Doel:€250.00
Donaties:€187.50

Per saldo:€-62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-06-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rik
Vandaag om 00:32:47
Mijn garagebaan door consolidation
03 juli 2022, 23:49:23
EZ line door Henk Barten
03 juli 2022, 23:38:51
Hulp of mening gezocht: perronverlichting door **Jelle**
03 juli 2022, 23:21:18
SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres' door mDDM
03 juli 2022, 23:19:42
Rondom Charlois door hrp
03 juli 2022, 23:15:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
03 juli 2022, 23:10:59
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door Edgy
03 juli 2022, 23:04:28
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
03 juli 2022, 22:47:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
03 juli 2022, 22:23:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bram S
03 juli 2022, 22:03:19
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
03 juli 2022, 21:37:34
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Benelux795
03 juli 2022, 21:08:15
DR4018 of DK50018 door Hasenwald
03 juli 2022, 20:35:43
Nieuw boek: NS Stoomlocomotieven serie 3500 en 4500 door Eelco Storm
03 juli 2022, 20:34:53
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door 1795
03 juli 2022, 20:20:22
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
03 juli 2022, 20:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
03 juli 2022, 20:13:47
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
03 juli 2022, 19:06:21
Wie maakt de Nedmag trein compleet met de juiste wagens? door Blausee-Mitholz
03 juli 2022, 17:36:04
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door SteeF_NS92
03 juli 2022, 17:29:55
Voordelige treinkaartjes door 4020 281-4
03 juli 2022, 17:09:01
Sik Steinweg. Foto's gezocht voor omspuitproject. door San-Markos
03 juli 2022, 17:05:02
Sluitlichten schakelbaar maken via functiemappen Marklin 37765 BR218 door Martijn193
03 juli 2022, 16:59:56
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door AdLoc
03 juli 2022, 16:48:53
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Edgy
03 juli 2022, 16:10:22
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door 1795
03 juli 2022, 16:00:11
Sankt Georgen. door william_2
03 juli 2022, 15:24:38
Toon hier je (model)treinfoto's door hrp
03 juli 2022, 15:17:17
LS models ICR door Rob Ellerman
03 juli 2022, 15:07:32
  

Auteur Topic: Labbern in Rotzbach Allerlei  (gelezen 6319 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #45 Gepost op: 15 mei 2022, 18:23:19 »
Als jij iets hebt gemist, dan heb ik dat ook gemist.
Op paina 199 van de Blätterkatalog zijn wat dingetjes mbt het begrip "voorwarmer" te zien. Helaas zit daar niks bij waar ook de term BR 50 bij wordt genoemd. Misschien kan met de andere zaken iets fatsoenlijks voor op een 50er in elkaar gefantaseerd worden. Er zal het nodige onderzocht moeten worden (vergelijken van foto's en tekeningen in relevante literatuur, bijvoorbeeld), maar mogelijk zijn bijvoorbeeld de 'deksels' van 8426 gelijk aan die welke er op een 50er-voorwarmer zitten... De rest (de zichtbare gedeelten van het "lijf'" van de voorwarmer zul je dan zelf moeten maken. Van putty, of een messing of kunststof buis of zoiets.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6665
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #46 Gepost op: 15 mei 2022, 18:38:44 »
De "buis" is zelf nog wel te maken, uiteraard. Hm... met een setje deksels moet ik een aardig eind komen. Sowieso eens kijken wat er op m'n andere roco's zit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #47 Gepost op: 15 mei 2022, 18:45:21 »
Een andere mogelijkheid is proberen uit te zoeken welk onderdeelnummer die deksels hebben in een van de 50er-bouwpakketten van Weinert. Dan heb je in elk geval de juiste.
Dan is het verder een kwestie van een zuigerpomp aanbrengen en leidingen verleggen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #48 Gepost op: 21 juni 2022, 16:33:22 »
Weer eens iets anders dan een boek over lokomotieven of goederenwagens:



De meeste mensen kennen de 90 tons kraan van Fleischmann wel, maar er is/was nog veel meer aan indrukwekkende hijskranen op rails. Veel minder bekend, maar daarom niet minder indrukwekkend!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #49 Gepost op: 21 juni 2022, 17:09:15 »
 :)
Dat boek heb ik ook al een poos
Nog maar even snel doorgebladerd
ben bezig de 2e kraan te digitaliseren
Maar nu blijken er 2 motoren van de mp donor niet te werken
de draai motor al gevonden en onderweg
nu nog een draad trommel motor
En dan lezen ivm eventuele aanpassing
mooi boek  (y)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1884
  • werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #50 Gepost op: 21 juni 2022, 17:25:33 »
Het is voor het eerst dat ik door een ex op het spoor kom van iets begerenswaardigs. Zojuist het bewuste boek in hard-cover besteld voor 35,- euro, inclusief gratis bezorging. Met dank aan Jan voor de tip !

Ik weet niet waarom, maar ik heb altijd iets gehad met hijsen.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5224
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #51 Gepost op: 21 juni 2022, 20:16:38 »
Mooi boek.
Ik heb het met interesse gelezen.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #52 Gepost op: 21 juni 2022, 21:05:15 »
Ja, een heel interessant boek. Ik moet me beheersen om niet te gaan bladeren, maar netjes vanaf het begin te gaan lezen. Wel al even wat opgezocht over de kraansteunwagens, daar zijn wel wat verschillen in, ook wanneer ze oorspronkelijk van het zelfde type zijn.

Citaat van: Jerry
de draai motor al gevonden en onderweg
nu nog een draad trommel motor

Voor de 75tons kraan van Weinert heb je daar niet genoeg aan  ;)
Draaien, mast heffen, grote en kleine haak, zo even uit m'n hoofd...

Citaat van: Peter
Ik weet niet waarom, maar ik heb altijd iets gehad met hijsen.

Dan ben je niet de enige. Vandaag nog een uur staan kijken bij een Mammoet-kraan in actie en ook ik was daar niet de enige.
Er is overigens ook een groep lieden die het begrip "hijsen" een heel andere invulling geven, maar die tellen hier niet mee.

Draglines vind ik nòg fascinerender, moet ik zeggen. Sinds ik als kleine jongen draglines aan de gang gezien heb bij de aanleg van de gasleiding bij ons in de polder ben ik daar helemaal fan van.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1884
  • werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #53 Gepost op: 22 juni 2022, 11:19:00 »
Dat is sterk ! Ik durfde er niet over te beginnen uit vrees dat ik 'off-topic' zou raken, maar ook ik behoor tot de groep met een onverklaarbare fascinatie voor sleepgravers.

Gelukkig biedt Weinert ons een mooi alternatief in de vorm van een "Bagger mit Schleppschaufel".



Bron: Weinert Blätterkatalog, blz.149

Goed. Ik laat mij weer eens meeslepen. Terug naar het onderwerp van dit draadje.

Peter

HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #54 Gepost op: 22 juni 2022, 16:56:20 »
Inderdaad, frappant!

Ja, het heeft wel wat, zo'n sleepgraver. Overigens wist ik niet dat er ook een Nederlandse term bestond voor dit soort machines; ik kwam niet verder dan excavateur, wat ook al niet erg Nederlands klinkt en het letterlijk vertaalde 'sleeplijn' lijkt mij meer een maritiem begrip dan een bouwkundig. Maar goed, sleepgraver dus. Zoals ik al memoreerde, maakte ik voor het eerst kennis met een dergelijk apparaat toen bij ons in de polder een gasleiding werd aangelegd en sindsdien was ik verkocht. Ik heb destijds zo dikwijls aan mijn ouders de wens te kennen gegeven dat ik zo een apparaat als speelgoed wenste te ontvangen dat zij uiteindelijk aan die wens gehoor gegeven hebben. Echter, ik moet destijds nog zeer jong van jaren zijn geweest, want ik vroeg om een "hijskraan"(waarmee ik dus een sleepgraver bedoelde, maar dat begrip behoorde toentertijd (in feite nog maar zeer kort geleden heb ik mijn woordenschat met die term verrijkt waarbij ik mij, godbetert, in de tussentijd behielp met het Engelse 'dragline') nog niet tot mijn kinderlijke woordenschat) en ik kreeg dan ook een hijskraan en geen sleepgraver.

Tot zover deze ontboezemingen met betrekking tot de in mijn jeugd opgelopen trauma's.

Ik meende dat ook Artitec een dergelijke machine in model aanbood, maar na een korte zoekactie op hun webstek bleek dat dat niet zo is, of niet meer zo is. Wel eentje met een grijper, maar dat vond ik vroeger maar niks, dat gebruikte je bij gebrek aan beter, bij gebrek aan een sleepgraver dus. Intussen ben ik wel tot andere inzichten gekomen, maar het gevoel is er nog steeds.

Enfin, Weinert dus, en omdat Weinert de sleepbak ook als los onderdeel aanbiedt (4432, blz. 186) zou een combinatie van Artitec en Weinert in principe mogelijk moeten zijn. Verder meen ik me te herinneren dat er ook hier op het forum een sleepbak werd aangeboden, die je dan zelf uit een aantal geëtste onderdelen samen moest stellen.

Tenslotte: weliswaar heeft dit alles niet zo veel met spoorkranen te maken, maar omdat dit draadje dient als opvang voor alles wat niet ter zake doend is in mijn andere draadjes, moet het wel kunnen, vind ik.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #55 Gepost op: 22 juni 2022, 17:58:15 »
Volgens mij(ik heb er in iedergeval een )KIBRI heeft ook een drag line

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #56 Gepost op: 22 juni 2022, 19:19:29 »
Ja, klopt! Hoe kon ik die vergeten, eentje van het merk MENCK. Prachtig ding, en natuurlijk heb ik die ook gebouwd.
Ooit.
Of die de verhuizing heeft overleefd? Geen idee. Misschien zit die nog ergens in een doos...


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #57 Gepost op: 26 juni 2022, 21:14:00 »
Citaat
... in een doos...

Ja dus.




charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1884
  • werken met de aaiket
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #58 Gepost op: 26 juni 2022, 22:45:00 »
Aan die laatste twee plaatjes te zien doet die Menck van Kibri bepaald niet onder voor die O & K van Weinert. Of zou het liggen aan je nieuwe studiowerk ?

Hmm, de verleiding om een dragline te gaan bestellen wordt groot. Ik moet nog oppassen dat ik nu niet een variant op het Fuchs virus oploop, als je je die pandemie van toen nog kunt herinneren.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15227
Re: Labbern in Rotzbach Allerlei
« Reactie #59 Gepost op: 26 juni 2022, 23:53:09 »
Zeker, het Fuchs-virus herinner ik me nog heel wel.

De Menck van Kibri is, naar mijn menig, een heel goed gedetailleerd model te noemen, al moet ik zeggen dat de mast (giek) van Weinert wel een tik fijner is dan die van Kibri.
En de rupsbanden zijn wel een minpunt, ten eerste vergt het nogal moeite om ze on het loopwerk heen te krijgen en ten tweede is het lastig om ze goed in vorm te krijgen (zie het officiële Kibri-plaatje hierboven). De rupsbanden van het O&K-model lijken me veel gedetailleerder met die, zo te zien, losse 'schakels'.

Verder is de Menck volgens mij een behoorlijk grote en zware machine, die veel zeldzamer geweest zal zijn dan bijvoorbeeld de veel rankere O&K en soortgelijke machines.