Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1145 1981 door Jan Breman
Vandaag om 11:46:36
Resinprinter; welke zou je nu kopen? door VulcanRaven
Vandaag om 11:46:02
Overstap naar HTM door Charles_
Vandaag om 11:31:53
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 11:24:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 11:11:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 10:32:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 10:21:50
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 10:20:08
Palisade Canyon door RobVille
Vandaag om 10:09:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:04:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Arnhem1976
Vandaag om 10:03:33
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 09:57:55
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:55:12
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 09:47:41
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 09:39:34
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 09:11:03
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 08:29:36
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door spoorijzer
Vandaag om 08:28:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:16:28
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:45:31
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 00:37:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
12 November 2025, 23:29:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door WimM
12 November 2025, 23:03:12
Aachenau West door wob
12 November 2025, 22:41:56
Stub switches door Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
Pimp my Hippel 2.0 door De eerste Ivo
12 November 2025, 22:15:42
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
12 November 2025, 22:13:21
PBM/PWM met joystick door Eric B
12 November 2025, 21:51:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Jeroen95
12 November 2025, 20:44:44
  

Auteur Topic: Van Kolen naar pellets  (gelezen 13843 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12537
    • sleutelspoor
Van Kolen naar pellets
« Gepost op: 25 April 2022, 19:48:43 »



Zou dit ook de toekomst voor de Nederlandse stoombedrijven worden?
« Laatst bewerkt op: 26 April 2022, 22:07:02 door ex44 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Shay-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
Re: Van Kolen naar p[ellets
« Reactie #1 Gepost op: 25 April 2022, 20:23:43 »
In 2020 ook al getest bij de SHM. Vooralsnog lagere energiewaarde en aanzienlijker groter volume brandstof nodig dan met steenkool. Het betreft hier een geperst plantaardig materiaal ziet er uit als olifantsdrollen en valt bij vocht spontaan uit elkaar.

Zie: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200217_10773163?utm_source=google&utm_medium=organic

M.vr.gr.
Gerard

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re: Van Kolen naar p[ellets
« Reactie #2 Gepost op: 26 April 2022, 19:23:55 »
De verkrijgbaarheid van locomotiefkolen wordt inderdaad een serieus probleem. Het is me niet helemaal duidelijk hoe het met de Welsh Coal is, maar daar waren al serieuze leveringsproblemen. Engeland is al druk aan het experimenteren met allerlei alternatieven. Russische kolen mogen vanaf half augustus niet meer geëxporteerd worden naar Europa en Poolse kolen schenen vorig jaar al moeilijk verkrijgbaar te zijn. En verder? Uruguay? We gaan het zien...

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5096
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #3 Gepost op: 26 April 2022, 23:55:42 »
Hebben ze in Duitsland ook geen loks omgebouwd naar gas? En anders.. frituurolie ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Loki

  • Offline Offline
  • Berichten: 513
  • 🇳🇴
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #4 Gepost op: 27 April 2022, 08:01:14 »
En anders kunnen we op Zwitserse stijl altijd nog een pantograaf op het dak kwakken en elektrische stoomlocomotieven maken :P:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric-steam_locomotive
« Laatst bewerkt op: 27 April 2022, 09:06:08 door Loki »
Med venligst hilsen,

Lennert

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5096
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #5 Gepost op: 27 April 2022, 08:44:48 »
Overigens wel een uitdagend probleem.. Wellicht dat ze dan ook iets moeten doen met rookgassenreiniging: katalysator, scubber..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #6 Gepost op: 27 April 2022, 10:47:08 »
Over naar Ecoal. Zie vanaf 10:00 in https://www.youtube.com/watch?v=VraSUVfGyq8
Meerdere lijnen proberen het uit. Werkt voorlopig 'goed' in kleinere locs maar niet zo in grotere zoals in gebruik bij de North Yorkshire Moors. Maar er zijn ontwikkelingen gaande. Vooral goed is de samenwerking tussen de museumlijnen en de fabrikanten om tot een oplossing te komen.

Groet, Raymond v/d Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6136
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #7 Gepost op: 27 April 2022, 11:05:18 »
Aangezien we van het gas af moeten van de regering.

Is het misschien een idee om de oude kolenmijnen maar weer open te gooien in het zuiden van het land.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5096
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #8 Gepost op: 27 April 2022, 11:12:43 »
Geinig, en sowieso goed dat ze dit aankaarten!
Ik had alleen niet het geduld te luisteren hoeveel CO2 het scheelt; biomassa, melasse en kolengruis samenpersen gaat ook niet energieloos.
En het doet denk ik nog weinig voor de fijnstof-, NOX en SOX emissies.

Wellicht de aanpak die ook in de scheepvaart soms voorbij komt, maar dan op een wagon achter de lok; stand-alone exhaust scrubbers met een slang naar de schoorsteen.


https://ipsnews.net/business/2021/07/13/cruise-ships-and-freighters-release-harmful-emissions-while-docked-greener-process-systems-has-developed-a-patented-solution-to-reduce-ship-emissions/
« Laatst bewerkt op: 27 April 2022, 11:29:30 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #9 Gepost op: 27 April 2022, 21:36:40 »
Is het misschien een idee om de oude kolenmijnen maar weer open te gooien in het zuiden van het land.
Bij mijn weten is dat geen goede kwaliteit kolen. Het brandt snel weg of laat veel slak achter of zoiets.

Ik had alleen niet het geduld te luisteren hoeveel CO2 het scheelt; biomassa, melasse en kolengruis samenpersen gaat ook niet energieloos.
Als dit elektrisch gedaan kan worden dan kan het met wind- en zonne-energie gedaan worden natuurlijk.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5096
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #10 Gepost op: 27 April 2022, 22:18:07 »
Als je de kolen elektrisch kan winnen, en de Ecoal electrisch kan maken, is de uitstoot voor 'levering' gelijk. En ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat het voor de verbanding qua CO2 veel uit zal maken; bij gelijke verbrandigswaarden zal het aantal C atomen lijkt mij niet wezenlijk verschillen. Wellicht dat de Ecoal alleen schoner brandt? Lees minder roet. En duurzaamer is vanwege de korte cyclus van melasse en notenschillen? Daarmee wordt uiteraard wel de uiteindelijke besparing in CO2 gerealiseerd.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2022, 22:23:00 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5096
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #11 Gepost op: 28 April 2022, 07:57:36 »
En anders kunnen we op Zwitserse stijl altijd nog een pantograaf op het dak kwakken en elektrische stoomlocomotieven maken :P:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electric-steam_locomotive

Had deze link nog niet gelezen, maar weer wat geleerd  (y) "Modern steam locomotives, such as the rack locomotives of Brienz–Rothorn railway and DLM's modernised class 52.80 locomotive, are fitted with internal electric heaters.[4] This allows keeping the well insulated boiler warm overnight or even to start heating automatically in the early morning." Ook een br 52 dus..

Je kan er op die manier natuurlijk ook gewoon een karretje Li-Ion's achter hangen, die inderdaad met wind/zon is opgeladen...  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #12 Gepost op: 28 April 2022, 10:38:17 »
en die Li-ions zijn lekker milieu vriendelijk gewonnen.....pffff

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11739
    • Mijn fotoarchief
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #13 Gepost op: 28 April 2022, 10:41:40 »
Die 52'er van DLM is ondertussen ook alweer een jaar of 25 oud. Geen idee of daar nog wat mee gebeurt...

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5096
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Van Kolen naar pellets
« Reactie #14 Gepost op: 28 April 2022, 10:43:12 »
Dan zie ik een goeie toepassing voor de Edison batterij! Of zijn moderne zusje, de Battolyser... Kan je de waterstof ook gelijk opstoken  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn