Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Van Kolen naar pellets  (gelezen 9932 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #60 Gepost op: 12 mei 2022, 20:56:17 »
Ik hoor net dat koeien ook een vergunning moeten hebben om in de wei te mogen staan. Draaien we niet een beetje door?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #61 Gepost op: 12 mei 2022, 21:00:18 »
Wat begon met een alternatief voor locomotiefkolen gaat nu via stekkerauto’s naar koeien in de wei.

Beste moderatoren, s.v.p. weer een veegrondje.

Wolter
Moins mais mieux.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #62 Gepost op: 12 mei 2022, 21:04:13 »
Waarom, gaat toch lekker zo.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #63 Gepost op: 12 mei 2022, 21:04:17 »
Het gaat me te ver om nu in onze milieuvergunning op te zoeken wat er allemaal vastgesteld is. Daarbij, je eerste stelling was dat uitstoot van stoomlocomotieven tot nu toe door de vingers gezien wordt. Daar antwoorde ik op, niet op de gradatie waarin dit beoordeeld wordt. je stelling is niet waar en wordt door jezelf ontkracht. Het artikel laat zien dat wij 18 jaar geleden aan de milieuvergunning moesten.

Je kan prima gelijk hebben dat hobbymatige zaken jarenlang vrijgesteld waren van wetgeving. maar toen was toen. Ik kan je verzekeren dat museumspoorlijnen op dit moment gewoon aan alle geldende wetgeving moeten voldoen.

Prima, dan had ik ongelijk en is de wetgeving ondertussen (terrecht) gecorrigeerd. (y) Al ben ik nog steeds benieuwd naar de waarden... Dan zijn we pas zeker of dezelfde normen gelden die voor de 'normale' industrie geldt.

En wat ik ook dan niet begrijp; kolencentrales in Nederland zijn volgens mij verplicht rookgassen te ontzwavelen, bijv door te 'wassen' met ongebluste kalk. Als jullie beide dezelfde kolen gebruiken, waarom hebben stoomloks dan nog nog geen verplichte rookgassen reiniging? Of: gebruiken jullie zwavelarme kolen en zij goedkopere 'zwavelrijke' kolen? Volgens mij hebben kolencentrales ook een katalysator en een elektrostatisch filter om vliegas te vangen; allemaal niet verplicht bij een stoomlocomotief. Uiteraard heeft is een centrale van een andere orde dan een stoomloc; dit heb je ook niet op je open haard. Maar dat is ook weer een andere orde. Met andere woorden: coulant zijn tegen kleine gebruikers is ook door de vingers zien... En haardvuren tellen tegenwoordig aardig mee in de uitstoot!

Afijn, ik lees ff door en als ik nog vragen heb, kom ik graag bij je terug om het te checken.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2022, 21:51:13 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

kawaaad

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #64 Gepost op: 12 mei 2022, 21:37:40 »
Beste hans, de politiek is kompleet door de ratten besnuffeld. Alleen nederland is met deze idioterie bezig. Nog even de laatste boeren uitroeien en wij zijn totaal afhankelijk van het buitenland. Hopelijk krijgen wij niet te veel oostenwind  is slecht voor het stikstof geneuzel. Maar ik denk dat  onze stoom en diesl trein verenigingen/stichtingen ten dode zijn opgeschreven. Als er zo,n milieu ridder clubje opduikt hebben ze geen schijn van kans.

Met angstige groet  aad

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #65 Gepost op: 13 mei 2022, 00:03:53 »
Angst is een slechte raadgever en dat zie ik bij jouw bevestigd.
En als bijvoorbeeld de helft van de boeren wordt uitgeroeid, zoals jij dat formuleert, dan produceerd het restant nog steeds meer dan we in Nederland kunnen consumeren.
Maar ik geef je gelijk dat 10 jaar rechts beleid veel negatieve kanten heeft.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2022, 00:07:02 door prutser »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #66 Gepost op: 13 mei 2022, 07:37:21 »
Ik snap dat Nederland het braafste jongetje van de klas wilt zijn.
https://europadecentraal.nl/nederland-scoort-slecht-op-milieuranglijst/
https://www.trouw.nl/politiek/klimaatdoelen-nederland-blijkt-een-van-de-vieze-mannen-van-europa-maar-kan-daar-makkelijk-wat-aan-doen~b5e504f5/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Ook vergeet men dat het rendement van zo een elektriciteits centrale maar zo een 60% is
En jij vergeet dat het rendement van je 'schoonste' motor 30% is.

Een diesel is nog steeds de schoonste motor die we kennen ondanks de roet uitstoot.
De huidige benzine motoren stoten ook roet uit, dit komt door de directe inspuiting , ook hier hoor je bijna niks over.
De uitstoot gaat niet alleen over roet maar ook over CO2. En wat denk dat je dat makkelijker is, de uitstoot van één energiecentrale opvangen of van tienduizenden auto's?

Ik zal nu wel een hoop stront over me heen krijgen van die geitenwollen sokken, maar dat deert me niet.
Tsjah.

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #67 Gepost op: 13 mei 2022, 08:54:58 »
Prima, dan had ik ongelijk en is de wetgeving ondertussen (terrecht) gecorrigeerd. (y)

Dat ben ik overigens helemaal met je eens hor.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #68 Gepost op: 13 mei 2022, 09:05:47 »
Prettig!  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #69 Gepost op: 14 mei 2022, 12:34:02 »
Het mooie is wel dat je precies doet wat je 'men' verwijt; jij miept minder over een stoomlok omdat jij dat blijkbaar belangrijk acht, terwijl vele anderen dit blijkbaar minder nodig hebben...  ;D
Zo'n reactie als hierboven is een beetje een dooddoener... Bedenk dat 'die fabrieken' wellicht voor milioenen mensen producten maken en die stoomlok voor een handjevol liefhebber rijdt.

Maar er is geen reden om dat te blijven doen, als dit toch een probleem blijkt te zijn...

En over dat fabrieken de grootste vervuilers zijn: neem benzine.. Voor iedere liter die je tankt, stoot een oliebedrijf ca 250 gr CO2 uit. Door met je auto te rijden maak je van die liter ca 2,5 kg CO2, het tienvoudige dus (!). Bedenk ook; als je het koopt is het nog geen CO2, SOx, NOx of roet: dat maakt je er zelf van.

Miepen zou ik dat niet noemen,waar het me omgaat,is dat men makkelijker miept tegen kleine dingen en clubjes,dan tegen de grote,want de kleintjes zijn makkelijker te raken.
Ik vind het belangrijk dat een ieder een hobby kan uit oefenen,zeker als de maatschappij daar ook nog een kleine vorm van belang bij kan hebben.
En het draait ook niet zozeer om t nodig hebben,maar om de mis gun factor die verder begint te overheersen.

Ik zeg ook niet dat men niet moet proberen om dingen te verbeteren,maar regels en eisen opleggen aan clubs/stichtingen,musea,die totaal onhaalbaar en maakbaar zijn,waardoor er feitelijk word gestuurd richting sluiten zonder het direct openlijk te zeggen,dat vind ik gewoon erg.
Weten dat wat je eist onmogelijk is,en niet eens het lef hebben om eerlijk te zeggen dat je wilt dat de boel word opgedoekt en het daarom zo verpakt,om te kotsen  >:(
Regels maken voor een club of stichting die ergens al jaren zit,omdat men nu ineens op de grond ernaast huizen gaat bouwen,en de toekomstige bewoners last zullen hebben van geur en geluid,dat is ook zo'n kromme.
Je weet als koper van dat nieuwe huis wat er in je omgeving zit en je kiest er zelf voor om er toch te gaan wonen,dan moet je de omgeving voor lief nemen,het is niet gecamoufleerd ofzo,staat gewoon in het zicht.
Telt ook voor huizen kopers van een huis bij een spoorlijn,het huis kopen en dan gaan miepen dat je last hebt van de voorbij rijdende treinen  ::)
Afijn je snapt m wel denk ik  ;)

Wat betreft je laatste zin,dat is t m nou precies.
Het word gemaakt(in dit geval die benzine) omdat vele er baat bij hebben,dat opzich is al vervuilend dat maken,dat men door gebruik het nog vervuilender maakt,daar maalt men ook als gemeenschap niet zo om,want het is in het belang van vele dat die benzine word gemaakt.
Maar dan gaat een deel v/d gemeenschap ondanks zoiets wel zeiken over een stoomtrein die eens in de zoveel tijd een rondje rijd,want ach het milieu en bla bla.
Dat terwijl ze zelf veel meer zooi fabriceren met die auto.
Het gaat scheef,en daar krijg ik kromme tenen van,als je begrijpt wat ik bedoel.
« Laatst bewerkt op: 14 mei 2022, 12:35:52 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #70 Gepost op: 14 mei 2022, 12:41:12 »
Beste hans, de politiek is kompleet door de ratten besnuffeld. Alleen nederland is met deze idioterie bezig.

Dat wordt altijd gezegd, maar het tegendeel is waar. Nederland is zo ongeveer Europees hekkesluiter op dit vlak.

Maar hoe kan het ook anders, als de VroemVroem partij dit land al tien jaar "bestuurt"....

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #71 Gepost op: 14 mei 2022, 12:56:29 »
... miept tegen kleine dingen en clubjes,dan tegen de grote...

Maar wat is klein of groot dan volgens jou? Een grote fabriek? Daar hebben 'we' toch ook veel meer baten van; een fabriek die 1.000.000 producten maakt, is niet anders dan 1.000.000 consumenten die dat product kopen. Sterker nog, een grote fabriek doet dat waarschijnlijk ook efficienter dan tig kleine.

.. die ergens al jaren zit,omdat men nu ineens op de grond ernaast huizen gaat bouwen,en de toekomstige bewoners last zullen hebben van geur en geluid,dat is ook zo'n kromme.

Daar kan je over discusieren; er is nou eenmaal maar een beperkt aantal m2 op deze aarde. Als meer mensen wonen belangrijk vinden.. Helaas voor de andere gebruikers. En overigens: dat je iets jaren doet, betekend niet dat je het nog jaren kan blijven doen.. Slavernij, heksverbrandingen, doodstraf, onbeperkt kinderen krijgen...  ;D (ja, eerste 3 zijn extreem voorbeeld; grappig bedoeld)

Wat betreft je laatste zin,dat is t m nou precies.
... zeiken over een stoomtrein die eens in de zoveel tijd een rondje rijd,want ach het milieu en bla bla.
Dat terwijl ze zelf veel meer zooi fabriceren met die auto.
Het gaat scheef,en daar krijg ik kromme tenen van,als je begrijpt wat ik bedoel.

Daar geef ik je gelijk in! Het is hypocriet, maar ik weet alleen niet of het scheef is: het stoot allebei uit, en daar moeten we een keuze in maken. En blijkbaar is voor velen de auto belangrijker, hoe hypocriet ook.. Want of je nou massaal op zondag naar de efteling rijd of met een enkele reko-50 over veluwe stoomt..  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #72 Gepost op: 14 mei 2022, 13:59:17 »
 onbeperkt kinderen krijgen...  ;D

[/quote]

Ik en weet het haast wel zeker dat hier het grootste probleem zit. Er zijn nu eenmaal veelsteveel mensen op dit kleine stukje aarde.!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #73 Gepost op: 15 mei 2022, 14:05:22 »
Nog even de laatste boeren uitroeien en wij zijn totaal afhankelijk van het buitenland.
Dat zal wel meevallen. Het is eerder andersom, het buitenland is deels afhankelijk van Nederland. Van de totale agrarische productie wordt driekwart geëxporteerd. Dus het kan best een beetje minder. Laat de Polen hun eigen varkens maar fokken.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #74 Gepost op: 15 mei 2022, 14:30:31 »
Maar wat is klein of groot dan volgens jou? Een grote fabriek? Daar hebben 'we' toch ook veel meer baten van; een fabriek die 1.000.000 producten maakt, is niet anders dan 1.000.000 consumenten die dat product kopen. Sterker nog, een grote fabriek doet dat waarschijnlijk ook efficienter dan tig kleine.

Helaas voor de andere gebruikers. En overigens: dat je iets jaren doet, betekend niet dat je het nog jaren kan blijven doen.

Daar geef ik je gelijk in! Het is hypocriet, maar ik weet alleen niet of het scheef is: het stoot allebei uit, en daar moeten we een keuze in maken. En blijkbaar is voor velen de auto belangrijker, hoe hypocriet ook.. Want of je nou massaal op zondag naar de efteling rijd of met een enkele reko-50 over veluwe stoomt..  :)

Klein is bv een stoomstichting in rotterdam,soortgelijke club elders in NL of engeland of waar ook ter wereld die tegen een gemeente/provincie/het rijk moeten (gaan) strijden.
Of een bewoners groep die actie voert tegen een concern zoals dupont,shell,tata,noem maar op i.v.m. stelselmatig overtreden van milieu regels,waardoor er gevaarlijke zooi in het milieu word gedumpt en de omgeving daar extra gezondheids risico's van heeft.
(dus niet zoals je dacht dat ik m bedoelde in dit specifieke geval als het gaat om fabrieken en produceren  ;) )
Waarbij de genoemde bedrijven op het eind als groot zijn te bestempelen.

DAt iets jaren doen niet automatisch betekend dat je dat kan blijven doen,dat snap ik.
Maar als je als club of wat ook 1st gesteund word door overheden/soort gelijke instanties en je word van alles belooft,om dan jaren later door dezelfde groepen te worden aangepakt en nog net niet direct op straat word gezet vanwege winstbejag of hoe je het dan wilt noemen,dat is smerig op z'n zachtst gezegd.
(een man een man,een woord een woord. ofwel belooft is belooft,iets wat men bij het zien van geld snel overboord gooit)

Scheef is het wel,als er blijkbaar een waarde word gehecht aan milieu,dan is massaal efteling(om het dan maar op dat voorbeeld te houden) meer schadelijk dan die ene 50er,maar men is geneigt om die 50er eerder de nek om te draaien dan het bezoek aan de efteling aan banden te leggen.
Je kan zeggen wat je wil maar dat is in zo'n geval scheef.
En men kiest er dan ook voor om massaal die 50er de nek om te draaien,om de gemoedsrust te krijgen dat men toch iets doet voor het milieu.
Waarmee je nu dus wellicht snapt waarom ik riep:
waar het me omgaat,is dat men makkelijker miept tegen kleine dingen en clubjes,dan tegen de grote,want de kleintjes zijn makkelijker te raken.

En dat is zo,een kleine club/stichting/what ever,is makkelijk van de kaart geveegd,veel makkelijker dan tegen een grote groep/concern zeggen dat men hun manier van doen moet wijzigen,want dat heeft nadelen voor degene die zoiets moeten roepen en bij niet naleven erop moeten handelen.
Advocaat kosten,risico op bedrijf kwijt raken en dus inkomsten en werkgelegenheid,persoonlijke bonussen enz enz,je kan ze zelf invullen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0