Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 14:05:55
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.  (gelezen 3934 keer)

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2022, 23:04:02 »
Wat mij wèl tot mijn ergernis is opgevallen, is dat ik hagelnieuwe lokomotieven die af-fabriek al waren voorzien van een decoder en die slechts luttele uren hebben rondgereden op een testovaaltje, na enkele jaren in de opslag plots geen enkele sjoege meer geven.

Welk merk, met welke decoders aan boord?

Bor

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • 🇳🇴
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #16 Gepost op: 14 juni 2022, 08:08:15 »
Wat ook nog weleens een discussie is de gevoeligheid voor ESD. Soms kan een ontlading niet direct tot schade leiden maar over tijd versnelt het we de degradatie.
Med venligst hilsen,

Lennert

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #17 Gepost op: 14 juni 2022, 09:36:15 »
Welk merk, met welke decoders aan boord?

Bor

Een Br 52 van Trix met een OEM decoder en een V 200.1 van Roco met een decoder van Zimo. Er was nog een derde lok, maar ik weet niet meer welke. Dat moet ik even uitzoeken.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

wob

  • Online Online
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #18 Gepost op: 14 juni 2022, 15:20:12 »
Interessant draadje.

Ik ben zeker geen ingewijde op het gebied van elektronica.
Maar alles wat je maar kunt bedenken (in dit leven) is aan verval onderhevig. Dus logisch dat elektronica dat ook is.

Met die wetenschap in mijn achterhoofd hoef ik me niet zo te ergeren als iets het ineens niet meer doet.
(Ik heb in de loop van de tijd al verschillende decoders moeten vervangen. Dat hoort er dus gewoon bij ;D)

Groet, Bas

Wout br52

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #19 Gepost op: 14 juni 2022, 15:42:17 »
Hallo,

Uit mijn vroegere werk heb ik de ervaring dat vooral elco's nog wel eens de geest willen geven door langere tijd in een erg warme omgeving te hebben moeten functioneren. (Pc's gestapeld onder in een machine) Als het al eens nodig was om de zaak uit te schakelen, sneuvelde er bij het opnieuw opstarten vrijwel altijd  wel ergens een elco op een moederbord van een pc. (Gelukkig is dat aan een elco snel te zien, bolle boven of zijkant)
Meestal stonden de pc's al een jaar of 5 in de machines en continue onder spanning.
Wat betreft decoders heb ik geen ervaring maar kan me voorstellen dat die door warmteontwikkeling sneuvelen, zoveel koeling is er nu ook weer niet onder een kap van een loc.

De elektronica onder mijn spoorbaan is opgebouwd op printplaten die in een soort 19" rek zitten waar voldoende koeling aanwezig is. Heb er tot nu na 30 jaar nog geen problemen mee ondervonden. Zoals al eerder opgemerkt gaat het kapot vrijwel direct in het begin of het blijft gewoon werken. Uitzonderingen daargelaten maar daar kan ik dan meestal wel een oorzaak aanhangen. Kortsluiting o.i.d.

Groet Wout
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2022, 15:43:50 door Wout br52 »

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #20 Gepost op: 14 juni 2022, 17:13:53 »
Wat mij wèl tot mijn ergernis is opgevallen, is dat ik hagelnieuwe lokomotieven die af-fabriek al waren voorzien van een decoder en die slechts luttele uren hebben rondgereden op een testovaaltje, na enkele jaren in de opslag plots geen enkele sjoege meer geven.

Zou het net als bij een auto die te lang stil staat zo zijn dat het niet gebruiken erger is dan regelmatig gebruik ?
Het zou aan de dataretentie van het flash-geheugen van de microcontroller kunnen liggen. Hoewel daar vaak iets van 10 jaar voor gegeven wordt, worden die dingen wel steeds kleiner. Daarmee neemt de kans op een slecht exemplaar, waar de dataretentie eigenlijk de specificaties niet haalt, toe.

Wat ook nog weleens een discussie is de gevoeligheid voor ESD. Soms kan een ontlading niet direct tot schade leiden maar over tijd versnelt het we de degradatie.
Jep. ESD is een belangrijke kandidaat voor degradatie. Ik vermoed niet dat de gemiddelde decoder daar veel beveiliging voor aan boord heeft, want die neemt nogal wat ruimte in. Vermoedelijk wordt dus met de interne beveiligingen (indien aanwezig) gewerkt, maar vaak staat er al in het datablad dat die slechts tegen de laagste klasse (2 kV, human model geloof ik) bescherming biedt en er bij menselijke interferentie met in/uitgangen externe beveiliging geplaatst moet worden.

@ Wout br52: elco's falen lang niet altijd bol of kotsend: ik ben ze al geregeld in prima fysieke staat tegengekomen, maar toch volledig gaar.
En die elco in zo'n pc sneuvelde dan niet bij het opstarten, maar was al gaar. Omdat de boel echter warm bleef, merkte je dat niet. Koelt alles af, dan komt de elco 'buiten specificaties' en wil het opstarten niet meer.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2022, 13:20:41 door Duikeend. Reden: onnodige opmerkingen verwijderd »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #21 Gepost op: 14 juni 2022, 22:52:20 »
Het zou aan de dataretentie van het flash-geheugen van de microcontroller kunnen liggen. Hoewel daar vaak iets van 10 jaar voor gegeven wordt, worden die dingen wel steeds kleiner. Daarmee neemt de kans op een slecht exemplaar, waar de dataretentie eigenlijk de specificaties niet haalt, toe.

Dank voor deze uitleg, Menno. Ik denk althans in grote lijnen te begrijpen wat jij schrijft.

Aanvankelijk dacht ik dat de lokomotieven waar het om gaat nog niet zo heel lang ongebruikt in hun doosje weggeborgen waren geweest. Bij nader inzien hebben ze meer dan tien jaar in de opslag gelegen. De tijd gaat sneller dan je denkt. Mijn eigen dataretentie loopt ook terug  :D.

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #22 Gepost op: 15 juni 2022, 10:49:20 »

Dan toch een vraag van een onwetende op basis van het draadje. Kan niet gebruiken een reden voor slijtage zijn of juist niet?

Mijn oudste nog in gebruik zijnde locdecoders (Lokpilot 1) zijn ruim 20 jaar in gebruik en geven geen krimp. Maar ze worden ook regelmatig gebruikt. Ik heb denk ik nog geen enkele keer meegemaakt dat een decoder er om onduidelijke reden de brui aan gaf. Wel een paar gefrituurd uiteraard en decoders uit de vorige eeuw zijn in de regel vervangen door betere decoders.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2022, 13:23:17 door Duikeend. Reden: sfeer beheer ;) »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #23 Gepost op: 15 juni 2022, 11:32:13 »
Als iemand praat over witte sneeuw, snap je toch ook dat hij over sneeuw praat?
Met of zonder pleonasme?
Zeker nog nooit gele, grijze, bruine of roze sneeuw gezien?  Tsss. :angel:

Soldeer begeeft het eerder dan tussenliggende hardware.
Elco's en diodes begeven het sneller dan specs suggereren.
Zichzelf overschrijvende software is berucht.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2022, 11:38:13 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #24 Gepost op: 15 juni 2022, 12:49:04 »

Dan toch een vraag van een onwetende op basis van het draadje. Kan niet gebruiken een reden voor slijtage zijn of juist niet?

Mijn oudste nog in gebruik zijnde locdecoders (Lokpilot 1) zijn ruim 20 jaar in gebruik en geven geen krimp. Maar ze worden ook regelmatig gebruikt. Ik heb denk ik nog geen enkele keer meegemaakt dat een decoder er om onduidelijke reden de brui aan gaf. Wel een paar gefrituurd uiteraard en decoders uit de vorige eeuw zijn in de regel vervangen door betere decoders.

Misschien geldt “rust roest” hier ook voor.
« Laatst bewerkt op: 15 juni 2022, 13:22:59 door Duikeend. Reden: citaat aangepast omdat ook het origineel aangepast is. »
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2313
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #25 Gepost op: 15 juni 2022, 13:28:15 »
De zamboni heeft net bewezen dat ie met dit weer ook nog prima werkt ;)
Maar nu even serieus: een vriendelijk doch dringend verzoek hier geen persoonlijke discussies uit te vechten!
Dus graag weer over het "slijten" van electronica

Ferenc als moderator
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Kan electronica "slijten" door gebruik ervan.
« Reactie #26 Gepost op: 15 juni 2022, 17:10:58 »
Dank voor deze uitleg, Menno. Ik denk althans in grote lijnen te begrijpen wat jij schrijft.

Aanvankelijk dacht ik dat de lokomotieven waar het om gaat nog niet zo heel lang ongebruikt in hun doosje weggeborgen waren geweest. Bij nader inzien hebben ze meer dan tien jaar in de opslag gelegen.
In iets begrijpelijker taal: flash-geheugen is geheugen dat zijn status behoudt als de spanning wegvalt (non-volatile memory in het Engels). Het wordt tegenwoordig echt overal voor gebruikt: SD-kaartjes voor foto- en videocamera's, solid-state harde schijven, ga zo maar door.

De fabrikant geeft een opgave hoe lang het flash-geheugen de beschreven staat 'vasthoudt', bij gebrek aan spanning. In het begin van digitale elektronica was een paar jaar heel normaal, tegenwoordig staat er bijna altijd >10 jaar in het datablad. Maar naast schaalverkleining (flash-geheugens zijn inmiddels zo klein dat een enkele geheugencel met slechts 1 elektron gevuld kan zijn om de status '0' of '1' te maken), kan het natuurlijk best een keer voorkomen dat je tóch een slechte te pakken hebt. En na na meer dan 10 jaar in opslag komt de dataretentie-tijd echt wel in zicht ;)

Dit beantwoord ook de vraag van Te 2/2: het herhaalde gebruik zorgt ervoor dat het geheugen zijn status behoudt.

Daarnaast wordt steeds vaker (zeker in de vrij pittige controllers op decoders) de inhoud van het flash-geheugen gecontroleerd met een checksom (checksum). De opgeslagen waardes worden vertaald naar een som waarvan het antwoord eveneens opgeslagen wordt. Wijkt het flash-geheugen ineens af (en het antwoord op de checksum dus ook), dan kan de controller 'zien' dat er iets niet klopt. Omdat checksums vaak terug te rekenen zijn naar de status van het geheugen, kan een controller zelfs eigenhandig aan de hand van die som het geheugen weer in de juiste staat brengen (vooropgesteld dat er niet teveel beschadiging opgetreden is)

Eerlijk gezegd vermoed ik dat oude lokdecoders het langer uithouden dan de nieuwe. Daar wordt zo verschrikkelijk veel rekenkracht en (relatief) vermogens-elektronica op een klein printje ondergebracht dat het eigenlijk een wonder is dat het werkt.