Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MiWuLa door Bor de Wolf
21 August 2025, 23:44:01
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door prutser
21 August 2025, 23:40:50
maatvoering AKI door MOVisser
21 August 2025, 23:25:34
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Sven
21 August 2025, 23:24:08
Roco ns 309 ac>dc door hmmglaser
21 August 2025, 23:06:07
Stalen rijtuigen van NS door FRIE
21 August 2025, 23:03:50
br 041 334-4 Fleischmann H0 door saskia
21 August 2025, 22:53:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
21 August 2025, 22:38:34
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Tjalling
21 August 2025, 22:21:24
Da's Daz 2 door Huup
21 August 2025, 21:15:31
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
21 August 2025, 21:13:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
21 August 2025, 20:47:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 August 2025, 20:24:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
21 August 2025, 20:01:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
21 August 2025, 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
21 August 2025, 19:09:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
21 August 2025, 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
21 August 2025, 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
21 August 2025, 18:38:14
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
21 August 2025, 17:12:28
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
21 August 2025, 17:00:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
21 August 2025, 16:27:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
21 August 2025, 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
21 August 2025, 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
21 August 2025, 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
21 August 2025, 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
21 August 2025, 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
21 August 2025, 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
21 August 2025, 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
21 August 2025, 14:17:43
  

Auteur Topic: ik blijf sukkelen met de kruising  (gelezen 11117 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #15 Gepost op: 08 May 2022, 22:36:21 »
Citaat
Waarom "keerlussen" maken als er in de gehele baan geen keerlussen zitten?  Lijkt mij niet logisch, Dus ook de 2 sporen niet van gelijke polariteit voorzien, daarmee maak je polariteitsproblemen.
Het idee is juist dat je bij 2-rail banen beide hoofdsporen gelijk polariseert en keerlussen gebruikt. Ook wanneer dat niet nodig is.

Dat geeft je
A). de mogelijkheid om functionele overloopwissels tussen de hoofdsporen te plaatsen bij bijvoorbeeld stations
B). het zou de TS zijn probleem met de kruising ook op lossen zoals je kan zien op mijn plaatje.

Nu heeft de TS geen overloopwissels tussen de hoofdsporen, maar die zitten er misschien bewust niet in omdat hij hier het polariteitsprobleem had in de eerste plaats. Als ik zo naar het iTrain plaatje kijk zou het bij Hasselt Centraal misschien wel leuk zijn geweest...

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #16 Gepost op: 08 May 2022, 23:10:03 »
Iemand maakt een ontwerp, en blijft daarbij, met een kruising.  Dan ga ik hem geen overloopwissels aanpraten.  Bovendien is uitsluitend de toevallige fysiek gesteldheid van de kruising ( zo je wilt de breedte van de wielloopvlakken) het probleem.

Daar komt bij, dat een overloopwissel op de plaats van de kruising alleen maar tot rijden op "verkeerd spoor" leidt, wat dus ergens anders weer gecompenseerd moet worden.  Oftewel:  je bent het baanplan voor een groot deel op zijn kop aan het gooien.
Dat is in ieder geval nooit mijn bedoeling, laat de ontwerper in zijn waarde. Als de ontwerper het in dit geval wel een goed idee had gevonden, dan had die het plan wel aangepast.

De kracht van dit baanplan is nu net het ontbreken van keerlussen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17981
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #17 Gepost op: 09 May 2022, 08:55:11 »
Dirk, Klaas en Bas hebben denk ik de oplossing wel gegeven ;)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #18 Gepost op: 09 May 2022, 09:09:07 »
Veroniek,
je hebt een punt, echter heeft Bas het bij het rechte eind, bij het ontwerpen van het plan heb ik geprobeerd om geen keerlussen te maken om de simpele reden dat ik geen doorzicht heb in elektriciteit. Toen ik aan het ontwerp bezig was heb ik de raad gekregen om overal de polarisering gelijk te houden, lk heb dat geprobeerd, maar ik begrijp het simpelweg niet. Klinkt als vloeken in de kerk, maar het gaat er op een of andere manier niet in, tot mijn grote frustratie. Omdat ik niemand ken die geduldig genoeg is om het irw te komen uitleggen hen ik dan maar dit plan uitgevoerd. Ik heb zelfs nog een keerlus module liggen ongebruikt, en met de laatste uitbouw heb ik plaats genoeg om een keerlus te maken in het stuk na de kruising, want nu kom ik tus tegenspoor uit en dat wilde ik tegen gaan, vandaar ook de vraag ivm een kruiswissel te plaatsen ipv de kruising. Het is dus een plan uit onkunde mijnerzijds. De kruising is een alternatief als ze werkt, en dat doet ze voorlopig jammer genoeg niet.
Mijn baan is voor lange treinen, loc met 12 container wagens of ketel wagens en reizigers met 4 wagons en stuurstand, dus de blokken zijn lang en een keerlus moet dus de langste trein volledig kunnen bevatten, en dat brengt wel restricties met zich mee, dus vandaar mijn vraag of dat eventueel nodig (mogelijk) is.
Voorlopig ga ik proberen om de kruising te schakelen, ik heb hier nog een bipolair relais van roco (10019) liggen, dat kan dienen, alleen weet ik nog niet hoe ik het moet doen, door mijn heel beperkte kennis van elektronica kan ik geen schema's lezen, dus het wordt nog puzzelen. Ik zou de bedrading wel willen DCC-conform leggen, maar helaas dat begrijp ik ook niet. Logica is jammer genoeg niet mijn kunde, vroeger niet en nu nog minder.
Ik ga nu proberen om dat relais eens grondig onder de loep te nemen en hopelijk kan ik eerdaags de baan terug opstarten en van de treinen genieten.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #19 Gepost op: 09 May 2022, 09:54:20 »
Ik zat even te kijken naar de esu rosoft servo switch. Maar die heeft 2 onboard relais waarmee je het kan oplossen

Als we het hebben over dit ding.


Volgens mij kan je de puntstukuitgang gebruiken om je kruis op aan te sluiten, maar dat moet ik nog nagaan. Ik zal later een tekening hiervan fabrieken.
Als dat niet gaat heb je een dcc schakeldecoder nodig die magneetwissels kan schakelen. Deze decoders kunnen ook het roco relais aansturen.

Citaat
Dirk, Klaas en Bas hebben denk ik de oplossing wel gegeven ;)
Ja ik had ook moet beter moeten weten met wie ik wel en niet in discussie moet gaan. My bad.

Bas
« Laatst bewerkt op: 09 May 2022, 10:38:44 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #20 Gepost op: 09 May 2022, 10:02:15 »
Bas, je geeft een link naar een plaatje bij rosoft. Daarop slaat mijn virusscanner alarm. Iets met blacklist.
Iemand anders dit ook gekregen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #21 Gepost op: 09 May 2022, 10:06:15 »
Mijn virus scanner heeft er geen probleem mee.

Groet Meino

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #22 Gepost op: 09 May 2022, 10:16:35 »
Dat ding staat hier beschreven.
http://www.rosoft.info/ServoSwitch.html

Ik denk dat er twee railstaven omgepoold moeten worden om Dirks probleem permanent de deur uit te helpen. Maar ik heb nog niet gekeken of die dan dezelfde polariteit moeten hebben of juist omgekeerd zijn.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 09 May 2022, 18:38:12 door Duikeend. Reden: commentaar op persoon verwijderd »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #23 Gepost op: 09 May 2022, 10:19:33 »
Bas,
neen ik heb de rosoft servoswitch die heeft ook 2 relais, die ziet er zo uit:



2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #24 Gepost op: 09 May 2022, 10:38:03 »
ja sorry, die bedoelde ik eigenlijk. Ik had wel het goede plaatje  :police: Ik plak in mijn hoofd altijd het woord 'esu' voor het woord 'servo switch'. Een bug in mijn operating system denk ik  ;D

Ik zal het meteen even aanpassen

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26732
    • Pagina van klaas
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #25 Gepost op: 09 May 2022, 10:42:12 »
Elke keer als ik dit topic open krijg ik weer die virusmelding.
Ga een mailtje sturen naar Wim Ros.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6739
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #26 Gepost op: 09 May 2022, 11:40:09 »
Dirk,

Ik gebruik ook 2 relais voor mijn kruising. In mijn treinbesturingsprogramma beschouw ik het als twee wissels, beide op hetzelfde decoder adres.

Dit is een Tillig exemplaar, het idee is hetzelfde als bij de Peco. Rood en bruin is baanspanning terwijl groen wordt gepolariseerd. Bij jouw Peco wissel loopt het puntstuk "groen" verder door.



Gr, Ben.


Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 938
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #27 Gepost op: 09 May 2022, 12:41:22 »
Ben,
Ik durf het bijna niet vragen, maar zou je een duidelijk tekeningetje willen maken hoe ik dat kan realiseren met het Roco bi-stabiel relais?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6739
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #28 Gepost op: 09 May 2022, 12:54:37 »
Geen idee Dirk, ik gebruik twee mono-stabiele relais.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5009
Re: ik blijf sukkelen met de kruising
« Reactie #29 Gepost op: 09 May 2022, 13:01:06 »
Ben zijn situatie is anders omdat zijn parallel sporen gelijk zijn gepoold.

Als je nogmaals naar dit plaatje kijkt, zie je het verschil. De bovenste is van toepassing op Ben's kruising. De onderste is van toepassing op de jouwe.


Bij jou zijn het niet de puntstukken die gepolariseerd moeten worden. Ik pak nu Klaas zijn plaatje met conclusie er bij


Wat ik eerst zou doen, is de railstaaf van de grote pijl isoleren door rechts een isolasje (of helemaal geen lasje) te plaatsen. Dat zou ik doen met dezelfde spoorstaaf die er schuin tegen aan zit. Dan zou ik het kruis berijden van links onder naar rechts boven (of andersom) met de probleemvolste trein om te kijken of de sluiting dan weg blijft. Als je in deze richting geen sluiting heb, dan weten we zeker dat we het probleem permanent kunnen oplossen door alle buitenste staven te polariseren.



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)