Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door grossraumwagen
Vandaag om 08:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:30:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 08:24:43
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: Nieuwe fabrikant: YAMoRC: Yet another Model Railroad Company  (gelezen 61833 keer)

FreekH

• Offline Offline
Re: Nieuwe fabrikant: YAMoRC: Yet another Model Railroad Company
« Reactie #60 Gepost op: 01 September 2022, 22:52:48 »
Komt Yamorc ook met terugmelders die terugmelden via het RS-protokol van Lenz?

schipcas

• Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
    • Amsterdamse modelbouwers club
« Reactie #61 Gepost op: 02 September 2022, 09:17:59 »
Omdat ik de laatste keer op werk, 1 uur bezig was met de laatste aders van een ronde kabel in zo'n blokje te stouwen. Ik wist niet dat je deze ook in een platte uitvoering had omdat die aders altijd zijn getwist enzo...
Weet je dat er ook connectoren zijn met doorvoer van de draden. De zg. RJ45 Conector, Pass Through. Dit werkt met ronde kabel erg gemakkelijk.

Bij o.a. onze Chinese vrienden te koop.

Grtz
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 02 September 2022, 11:05:06 »
Ik wist niet dat je deze ook in een platte uitvoering had omdat die aders altijd zijn getwist enzo...

Of je gebruikt RJ45 connectoren voor stugge kabel, die hebben een heel handig hulpstukje waar je de adereinden in kunt duwen, waarna je het zo in de connector zelf kunt schuiven en aanknijpen.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #63 Gepost op: 02 September 2022, 11:16:47 »
Citaat van: FreekH

Hoi Freek,

RS melders staan voorlopig niet op de planning. Helaas is de vraag in de markt naar deze melder heel marginaal :'(

Grtzz,
Karst

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #64 Gepost op: 02 September 2022, 11:31:48 »
Hum... dat is wel jammer  :) Goed, volgens mij is Lenz de enige die ze nog gebruikt bij hun centrales. Dan is het ook wel te begrijpen.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #65 Gepost op: 02 September 2022, 11:39:36 »
Dat dus. Zij houden vast aan de overigens prima XpressNet bus en dan beperk je jezelf. Een conversie naar Loconet zal er niet inzitten vrees ik  ;D ;)

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #66 Gepost op: 02 September 2022, 11:41:14 »
Waarbij Lenz zelf ook grote problemen had met het uitbrengen van de nieuwe centrales vorig jaar....  ::)  ( om ook hun eigen modules weer aan de praat te krijgen )

@Ronald (H) ;)

XpressNet is geen probleem, dat documenteert Lenz heel goed. De RS-bus is helaas een compleet ander verhaal...

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 02 September 2022, 11:43:29 »
Of je gebruikt RJ45 connectoren voor stugge kabel, die hebben een heel handig hulpstukje waar je de adereinden in kunt duwen, waarna je het zo in de connector zelf kunt schuiven en aanknijpen.

ja, dan wens ik je veel succes ;) dat hulpstukje is er ook bij stekkers voor soepele kabel... maar het zijn ondingen. Een vriend van mij is eigenaar van een gerenomeerd ict bedrijf en is liever in de vrieskou glasvezel aan het lassen dan die stekkers te moeten gebruiken. hij had me er al voor gewaarschuwd maar ik heb zelf ook moeten ondervinden dat die dingen gewoon een drama zijn. van de 20 die ik er geknepen heb waren er meer dan de helft niet goed en gaven protocol errors. Doormeten bleek dat er bij bijna alle stekkers wel 1 of meerdere aders geen contact maakte.

Dus vervolgens de "gewone" zonder die hulpjes gebruikt en die waren alle 20 in 1 keer goed. zowel hij als ik heb ruim ervaring in het knijpen van utp kabels maar deze dingen zijn veel te gevoelig ;) en voordat er iemand roept "het zal wel aan de spullen liggen; neen.. de stekkers kwamen gewoon van de TU en de rest is echt profi spul.

« Laatst bewerkt op: 02 September 2022, 11:50:24 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 02 September 2022, 11:54:56 »
Waarbij Lenz zelf ook grote problemen had met het uitbrengen van de nieuwe centrales vorig jaar....  ::)  ( om ook hun eigen modules weer aan de praat te krijgen )

Klopt dat was een aardig groot probleem met Lenz met hun nieuwe centrale. Volgens mij adviseren ze nog steeds eigen RS-melders om problemen te voorkomen.

Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #69 Gepost op: 02 September 2022, 11:57:06 »
Correct, helaas.  Dus als third-party ben je aangewezen op complete reverse engineering. Iets dat voor de toekomstvastheid niet goed is.

Grtzz,
Karst

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 02 September 2022, 11:59:38 »
Inderdaad. Terwijl het principe achter de RS-bus niet eens zo verkeerd is. En ze XpresssNet wel volledig open gegooid hebben. Goed, niets aan te doen.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #71 Gepost op: 02 September 2022, 12:22:21 »
Idd Karst! ;D Ik zat bij de kapper in de stoel en hieruit blijkt maar weer dat wij mannen absoluut geen 2 dingen tegelijk kunnen; ouwewijven met de kapster en berichtjes tikken op een forum  ;D ;D  RS bus; ja, jammer dat Lenz zich daar zo op heeft gefocust, heb zelf gemerkt met de grote H0 baan van mij dat eigenlijk alleen Lenz een fatsoenlijke RS melder heeft.... Qua merkbinding wel ok natuurlijk maar voor de consument niet zo goed. Geen reden overigens voor mij om van lenz af te stappen, hoe goed ook de nieuwste centrales zijn  ;)

Ja, die omschakeling op de LZ200 ging niet goed en dat hebben ze zelf ook wel onderkend. Nu werkt het goed en ik ben er heel tevreden mee al gebruik ik zeker niet alle features van het systeem.

Correct, helaas.  Dus als third-party ben je aangewezen op complete reverse engineering. Iets dat voor de toekomstvastheid niet goed is.

Helemaal waar :)

bask185

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 02 September 2022, 14:49:32 »
Citaat
Je kan natuurlijk eentje van DK kopen en verder S88 van Yamorc. Mits die digikeijs RS melders goed functioneren..

Citaat
Helaas is de vraag in de markt naar deze melder heel marginaal
Zo jammer is dat aan een kant ook weer niet. Ik bedoel hoeveel terugmeldbussen we ondertussen? R-bus, RS-bus, S88 en dan kan loconet het ook. En hoeveel terugmeldbussen wilt iemand gebruiken?

Als ik vanuit scratch een grote baan moeten opzetten, zou ik standaard voor loconet kiezen om het feit dat die het meeste terugmelders kan accomoderen, omdat je boosters en handregelaren en weet ik veel wat voor dingen er ook op aan kan sluiten. En ik geloof dat loconet de andere hier genoemde bussen zal overleven.

Ik weet van Domburg dat sommige grote banen meer terugmelders nodig hebben dan dat je op een R-bus melders kunt gebruiken. S88 telt volgens mij ook niet meer dan 256 melders (wat enigszins apart is, gezien de werking).

Ik denk dat sommige dingen gewoon hun onvermijdelijke natuurlijk dood moeten ondergaan. Nu marklin eindelijk treinen uitbrengt die ook DCC snappen zal MM2 ook wel richting ondergang gaan. De Dr5000, de Yamorc centrale.. die zijn relatief het nieuwst en die hebben het al niet meer. We rijden helaas ook niet meer met selectrix terwijl selectrix toch wel een mooi protocol is, en dat fleischmann protocol waarvan ik de naam niet meer weet... dat gebruiken we ook niet meer...

Zouden loconet melders zo goedkoop als s88 worden, dan heb je in 20 jaar waarschijnlijk alleen nog maar loconet melders over. Het zal mij ook niet verbazen als de volgende lenz centrale ook loconet krijgt.. maar we zullen zien  ::)

Citaat
Een conversie naar Loconet zal er niet inzitten vrees ik
Nee waarschijnlijk niet. De Dr5000 doet het volgens mij wel. Als je daar RS-melders op aansluit dan wordt informatie van de bus ook uitgezonden over de loconet bus. Maar daar heb jij natuurlijk niks aan  ;D. Je kan op die wijze geen 2 centrales koppelen. Als je een een loconet interface wilt hebben voor een LZV200 moet die ook eigenlijk de XpressNet gedaan worden. Maar..een een yamorc centrale (of elke andere centrale met loconet) kopen, is dan gewoon praktischer en waarschijnlijk goedkoper.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #73 Gepost op: 02 September 2022, 14:58:42 »
Citaat van: bask
Citaat: Komt Yamorc ook met terugmelders die terugmelden via het RS-protokol van Lenz?

Je kan natuurlijk eentje van DK kopen en verder S88 van Yamorc. Mits die digikeijs RS melders goed functioneren..

Nee, dat kan niet. Die hebben (ook) geen RS-Bus terugmelders ;)

Citaat van: bask
Citaat: Helaas is de vraag in de markt naar deze melder heel marginaal

Zo jammer is dat aan een kant ook weer niet. Ik bedoel hoeveel terugmeldbussen we ondertussen?

Voor de groep mensen die relatief vroeg op de computerbesturingstrein zijn opgestap is het wel degelijk jammer.
En... voor Lenz centrales is er eigenlijk geen alternatief :'(

Grtzz,
Karst

henk

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 02 September 2022, 15:12:35 »
Volgens mij heb ik een S88 naar Xpressnetadapter. Wie had dat ding ook weer bedacht? ??? ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.