Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Labbern in Rotzbach Allerlei  (gelezen 23724 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #15 Gepost op: 04 april 2022, 20:00:26 »
Ja.
Mijn kolenkraan voor het Bw is tijdens de verhuizing helaas gesneuveld  :'(

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342A
« Reactie #16 Gepost op: 14 april 2022, 22:42:13 »
 ;D heb je al materiaal voor het onderstel van de baan die komen gaat  :angel:

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #17 Gepost op: 15 april 2022, 18:31:12 »
De onderbouw is zo goed als klaar, Jerry. Er zijn over de hele lengte (behalve bij de cv-radiator) planken in gebouwd, zodat er flink wat opslagruimte is ontstaan. En die staat behoorlijk vol, en niet alleen met mijn spullen.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #18 Gepost op: 15 april 2022, 18:57:48 »
Het volk wil foto's ;D

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #19 Gepost op: 15 april 2022, 21:59:40 »
Tja... dat wil ik wel geloven. Zodra ik daar m'n kont weer kan keren, zal ik er een paar maken. Beloofd.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #20 Gepost op: 09 mei 2022, 16:37:30 »
In een ander draadje werd gesuggereerd alle vijftigers uit het bestand van Lümmeln te portretteren en vervolgens te tonen. Vanwege een ander klusje ben ik een beetje bezig een manier te vinden om een bepaald object een beetje netjes op de foto te zetten, waarbij het misschien niet zozeer voor de hand ligt om lokomotieven als onderwerp te gebruiken, maar omdat ze (momenteel) voor het grijpen staan is het wel zo makkelijk.
Omdat het betreffende draadje is gewijd aan de omgebouwde lok 50 1342, zet ik (een deel van) die foto's, al naar gelang ze gemaakt worden (en dat zal met onregelmatige intervallen zijn), hier maar neer.

Als eerste slachtoffer 50 746:



Zoals je ziet een lok met Kabinentender, vierkante stoomtoevoerleidingen, zanddom in gelaste Kriegsausführung en een Leichtbauradsatz als voorloopas in het Krauß-Helmholtz Lenkgestell.
Het lijkt alsof het chassis enigszins krom is, maar dat ligt aan de foto; in werkelijkheid is er van vervorming geen sprake. Overigens een kwaal waar Roco-vijftigers nog wel eens last van willen hebben. Geen gevolg van zinkpest of dergelijke enge dingen, maar vaak het gevolg van te strak aangedraaide schroeven.
Een fenomeen waar ik me de laatste tijd meer en meer aan begin te storen zijn de baanruimers die Roco aan het K-H-Lenkgestell heeft bevestigd. Die horen aan het chassis te zitten. Als ik het goed heb, heeft Weinert die dingen los te koop en is het dus een koud kunstje om dat te veranderen.
Nou ja, zo blijft er altijd wel wat. Dat maakt de hobby boeiend, zullen we maar zeggen.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2022, 10:22:12 door ex44. Reden: aanpassing in de semantiek »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #21 Gepost op: 10 mei 2022, 10:13:06 »
Omdat jij 44 bent, of in ieder geval was, rijst natuurlijk de vraag wat er aan deze vijftiger nog allemaal origineel af-fabriek is. Ik heb het dan niet over de geslaagde weathering, het loknummer en het "Heimat Bw". De begeleidende tekst zegt er niets over, behalve dan de melding van een eventuele toekomstige vervanging en verplaatsing van de baanruimers.

Als frequent bezoeker van L. (inclusief het aldaar gevestigde "AW") had ik het antwoord eigenlijk moeten weten, maar mijn geheugen laat mij te dezen even in de steek.

Peter

P.S. De aanpassing van de semantiek was zeer welkom  ;).
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2022, 10:34:30 door charp. Reden: reactie op tekstwijziging »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #22 Gepost op: 10 mei 2022, 10:34:33 »
Daarin ben je dan niet de enige. Op de vraag wat er aan deze lokomotief allemaal is aangepast om te voldoen aan de betreffende lokomotief die in het echt in Lümmeln beheimatet was, moet ik het antwoord schuldig blijven - ik weet het niet meer. Behalve de al genoemde loknummers, BD- en Bw-bordjes mogelijk een of twee INDUSI-magneten en de loopas?

Om de vraag niet in het luchtledige te laten hangen heb ik de OVP opgezocht. Daarop staat het nummer 62258 vermeld en door de bijbehorende plaatjes op internet op te zoeken kan ik nu zeggen dat, behalve de nummertjes en de bordjes, alleen het ÜK-Führerhaus is vervangen door een normaal exemplaar. De rest van de lok is in oorspronkelijke staat, zo te zien.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #23 Gepost op: 10 mei 2022, 20:51:45 »
Met onregelmatige intervallen, zei ik, en ziedaar: de volgende dient zich al aan.
50 1341 is ontstaan uit een van de vroegere versies waar Roco mee uitkwam, en volgens mij de eerste met Kabinentender. Dat betekende dus dat er een plekje gecreëerd moest worden voor de decoder, in die tijd was er nog geen sprake van DSS of iets dergelijks. In dit geval is daarvoor alle rommel die nodig was voor de frontseinverlichting in de tender opgeofferd. Het lampje in de lok heb ik laten zitten, maar dat wordt niet door de decoder aangestuurd. Het brandt relatief fel, en elke keer dat ik de lok laat rijden valt me dat weer op en neem ik me voor om er iets aan te gaan doen (lampje weghalen, bij de DB hoefde men overdag geen frontsein te voeren, behalve wanneer de weersomstandigheden daarom vroegen en wanneer men door een tunnel reed).

Verder is er, voor zover ik me kan herinneren, niks aan de lokomotief veranderd, behalve dan de obligate nummerborden en BD- en Bw-bordjes.
Enige twijfel is er wel mbt de zanddomen, die zijn van het zgn. "eckige" type, terwijl ik, als ik voorbeeldfoto's bekijk, de indruk heb dat het "runde" moeten zijn. Maar omdat de lok geleverd is als "50 1341 ÜK", hou ik het maar bij de eckige.



Ook hier krijgt men de indruk dat het chassis krom zou kunnen zijn, maar als ik de lok controleer blijkt er van vervorming toch geen sprake te zijn. Omdat hier ook opvalt dat het fenomeen zich aan de andere kant, aan de tender dus, voordoet, word ik gesterkt in mijn vermoeden dat het aan de camera ligt. Er zal een soort groothoeklens in het apparaat zijn ingebouwd, denk ik zomaar.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 703
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #24 Gepost op: 10 mei 2022, 21:34:46 »
Als het aan de camera ligt zou je eens wat kunnen spelen met het diafragma, als de camera dat mogelijk maakt. Dergelijke vertekeningen openbaren zich in de regel bij de uiterste waarden van het diafragma, dus ergens in het midden zit je safe  ;D

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1894
  • werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #25 Gepost op: 10 mei 2022, 22:30:34 »
Niet dat ik er verstand van heb, maar hier kun je lezen wat er allemaal kan gebeuren door lensfouten. Bij het verschijnsel 'vertekening' staat vermeld dat de lens dan krom maakt wat recht is en dat dit door diafragmeren niet kan worden verholpen.

Wat hier verder van zij, de serie staatsieportretten van Jan's verzameling van vijftigers illustreert goed dat er veel varianten in omloop waren. Leerzaam en boeiend om dit te volgen, althans dat vind ik.

Nog vier te gaan.

Peter
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2022, 02:19:23 door charp. Reden: slotzin toegevoegd »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #26 Gepost op: 11 mei 2022, 09:41:14 »
De Baureihe 50 was talrijk. Toch was bijna geen een van deze locomotieven gelijk aan de andere.

Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #27 Gepost op: 11 mei 2022, 14:01:29 »
4 dingen waren wel degelijk gelijk bij alle.
-Het verbruikte water
-Het verbruikte kolen
-Het verbruikte zand
-Er waren mensen nodig om de loc te verzorgen en te laten werken 
:angel:

Op naar meer plaatjes en die opbouw van die nieuwe baan  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #28 Gepost op: 11 mei 2022, 14:32:06 »
Met een iets ruimere blik zijn er meer overeenkomsten te ontdekken: ze zijn (bij de DB) allemaal ingesmeerd met rode en zwarte verf, komt er rook uit (als ze niet koud staan), hebben ze buffers en koppelingen, et cetera, et cetera. Maar dat geldt ook voor alle andere stoomloks (van de DB) en in die zin blijft de bewering van Bas valide.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #29 Gepost op: 11 mei 2022, 15:27:35 »
De Baureihe 50 was talrijk. Toch was bijna geen een van deze locomotieven gelijk aan de andere.

Daarom zeggen vele Duitsers: "Die 50 ist DIE Einheitslokomotieve, weil keine den anderen gleicht".

2 dommen, 3 dommen, 4 dommen, invoerleidingen voor de cilinders (rond of hoekig), locatie van het luchtreservoir van de remmen, 1 injector en 1 pumpe, 2 injectors en geen pumpe, een turbo-pumpe, sommige met Giessl-injectoren. Standaard tender, kuiptender, ombouw cabinetender, stijfraamtender (uit Floridsdorf Österreich). En dat is nog maar het begin.
Daarom heb ik ook zo veel 50ers ;)
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden