Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:21:27
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door Huib
Vandaag om 16:14:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 16:07:12
Fleischmann rijtuig openen door fozziebear
Vandaag om 16:04:48
Piko h0 NS 2200 door marco
Vandaag om 16:00:09
LS models ICR door Arnold van Heyst
Vandaag om 15:47:21
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door tothebeach
Vandaag om 15:45:52
Labbern in Rotzbach Allerlei door Hans_omBC
Vandaag om 15:10:02
Artitec, nieuws van de fabrikant. door NS 1100
Vandaag om 15:02:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door GORILLUS
Vandaag om 15:01:51
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 15:00:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Besselspoor
Vandaag om 14:55:14
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:49:12
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jelmer
Vandaag om 14:43:02
Rondom Charlois door Peter Kleton
Vandaag om 14:28:56
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door BartvD
Vandaag om 13:15:21
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door Wim Vink
Vandaag om 12:57:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door tijgernootje
Vandaag om 12:00:53
Dordrecht jaren 70 door tijgernootje
Vandaag om 11:55:04
Station Markelo in schaal 0 door tijgernootje
Vandaag om 11:49:17
Belgische aanhangwagens in Trondheim door tijgernootje
Vandaag om 11:37:30
Spoor 0 scenery: dozen gezocht door bollen neus
Vandaag om 11:24:10
Philotrain HSM D 1900, van kit tot model door Mar-Cas
Vandaag om 11:23:15
Hulp of mening gezocht: perronverlichting door Quinzeedied
Vandaag om 11:13:00
Rivarossi 2022, nieuws van de fabrikant door marco
Vandaag om 10:55:06
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door tijgernootje
Vandaag om 10:46:15
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door tijgernootje
Vandaag om 10:43:16
Spoor op industrieterrein Lage Weide door raymond erdtsieck
Vandaag om 10:11:23
0e Ponorka door Huup
Vandaag om 08:58:10
  

Auteur Topic: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.  (gelezen 2279 keer)

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2022, 23:04:02 »
Wat mij wèl tot mijn ergernis is opgevallen, is dat ik hagelnieuwe lokomotieven die af-fabriek al waren voorzien van een decoder en die slechts luttele uren hebben rondgereden op een testovaaltje, na enkele jaren in de opslag plots geen enkele sjoege meer geven.

Welk merk, met welke decoders aan boord?

Bor

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2022, 08:08:15 »
Wat ook nog weleens een discussie is de gevoeligheid voor ESD. Soms kan een ontlading niet direct tot schade leiden maar over tijd versnelt het we de degradatie.
Med venligst hilsen,

Lennert

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1884
  • werken met de aaiket
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #17 Gepost op: 14 juni 2022, 09:36:15 »
Welk merk, met welke decoders aan boord?

Bor

Een Br 52 van Trix met een OEM decoder en een V 200.1 van Roco met een decoder van Zimo. Er was nog een derde lok, maar ik weet niet meer welke. Dat moet ik even uitzoeken.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1860
  • Aachenau West
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #18 Gepost op: 14 juni 2022, 15:20:12 »
Interessant draadje.

Ik ben zeker geen ingewijde op het gebied van elektronica.
Maar alles wat je maar kunt bedenken (in dit leven) is aan verval onderhevig. Dus logisch dat elektronica dat ook is.

Met die wetenschap in mijn achterhoofd hoef ik me niet zo te ergeren als iets het ineens niet meer doet.
(Ik heb in de loop van de tijd al verschillende decoders moeten vervangen. Dat hoort er dus gewoon bij ;D)

Groet, Bas

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #19 Gepost op: 14 juni 2022, 15:42:17 »
Hallo,

Uit mijn vroegere werk heb ik de ervaring dat vooral elco's nog wel eens de geest willen geven door langere tijd in een erg warme omgeving te hebben moeten functioneren. (Pc's gestapeld onder in een machine) Als het al eens nodig was om de zaak uit te schakelen, sneuvelde er bij het opnieuw opstarten vrijwel altijd  wel ergens een elco op een moederbord van een pc. (Gelukkig is dat aan een elco snel te zien, bolle boven of zijkant)
Meestal stonden de pc's al een jaar of 5 in de machines en continue onder spanning.
Wat betreft decoders heb ik geen ervaring maar kan me voorstellen dat die door warmteontwikkeling sneuvelen, zoveel koeling is er nu ook weer niet onder een kap van een loc.

De elektronica onder mijn spoorbaan is opgebouwd op printplaten die in een soort 19" rek zitten waar voldoende koeling aanwezig is. Heb er tot nu na 30 jaar nog geen problemen mee ondervonden. Zoals al eerder opgemerkt gaat het kapot vrijwel direct in het begin of het blijft gewoon werken. Uitzonderingen daargelaten maar daar kan ik dan meestal wel een oorzaak aanhangen. Kortsluiting o.i.d.

Groet Wout
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2022, 15:43:50 door Wout br52 »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3067
    • Mijn van-alles website
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #20 Gepost op: 14 juni 2022, 17:13:53 »
Wat mij wèl tot mijn ergernis is opgevallen, is dat ik hagelnieuwe lokomotieven die af-fabriek al waren voorzien van een decoder en die slechts luttele uren hebben rondgereden op een testovaaltje, na enkele jaren in de opslag plots geen enkele sjoege meer geven.

Zou het net als bij een auto die te lang stil staat zo zijn dat het niet gebruiken erger is dan regelmatig gebruik ?
Het zou aan de dataretentie van het flash-geheugen van de microcontroller kunnen liggen. Hoewel daar vaak iets van 10 jaar voor gegeven wordt, worden die dingen wel steeds kleiner. Daarmee neemt de kans op een slecht exemplaar, waar de dataretentie eigenlijk de specificaties niet haalt, toe.

Wat ook nog weleens een discussie is de gevoeligheid voor ESD. Soms kan een ontlading niet direct tot schade leiden maar over tijd versnelt het we de degradatie.
Jep. ESD is een belangrijke kandidaat voor degradatie. Ik vermoed niet dat de gemiddelde decoder daar veel beveiliging voor aan boord heeft, want die neemt nogal wat ruimte in. Vermoedelijk wordt dus met de interne beveiligingen (indien aanwezig) gewerkt, maar vaak staat er al in het datablad dat die slechts tegen de laagste klasse (2 kV, human model geloof ik) bescherming biedt en er bij menselijke interferentie met in/uitgangen externe beveiliging geplaatst moet worden.

@ Wout br52: elco's falen lang niet altijd bol of kotsend: ik ben ze al geregeld in prima fysieke staat tegengekomen, maar toch volledig gaar.
En die elco in zo'n pc sneuvelde dan niet bij het opstarten, maar was al gaar. Omdat de boel echter warm bleef, merkte je dat niet. Koelt alles af, dan komt de elco 'buiten specificaties' en wil het opstarten niet meer.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2022, 13:20:41 door Duikeend. Reden: onnodige opmerkingen verwijderd »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1884
  • werken met de aaiket
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #21 Gepost op: 14 juni 2022, 22:52:20 »
Het zou aan de dataretentie van het flash-geheugen van de microcontroller kunnen liggen. Hoewel daar vaak iets van 10 jaar voor gegeven wordt, worden die dingen wel steeds kleiner. Daarmee neemt de kans op een slecht exemplaar, waar de dataretentie eigenlijk de specificaties niet haalt, toe.

Dank voor deze uitleg, Menno. Ik denk althans in grote lijnen te begrijpen wat jij schrijft.

Aanvankelijk dacht ik dat de lokomotieven waar het om gaat nog niet zo heel lang ongebruikt in hun doosje weggeborgen waren geweest. Bij nader inzien hebben ze meer dan tien jaar in de opslag gelegen. De tijd gaat sneller dan je denkt. Mijn eigen dataretentie loopt ook terug  :D.

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 20478
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #22 Gepost op: 15 juni 2022, 10:49:20 »

Dan toch een vraag van een onwetende op basis van het draadje. Kan niet gebruiken een reden voor slijtage zijn of juist niet?

Mijn oudste nog in gebruik zijnde locdecoders (Lokpilot 1) zijn ruim 20 jaar in gebruik en geven geen krimp. Maar ze worden ook regelmatig gebruikt. Ik heb denk ik nog geen enkele keer meegemaakt dat een decoder er om onduidelijke reden de brui aan gaf. Wel een paar gefrituurd uiteraard en decoders uit de vorige eeuw zijn in de regel vervangen door betere decoders.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2022, 13:23:17 door Duikeend. Reden: sfeer beheer ;) »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
  • Metrop-Märklin
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #23 Gepost op: 15 juni 2022, 11:32:13 »
Als iemand praat over witte sneeuw, snap je toch ook dat hij over sneeuw praat?
Met of zonder pleonasme?
Zeker nog nooit gele, grijze, bruine of roze sneeuw gezien?  Tsss. :angel:

Soldeer begeeft het eerder dan tussenliggende hardware.
Elco's en diodes begeven het sneller dan specs suggereren.
Zichzelf overschrijvende software is berucht.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2022, 11:38:13 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2808
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #24 Gepost op: 15 juni 2022, 12:49:04 »

Dan toch een vraag van een onwetende op basis van het draadje. Kan niet gebruiken een reden voor slijtage zijn of juist niet?

Mijn oudste nog in gebruik zijnde locdecoders (Lokpilot 1) zijn ruim 20 jaar in gebruik en geven geen krimp. Maar ze worden ook regelmatig gebruikt. Ik heb denk ik nog geen enkele keer meegemaakt dat een decoder er om onduidelijke reden de brui aan gaf. Wel een paar gefrituurd uiteraard en decoders uit de vorige eeuw zijn in de regel vervangen door betere decoders.

Misschien geldt “rust roest” hier ook voor.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2022, 13:22:59 door Duikeend. Reden: citaat aangepast omdat ook het origineel aangepast is. »

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 1381
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #25 Gepost op: 15 juni 2022, 13:28:15 »
De zamboni heeft net bewezen dat ie met dit weer ook nog prima werkt ;)
Maar nu even serieus: een vriendelijk doch dringend verzoek hier geen persoonlijke discussies uit te vechten!
Dus graag weer over het "slijten" van electronica

Ferenc als moderator
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3067
    • Mijn van-alles website
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #26 Gepost op: 15 juni 2022, 17:10:58 »
Dank voor deze uitleg, Menno. Ik denk althans in grote lijnen te begrijpen wat jij schrijft.

Aanvankelijk dacht ik dat de lokomotieven waar het om gaat nog niet zo heel lang ongebruikt in hun doosje weggeborgen waren geweest. Bij nader inzien hebben ze meer dan tien jaar in de opslag gelegen.
In iets begrijpelijker taal: flash-geheugen is geheugen dat zijn status behoudt als de spanning wegvalt (non-volatile memory in het Engels). Het wordt tegenwoordig echt overal voor gebruikt: SD-kaartjes voor foto- en videocamera's, solid-state harde schijven, ga zo maar door.

De fabrikant geeft een opgave hoe lang het flash-geheugen de beschreven staat 'vasthoudt', bij gebrek aan spanning. In het begin van digitale elektronica was een paar jaar heel normaal, tegenwoordig staat er bijna altijd >10 jaar in het datablad. Maar naast schaalverkleining (flash-geheugens zijn inmiddels zo klein dat een enkele geheugencel met slechts 1 elektron gevuld kan zijn om de status '0' of '1' te maken), kan het natuurlijk best een keer voorkomen dat je tóch een slechte te pakken hebt. En na na meer dan 10 jaar in opslag komt de dataretentie-tijd echt wel in zicht ;)

Dit beantwoord ook de vraag van Te 2/2: het herhaalde gebruik zorgt ervoor dat het geheugen zijn status behoudt.

Daarnaast wordt steeds vaker (zeker in de vrij pittige controllers op decoders) de inhoud van het flash-geheugen gecontroleerd met een checksom (checksum). De opgeslagen waardes worden vertaald naar een som waarvan het antwoord eveneens opgeslagen wordt. Wijkt het flash-geheugen ineens af (en het antwoord op de checksum dus ook), dan kan de controller 'zien' dat er iets niet klopt. Omdat checksums vaak terug te rekenen zijn naar de status van het geheugen, kan een controller zelfs eigenhandig aan de hand van die som het geheugen weer in de juiste staat brengen (vooropgesteld dat er niet teveel beschadiging opgetreden is)

Eerlijk gezegd vermoed ik dat oude lokdecoders het langer uithouden dan de nieuwe. Daar wordt zo verschrikkelijk veel rekenkracht en (relatief) vermogens-elektronica op een klein printje ondergebracht dat het eigenlijk een wonder is dat het werkt.