Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Van Kolen naar pellets  (gelezen 10074 keer)

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #45 Gepost op: 12 mei 2022, 12:29:40 »
Maar hoeveel kilometer reed ze daar op? 

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #46 Gepost op: 12 mei 2022, 14:45:42 »
En aan de andere kant: wie heeft hier kinderen...? Of ademt zelf graag schone lucht..?
 :angel:

Een stoomlocomotief is hartstikke gaaf; maar net als vuurwerk.. Nadelige activiteiten moet je niet in leven willen houden alleen omdat nostalgie of een traditie is. 
Persoonlijk vind ik dat een beetje  B sh*t,er word tegenwoordig (te)veel gemiept over hoe vervuilend een stoomloc wel niet is,of een stoomboot,maar anderzijds pompen fabrieken in grote hoeveelheden dagelijks een hoop zooi de lucht in.
Daarover miept men mijn inziens minder over,want dat is anders,omdat de producten die daar vandaan komen,nodig zijn bij iedereen in het dagelijks leven.
(als iets niet ten goede is van mensen,dan neigt men vaak te klagen erover)

Aan alle voordelen zitten nadelen,dus als je die kant op wil gaan,dan moeten we per direct stoppen met een hele boel dingen.
(gebruiks van schoonmaakmiddelen,onkruid verdelger etc,want dat verdwijnt in de grond en het grondwater,wc gebruik,want ook daarin verdwijnt van alles,om maar te zwijgen over wat men voor spul nodig heeft om dat water te zuiveren en te reinigen,etc etc.)

En qua hoeveelheden,waar heb je het over als een stoomloc/stoomboot/what ever een ritje maakt,weerleg dat is naast wat bedrijven voor zooi de lucht ingooien.
Vergeet daarnaast ook niet dat zulke dingen ook toerisme genereren en dus inkomsten,niet alleen voor die stoomtrein/boot/what ever.

De wereld,beter gezegd,den bewoners ervan,zijn de laatste jaaaren veel beter geworden in spijkers op laag water zoeken,anderen dingen gunnen ondanks dat men er zelf niks mee heeft,dat is een uitstervend iets,evenals mensen die met hun handen in staat zijn om oude dingen te herstellen of in bedrijf te houden.
Een teleurstellende ontwikkeling,vind ik dan tenminste.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #47 Gepost op: 12 mei 2022, 15:02:34 »
Daarover miept men mijn inziens minder over,want dat is anders,omdat de producten die daar vandaan komen,nodig zijn bij iedereen in het dagelijks leven. (als iets niet ten goede is van mensen,dan neigt men vaak te klagen erover)

Het mooie is wel dat je precies doet wat je 'men' verwijt; jij miept minder over een stoomlok omdat jij dat blijkbaar belangrijk acht, terwijl vele anderen dit blijkbaar minder nodig hebben...  ;D

Zo'n reactie als hierboven is een beetje een dooddoener... Bedenk dat 'die fabrieken' wellicht voor milioenen mensen producten maken en die stoomlok voor een handjevol liefhebber rijdt. Bovendien; ik zeg ook helemaal niet dat de uitstoot van fabrieken niet mag worden beperkt! En die wordt overigens ook al in grote mate beperkt; een fabriek of vrachtwagen moet aan veel strengere eisen voldoen voor wat betreft zwavel, stikstof en roet dan een stoomlok. Tot nu werd die laatste door de vingers gezien. Maar er is geen reden om dat te blijven doen, als dit toch een probleem blijkt te zijn...

En over dat fabrieken de grootste vervuilers zijn: neem benzine.. Voor iedere liter die je tankt, stoot een oliebedrijf ca 250 gr CO2 uit. Door met je auto te rijden maak je van die liter ca 2,5 kg CO2, het tienvoudige dus (!). Bedenk ook; als je het koopt is het nog geen CO2, SOx, NOx of roet: dat maakt je er zelf van.

« Laatst bewerkt op: 12 mei 2022, 15:05:16 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #48 Gepost op: 12 mei 2022, 15:09:31 »
Waar baseer je op dat uitstoot van stoomlocomotieven tot nu toe door de vingers werd gezien? Wij (Stoomtrein Goes Borsele) hebben al decennia te maken met een milieuvergunning die gewoon aan de hand van de dan geldende regelgeving wordt geactualiseerd. Een van de onderdelen daarin is uitstoot. Dat is dan ook een van de redenen dat we investeren in kwalitatief goede kolen. Door het gebruik daarvan weten wij rookvorming tot een minimum te beperken. De momenten waarop onze locomotieven het hardste roken is tijdens het opstoken...... met hout. Maar door ook dan goed op te letten wat je doet weten we prima binnen de uitstootnormen te blijven.

De wilde tijden van "beuk de kist maar vol" liggen ver achter ons.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #49 Gepost op: 12 mei 2022, 15:20:21 »
Beste mensen,

omdat er een melding binnenkwam over dit draadje, is er (in de gauwigheid) een aantal onzinnige dan wel politiek gerelateerde berichten geveegd. Misschien had er meer geveegd moeten worden, maar vooralsnog wordt volstaan met de vraag of men a. zich bij het onderwerp wil houden, b. wil proberen niet toe te geven aan de blijkbaar onbedwingbare neiging tot "slow chat"en c. de politiek buiten boord te laten.

Bij voorbaat dank,

Jan (team moderatoren)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #50 Gepost op: 12 mei 2022, 15:37:44 »
Waar baseer je op dat uitstoot van stoomlocomotieven tot nu toe door de vingers werd gezien? Wij (Stoomtrein Goes Borsele) hebben al decennia te maken met een milieuvergunning die gewoon aan de hand van de dan geldende regelgeving wordt geactualiseerd. Een van de onderdelen daarin is uitstoot. Dat is dan ook een van de redenen dat we investeren in kwalitatief goede kolen. Door het gebruik daarvan weten wij rookvorming tot een minimum te beperken. De momenten waarop onze locomotieven het hardste roken is tijdens het opstoken...... met hout. Maar door ook dan goed op te letten wat je doet weten we prima binnen de uitstootnormen te blijven.

De wilde tijden van "beuk de kist maar vol" liggen ver achter ons.
En de vraag is, wat is de uitstoot kwa vervuiling eigenlijk nog als er fatsoenlijke, rookloze kolen gebruikt worden?

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #51 Gepost op: 12 mei 2022, 15:52:46 »
Wijs mij een stoomlok aan met een euronorm 6 certificering en ik hou mijn mond...  ;D

EDIT:
Ik heb snel een vergunning gegoogled en een memo over voorschriften voor de MBS Haaksbergen gevonden:
https://www.planviewer.nl/imro/files/NL.IMRO.0158.BP1123-0003/b_NL.IMRO.0158.BP1123-0003_tb7.pdf

Daarin wordt alleen iets over zwavelgehalte kolen, niets over beperkingen van volumes en concentraties rookgassen. Door in rijdagen te tellen en termen als "zo snel mogelijk" is dit niet streng te noemen voor wat betreft uitstootvolumes. Ter illustrtaie: bij schepen en auto's gaan ze met een sonde in de raakgassen om limieten te meten. Maar wellicht hebben jullie een strengere variant, ben wel benieuwd; wellicht zit ik er naast.

En de vraag is, wat is de uitstoot kwa vervuiling eigenlijk nog als er fatsoenlijke, rookloze kolen gebruikt worden?

Dat is meer de catagorie wat je niet ziet, bestaat niet...  ;D

Maar ik zal mij voegen naar het verzoek van de moderatoren en hier over ophouden.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2022, 16:06:14 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #52 Gepost op: 12 mei 2022, 16:33:10 »
Ik denk dat ik die Euro 6 uitdaging met de juiste kolen en een exhaust zoals de SHM5 die heeft wel aandurf!
In ieder geval zijn er geen NOx problemen.
Mvrgr

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #53 Gepost op: 12 mei 2022, 17:29:19 »
Waarom zouden er geen NOx problemen zijn..?

"Stikstofoxiden ontstaan bij alle vormen van verbranding op hoge temperatuur, bijvoorbeeld in een verbrandingsmotor. Als diesel met benzine vergeleken wordt, kan geconcludeerd worden dat diesels meer NOx produceren, omdat de verbranding plaatsvindt bij hogere druk en bijgevolg ook hogere temperatuur. Andere voorbeelden van verbrandingsprocessen zijn huishoudelijke verwarming op gas, stookolie of kolen, industriële processen zoals thermische elektriciteitscentrales op kolen, olie of gas, cementovens, hoogovens voor staalproductie enz."

Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Stikstofoxide
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #54 Gepost op: 12 mei 2022, 17:59:29 »
Het probleem van NOx ontstaat bij het overschrijden van een grenswaarde, die ligt boven die van de normale verbranding in een kolenvuur.
Mvrgr

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #55 Gepost op: 12 mei 2022, 18:31:40 »
EDIT:
Ik heb snel een vergunning gegoogled en een memo over voorschriften voor de MBS Haaksbergen gevonden:
https://www.planviewer.nl/imro/files/NL.IMRO.0158.BP1123-0003/b_NL.IMRO.0158.BP1123-0003_tb7.pdf

Het document waar je naar verwijst is natuurlijk verre van een milieuvergunning. Dit is slechts een memo behorend bij een planologische procedure van een nieuwbouwplan in de nabijheid van de MBS, waarin ingegaan wordt op het onderdeel geur.

Kijkend naar onze situatie: bij ons in de milieuvergunning is een waarde vastgesteld betreffende uitstoot. Daar mogen wij niet overheen komen. Net als bij de industrie is onze uitstoot dus ook gewoon meetbaar en voldoen wij tot op heden meetbaar aan de milieuvergunning.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #56 Gepost op: 12 mei 2022, 19:33:11 »
... bij ons in de milieuvergunning is een waarde vastgesteld betreffende uitstoot.

Het enige wat ik over de lijn Goes-Borsele vind is dat jullie er in 2004 nog geen hadden.. En toen zat de autoindustrie al op Euro 3 ;D
https://www.digibron.nl/viewer/collectie/Digibron/id/tag:RD.nl,20040108:newsml_fa0f5400b7d465c6a2523f1acae125af

Maar ik kon zo snel niets anders vinden, vandaar. Overigens: dat er een waarde is vastgelegd zegt nog niet of die wel of niet strenger is dan voor de 'normale' industrie. En je moet het met mij eens zijn; lange tijd zijn museum spoorlijnen net als oldtimers gezien als hobby en daarmee vrijgesteld van veel wetgeving. Maar dan ben ik benieuwd: hoe en wat is er dan vastgelegd? En als jullie een milieuvergunning hebben, gebaseerd op feitelijke uitstoot, dan heb ik niets gezegd. Los van of de waarde correspondeerd met de kosten-baten. Maar dat klopt in het algemeen sowieso niet aangezien we nu al meerdere aardes gebruiken; we betalen niet de echte prijs voor onze uitstoot en andere zooi. Dan is het probleem dus alleen financieel.. En niet zoals hierboven werd gesuggereerd dat er 'harder' wordt geoordeeld over stoomtreinen.

Het probleem van NOx ontstaat bij het overschrijden van een grenswaarde, die ligt boven die van de normale verbranding in een kolenvuur.

Die volg ik niet.. Bij iedere verbranding heb je NOx en het is een cumulatief effect. Als je maar vaak en veel genoeg gaat stoken, kom je daar vanzelf.

« Laatst bewerkt op: 12 mei 2022, 19:48:39 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #57 Gepost op: 12 mei 2022, 19:37:31 »
Desondanks is het een wel degelijk bestaand en serieus probleem, ook voor de musea in Nederland...
Gezien de reactie, lijkt de schrijver geen probleem te (willen?) zien.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #58 Gepost op: 12 mei 2022, 20:46:34 »
Overigens: dat er een waarde is vastgelegd zegt nog niet of die wel of niet strenger is dan voor de 'normale' industrie. En je moet het met mij eens zijn; lange tijd zijn museum spoorlijnen net als oldtimers gezien als hobby en daarmee vrijgesteld van veel wetgeving.

Het gaat me te ver om nu in onze milieuvergunning op te zoeken wat er allemaal vastgesteld is. Daarbij, je eerste stelling was dat uitstoot van stoomlocomotieven tot nu toe door de vingers gezien wordt. Daar antwoorde ik op, niet op de gradatie waarin dit beoordeeld wordt. je stelling is niet waar en wordt door jezelf ontkracht. Het artikel laat zien dat wij 18 jaar geleden aan de milieuvergunning moesten.

Je kan prima gelijk hebben dat hobbymatige zaken jarenlang vrijgesteld waren van wetgeving. maar toen was toen. Ik kan je verzekeren dat museumspoorlijnen op dit moment gewoon aan alle geldende wetgeving moeten voldoen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4008
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #59 Gepost op: 12 mei 2022, 20:50:58 »
Ik snap dat Nederland het braafste jongetje van de klas wilt zijn.

Onder tussen hebben we nog steeds 3 kolencentrales in NL draaien die dus zo vervuilend zijn.
Als ik de overheid moet geloven zitten we straks zonder gas, gaan we dan die oude gas centrales ook weer op kolen stoken ?
Ook hoor ik al dat men weer 2 of 3 kern centrales wil gaan bouwen, nu snap ik ook dat de oude kern centrales gevaarlijk zijn en dat zij
hierom zijn gesloten.

Maar als je roept dat kern energie schoon is, dan krijg je de milieu activisten meteen op je dak.

Overigens zijn die mooie elektrische en hybride auto's het meest vervuilend van allemaal.
Het produceren van de accu's en de beperkte levens duur is het grote probleem, maar daar wilt NL niet aan.
Dit komt omdat er weer een paar idioten in de regering zitten die roepen dat deze auto's schoon zijn ?

Als je thuis de stekker er in steekt moet die elektriciteit toch ergens vandaan komen en dat is voor 80% vuile elektriciteit.
Ook vergeet men dat het rendement van zo een elektriciteits centrale maar zo een 60% is en dan hebben we de elektriciteit nog niet
eens aan de deur.

Tijdens het transformeren ontstaat warmte, tijdens het door de draad gaan van de elektriciteit ontstaat ook warmte en dus verlies.
Mensen denk eens na voordat je zo een veredelde Spijkstaal koopt.

Een diesel is nog steeds de schoonste motor die we kennen ondanks de roet uitstoot.
De huidige benzine motoren stoten ook roet uit, dit komt door de directe inspuiting , ook hier hoor je bijna niks over.
Een diesel loopt gemiddeld 22 km op 1 liter terwijl een benzine motor misschien er 18 haalt.
Het rendement van een diesel ligt veel hoger dan een benzine motor.

Ik zal nu wel een hoop stront over me heen krijgen van die geitenwollen sokken, maar dat deert me niet.

Kijk hier eens in Polen, en die gaat voorlopig niet dicht.

https://www.dailymotion.com/video/x79iapy

Rond een minuut of 30 zie je een bruinkolen centrale.

Kees.