Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 22:46:16
Märklin 2025 door Eric B
Vandaag om 22:29:15
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
Vandaag om 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
Vandaag om 22:19:35
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 22:17:31
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:14:42
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 21:55:30
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
Vandaag om 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
Vandaag om 21:21:20
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 21:19:02
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
Vandaag om 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 19:43:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:28:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:22:16
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
Vandaag om 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
Vandaag om 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31

Auteur Topic: Volt / ampere meter  (gelezen 12308 keer)

Fritsprt

• Offline Offline
Re: Volt / ampere meter
« Reactie #45 Gepost op: 17 August 2022, 14:54:31 »
Gelijkspanning aansluiten op de DUNNE rode en zwarte draad, dan gaat inderdaad het scherm aan. Kan je ook even testen met een 9V batterij
Groet Frits

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #46 Gepost op: 17 August 2022, 15:08:22 »
Heb je er geen handleiding bij gekregen  :angel:
Misschien moet je nog iets activeren op het display. Kan best zijn dat er iets van een ingangssignaal moet zijn om in te schakelen.
En weet je zeker dat je het goed aangesloten hebt.
Gr.
Eric

Ronaldp

• Offline Offline
« Reactie #47 Gepost op: 17 August 2022, 15:12:13 »
Ops....had hem aan de dikke gedaan.
Hopen dat het nu nog werkt.

mvg ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

VvKan

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 17 August 2022, 15:16:54 »
Zal vast nog wel werken.

Rail@Home

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 10 April 2025, 16:15:57 »

Ik heb bovenstaande schema meerdere keren gebouwd. enerzijds voor de Z21, anderszijds voor een gewone wisselstroomtrafo van 16V. Voordat ik de Z21 aansluit wil ik zeker weten of ik het goed heb gedaan. Ik heb daarom eerst de wisselstroomtrafo aangesloten, maar ik meet 18V met 10 ampere. Vooral dat laatste baart me zorgen, dus ik heb direct de stroom er weer afgehaald. De kabel DCC-IN word ook direct warm. Ik heb meerdere keren gecontroleerd of ik het wel goed heb gedaan (maar misschien/waarschijnlijk ook wel niet)

Maar kan dit eigenlijk wel. Kan ik hier een gewone 16V AC trafo mee meten. Volgens de trafo levert dat ding max 4.38Ampere (70VA). Dus een waarde van 10 Ampere lijkt me niet helemaal te kloppen, maar de kabel (luidsprekerdraad 0,75mm) wordt wel warm binnen enkele seconden, dus er gaat zeker wat fout.

Ik heb 1 ding anders gedaan, omdat ik meerdere keren dit schema moest bouwen heb ik de ingang 16V AC hergebruikt. Dus na het afvlakken van AC naar DC splitst de plus en de min, zodat het 2 aparte delen voedt. Ieder deel daarna heeft wel zijn eigen elco. Als ik alleen deze kabel aansluit werken beide displays en geven netjes 0 aan.

Iemand een idee wat hier mis gaat.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #50 Gepost op: 10 April 2025, 21:28:14 »
Heb je de gelijkrichters wel goed aangesloten? De diodetekens in de ruiten staan allemaal verkeerd, die moeten naar boven wijzen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rail@Home

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 10 April 2025, 21:59:35 »
Klaas,

Het schema komt uit dit draadje, ik heb het niet zelf getekend.

Ik heb er goed opgelet dat ik de plus en min goed heb aangesloten. Maakt het uit aan welke zijde van de ~ eea is aangesloten. Volgens mij niet toch, dat wisselt steeds.

Ik heb de volgende bruggelijkrichter.  Diotec KBPC600 Bruggelijkrichter KBPC6 50V 3A (ik besef me nu dat deze niet groot genoeg is voor die trafo, maar het moet wel genoeg zijn voor de Z21.).

zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannesch

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #52 Gepost op: 10 April 2025, 22:54:03 »
Ik heb ook niet gezegd dat het jouw tekenfout is.  :)
Constateerde alleen maar dat de diodetekens verkeerd staan, en daardoor zou het kunnen dat je op het verkeerde been wordt gezet.
Gelukkig staan de + en de - en het wisselspanningsteken wel op de goede plek. En inderdaad, de twee wisselspanningsaansluitingen zijn identiek, dus het maakt niet uit hoe je die aansluit.

Maar je probleem is hiermee niet opgelost want ik zie niet wat er verder fout kan zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Jeroen Rood

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 11 April 2025, 09:12:17 »
Inwendig zit er gewoon een 0.1R (of 0.01) shunt weerstand tussen de dikke rode en zwarte draad.

Heeft iemand het in de praktijk al werkend gehad?

Jeroen.

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #54 Gepost op: 11 April 2025, 09:30:08 »
Ik ga er maar even van uit dat in de digitale meter de spanning en stroom meting galvanisch gescheiden zijn, anders weet ik niet of dit gaat werken.
Hebben de spanning en stroom meting elk twee aansluitingen? Dan moet je een knop maken bij de rode pijl en de spanningmeting met een aparte zwarte draad aansluiten.

Bovenstaand draadje niet goed gelezen.  Waar gaat die 10A lopen. Je zegt als je de wisselspanningtrafo aansluit, maar welke trafo? En krijg je het ook als je de verbinding met de rails los maakt.
Om de fout op te sporen kun je het beste stapsgewijs onderdelen losmaken. Of als je een digitale multimeter hebt, die gebruiken om spanning en stromen te meten.

« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 09:45:09 door V200-G2000 »

Rail@Home

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 11 April 2025, 12:20:47 »
Ik heb een conrad wisselstroomadapter.  vergelijkbaar met de Uhlenbrock art.nr. 20070 16V max 70VA

Het printje wordt gevoed vanuit een aparte 18V AC adapter.

Net getest. Als ik alleen de DCC-IN aansluit en de Rails niet, dan geeft de Ampere meter ook direct 10 Ampere aan en wordt alles warm. Echt binnen 1 seconde warm.

Hannesch

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #56 Gepost op: 11 April 2025, 12:28:58 »
Als het metertje dan ook 10A aangeeft zit er echt iets niet goed in je schakeling, want er is dan geen belasting, maar toch loopt er ergens een gigantische stroom.
Alle draden van het metertje loskoppelen. Je kunt dan weliswaar niet meer meten, maar nog wel voelen of het weer warm wordt.
Indien ja, dan een brugcel weghalen, testen, volgende brugcel etc etc. Totdat er niets meer warm wordt.
Ik denk dat het in die linker brugcel zit, want dat is de enige die nog met de rode draad is verbonden en waardoor dus de stroom kan vloeien.
Hoe heb je je schakeling gemaakt, op een stuk gaatjesprint of op een breadboard (insteekbord)?
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 12:31:37 door V200-G2000 »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #57 Gepost op: 11 April 2025, 14:41:39 »
Net getest. Als ik alleen de DCC-IN aansluit en de Rails niet, dan geeft de Ampere meter ook direct 10 Ampere aan en wordt alles warm. Echt binnen 1 seconde warm.
Er zijn bijna geen boosters die 10A kunnen leveren. Dan zou die direct in de beveiliging gaan. Er zit dus iets grondig fout.

Een trafo van nominaal 5A kan in kortsluiting wel 10A leveren.
Wijst dat ding precies 10A aan, of is dat ongeveer?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Rail@Home

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 11 April 2025, 14:56:47 »
Even ter controle een paar extra gekleurde lijnen erin getekend om de zwarte lijnen beter van elkaar te kunnen onderscheiden.

Ik gebruik gaatjesprint, dus geen onterechte verbindingen. Ik heb van beide bruggelijkrichters de poten van de min direct aan elkaar gesoldeerd. Daar aan vast de zwarte draad naar de meter. De 1uF condensator (richting maakt niet uit?) direct aan de plus en de min poten van de linker bruggelijkrichter gesoldeerd. De gele draad ook direct aan de poot van de plus.

Als ik alleen DCC-IN aansluit (en dus Rails niet), worden beide bruggelijkrichters warm. Ik heb eea laten afkoelen, de meter afgekoppeld en de stroom weer aangezet. Dan blijft alles koel. Doe ik de stekker met de 3 draden erin, blijft ook alles koel. Waardes 0V en 0A. Doe ik de stekker met de 2 dikke draden erin, dan worden beide bruggelijkrichters direct warm. waardes gaan naar 23V (vreemd hoog) en 10A (ergens tussen 9,6 en 10,0) en na een paar seconden worden de waardes 6V en 0A. Ik ga er maar vanuit dat eea dan uitschakelt.

Ik heb deze print in totaal 5x gemaakt. een printplaat met 2 en een printplaat met 3 stuks. En ik heb met meerdere getest. Het ligt dus niet aan 1 kapotte meter, of een kapotte bruggelijkrichter.

Hannesch

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #59 Gepost op: 11 April 2025, 15:20:12 »
Als je een puur DC spanning zou hebben waarbij de + op de rode draad bovenin het schema is aangesloten zou er niets aan de hand zijn. Maar het DCC signaal is een soort wisselspanning (blokgolf). Als je de + namelijk op de zwarte draad zet dan heb je inderdaad een kortsluiting. Ik heb er even snel een eenvoudige tekening van gemaakt met pijltjes hoe de stroom dan loopt. De weerstand rechts is de stroommeter met een lage weerstand, dus in feite een doorverbinding.

Als je de beide minpolen van de brugcellen van elkaar haalt, heb je als het goed is geen kortsluiting meer. Spanning meet je dan in feite nog alleen maar het positieve deel, maar in principe zou dat goed kunnen zijn.
De condensator van 1uF is wel richtingsgevoelig als het een elco (electrolytische condensator) is. Als het goed is staat er bij één van de twee pootjes dan een - indicatie. Dat is dan ook het kortere pootje.
« Laatst bewerkt op: 11 April 2025, 15:45:15 door V200-G2000 »