Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Awe Viaduct  (gelezen 13964 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Awe Viaduct
« Reactie #60 Gepost op: 06 augustus 2022, 12:07:38 »
Er worden hele diorama's gemaakt met giethars, schepen, vliegtuigen, haaien.
Zeer fraai om te zien.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Awe Viaduct
« Reactie #61 Gepost op: 06 augustus 2022, 13:11:28 »
3 plaatjes voor het idee  (y)







Ik denk dat ik tussen bak en girder een paar mm ruimte moet laten, maar verder klopt het wel aardig zo.

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Awe Viaduct
« Reactie #62 Gepost op: 06 augustus 2022, 13:41:40 »
Nog even tussendoor lekker gespeeld met klei



Voor deze eerste poging, heb ik eerst de roller er overheen getrokken en daarna om de pijler gelijmd.



Voor een volgende poging, wil ik eerst het klein aanbrengen op het ding, dan de scheuren die ontstaan wegstrijken met een natte vinger, en dan de roller er overheen trekken. Ik wil eerst kijken hoe dit opdroogt en hoe de nabewerking verloopt.



Dit is overigens waardeloos  :-X


Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Awe Viaduct
« Reactie #63 Gepost op: 06 augustus 2022, 21:51:50 »
Niet verkeerd Bastiaan!  (y) (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Awe Viaduct
« Reactie #64 Gepost op: 08 augustus 2022, 13:43:34 »
Richard... ik ben een Se...  ;D

Ik heb gisteren nog een nieuwere en grotere pijler van klei voorzien. Ik heb niet erg secuur gewerkt, maar ik ben benieuwd hoe deze opdroogt. Ik heb wel met een natte vingen de neusjes nog even aangepast. Dat heb ik na de foto's gedaan. De roller is nu achteraf overheen gegaan.







Deze pijler is iets te breed gemaakt.. Verder heeft deze een holle spleet in het midden en bovenin heb ik 2 uitstulpsels. Het idee is dat de brugdelen een H balk aan de uiteindes krijgen die hier achter vallen. Dat zou ze redelijk op hun plaats moeten houden. Ik moet ze alleen nog aanpassen dat ze zijdelings ook blijven liggen. Dat moet goed komen  :angel:  mits ik de klei goed krijg.

Styreen is op, dus vandaag wordt er niet veel aan de brug gewerkt. Ik heb wel al 24 kruisen gelijmd  :police: Ik kan ook wel een nieuw pakje klei gebruiken  ;D


Ik heb nog uitdaging. De bakken zijn momenteel nog niet gefixeerd aan elkaar. Dus tijdelijk even 2 klemmen gebruikt..




De zijkanten zijn slechts 5cm hoog en het kleine randje in het midden is slechts 3 en-een-beetje cm. Het is nu niet heel stevig. Nu moet dat 3cm plankje ook nog schroeven aan de zijkant krijgen, maar zelfs dan. Ik denk daarom dat boutje moertje niet zal volstaan..

Ik had twee oplossingen bedacht, maar eentje die valt al af... Ik wilde een bak, vier poten geven en de andere laten rusten op de ene. Nu kan ik bij deze 3cm niet de gebruikte poothouder toepassen. Daar zou ik meer vlees voor nodig hebben. Dat zou misschien wel kunnen, beetje vleesch er bij,

De 2e oplossing is om twee langere balken met vier gaten elk tegen de zijkanten te plaatsen en dat vast te schroeven.



Ik dacht er eerst aan om ze van hout te maken, maar..... men heeft tegenwoordig staal en aluminium uitgevonden.... dat is wat dunner en kleiner. Dan kan ik in een strip de gaten ponsen en boren en tappen. Dan wat bouten of draadend er in schroeven, evt vast lassen/loctite'n et voila. Het steekt dan alleen een beetje uit aan de zijkanten, maar daar zijn gordijnen en doeken voor..

Ik kan dan ook zo'n L profiel pakken zodat ik net zo'n rib heb als op m'n brug ;D. Die heb ik thuis namelijk nog liggen. Doe ik wel de rib naar binnen  :P



Hebben jullie nog goede ingevingen?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2314
Re: Awe Viaduct
« Reactie #65 Gepost op: 08 augustus 2022, 14:31:52 »
vrijdragend gaat het niet voldoende zijn, maar als er onder de ene bak 4 poten zitten dan lijkt me dat 2 slotboutjes met ring en moertje een heel eind goed moeten zijn.
het gaat dan om de afwrijvingskracht die door de glijweerstand van het hout meer dan genoeg is.

of begrijp ik je verkeerd  ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Awe Viaduct
« Reactie #66 Gepost op: 08 augustus 2022, 16:14:44 »
Als je beide bakken wil koppelen tot één, zonder tussenpoten, dan zal je de koppeling tamelijk star moeten maken. Ik zat te denken aan zo iets: geperforeerd hoekstaal. Dan zou ik staal verkiezen boven aluminium, vanwege de sterkte.
En niet te kort maken. Niet alleen vanwege de sterkte, maar ook ter voorkoming van doorzakken.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Awe Viaduct
« Reactie #67 Gepost op: 08 augustus 2022, 16:57:48 »
Het idee van beide bakken op één poot constructie kan heel goed.

Poten aan de bovenzijde van houten plaatjes voorzien, waarover twee bakken heen kunnen vallen.
Ze steunen op de bovenzijde van de poten. Niet op de plaatjes. De zijkanten van de bakken en ook de poten moeten dan wel even hoog zijn **.
De bakken koppelen met twee bouten (en moeren) voordat ze geplaatst worden.

Om stevigheid te krijgen in de poten, deze voorzien van een kruisverband / vaste driehoek.
Kruisverband kan ook staal draad zijn.

Ronald Visser

** Door vulplaatjes te gebruiken maak je de bakken op gelijke hoogte aan de bovenzijde of
de bouten pas goed vastzetten als de bovenzijde op gelijke hoogte is.


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Awe Viaduct
« Reactie #68 Gepost op: 08 augustus 2022, 19:33:29 »
De oplossing van Ronald lijkt mij ook het meest praktisch.
Ik heb daar goede ervaringen mee.

Groeten,
Werner

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Awe Viaduct
« Reactie #69 Gepost op: 08 augustus 2022, 19:52:48 »
Een soortgelijke constructie heb ik toegepast bij mijn spoorbaantjes Without en Heuvelland. Eerst het pootstel opbouwen en dan de bakken er los op leggen.

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Awe Viaduct
« Reactie #70 Gepost op: 08 augustus 2022, 20:11:19 »
Ik heb het ook zo opgelost. Een los frame met de poten en dan de bakken daarop.



NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Awe Viaduct
« Reactie #71 Gepost op: 08 augustus 2022, 21:52:56 »
Als je er gelijk een kastje onder timmert heb je opslagruimte in 1. ;D
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Awe Viaduct
« Reactie #72 Gepost op: 08 augustus 2022, 22:58:49 »
Niet helemaal relevant, maar...

Ik was ooit ontevreden over m'n vaste baan en ik wilde modules maken, maar ik had geen ruimte  :-X.

Toen bouwde ik dit houten frame onder, boven en om m'n vaste baan heen.


Die witte plank in het midden is bestemd om aan modules en andere grote dingen werken. Daarboven ligt Rosedale Abbey, soms haal ik die naar beneden, soms sta ik op een houten stoel te klussen.

Alles wat ik vanaf nu ga maken zal waarschijnlijk uit twee delen van elke 90cm x 40cm of kleiner. 90cm past op die witte plank, 90cm past overdwars in mijn Ford Focus. Als deze brug af is, wil ik meer modules bouwen met dezelfde formaat die in de branchline van de BMB passen. Zo hoop ik er ooit 4 a 5 mee te kunnen nemen.
De vrouw denkt dat ik een station wagon wilde vanwege de kinderwagen.... niets is minder waar... ;D

Het lijkt me ook leuk om zowel onder als boven deze modules uit te kunnen leggen en te koppelen (wel gescheiden, ik heb niks met helixen). Vooral op de witte werk tafel zou ik eigenlijk modules zoals deze brug willen aansluiten op.. iets anders. Mijn vaste baan zal ik uiteindelijk wegdoen. En dan wil ik het oude station van Alkmaar Noord namaken omdat ik nog 6 NS en 1 arriva treinstel heb.. die ergens moeten kunnen rijden

Momenteel ben ik de treinkamer aan het organiseren. Ik heb tot op heden altijd wel iets gehad, waarvan ik niet wist waar ik het moest doen en dat wil ik nu permanent oplossen. Ik hoop dit weekend een gereedschapswagentje te bouwen voor.... naja gereedschap. Acculaders, soldeerbout, boor, dremel etc komt daar in.

Back to buissness.

Ik wil alle modules op dit soort 2x2cm poten hebben staan van Aluminium. De rest van de branch line staat hier ook op, en die dingen zijn erg licht.


Ik heb even gesproken met een WTB collega over de bakkoppeling. Hij ziet de strips zoals ik had bedacht wel zitten, maar ze moeten wel dikker dan degene die ik nu heb. Die kan ik met mijn handen nog buigen.



Wat mij ook interessant leek, is om net als Sikko zo'n onderbouw te maken, maar dan van metaal of aluminium. Ik dacht als ik nu ook ongeveer 90cm lang maakt. Dan worden de bakken ondersteund op het midden. En de frames passen precies op 1 zo'n bak tijdens transport. De poten die ik heb, kan ik dan in de onderbouw steken en dan zou ik een module van 40cm diep er op kunnen leggen. Dan wil ik ze maken van T profielen.

Goed, ik ga hier nog even over bakkeleien, want Rosedale staat ook op deze alu pootjes, en daar is ruimte voor verbetering. Op 1,30m hoogte staat dat zonder kruisen toch wel een klein beetje wankel... :o

Ik denk dat het ook handig is om zo'n los frame modulair op te zetten. Dan heb je 1 basis frame van 90cm met 4 poten en verder uitbreidingsframes ook van 90cm die je aan een kant aan het basis frame kan koppelen en aan de andere kant op zijn eigen twee pootjes zet.

Dan heb ik nog een kleine update over de pijlers. De nieuwe is redelijk goed opgedroogd. Ik heb vandaag ook even gauw voetstukken gemaakt. Decoupeerzaag in de schuinste stand zetten en zagen maar  (y)

Beetje sculptamold, verf, steentjes... ik zie het al voor me.




De definitieve versie wil ik aan de binnenkant oogjes geven zodat ik ze aan de voet kan vastschroeven.


Ik wil deze week ook nog wat scenery werk verrichten aan die andere baan die er boven licht.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Awe Viaduct
« Reactie #73 Gepost op: 09 augustus 2022, 00:07:54 »
Bas, ik blijf volgen.

Succes met je project.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Awe Viaduct
« Reactie #74 Gepost op: 09 augustus 2022, 09:53:18 »
Ik heb een tip van RMweb gekregen om ipv krimpend klei, milliputty te gebruiken  :police:. Proberen waard!

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)