Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 20:48:19
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23

Auteur Topic: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.  (gelezen 24862 keer)

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #75 Gepost op: 04 September 2022, 22:15:50 »
En daar sluit ik me bij aan, dit kan alleen hersteld worden als het baanvak volledig buiten dienst is.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #76 Gepost op: 05 September 2022, 08:17:41 »
Iedereen kan wel problemen opwerpen, maar de kunst zit 'm in problemen oplossen.
Precies, gewoon die problemen oplossen. Geen suf en traag gedoe met diesels en tweemaal overstappen maar de kabels en apparatuur zo snel mogelijk vervangen zodat er weer normaal treinverkeer plaats kan vinden.  (y)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #77 Gepost op: 05 September 2022, 08:24:53 »
Wacht, ik ben 'm kwijt: volgens mij gaat dit draadje grotendeels over hoe lang dat dan duurt en of er alternatieven zijn..? ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #78 Gepost op: 05 September 2022, 11:42:58 »
Het alternatief is een pendel bus tussen Lelystad en Dronten v.v. En de reizigers die daar gebruik van "moeten" maken hebben ook nog eens een klein mazzeltje. De bussen rijden langer door dan dat het treinverkeer dat normaal gesproken doet. In de loop van de week komt ProRail met een nieuwe prognose, dan hopen ze samen met de aannemer(s) geïnventariseerd te hebben wat ze nodig hebben en hoe lang het gaat duren.
Groeten Joop, machinist Lls

Thom

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 05 September 2022, 11:50:11 »
In andere situaties denk ik ook wel eens: waarom gaan ze niet iets improviseren? Maar in dit geval schaar ik me achter degenen die zeggen dat dat onhaalbaar is.
Er moet niet alleen aan de bovenleiding gewerkt worden, maar ook geroosterde kabels die in het talud liggen moeten worden vervangen. Dat kan niet als er ook nog treinen langs rijden.

Ik heb nog meegemaakt dat er onderhoud aan de bovenleiding gebeurde en dwarsliggers vervangen werden tijdens de treindienst. Maar dat mag tegenwoordig niet meer, er zijn te veel ongelukken mee gebeurd.
Buiten de kabels louter in het talud alleen, ook alle aardverbindingen naar de spoorstaven, en alle kabels van de railspoelen naar de spoorstaven en het zou mij niets verbazen als er ook wat elektrische scheidinglassen in de spoorstaven het begeven hebben.

Da's allemaal lastig aan te pakken als er treinen rijden :)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #80 Gepost op: 05 September 2022, 11:52:37 »
....ook alle aardverbindingen naar de spoorstaven,
Dit is zeker een verschrijving? De spoorstaven zijn niet geaard.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 05 September 2022, 11:59:38 »
Nee, ik doelde op de verbindingen die de bovenleidingportalen hebben dmv een doorslagveiligheid naar de spoorstaven toe.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #82 Gepost op: 05 September 2022, 12:39:07 »
Deze verbindingen ...

Foto ProRail

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #83 Gepost op: 05 September 2022, 12:42:15 »
Aan de aanslag op de spoorstaaf te zien heeft het daar behoorlijk gevlamd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 05 September 2022, 14:26:20 »
Dat is het inslag punt waar de beveiliging mee gefrituurd is.

Mvg Johan

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #85 Gepost op: 05 September 2022, 14:40:50 »
een kleutertje het wagonnetje met de hand over de rails duwen ...........
Dat is "kinder"arbeid,dat mag niet  ;)

Het zal me benieuwen hoeveel materieel men nog op de plank heeft liggen om te kunnen gebruiken om dit op te knappen.
En hoelang het zal duren voor de rest van de benodigde spullen voorhanden is.
Normaal gesproken lijkt het me dat levertijden voor "speciale" spullen al niet standaard is,maar zoals het nu gesteld is met de wereld,de problemen met grondstoffen en de bedrijven die daarvan dingen kunnen maken die nodig zijn,zal de levertijd wel minstens verdubbeld zijn  :-\
Het alternatief is een pendel bus tussen Lelystad en Dronten v.v. En de reizigers die daar gebruik van "moeten" maken hebben ook nog eens een klein mazzeltje. De bussen rijden langer door dan dat het treinverkeer dat normaal gesproken doet.

Het is maar wat je een mazzeltje noemt,de capaciteit van 1 trein kost je xx aantal bussen,en als ik het goed heb begrepen dan zijn ook bussen en personeel ervoor niet in overvloed beschikbaar,dus word het voor de reizigers simpelweg langer wachten tot men eindelijk een bus in kan.
Duurt je reis ipv b.v. een uur,al gelijk 2 uur en dan zit je enkel nog maar in een bus en ben je nog geen meter opgeschoten  :-X
Het langer door rijden v/d bussen,zal eerder noodzaak zijn dan een mazzeltje voor reizigers  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #86 Gepost op: 05 September 2022, 14:46:52 »
Bij het busvervoer zit het niet in een gebrek aan bussen, die zijn er voldoende. Het ontbreekt aan mensen die ze kunnen en willen besturen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #87 Gepost op: 05 September 2022, 15:01:38 »
Aan de aanslag op de spoorstaaf te zien heeft het daar behoorlijk gevlamd.
Ik lees net op Somda dat door de ontstane hitte er ook spoorstaven vervangen moeten worden.

Wacht, ik ben 'm kwijt: volgens mij gaat dit draadje grotendeels over hoe lang dat dan duurt en of er alternatieven zijn..? ;D
Het stuk over schakelaars heb ik overgeslagen  :P
Als er gereden gaat worden duurt het herstel langer dus dat lijkt me geen optie tenzij er langere tijd niet gewerkt kan worden vanwege een gebrek aan onderdelen/personeel. DM'90 is dan sowieso niet geschikt hoezeer men daar fan van is, dat staat al zo'n tien jaar geconserveerd aan de kant.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #88 Gepost op: 05 September 2022, 15:20:10 »
Dat is "kinder"arbeid,dat mag niet  ;)

Je rukt de zin uit zijn verband er staat:
Mvg, Johan

P.s. het enige wat je nog kunt doen is net een kleutertje het wagonnetje met de hand over de rails duwen ...........

Wat busreizigers betreft zullen dat er minder zijn van wat normaal via de Hanzelijn gaat.
Reizigers van Kampen naar Amsterdam zullen nu net als voor heen toen de Hanzelijn er nog niet was via Zwolle en de Veluwe lijn reizen net als de reizigers uit Zwolle zelf.
Alleen reizigers van Kampen en Dronten naar Lelystad en Almere zullen de bus pakken (van Dronten  verder dan Almere waarschijnlijk ook).

Ik zou wel willen rijden maar heb slechts een taxipas daar mag je geen OV bus mee besturen. (wel OV taxi  ;) )

Mvg, Johan

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #89 Gepost op: 05 September 2022, 17:05:11 »
Interessante link! En was wel benieud hoe dit vlamboog op een scheidingschakelaar eruit ziet... [video]
Je moet niet vergeten dat dat een abnormale situatie is. Overduidelijk heeft de echte schakelaar, die in staat is de leiding onder stroomafname af te schakelen, gefaald. Dat heeft ook ooit op de website (pre-Youtube tijdperk) waar ik het filmpje als allereerste zag, gestaan. Dergelijke schakelaars werken onder olie of schakelen in een onbrandbaar gas. Als het wel luchtschakelaars zijn, wordt er tijdens het openen van de contacten (wat veeel sneller gaat dan bij een luchtscheider) ook een gas tussen de contacten door geperst om de vlamboog te doven. Dergelijke schakelaars veroorzaken dan ook een enorme knal als ze bekrachtigd worden en bij luchtschakelaars met gasblussing komt het gas er dan ook ergens in stoomwolkjes uit, zo hoog is de druk.

Luchtscheiders zijn voor de fysieke scheiding en openen niet bij een foutsituatie.

De snelschakelaars van de bovenleiding zijn voor zover ik weet open luchtschakelaars met vonkkamer erboven (het uitschakelen bij gelijkspanning is veel moeilijker dan bij wisselstroom): bij het uitschakelen wordt de vonk, naast contacten die in een V staan om de afstand ertussen snel toe te laten nemen, ook langs allemaal dunne lamellen van een onbrandbaar genoeg materiaal geforceerd, waardoor het ioniserende pad verbroken wordt en daarmee de vonk dooft.
Een HS-leiding is in wezen een hele grote condensator die een behoorlijke lading kan vasthouden, de vlambogen die optreden bij het openen van de scheidingsschakelaar zijn daar het gevolg van.
Maar er zit wel nogal wat verschil tussen capacitieve inkoppeling en een vlamboog met vermogen. Je hoort het verschil ook duidelijk in video's: capacitieve effecten van een ongeaarde hoogspanningslijn knetteren meer, terwijl een vlamboog van een lijn waar nog een pittig vermogen gevraagd wordt diep bromt, enorm heet is én enorm groot kan worden.
Het is maar wat je een mazzeltje noemt,de capaciteit van 1 trein kost je xx aantal bussen,en als ik het goed heb begrepen dan zijn ook bussen en personeel ervoor niet in overvloed beschikbaar,dus word het voor de reizigers simpelweg langer wachten tot men eindelijk een bus in kan.
Gelukkig is men sinds corona tot de conclusie gekomen dat je echt niet meer altijd fysiek op een plek moet zijn om je werk te doen als dat werk het toelaat. Laatst met de stakingen was het weliswaar behoorlijk wat drukker op de weg, maar scheen het toch nog wel mee te vallen. Ik weet wat dat betreft wel hoe het in het verleden ging met vergelijkbare stakingen, dan was de avondspits vaak meteen een record-spits. Ik las op internet van de recente stakingen dat veel mensen thuiswerkten.