Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 17:51:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Eric v C
Vandaag om 17:47:05
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 17:38:36
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:22:45
Modeltreinenbeurzen door Scratchbuilt
Vandaag om 17:18:25
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door saskia
Vandaag om 17:08:53
Märklin 2025 door Martijn193
Vandaag om 16:58:02
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 16:47:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 16:31:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:28:23
Rheinburg, TP V/VI door Paul1969
Vandaag om 15:59:03
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 15:57:43
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 15:53:15
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
West-Brabantse modelspoordagen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
Zaterdag, 31 januari 2026 | 8e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:32:47
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:26:19
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:58:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:57:24
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:56:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 14:55:43
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
  

Auteur Topic: Volt / ampere meter  (gelezen 12299 keer)

Rail@Home

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Volt / ampere meter
« Reactie #75 Gepost op: 17 April 2025, 16:12:39 »
Ik heb ook het schema van ‘VoltAmpDCC by Paco’ gebouwd. Het werkt wel, maar je moet geen epilepsie hebben. Het metertje knippert echt heel erg snel.ik wordt er helemaal zenuwachtig van. De waardes lijken wel aardig te kloppen met 19V en 0,90A.

Er gebeurd wel wat vreemds. Af en toe knippert het schermpje niet en blijft het langer aan. Maar dan valt het voltage van 19V terug naar 13 en amperes fluctueren dan ook heel erg. Deze lagere waardes wordt alleen weergegeven als het scherm dus aanblijft. Deze 2 zijn wel aan elkaar verbonden. Knippert het scherm snel dan zijn de waardes stabiel.

Ik heb dit trouwens getest met 3 metertjes en 2 trafo’s. Zelfde uitkomst.

Het begin van onderstaande filmpje geeft de vreemde waardes weer. Het laatste deel het standaard geknipper. Dat laatste wordt dus het overgrote deel van de tijd weergegeven.

<a href="https://www.youtube.com/v/vsEamijmAHE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/vsEamijmAHE</a>
https://youtu.be/vsEamijmAHE

Dit is trouwens een regulier AC signaal. Misschien dat het met een dcc signaal wel beter gaat aangezien dat meer een blokgolf is.


« Laatst bewerkt op: 17 April 2025, 16:16:38 door Rail@Home »
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Volt / ampere meter
« Reactie #76 Gepost op: 25 April 2025, 22:55:22 »
Beste

Heb dit topic door zitten lezen en heb een vraag, waarom de stroom en spanning willen meten aan de zijde van het DCC signal.
Eenvoudiger is het toch om aan de gelijkstroom zijde te meten, spanning is bekend en zal constant blijven, de stroom kan worden gemeten met een naaldmeter (draaispoel).
Voor de booster wordt enkel de stroom gemeten die nodig is om het DCC extern af te geven. In, rust, geen gebruiker, meet je enkel de stroom die deze booster zelf gebruikt, tijdens rijden zie je dan opgeteld wat een trein dan gebruikt.
Bij het Comando Station (besturing), zie je hetzelfde, dus in rust, eigen verbruik met daarbij overige funkties zoals S88 bus enzevoorts,
en tijdens het rijden zie je dan ook wat een trein verbruikt.
Grootste voordeel is dat er niets tussen de afgegeven DCC signaal en rails wordt geschakeld, dus ook  niet die 1,4V spannings verlies, maar ook een schonere DCC signaal.
Groeten Frans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26859
    • Pagina van klaas
Re: Volt / ampere meter
« Reactie #77 Gepost op: 26 April 2025, 00:17:27 »
Dat gelijkstroompunt, daar moet je wel bij kunnen komen.
De topicstarter heeft een multimaus. De bijbehorende booster wordt gevoed uit een transformator. Om bij het gelijkstroomcircuit te komen moet je dus inbreken in de booster.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fransx

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Volt / ampere meter
« Reactie #78 Gepost op: 28 April 2025, 22:20:02 »
Oke Klaas, ik ben er vanuit gegaan dat de booster met een losse voeding (DC) wordt aangesloten, kon uit het begin van de topic niet opmaken dat er sprake was van een ingebouwde voeding in de booster.
Ik maak namelijk wel gebruik van losse voedings units.
Groeten Frans