Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 18:54:56
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
janpetel
Vandaag
om 18:27:43
Sikje 225
door
BartvD
Vandaag
om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar
door
C_Jabaaij
Vandaag
om 18:24:48
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 17:54:17
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Locatie van foto gezocht
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
shay59
Vandaag
om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 11:16:52
Lima IRM pimpen
door
Railpassie
Vandaag
om 11:13:09
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Labbern in Rotzbach Allerlei
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
14
Omlaag
Auteur
Topic: Labbern in Rotzbach Allerlei (gelezen 27007 keer)
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
«
Reactie #15 Gepost op:
04 April 2022, 20:00:26 »
Ja.
Mijn kolenkraan voor het Bw is tijdens de verhuizing helaas gesneuveld
Gelogd
jerrytrein
Offline
Berichten: 5918
Re: Labbern in Rotzbach - Projekt 1478 -> 1342A
«
Reactie #16 Gepost op:
14 April 2022, 22:42:13 »
heb je al materiaal voor het onderstel van de baan die komen gaat
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
«
Reactie #17 Gepost op:
15 April 2022, 18:31:12 »
De onderbouw is zo goed als klaar, Jerry. Er zijn over de hele lengte (behalve bij de cv-radiator) planken in gebouwd, zodat er flink wat opslagruimte is ontstaan. En die staat behoorlijk vol, en niet alleen met mijn spullen.
Gelogd
Overet
Offline
Berichten: 845
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
«
Reactie #18 Gepost op:
15 April 2022, 18:57:48 »
Het volk wil foto's
Tom
Gelogd
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
«
Reactie #19 Gepost op:
15 April 2022, 21:59:40 »
Tja... dat wil ik wel geloven. Zodra ik daar m'n kont weer kan keren, zal ik er een paar maken. Beloofd.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
«
Reactie #20 Gepost op:
09 May 2022, 16:37:30 »
In een
ander draadje
werd gesuggereerd alle vijftigers uit het bestand van Lümmeln te portretteren en vervolgens te tonen. Vanwege een ander klusje ben ik een beetje bezig een manier te vinden om een bepaald object een beetje netjes op de foto te zetten, waarbij het misschien niet zozeer voor de hand ligt om lokomotieven als onderwerp te gebruiken, maar omdat ze (momenteel) voor het grijpen staan is het wel zo makkelijk.
Omdat het betreffende draadje is gewijd aan de omgebouwde lok 50 1342, zet ik (een deel van) die foto's, al naar gelang ze gemaakt worden (en dat zal met onregelmatige intervallen zijn), hier maar neer.
Als eerste slachtoffer 50 746:
Zoals je ziet een lok met Kabinentender, vierkante stoomtoevoerleidingen, zanddom in gelaste Kriegsausführung en een Leichtbauradsatz als voorloopas in het Krauß-Helmholtz Lenkgestell.
Het lijkt alsof het chassis enigszins krom is, maar dat ligt aan de foto; in werkelijkheid is er van vervorming geen sprake. Overigens een kwaal waar Roco-vijftigers nog wel eens last van willen hebben. Geen gevolg van zinkpest of dergelijke enge dingen, maar vaak het gevolg van te strak aangedraaide schroeven.
Een fenomeen waar ik me de laatste tijd meer en meer aan begin te storen zijn de baanruimers die Roco aan het K-H-Lenkgestell heeft bevestigd. Die horen aan het chassis te zitten. Als ik het goed heb, heeft Weinert die dingen los te koop en is het dus een koud kunstje om dat te veranderen.
Nou ja, zo blijft er altijd wel wat. Dat maakt de hobby boeiend, zullen we maar zeggen.
«
Laatst bewerkt op: 10 May 2022, 10:22:12 door ex44. Reden: aanpassing in de semantiek
»
Gelogd
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
«
Reactie #21 Gepost op:
10 May 2022, 10:13:06 »
Omdat jij 44 bent, of in ieder geval was, rijst natuurlijk de vraag wat er aan deze vijftiger nog allemaal origineel af-fabriek is. Ik heb het dan niet over de geslaagde weathering, het loknummer en het "Heimat Bw". De begeleidende tekst zegt er niets over, behalve dan de melding van een eventuele toekomstige vervanging en verplaatsing van de baanruimers.
Als frequent bezoeker van L. (inclusief het aldaar gevestigde "AW") had ik het antwoord eigenlijk moeten weten, maar mijn geheugen laat mij te dezen even in de steek.
Peter
P.S. De aanpassing van de semantiek was zeer welkom
.
«
Laatst bewerkt op: 10 May 2022, 10:34:30 door charp. Reden: reactie op tekstwijziging
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
«
Reactie #22 Gepost op:
10 May 2022, 10:34:33 »
Daarin ben je dan niet de enige. Op de vraag wat er aan deze lokomotief allemaal is aangepast om te voldoen aan de betreffende lokomotief die in het echt in Lümmeln beheimatet was, moet ik het antwoord schuldig blijven - ik weet het niet meer. Behalve de al genoemde loknummers, BD- en Bw-bordjes mogelijk een of twee INDUSI-magneten en de loopas?
Om de vraag niet in het luchtledige te laten hangen heb ik de OVP opgezocht. Daarop staat het nummer 62258 vermeld en door de bijbehorende plaatjes op internet op te zoeken kan ik nu zeggen dat, behalve de nummertjes en de bordjes, alleen het ÜK-Führerhaus is vervangen door een normaal exemplaar. De rest van de lok is in oorspronkelijke staat, zo te zien.
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
«
Reactie #23 Gepost op:
10 May 2022, 20:51:45 »
Met onregelmatige intervallen, zei ik, en ziedaar: de volgende dient zich al aan.
50 1341 is ontstaan uit een van de vroegere versies waar Roco mee uitkwam, en volgens mij de eerste met Kabinentender. Dat betekende dus dat er een plekje gecreëerd moest worden voor de decoder, in die tijd was er nog geen sprake van DSS of iets dergelijks. In dit geval is daarvoor alle rommel die nodig was voor de frontseinverlichting in de tender opgeofferd. Het lampje in de lok heb ik laten zitten, maar dat wordt niet door de decoder aangestuurd. Het brandt relatief fel, en elke keer dat ik de lok laat rijden valt me dat weer op en neem ik me voor om er iets aan te gaan doen (lampje weghalen, bij de DB hoefde men overdag geen frontsein te voeren, behalve wanneer de weersomstandigheden daarom vroegen en wanneer men door een tunnel reed).
Verder is er, voor zover ik me kan herinneren, niks aan de lokomotief veranderd, behalve dan de obligate nummerborden en BD- en Bw-bordjes.
Enige twijfel is er wel mbt de zanddomen, die zijn van het zgn. "eckige" type, terwijl ik, als ik voorbeeldfoto's bekijk, de indruk heb dat het "runde" moeten zijn. Maar omdat de lok geleverd is als "50 1341 ÜK", hou ik het maar bij de eckige.
Ook hier krijgt men de indruk dat het chassis krom zou kunnen zijn, maar als ik de lok controleer blijkt er van vervorming toch geen sprake te zijn. Omdat hier ook opvalt dat het fenomeen zich aan de andere kant, aan de tender dus, voordoet, word ik gesterkt in mijn vermoeden dat het aan de camera ligt. Er zal een soort groothoeklens in het apparaat zijn ingebouwd, denk ik zomaar.
Gelogd
Overet
Offline
Berichten: 845
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
«
Reactie #24 Gepost op:
10 May 2022, 21:34:46 »
Als het aan de camera ligt zou je eens wat kunnen spelen met het diafragma, als de camera dat mogelijk maakt. Dergelijke vertekeningen openbaren zich in de regel bij de uiterste waarden van het diafragma, dus ergens in het midden zit je safe
Tom
Gelogd
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?
charp
Peter
Offline
Berichten: 1897
werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
«
Reactie #25 Gepost op:
10 May 2022, 22:30:34 »
Niet dat ik er verstand van heb, maar
hier
kun je lezen wat er allemaal kan gebeuren door lensfouten. Bij het verschijnsel 'vertekening' staat vermeld dat de lens dan krom maakt wat recht is en dat dit door diafragmeren niet kan worden verholpen.
Wat hier verder van zij, de serie staatsieportretten van Jan's verzameling van vijftigers illustreert goed dat er veel varianten in omloop waren. Leerzaam en boeiend om dit te volgen, althans dat vind ik.
Nog vier te gaan.
Peter
«
Laatst bewerkt op: 11 May 2022, 02:19:23 door charp. Reden: slotzin toegevoegd
»
Gelogd
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5397
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
«
Reactie #26 Gepost op:
11 May 2022, 09:41:14 »
De Baureihe 50 was talrijk. Toch was bijna geen een van deze locomotieven gelijk aan de andere.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
tijgernootje
Offline
Berichten: 12222
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
«
Reactie #27 Gepost op:
11 May 2022, 14:01:29 »
4 dingen waren wel degelijk gelijk bij alle.
-Het verbruikte water
-Het verbruikte kolen
-Het verbruikte zand
-Er waren mensen nodig om de loc te verzorgen en te laten werken
Op naar meer plaatjes en die opbouw van die nieuwe baan
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15431
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
«
Reactie #28 Gepost op:
11 May 2022, 14:32:06 »
Met een iets ruimere blik zijn er meer overeenkomsten te ontdekken: ze zijn (bij de DB) allemaal ingesmeerd met rode en zwarte verf, komt er rook uit (als ze niet koud staan), hebben ze buffers en koppelingen, et cetera, et cetera. Maar dat geldt ook voor alle andere stoomloks (van de DB) en in die zin blijft de bewering van Bas valide.
Gelogd
Sander Fondse
Offline
Berichten: 2106
MSc Micro-Electronics
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
«
Reactie #29 Gepost op:
11 May 2022, 15:27:35 »
Citaat van: Basilicum op 11 May 2022, 09:41:14
De Baureihe 50 was talrijk. Toch was bijna geen een van deze locomotieven gelijk aan de andere.
Daarom zeggen vele Duitsers: "Die 50 ist DIE Einheitslokomotieve, weil keine den anderen gleicht".
2 dommen, 3 dommen, 4 dommen, invoerleidingen voor de cilinders (rond of hoekig), locatie van het luchtreservoir van de remmen, 1 injector en 1 pumpe, 2 injectors en geen pumpe, een turbo-pumpe, sommige met Giessl-injectoren. Standaard tender, kuiptender, ombouw cabinetender, stijfraamtender (uit Floridsdorf Österreich). En dat is nog maar het begin.
Daarom heb ik ook zo veel 50ers
Gelogd
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
14
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Labbern in Rotzbach Allerlei