Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 17:51:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Eric v C
Vandaag om 17:47:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 17:38:36
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:22:45
Modeltreinenbeurzen door Scratchbuilt
Vandaag om 17:18:25
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door saskia
Vandaag om 17:08:53
Märklin 2025 door Martijn193
Vandaag om 16:58:02
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 16:47:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 16:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:28:23
Rheinburg, TP V/VI door Paul1969
Vandaag om 15:59:03
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 15:57:43
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 15:53:15
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
West-Brabantse modelspoordagen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:32:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:26:19
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:57:24
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:55:43
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28

Auteur Topic: Volt / ampere meter  (gelezen 12294 keer)

Rail@Home

• Offline Offline
Re: Volt / ampere meter
« Reactie #60 Gepost op: 11 April 2025, 16:02:43 »
Dit is het type condensator. Ik zie geen onderscheid tussen plus en min.

https://www.rapidonline.com/suntan-ts170r1h105msbfb0r-1uf-20-50v-y5v-p-5-08mm-radial-ceramic-capacitor-11-3451
Conrad art.nr. 651436-38. Beide pootjes zijn even lang

Begrijp ik uit jouw verhaal dat ik de min van beide bruggelijkrichters niet meer moet verbinden met elkaar. En dan de condensator alleen aan de linker en de meter alleen aan de rechter?

Ga ik straks proberen.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 16:08:24 door Rail@Home »
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Rail@Home

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 11 April 2025, 17:36:37 »
Oke net getest.

Ik krijg nu een waarde van rond de 6,5V en 1,00A. Het aantal Volt moet echter rond de 16V liggen. Als ik een wissel schakel zie ik wel een kleine toename in het aantal Ampères van 0,05A.  De wisselaandrijving van Conrad heeft 16V nodig en verbruikt ongeveer 1A. Dat laatste zie ik dus niet terugkomen op de meter, maar is misschien ook wel een moment opname.

Heel even getest met een andere maar gelijke trafo. Dan meet ik dezelfde waardes. 2 andere meters ingeplugd om te kijken of dat nog wat uit maakte. Zelfde waardes. Het ligt dus niet aan de meter of aan de trafo.

Dus wat meet ik nu eigenlijk?

Uiteindelijk gaat het mij erom dat ik inzicht heb in het aantal verbruikte ampères. Voltage is nice-to-have. Aan de andere kant het zit erop, dus zou mooi zijn als we het werkend krijgen.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Eric v C

• werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
« Reactie #62 Gepost op: 11 April 2025, 18:19:08 »
Ik heb een soortgelijke schakeling met een DC meter aan de praat gehad maar bleef 9V meten op de DC volt meter (waar er 18V DCC op stond) en dat is eigenlijk ook wel logisch volgens mij want DCC is een wisselspanning en de spannings-top op de pluszijde en het spannings-dal op de minzijde van de wisselspanning golf  is dan 2x 9V als je er 18V op zet.
Ik heb nog eens gedacht op de spanning met een step-up 2x te verhogen in de meetlus , maar daarmee heb ik nog geen succes gehad.

Lees verder op BNLS Encyclopedie Digitale spanning meten
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Digitale_spanning_meten#:~:text=Het%20meten%20van%20de%20digitale,informatie%22)%2C%20

https://dccwiki.com/RRampMeter

Ik heb daarna een wissel-spanning-stroom-meter gekocht, maar die heb ik nog niet aangesloten gehad, dus dat blijft nog een verrassing.
Maar die werkt anders. zoek op Google naar Ac 220V 10A 50A 100A Dual Display Spanning Stroom Meter Detector Tester Led Voltmeter Amperemeter Tester Detector met Transformator

Een True RMS meter is de beste oplossing heb ik gelezen. Maar die zijn prijzig.

https://dccwiki.com/RRampMeter

Eric

« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 18:47:14 door Eric v C »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #63 Gepost op: 12 April 2025, 09:38:14 »
Even ter controle een paar extra gekleurde lijnen erin getekend om de zwarte lijnen beter van elkaar te kunnen onderscheiden.
Eindelijk tijd gevonden om er eens goed naar te kijken. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit schema niet gaat werken.
Je schrijft dat je de zwarte lijnen van elkaar wil onderscheiden. Maar dat is zinloos. Na bestuderen van de mogelijke schema's die bij dit metertje worden gegeven kan ik alleen maar concluderen dat de zwarte draden intern in het metertje hard aan elkaar zitten. De circuits voor het meten van spanning en stroom zitten met één kant ook aan dit punt vast.

In het schema wordt met bruggelijkrichters een aparte gelijkrichting voor spanning en stroom gecreëerd. Maar de minkanten van die gelijkrichters zitten allebei aan de zwarte draden en dus aan elkaar. Zo ga je beide circuits alsnog met elkaar mengen.

Richard heeft met een tekeningetje al aangegeven dat daardoor een kortsluitstroom gaat lopen.
Het hele ding is dus een zinloze exercitie. Dit metertje is niet geschikt om wisselspanning en -stroom te meten.
De enige uitweg is om er twee te nemen, de ene voor spanning, de andere voor stroom.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rail@Home

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 12 April 2025, 10:51:06 »
Oké, dank je wel Klaas en Richard. Duidelijk verhaal.

Richard geeft aan dat er ook een wisselstroom versie van dit metertje is. Zou dat dan een oplossing kunnen zijn. Ik begrijp dat het nauwkeurig meten van voltage bij dcc lastig is. Maar het geeft wel een indicatie.ik heb echter onvoldoende kennis om zelf met een aansluitschema te bedenken.

Het schema wat je laat zien begrijp ik ook niet echt. De losse elementen nog wel, maar wat is Rs en wat is 0-1 DC volts

Hannesch

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 12 April 2025, 11:06:16 »
Rs betekend R shunt. Dat is een weerstand waar de spanning over gemeten wordt. Deze is afhankelijk van de stroom die via de booster loopt.
0-1 DC Volts is het bereik van de gebruikte voltmeter.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #66 Gepost op: 12 April 2025, 12:19:28 »
Een soortgelijk instrument heb ik gevonden voor wisselspanning/stroom.
https://www.amazon.com/YB4835VA-Digital-Voltmeter-Ammeter-130-500V/dp/B0D5H3D855?th=1

Er zijn meerdere aanbieders, met prijzen variërend van 5 tot 50 euro.
Maar ik kan nergens een handleiding vinden, dus onmogelijk te zeggen of dit voor DCC gaat werken.
Meestal zijn dit soort meters bedoeld voor de netfrequentie van 50 of 60 Hz. De DCC frequentie ligt ongeveer 100 keer zo hoog.

De aansluiting is wel heel simpel: spanning aansluiten op twee klemmen en de draad naar de verbruikers door de opening van een aangebouwde stroomtrafo steken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Rail@Home

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 12 April 2025, 16:12:07 »
Heren,

Ik vind het toch nog lastig om mijn hoofd er omheen te krijgen. Dus ik schrijf hier mijn gedachten maar op, dan roepen jullie maar als het niet klopt.

1. Ik begrijp het getekende schema van Richard. Uiteindelijk zit de plus aan de min en ontstaat er volle sluiting. Door van de beide bruggelijkrichters de min niet meer te verbinden, krijg ik een meting, en is er geen kortsluiting meer. Dus ik heb het nu zo aangesloten als onderstaande afbeelding.

2. Klaas je zegt het volgende:
Na bestuderen van de mogelijke schema's die bij dit metertje worden gegeven kan ik alleen maar concluderen dat de zwarte draden intern in het metertje hard aan elkaar zitten. De circuits voor het meten van spanning en stroom zitten met één kant ook aan dit punt vast.

Maar ik weet niet dat dit of klopt. Onderstaande 2 afbeeldingen horen bij dit metertje. Op het moment dat je de voeding uit dezelfde bron haalt hoef je alleen de rode draad aan te sluiten, als je een aparte voeding aansluit dan zowel de zwarte als de rode. Het lijkt me dus dat er herkend wordt of er een aparte bron is en dan wordt eea gescheiden. Maar hoe dat daadwerkelijk werkt geen idee.

PS let niet op die shunt. De originele advertentie is weg en ik vind meerdere advertenties online. De strekking tav de zwarte en rode draad is steeds hetzelfde. Verschillen zitten in de meet range 0-100V of 4-28V. en of er een shunt nodig is.

En als dat toch klopt zou het dan geen oplossing zijn om geen externe voeding te gebruiken, maar de voeding ook uit het DCC signaal te halen.

3. Dan weer terug naar wat ik nu eigenlijk meet. Ik heb deze dus nu aangesloten op een zuivere AC voeding (dus geen DCC), deze voeding wordt gebruikt voor externe voeding van een aantal decoders en lampen etc. Dit is dus geen blokspanning. Ik dacht als deze kapot gaat dan is dat goedkoper dan een nieuwe centrale of booster.  ;D

Dat het voltage niet klopt, kan ik mee leven. Ik begrijp ook wel dat als je maar de helft van een signaal meet, je ook maar de helft aan waarde meet.

Maar waar het me echt om gaat, is dus het aantal Ampere. Is er enigszins wat zinnigs te zeggen of het aantal ampere wat weergegeven wordt klopt, of is dat ook maar de helft.

Jullie begrijpen dus wel dat mijn kennis beperkt is, maar ik wil het wel zoveel mogelijk begrijpen. Jullie hulp word zeer gewaardeerd. (y)

Hannesch

saskia

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 12 April 2025, 16:22:54 »
Ik heb documenten van een schema liggen voor zo'n meter op DCC, echter in PDF en Word,
komt van o.a.Paco's website.
Ik weet echter niet hoe ik die hier op het forum kan plaatsen.

saskia

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 12 April 2025, 16:45:03 »

saskia

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 12 April 2025, 16:45:39 »
 Dus toch gelukt  ;D

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #71 Gepost op: 12 April 2025, 17:13:38 »
Maar ik weet niet dat dit of klopt. Onderstaande 2 afbeeldingen horen bij dit metertje. Op het moment dat je de voeding uit dezelfde bron haalt hoef je alleen de rode draad aan te sluiten, als je een aparte voeding aansluit dan zowel de zwarte als de rode. Het lijkt me dus dat er herkend wordt of er een aparte bron is en dan wordt eea gescheiden. Maar hoe dat daadwerkelijk werkt geen idee.
Als je de voeding uit de te meten spanning haalt heb je de dunne zwarte draad niet nodig, maar komt de min via de dikke zwarte draad. Daaruit concludeer ik dat de beide zwarte draden aan elkaar zitten. Ik geloof niet dat er een intelligentie in zit die herkent waar de voeding vandaan komt.
Die dunne zwarte draad zit er alleen maar voor het aansluitgemak bij een externe voeding.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #72 Gepost op: 12 April 2025, 17:16:42 »
@ Saskia: kort geleden is inderdaad gebleken dat je via Plaatje uploaden ook pdf's kunt uploaden.
Ik moet dat document eerst goed bestuderen alvorens conclusies te trekken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 12 April 2025, 17:27:01 »
leuk voor die metertjes want heb ze hier ook liggen maar vind nergens hoe ik dat extra printje kan bestellen
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #74 Gepost op: 12 April 2025, 19:00:34 »
Er staat ook niet bij dat je dat printje kan bestellen. Maar de schakeling is zo eenvoudig dat je die makkelijk op een stukje gaatjesboard kan namaken.

Het frappante is dat deze schakeling bijna identiek is aan die welke Frits in reactie#11 laat zien.
Het belangrijkste verschil is dat Frits voor de dunne rode en de gele draad aparte diodes gebruikt. Bij de schakeling in de pdf is er 1 diode voor beide draden. Voor de werking maakt dat niks uit.

Na bekijken van de schakelingen denk ik dat ze allebei gaan werken.
Je moet alleen bedenken dat door de diodebrug in de stroomkring de baanspanning ongeveer 1,4 volt lager wordt
« Laatst bewerkt op: 12 April 2025, 19:17:01 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel