


De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn