Doel:€250.00
Donaties:€86.50

Per saldo:€-163.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Deetrein
Vandaag om 01:47:04
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 01:43:02
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 01:29:37
Het berekenen van de verkanting door Hasenwald
Vandaag om 01:16:34
Roco NS plan V door Duikeend
Vandaag om 00:17:22
Modulebaan.nl Wereldhaven door martijn v m
Vandaag om 00:15:58
Een Nederlandse modelbaan omstreeks de jaren 70/80 door Duikeend
Vandaag om 00:13:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:06:35
Oriënt express rijtuigen van Arnold (N-spoor) door sncf231e
31 maart 2023, 23:26:53
Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995 door Michael
31 maart 2023, 23:14:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
31 maart 2023, 23:08:25
Motor minitrix 12593 (Ludmilla) door joespoor
31 maart 2023, 23:07:34
Toon hier je (model)treinfoto's door hrp
31 maart 2023, 23:05:30
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 (ex-demo OntraXS 2023) door Ronald Halma
31 maart 2023, 22:46:05
Nightjet in Nederland (rijtuigen) door martijnhaman
31 maart 2023, 22:37:49
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door GORILLUS
31 maart 2023, 22:30:59
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Spoor010
31 maart 2023, 22:16:40
2-rail DCC - dubbele keerlus automatiseren - kan dit ? door Te 2/2
31 maart 2023, 22:12:16
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
31 maart 2023, 21:54:05
FS couchette rijtuig 2e klasse door metpetergaathetbeter
31 maart 2023, 21:52:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
31 maart 2023, 21:47:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
31 maart 2023, 21:11:53
Frans loodsje et cetera door NS1220
31 maart 2023, 20:44:59
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door Hendrik Jan
31 maart 2023, 20:37:45
BR39 DB - welke rijtuigen ? door rhberk
31 maart 2023, 20:28:59
De meisjes van Verkade door basjuh1981
31 maart 2023, 20:27:57
INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80' door Edwin2121992
31 maart 2023, 20:14:46
draaistel naam door VictorPM
31 maart 2023, 19:22:25
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
31 maart 2023, 18:58:55
telex koppeling door Te 2/2
31 maart 2023, 18:31:41
  

Auteur Topic: Awe Viaduct  (gelezen 9599 keer)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Awe Viaduct
« Reactie #45 Gepost op: 04 augustus 2022, 15:40:06 »
Kijk eens naar deze website: Orchy viaduct refurbishment works. Dan zie je de opbouw.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 23809
    • Pagina van klaas
Re: Awe Viaduct
« Reactie #46 Gepost op: 04 augustus 2022, 15:41:27 »
Opmerkelijke constructie. Ik heb nooit eerder een brug met een houten ballastbak gezien.
De foto's maken ook duidelijk dat hij niet altijd rood is geweest.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2989
Re: Awe Viaduct
« Reactie #47 Gepost op: 04 augustus 2022, 23:29:32 »
Mooie link Ronald. Blijkbaar heet de brug toch Orchy viaduct, erg verwarrend allemaal  :-\  maar awe viaduct klinkt wel meer awe-some  ;D

Ik weet nu in ieder geval hoe die schuine balken precies lopen. Bij mij zijn dat gewone H profielen, recht toe recht aan.


Ik heb nog een praktisch vraag omtrent verven. Dat ding moet natuurlijk geverfd worden. Als ik dat met een kwast moet doen, word ik misschien niet gelukkig. Ik dacht dat dit een mooi klusje is voor een spuitbusje.

Volgens mij zou het erg vervelend zijn om een zijpaneel te moeten verven/spuiten als hij in z'n geheel in elkaar zit? De binnenkant wordt dan lastig. Ik dacht er aan om aan een zijde alle twaalf kruisen te lijmen en dan het geheel in scottish red (vind het toch mooier dan de nieuwere groen blauwe kleur) te spuiten aan beide zijdes. De overige kruisen wil ik dan meteen los mee spuiten. De geverfde delen op elkaar lijmen is volgens mij niet 100% wenselijk maar daar kom ik wel mee weg. Is dit een goed plan?

Ik heb tevens ook alvast gaten geboord om de twee verstrengelde zwarte kabels door te voeren. Ik zag op een afbeelding dat deze kabels van een telefoonmast afkwamen. Deze kabels wil ik maken van 0.2mm lakdraad. Dan wil ik ze lichtjes in elkaar vlechten met mijn accu boor, zwart kwasten en dan met een pincet door de gaatjes heen rijgen voordat ik de laatste kruisen er op lijm. Het kan, denk ik, ook als alle kruisen er al op zitten.... maar waarom moeilijk doen als het het niet hoeft?


Foto van David Christie

De massaproductie van kruisen gaat voorspoedig. Ik denk echt wel dat ik een oplossing moet verzinnen voor de L profielen te knippen. Ik knip ze nu met een zijkniptang, maar de L vorm is daarna minder L-ig  :-\ De mal lost wel veel op, maar het werkt ook wat trager. Ik moet eigenlijk een strip styreen tegen een muur drukken, snijden en volgende...  1 volledig brugdeel alleen al heeft 48 kruisen nodig.


Ik ben op de helft..... van het eerste brugdeel that is


Om de H balken te zagen, heb ik ook een simpele mal gemaakt. Het is eigenlijk een soort mini verstekbakje van plastic. Deze komt tzt vast van pas.

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5126
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Awe Viaduct
« Reactie #48 Gepost op: 05 augustus 2022, 08:22:39 »
Ik adviseer nog steeds de houten constructie als de constructieve brug te zien voor de module(s).
Daarmee wordt ook een brug gemaakt zonder rail voegovergangen.

Samen met de pijlers haal je daar de sterkte voor de trein baan model uit.

Pijlers zijn te bekleden.

De styreen liggers plaats je er langs, in de lengten van de overspanningen.
De dragers aan de onderzijde lijm je tegen het hout.

In model, is het compromissen zoeken.
De werkelijkheid overbrengen is iets wat niet altijd mogelijk is.
Verschil tussen wat jij al hebt gemaakt en straks de dubbele T?
Na verven zie je dat (bijna) niet meer.

Het gaat uiteindelijk om hetgeen er gezien en ervaren wordt.
En of je er praktisch mee kan "rijden".
Niet of het model precies zo gemaakt is al in werkelijkheid.

Met een doorgaande brug met rails is het rijden een "makkie".

Ronald Visser.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 25 maart 2023 sta ik er weer. Ook met N-schaal

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8051
    • Midland
Re: Awe Viaduct
« Reactie #49 Gepost op: 05 augustus 2022, 13:25:36 »
Pakt Dremel erbij, voor die L profiel. ;D gewoon weg slijpen.

Tool is er ook waar je strips mee kan snijden

Weet alleen merk ff niet meer.

Gr Koen
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

Jozz

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Awe Viaduct
« Reactie #50 Gepost op: 05 augustus 2022, 14:08:51 »
Je bedoelt waarschijnlijk "The Chopper". https://evergreenscalemodels.com/products/chopper-ii
Die is wel vrij prijzig. Alle namaak schijnt echter niet te voldoen, dus waarschijnlijk die prijs wel waard als je veel te choppen hebt

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3408
Re: Awe Viaduct
« Reactie #51 Gepost op: 05 augustus 2022, 15:32:48 »
Wat een leuk project Bas, ga ik volgen. Heeft wel wat van de brug bij Villefranche de Conflent in Frankrijk, waar ik mee bezig ben.

Zojuist voor het eerst je draadje doorgelezen en ik had wel tips kunnen geven over het snijden en lijmen van styreen. Inmiddels weet je het nu wel, al wil ik toevoegen dat secondelijm ook heel goed werkt (of was dat toch al gezegd?).

Ik heb T balken zelf gemaakt van strips, door de I op de _ te lijmen in een mal. Met L profiel zou dat ook wel moeten lukken.

Enfin, al doende leert men en gaande weg ontstaat iets unieks. Succes met de bouw.
Ik heb al een trein

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2989
Re: Awe Viaduct
« Reactie #52 Gepost op: 05 augustus 2022, 16:52:48 »
I love the smell of Revell glue in the moring. Spul ruikt nog zo lekker als vroeger  ;D. Het kan alleen niet mogelijk gezond voor me zijn om er aan te snuffen dus het moet het wel slecht zijn voor me  ::)

Citaat
Pakt Dremel erbij, voor die L profiel
Ik heb een proxxon multitool, en ik heb een bijbehorende houder waarmee als de multitool als kolomboor gebruikt kan worden maar dat is het...

Er zit een ontwerpfoutje in die houder. Ik dacht, ah mooi makkelijk, een proxxon zaagtafel maken met dat ding. Ik kan namelijk de multitool welliswaar 90 graden draaien, maar als ik dan de hendel over haalt, beweegt de zaag zijdelings en niet naar beneden..

Maar ik kan dus wel het snijblad verticaal zetten. Alleen hoe haal ik dat styreen er langs? Ik heb het los geprobeerd met die H-balken, geen eentje moet ik niet nabwerken met schuurpapier... met de beste intenties... alles ging scheef..

Ik zat nog naar deze  XY tafel te kijken, die past er op, maar het is nog duurder dan een styreen chopper...


Dus ja, als je tips heb om styreen er recht door te krijgen?

Dit is overigens mijn mini verstekbak, ik wil deze zo printen. De eerste versie die had de schuine verstevigingen niet en daar kon 1 keer mee zagen, maar wel recht. Ik ga deze mal nog proberen voordat ik 70€ wegdraag... bovendien, ik heb nog meer styreen nodig... €€€



Citaat
ik had wel tips kunnen geven over het snijden en lijmen van styreen
Over het lijmen. Ik wilde even tussen een paar H balkjes, wat kruisjes leggen voor een foto. Maar omdat die kruisen elkaar overlappen en erg licht zijn, veeg ik ze zo weg. Ik dacht, als ik straks ga lijmen, wordt dat waarschijnlijk een pleuris bende.

Ik ben op dit moment deze mal aan het printen. Deze mal moet de lange H balken, evt de korte H balken en 2 kruisen vasthouden, terwijl ik ze er op lijm, om te voorkomen dat de boel gaat schuiven.



@Ronald.
Ik wil de onderkanten van de girders een iets bredere strip geven die wat naar binnen lopen. Die strip wordt dan aan evt H balken gelijmd van styreen. Daarom wil ik die onderste strip meer naar binnen lopen zodat ik wat meer vlees heb. Het triplex wordt dan ook aan diezelfde balken gelijmd. Ik denk dat dit geheel een vrij starre constructie gaat worden.

De pijlers wil ik 3D printen (mits het kleien met steentjes motief lukt.....) en ik wil ze een rechthoekige uitstulping geven die precies tussen de H balken passen. Een brugdeel segment is dan afneembaar. Ik moet dan alleen nog iets versieren om de railsdraden door de pijler te trekken... ofwel de pijlers print ik met een gat..


Mvg,

Bas

P.S.

Op het moment van tikken, was de printer klaar. Mogelijk volgen er zo foto's  :P
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2989
Re: Awe Viaduct
« Reactie #53 Gepost op: 05 augustus 2022, 17:48:20 »
Filmpje was ff makkelijker  :angel:

<a href="https://www.youtube.com/v/pLDROAa2FUw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/pLDROAa2FUw</a>

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5126
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Awe Viaduct
« Reactie #54 Gepost op: 05 augustus 2022, 19:21:14 »
@Bas, dank voor de reactie.

Citaat
Een brugdeel segment is dan afneembaar.

De rails loopt dus niet door, maar is per segment doorgeslepen? :angel:

Zo niet (doorgaande rails) dan is de brug niet meer uitneembaar.
Vandaar mijn advies.

Succes met het ontwikkelen, en bouwen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten 25 maart 2023 sta ik er weer. Ook met N-schaal

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8051
    • Midland
Re: Awe Viaduct
« Reactie #55 Gepost op: 05 augustus 2022, 20:39:03 »
Welke lijm gebruik je?

Ik heb tot nu toe prima styreen geplakt met witte lijm.
Neem er een uit de tekenwinkel.
Dat zijn kwalitatief betere lijmsoorten.
Foam plakt in 1x goed bv.

Verder kun je ondersteunen met contactlijm(Bison), secondenlijm(wel snel werken) er is ook een bouwlijm met citroengeur.
Die zou ik even moeten opzoeken welke dat is(Sjaaks hobbyshop)
De klassieke naaldlijm(eigenlijk knap waardeloos spul, stinkt en lijmt alleen kleine dingetjes, alles behalve).
De enige die goed was was UHU met een kwastje en rode dop.(uit de handel geloof ik)

Als je wilt weten welke lijmen dit allemaal zijn.
Dan moet ik ff nakijken.




Gr Koen.

« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2022, 20:59:12 door NS264. Reden: plaatje is makkelijker »
Klik op de wereldbol naar ouder topic. Bouw aan diverse projecten. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
4NonBlondes -Train.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
  • Modelrailroading is fun
Re: Awe Viaduct
« Reactie #56 Gepost op: 05 augustus 2022, 20:44:22 »
Niet verven op later te plakken oppervlakken.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2989
Re: Awe Viaduct
« Reactie #57 Gepost op: 05 augustus 2022, 22:56:15 »
Dan moet ik eerst de brugdelen in elkaar zetten en dan spuiten. Om al die hoekje af te plakken, zit veel meer werk in. Met een kwast kan ik dan wel de witte vlekken aan de binnenkant aanstippen.

Proces verloopt voorspoedig.

(de middelste verticale H-profielen zaten fout, die zijn inmiddels aangepast)

De printer is nog deel 5 aan het printen en dan moet ik deel 3 nog vervangen door een hogere, maar het ziet er goed uit tot nu toe.

@Koen, ik gebruik die goed ruikende Revell contacta professional. Lijkt erg goed te werken.

Ik heb dingen geleerd. Brug van bouwen van styreen is dus prima te doen. Die mallen... zijn een goed idee. De verticale profielen hoef je niet te plaatsen bij de eerste rij kruisen. Dat kan, ware het niet dat mijn mallen net dat tikkie krap zijn dat er twee mee terug kwamen. De balken gaan er nu in met de rij kruisen aan de andere kant. Ik denk dat ik dat vanavond nog wel red. Ik moet de uiteindes alsnog dremelen omdat de balk 3cm korter is dan ik had bedacht. Elk brugdeel wordt nu 33cm en als laatste, dit is best leuk om te doen. Dus in dat opzicht is de brug nu al een succes.

Citaat
De rails loopt dus niet door, maar is per segment doorgeslepen?
Het was niet plan A, maar eh ja. Dat is precies wat ik wil proberen, om alle brugdelen uitneembaar te laten. Mocht ik ooit een andere module bouwen, bijvoorbeeld een dubbelsporige BMB bak of een brug in nieuwe vaste baan dan zou ik deze brugdelen er op kunnen zetten en dat scheelt me dan een paar honderd manuur  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2989
Re: Awe Viaduct
« Reactie #58 Gepost op: 05 augustus 2022, 23:15:53 »
Laatste voor de avond





Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 2989
Re: Awe Viaduct
« Reactie #59 Gepost op: 06 augustus 2022, 11:44:01 »
Ik werd wakker en ik dacht, ik moet nog een paar vragen beantwoorden

Citaat
Een los brugdeel over de bakovergang is wellicht ook wat handiger. Eventueel kan je een van de pijlers ook net naast de bakovergang zetten.

Heb je ook al overwogen om de brugdelen twee kruizen korter te maken?
Ja, maar ik wil de brug wel een beetje symmetrisch houden, ook voor evt uitbreidingen. Ik ga daarom voor nu voor 3 brugdelen. Ik moet alleen de brughoofden nog een beetje uitwerken. Van wat ik zie van de hoeken van alle foto's is de linker kant (de kant van het station) niet echt toegangelijk voor mensen. Aan de rechter kant loopt een klein paadje.

Citaat
En hoe ga je om met een bakovergang midden in het water?
De bakken zijn open aan 1 kant. Het idee is om die open zijdes af te dichten door een plank hout tegen de kopse kant te schroeven en dan de randen aan de buitenkant af te dichten met ducttape. Hetzelfde wat Hendrik Jan deed op Hielan Ware met als toevoeging die schroeven om niet een post te hoeven doen over lekkende hars in het "dat overkomt mij niet" draadje...

De kopse kanten zijn wel recht, dus ik hoop met een beetje secuur werken dat de kier tolerabel wordt. Ik heb alleen nul ervaring met het gieten van hars dus geen idee hoe dat opdroogt. Ik heb hiet op 't forum wel veel plaatjes gezien over hars, en ik zie dat mensen toch wel mooie rechte open uiteindes er mee kan maken.



Nu de lengte van een brugdeel definitief is geworden, wil ik (behalve meer kruisen maken  ::)) een begin maken aan de rails bak.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)