Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Ferry As
Vandaag om 11:49:48
Ridder Gerco van Beelen door Weerd
Vandaag om 11:46:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
  

Auteur Topic: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel  (gelezen 90644 keer)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #15 Gepost op: 05 maart 2022, 23:01:48 »
Leuk dit topic! ik was eerder deze week even bij Frie om de koffie en toen heb ik delen van deze set in mijn handen gehad en hebben we het er over gehad. leuk om te volgen dus dat ga ik doen  ;D
zelf ben ik met een 3x2 is 4 alla Mispoes bezig maar dit is toch net ff stukje mooier.

die lima neuzen zijn wel los te vinden. er zijn er genoeg verzaagd voor de eerder genoemde 3x2=4 exercitie
« Laatst bewerkt op: 05 maart 2022, 23:08:01 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #16 Gepost op: 06 maart 2022, 11:00:18 »
Eerder heb ik voor iemand anders gewerkt aan twee keer een mat46-4tje met messing kappen.
Dit treinstel bleek door wrijving en de onvermijdelijke tussen-draaistellen een lastige,
bij trekken maar vooral bij duwen. De gevoeligheid voor ontsporingen in bogen is daardoor
nu eenmaal erg groot.
De aandrijving zelf bleek door de grote wrijving van de Lima/Rivarossi tussendraaistellen ook een pijnpunt.
Uiteindelijk bleken er twee Verbeck motoraandrijvingen nodig om de boel in beweging te houden.
Een punt voor de bouwers om rekening mee te houden!
kijk: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=31231.msg3222215207#msg3222215207
en: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=31231.msg3222215423#msg3222215423
François

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #17 Gepost op: 06 maart 2022, 12:18:14 »
Francois,

De zorgen over de Lima aandrijving deel ik met je. De rolweerstand van het treinstel is gewoon te groot. De constructie van de middengeleiding van het Jacobsdraaistel doet er ook niet veel goeds aan.
Maar daar was Lima niet uniek in, de eerste blokkendoos van Roco had hetzelfde probleem. De motorwagen was sterk genoeg om zichzelf te trekken met de bijwagen was de grens bereikt en meer ging niet. De oorzaak was daar aandrijving op één draaistel, gladde slipbandjes,  een zwaar metalen interieur in de stuurstand en stroomafname op elk draaistel die ook nog te strak stonden.
Ik heb dat toen opgelost door rubberslipbandjes van Marklin, alle loopdraaistellen vervangen door die van de latere versie (puntlagering) en kunststof interieurs. Op deze wijze kon ik een vijfwagenstel laten rijden mBD - Bec - Aec - Cec - mC zonder enig probleem.

Mij oplossing voor de muizeneus heb ik hier al een tijdje geleden hier laten zien.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98565.msg3222274519#msg3222274519

Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #18 Gepost op: 07 maart 2022, 21:43:03 »
Hoi,

We gaan verder met de voorbereidingen voor de bouw. Als eerste ga ik twee Lima kappen ontdoen van hun koppen. Allereerst haal je de kappen uit elkaar en al het glaswerk er uit. Als je pech hebt dan zit dit gefixeerd met een klodder lijm, dus dit met een modelbouw geweld uit elkaar peuteren. Mocht de ruiten stuk gaan, jammer dan, je hebt ze toch niet nodig . Alleen het glaswerk in de kop moet je voorzichtig mee zijn want dat heb je nodig.
De zaagsnede voor de kop hou ik op 3 mm achter de naad van de cabinedeur. Om de zaagsnede netjes te krijgen plak ik er een plakbandje er langs en zaag er met de Proxxon  er  rustig langs. Niet teveel willen want het is maar plastic en smelt zo.
Vervolgend maak ik het strookje van 3 mm dunner met een slijpschijfje of vijltje. Dit is nodig om de kop strak in de kap te laten passen.
Als het goed is krijg je dan dit.

Je kan hier duidelijk zien de strook zien die dunner is gemaakt. Samen met de deuren vormt dit straks een sterke verbinding.

Hier nog twee afbeeldingen waarop je kop ziet los in de kap.



Het sluit heel netjes aan.

Het eerste soldeerwerk zijn de kopwandjes samenstellen. Een kopwand bestaat uit twee plaatjes die op elkaar gesoldeerd kunnen worden. Is een mooie opwarmer want het is niet moeilijk. Twee plaatjes op elkaar klemmen met klemmetjes en dan in de naad wat soldeerwater laten lopen en dan met een klein brandertje verhitten en soldeer in het naadje laten lopen. Dit helemaal rondom vol laten lopen.
Als het afgekoeld is met een vijltje glad maken en overtollig soldeer verwijderen. De tip die FritsT bij de bouw van zijn vele messing modellen gaf om dit met een siliconen polijstschijfje te doen van Proxxon kan ik zeker aanraden. Het levert schoon messing op.

De volgende keer ga ik de kopwanden in de kappen plaatsen

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7522
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #19 Gepost op: 07 maart 2022, 22:11:05 »
De kop zit er wel heel strak in. En dat in 1 keer? Complimenten 🙃

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #20 Gepost op: 07 maart 2022, 22:44:42 »
Complimenten ook voor FRIE, Hij heeft voor afmetingen van de kappen goed gekeken naar de Lima

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #21 Gepost op: 08 maart 2022, 17:50:09 »
Hoi,

Ik had al eerder een vraag gesteld over de kabels en details op het dak van een 'vroeg' vierwagenstel. De verwijzingen naar de foto's gaven inzicht hoe het moet zijn geweest.

Ik heb vervolgens maar een schetsjes gemaakt hoe het een en ander zou moeten zijn.
Rood is hoogspanningsleiding
Groen is overslag beveiliging
Grijs is de dakweerstand
Blauw is de condensator

CDk

Cr

B

Ck

Ik zie soms foto's verschijnen waar de plaats van de dak weerstand verschillend is, soms vooraan soms achteraan.

Gaarne jullie commentaar en aanvullingen.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #22 Gepost op: 08 maart 2022, 18:03:35 »
Hoi Rob,

Op de B en Cr zitten ze volgens mij goed.
Vanaf de stroomafnemer eerst naar de smoorspoel (weerstand) en vanaf de achterzijde van de smoorspoel een aftakking naar de dakveiligheid.
Dit komt ook overeen met de foto's die ik heb.
Ik kom zelf geen foto's tegen van treinstellen waar de smoorspoelen achteraan zitten, maar dat zegt ook niet alles.
En even later vind je die dus ook gewoon......
Ik denk wel, dat alle bakken gelijk waren, dus geen combinatie

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2022, 18:06:27 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4041
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #23 Gepost op: 08 maart 2022, 18:05:15 »
Hallo Rob.

Ondanks dat ik geen NS rijder ben is dit wel een mooi draadje om een ander eens te zien knutselen met
een mooie ombouw.

De oude treinstellen van de NS vond ik nog wel mooi, die gele buizen van nu heb ik geen interesse in. ;)

Veel plezier in de ombouw en het aanpassen, want dat hoort er zeker bij.

Kees.

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #24 Gepost op: 08 maart 2022, 18:21:13 »

En even later vind je die dus ook gewoon......
Ik denk wel, dat alle bakken gelijk waren, dus geen combinatie

Kijk maar eens naar de opening post van mij, beetje verscholen achter de bovenleidingsmast  maar ze zitten achteraan. Zou het soms te maken hebben met de fabrikant? Dat Beijnes, Werkspoor en Allan hier een eigen draai aan konden geven. Of met het type stroomafnemer BBC of Vickers?

Voor het begin waren ze zeker gelijk maar de nodige bakwisselingen zal er wel variatie zijn ontstaan.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #25 Gepost op: 08 maart 2022, 18:28:37 »
Ik denk dat het eerder aan de verschillende bestellingen te maken heeft, de fabrikanten moesten werken met goedgekeurde tekeningen van NS.
Dan moeten we ook naar de treinstelnummers gaan kijken, en vermoedelijk zie je dan ook verschillen tussen de verschillende stroomafnemers.
Deze zijn wel onderling uitwisselbaar.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #26 Gepost op: 08 maart 2022, 18:31:03 »
Ondanks dat ik geen NS rijder ben is dit wel een mooi draadje om een ander eens te zien knutselen met
een mooie ombouw.

Kees,
Dank je, maar dat is ook wederzijds want zit ook met genoegen jouw verbouwingen te lezen. De ombouw van de 02 deed weer denken aan mijn ombouwer. Roco 01 gecombineerd met de onderdelen van de Revell 02 (cylinders, windleiplaten en nog wat spul) Mooi gezicht die twee binnenliggende cylinders die als machinegeweren naar voren steken.
Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #27 Gepost op: 08 maart 2022, 20:28:35 »
Ik denk dat het eerder aan de verschillende bestellingen te maken heeft, de fabrikanten moesten werken met goedgekeurde tekeningen van NS.
Dan moeten we ook naar de treinstelnummers gaan kijken, en vermoedelijk zie je dan ook verschillen tussen de verschillende stroomafnemers.
Deze zijn wel onderling uitwisselbaar.

Ik denk dat je gelijk hebt Arjen dat het onderscheid wordt gemaakt door de verschillende bestellingen. Foto's in het Utrechts archief laten dit zien.
Voor de mensen die nu denken waar hebben ze het over het volgende.
De vierwagenstellen materieel 1946 werd geleverd in drie bestellingen.
Plan A   664 - 705
Plan B   641 - 654
Plan AB 655 - 663

Nu de foto's
666 Plan A smoorspoel voorop
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/8F70929A22E85472AEF3DB67C13DC09F

692 Plan A smoorspoel voorop
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/C6CC73D6AF3D5797885A1FE44A9502A9

641 Plan B smoorspoel achterop
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/0A8DB4E79E5C5C69B0A809551C8DCEB8

https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/8ADC57CDF988513EB9A888642F229AC6

657 Plan AB smoorspoel achterop
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/5D5C1765DC5655B4A625EDCE77EBB021

Dus het plan / treinstel nummer bepaald de dak indeling

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #28 Gepost op: 09 maart 2022, 11:40:49 »
Met dank aan het draadje van Rondom Charlois zag ik deze foto verschijnen.
Om te beginnen het naoorlogse Maasstation.
Van daaruit wil ik via de Ceintuurbaan een rondje om de stad maken. Dan komen we dus ook langs Rotterdam Noord, de Hofpleinlijn, DP/CS, RMO enz enz.
Dus nog een keer Rondom Charlois maar dan in een nog wat ruimere omtrekkende beweging.


Maasstation 18 09 1953 HUA-X128989-NS-9846
Hier heb je een aardig beeld hoe een vierwagenstel er van boven uitziet. Hoe langer je er naar kijkt des te meer details zie je. Als je smoorspoelen zoekt, ze staan voorop, dus een Plan A  serie  664 - 705.

Hier verder mee gegaan zoeken naar stations foto's. en dan heb ik deze gevonden.

Rotterdam Delftsepoort 07-04-1955, een hele verzameling vierwagenstellen met nog wat 36'ers

hetutrechtsarchief

Rotterdam Stadion
Bk, de smoorspoel zelf is vervangen door een strip maar de constructie is nog niet aangepast. Ook valt op dat de condensator uit het midden zit.

hetutrechtsarchief

BDk, hier valt op dat de kabelvoering achterop iets anders is dan ik geschetst heb. De doorgaande kabel gaan over de kabels van de achterste dakveiligheid heen.

hetutrechtsarchief

BDk, dakbekabeling is aangepast maar met sporen oude situatie. De doorgaande kabel ligt nog steeds in een boog boven het dak. Dit is later niet meer aangepast. Latere foto's laten dit nog steeds zien. Ander detail maar dan van de Br, boven de keuken zijn twee gewone torpedoventilatoren geplaats in plaats van de verzonken exemplaren.

hetutrechtsarchief

Naar aanleiding hiervan nog wel een paar vragen.
De plaats van de condensatoren en hun richting. Op de foto's zie ik ze uit het midden staan op de kopbakken, bij de tussen bakken krijg ik de indruk dat ze dwars hebben gestaan.
Tekeningen van de smoorspoel. Gaat mij om de afmetingen anders moet ik ze maken met mijn 'inzichten'

Rob





Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 147
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
« Reactie #29 Gepost op: 09 maart 2022, 17:53:23 »
 (y)