Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door grossraumwagen
Vandaag om 08:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.  (gelezen 24852 keer)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #90 Gepost op: 05 September 2022, 18:02:38 »
Da's ondertussen duidelijk en bij nader inzien logisch... (y)

 :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Tramfan

  • Gast
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #91 Gepost op: 05 September 2022, 18:51:13 »
Bij het busvervoer zit het niet in een gebrek aan bussen, die zijn er voldoende. Het ontbreekt aan mensen die ze kunnen en willen besturen.
Het ontbreekt aan opdrachtgevers die ze voldoende willen betalen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #92 Gepost op: 05 September 2022, 19:01:40 »

Jeroen

Tramfan

  • Gast
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #93 Gepost op: 05 September 2022, 19:06:05 »
Ik las op internet van de recente stakingen dat veel mensen thuiswerkten.
De groei bij NS is er uit. Dat https://nieuws.ns.nl/halfjaarcijfers-ns-matig-herstel-in-eerste-helft-2022/constateert de NS directie zelf al. Is ook niet raar, want als passagier zoek je bij vaak optredende problemen ander vervoermiddel of andere werkplek. Hoe meer stakingen en storingen, hoe minder passagiers op den duur.  Dus ook hoe minder materieel en personeel nodig.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2022, 19:33:56 door Tramfan »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #94 Gepost op: 05 September 2022, 19:08:51 »
Als het wel luchtschakelaars zijn, wordt er tijdens het openen van de contacten (wat veeel sneller gaat dan bij een luchtscheider) ook een gas tussen de contacten door geperst om de vlamboog te doven.
Het gas wat tussen de contacten door wordt geblazen is gewoon lucht. In het 150kV station van Borssele stonden zulke schakelaars. Als zo'n schakelaar gepland werd uitgeschakeld, werd er eerst een waarschuwing omgeroepen. De knal die dat uitschakelen veroorzaakte was vergelijkbaar met een kanonschot. Daar kon je beter niet vlak naast staan.
Nu staan er vacuumschakelaars, die zijn bijna stil.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #95 Gepost op: 05 September 2022, 19:55:06 »
Het ontbreekt aan opdrachtgevers die ze voldoende willen betalen.
Nee, er zijn geen chauffeurs. Dat is in het OV zo, dat is in het BV zo.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #96 Gepost op: 05 September 2022, 21:04:12 »
Iedereen kan wel problemen opwerpen, maar de kunst zit 'm in problemen oplossen.
Ik wil nog een stapje "verder" gaan: Het probleem omzeilen.

Ik heb jaren in een vergelijkbare wereld gewerkt en daar was het bij (in mijn geval software problemen) in de eerste instantie: Probleem omzeilen; de "work around" zeg maar.
Of wel, hoe kunnen we met de op dit moment beschikbare middelen toch een veilige operatie uitvoeren.

Die oplossing komt daarna wel (nadat we het probleem hadden gevonden)


Ga voor stoom! Bel ff de SSN en VSM  ;D
Ik denk dat die zouden staan te popelen: Plandampf in Nederland


Qua CAO en prijzen kan het dan simpeler.
Een simpelere CAO dan de Fransen kun je wel vergeten . . .


« Laatst bewerkt op: 05 September 2022, 21:10:04 door Duikeend. Reden: svp maar 1 posts ipv meerdere onder elkaar. »

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #97 Gepost op: 05 September 2022, 21:11:03 »
Maar het is door de hoge spanning dat een scheidingsschakelaar nog behoorlijk knettert als hij wordt opengetrokken.
Ik heb altijd begrepen dat bij het openen van zo'n schakelaar er stikstof wordt geblazen om de vlamboog te doven.
Of komt ProRail daarmee boven de KDW  ;D

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #98 Gepost op: 05 September 2022, 21:13:39 »
Ik wil nog een stapje "verder" gaan: Het probleem omzeilen.

Ik heb jaren in een vergelijkbare wereld gewerkt en daar was het bij (in mijn geval software problemen) in de eerste instantie: Probleem omzeilen; de "work around" zeg maar.
Of wel, hoe kunnen we met de op dit moment beschikbare middelen toch een veilige operatie uitvoeren.

Die oplossing komt daarna wel (nadat we het probleem hadden gevonden)

Dit is toch wel van een hele andere orde dan software probleem lijkt me.

Oorzaak en gevolg zijn meteen bekent daar hoeft je niet naar te zoeken.
Het probleem oplossen duurt erg lang en tot die tijd wordt het probleem omzeild door inzet van bussen.

Mvg, Johan

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #99 Gepost op: 05 September 2022, 21:17:46 »
Dit is toch wel van een hele andere orde dan software probleem lijkt me.
Qua reparatie wel, maar qua effect zou je dat nog wel eens tegen kunnen vallen.
Als die software iets moet opleveren wat essentieel (dwz No-Go) is voor je uitvoering is dat niet anders dan (zoals in dit geval) hardware.

Daarbij was het bedoeld als illustratie inzake het denken in oplossingen versus problemen.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #100 Gepost op: 05 September 2022, 21:22:29 »
Wat mijn ervaring is met work arounds, zowel in SAP als Salesforce is dat ze na verloop van tijd een definitievere vorm aankrijgen
Lijkt me in dit geval geen veilige situatie

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #101 Gepost op: 05 September 2022, 21:45:17 »
Ik heb altijd begrepen dat bij het openen van zo'n schakelaar er stikstof wordt geblazen om de vlamboog te doven.
Of komt ProRail daarmee boven de KDW  ;D
Ik heb nog nooit een scheidingsschakelaar gezien waarbij er iets werd geblazen.
Er is ook verschil tussen stikstof en stikstof. Wat ze bij dat natuurprobleem in verband met de landbouw stikstof noemen is gebonden stikstof. En dat is niet hetzelfde als het gas dat 80% van de lucht uitmaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #102 Gepost op: 05 September 2022, 22:08:05 »
Hoi Klaas ,
Ik heb op de MTS geleerd ,dat scheidingsschakelaars niet bedoeld zijn om stromen te onderbreken, ze dienen alleen  maar om een systeem spanningsloos te maken. De schakelaars die een overbelasting uitschakelen ,heten  dan maximaal schakleers. ,die eventueel met stikstof (N) de vlamboog weg blazen.
Of zit het anders ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #103 Gepost op: 05 September 2022, 22:24:29 »
Peter, wat jij een maximaalschakelaar noemt, wordt in de hoogspanningstechniek meestal vermogensschakelaar genoemd. Zo'n schakelaar kan niet alleen de normale belasting afschakelen, maar ook kortsluitingen en overbelasting.

In hoogspanningsstations staat aan beide kanten van de vermogensschakelaar een scheidingsschakelaar. Daarmee kan de vermogensschakelaar spanningsvrij worden gemaakt, zodat er veilig aan gewerkt kan worden.

Van vlambogen uitblazen met stikstof heb ik nooit gehoord. Ik ken het alleen met perslucht. En lucht bestaat dan weer voor 80% uit stikstof.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #104 Gepost op: 05 September 2022, 22:51:55 »
KLaas ,
Nou, 80% zal ook wel goed werken.   ;)
Dan heb ik het toch goed onthouden van school .ik heb er nooit mee gewerkt ,hoogstens  met 220-380 V ooit.

Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen